HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Dazzin och Smallsuper_man på biokväll hos Lazyworm
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2004/01/07 :  22:30:21  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message  Reply
Igår hade vi biokväll


Ja såhär på den kallare delen av året är det skönt att vara inne i värmen, så vad gör man inte en tisdags kväll? Man ser en film!
Jag Smallsuper_man och Lazyworm bestämmer sig för att se en film hemma hos Lazyworm, endå när vi ska dit så kan vi lika järna ta med en hemmabyggd subb för att se hur den hävdar sig mot en B&W AWS1000 (rätt model, lazy?). Så jag släpar med mig min hemmabyggda XLS 35liter med 10" + 10"slav

Vi kom till jonas (lazyworm) vid 18-tiden och bar in subb med tillhörande slutsteg, och filter...




Vi bestämmer oss för att placera subben mellan center och vänster front.



Vi börjar med lite musik, och tar en fika.
Från vänster: Lazyworm, Dazzin och Smallsuper_man



Vad glor dom på??



Efter filmen så kör vi ett subbtest, lazy ställer om nivåerna, efter som mitt filter inte funkar som det ska, gällande nivåer.
Ps. Vadå liten bas i centern?




Så här långt är det kul att höra det man hör, XLS-subben, avlöser stativarna på ett mkt fint sätt, den är i mitt tyckte väldigt precis och rapp, mkt trevligt att höra, hemma i mitt betydligt mindra rum spelar den inte alls ut lika vackert som den gjorde hos lazy.

B&W:n Lider antagligen av lite lådresonanser den är aningen bumlig och grötig, vi ska undersöka om placeringen i ett hörn är boven.



Dazzin och Lazyworm kopplar om...




Nu står XLS:en i hörnet istället, givetvis måste nivåer regleras




Hmm vad är detta? Är det en liten galge i botten??




Det är den kommande subben som Lazyworm bygger!
Ska bli riktigt kul att lyssna på när den är klar, lazyworm får förklara vad det är för speccar på den osv.




Lyssningsintrycken på min subb tänker jag inte uttrycka mig så mkt om, det får Smallsuper_man och Lazyworm göra så det blir lite objektivt.

Men det var riktigt kul, ett nytt subbtest måste planeras. Och jag ska beställa ett ordentligt filter till subben

Men jag måste uttrycka min glädje över Stativ-frontarna Lazyworm har byggt, dom låter väääldigt bra, tanken slog mig att bygga nått liknande att ha som frontar och sätta mina Proac Kloner som surrar!


Tack för en trevlig kväll, vart nästan in på småtimmarna, många timmar musik efter filmen vart det iaf

Mycket trevligt!



Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...

Edited by - Dazzin on 2004/01/07 22:36:52

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/01/07 :  22:38:17  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message  Reply
Hejsan,

Va kul! Självklart skall man umgås och testa/njuta av hifi (ok då...även liiiite bio).

Blir kul att höra grabbarnas intryck av subben - vad tyckte du själv, Dazzin???

mvh
// Pär
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2004/01/07 :  22:41:21  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message  Reply
Fifasiken!
Jag kan uttrycka min glädje över att xls subben inte bara va 1000ggr skönare att se på än B&W subben, den lät minst
lika många gånger bättre också, den passade in perfekt till frontarna.

proac som surround LOL
Go to Top of Page

frauxm
Member

101 Posts

Posted - 2004/01/07 :  22:46:37  Show Profile Send frauxm a Private Message  Reply
Hej!
Har du köpt möblerna på Europamöbler

Bordet påminner starkt om ett bord jag kollat på där...

