Author |
Topic |
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/01/01 : 14:11:54
|
Tjejen på bilden kan knappast vara längre än 95cm |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
|
|
Saro
Member
1721 Posts |
Posted - 2005/01/01 : 14:48:54
|
Haha.
Men det elementet ser manligt ut. Kollade lite i bass box pro och det ser rätt lovande ut. Fördelar det går inte att få att bottna med 4000W vid 20hz :P |
|
|
Mikaell
Member
1046 