Jag är nog mer för plockepinn än schack...
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2004/01/07 :  22:50:57  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message  Reply
hehe det får jag fråga tjejen om, hon hade dom när hon flyttade in, du vet hur dom små liven e, börjar med att ens garderob blir ockuperad å innan man hinner säga hockeyfrilla så bor dom hos en åsså med alla möbler å grejjer å säger att högtalarna måste va mindre för att få plats osv
Go to Top of Page

frauxm
Member

101 Posts

Posted - 2004/01/07 :  22:55:17  Show Profile Send frauxm a Private Message  Reply


Man får ta det onda med det goda

Jag är nog mer för plockepinn än schack...
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2004/01/07 :  22:57:49  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message  Reply
epkpeng: Tja, B&W subben hade väl inte mkt att säga till om, visst den lirar högre volymässigt men inte bättre, och anledningen till att den lirar högre är mitt försteg/filter som har en dämpning på ca x antal 10dB, vad jag gjort för fel vet jag inte, vi klia oss i huvet alla 3

Men som Smallsuper_man sa, hellre kvalitet än kvantitet
Tyvär kan man inte ha den på för hög volym i filmer då den även saknar ett subsonic filter som klipper neråt från ca 25Hz lr liknande (har lyckats "klonka" den en gång), men till musik är den jäkligt bra, kanske inte ultradjup men rapp så det förslår, det är första gången jag har urskiljt olika toner från en bas så tydligt.
Men tyvär så verkar den kräva rätt stora rum, jag har 4,5x4,5 meter hemma ungefär vilket ger en läskig resonanspeak vid 40Hz.
Det fungerade betydligt bättre hos lazyworm, som sagt, kan gissa mig till att hans rum är ca 4x6 meter eller nått i den stilen.

Men allt som allt är jag jäkligt nöjd med den efter lyssningstiden igår, den har inte vart i närheten av att spela sådär hemma hos mig.
Den enda nackdelen jag kan komma på är väl att den inte går "ultradrjup" som sagt, men den gör definitivt det den ska, ska testa senare med ett köpesfilter som jag vet fungerar, får se om den ändrar beteénde med det, eller rättare sagt kommer mer till sitt rätta jag.

Ska bli kul att jämnföra med Lazyworms nästkommande


Lazyworm:
Ja vadådå?

Mvh Daniel

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2004/01/07 :  23:16:29  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message  Reply
Jag kan bara hålla med om det ytterst excellenta uttalandet av mig "hellre kvalitet än kvantitet"

Men faktum är att det är precis så den spelar! kvantiteten kanske kommer oxå men det jag hörde igår var mycket torg och "punshit"!
sedan när vi kopplade in lazyworms "lilla" slutsteg så hände det saker i karaktären och blev nästan som att byta från svartvit tv till färg, kanske lite överdrivet men ett lyft va det.
NAD steget fyller sin funktion också!
Men det som var det bästa var hur bra den smälte in i systemet i sin helhet!!
jag tror det är det jag är så förstummad av på bild #3

Kort och gott: fin bas, fina frontar, bra film och gott te

Tack för besöker Jonas!

MVH Peter
edit: glömde säga god glass juh

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813

Edited by - Smallsuper_man on 2004/01/07 23:19:22
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/01/07 :  23:47:28  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Vad var det för film ni såg ??


mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2004/01/08 :  00:03:55  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message  Reply
Måste hålla med om bytet till lazy's slutsteg blev en helt otrolig förbättring!'
Men antar att de kostar lite


mace: 2 Fast 2 Furious
Den har rätt "roliga" effekter och läckra bilar + en del halvsnygga brudar

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2004/01/08 :  14:46:42  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Aldrig fel med lite film o provlyssning.
Jag får ta provlyssna när jag kommer upp med dina 20Kg aluminium......

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2004/01/08 :  23:02:21  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message  Reply
hehe jag ser verkligen fram emot lite Aluminium :D
måste komma fram till vad för trä som passar med Al bara

btw, glöm inte att ta med dig lite Cu åsså
Go to Top of Page

erik olsson
Starting Member

31 Posts

Posted - 2004/01/10 :  02:36:41  Show Profile Send erik olsson a Private Message  Reply
är det centern dom pratar om i filmen på bild nr 6 (kolla textraden):
"den låter bättre än den ser ut."

"jack just left town"
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2004/01/10 :  10:27:06  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message  Reply
hahaha
Det skulle det mycket väl kunna vara för man kan iaf. inte anklaga min center för att se bra ut
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2004/01/10 :  15:10:14  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message  Reply
hahaha, det var observant!!

Mkt möjligt för bra låter den!

/Daniel

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2004/01/12 :  10:22:42  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Kopparplåtarna är färdiga så de kommer också med..
Ska bara ta o grada dem, inget kul med vassa klippkanter...


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000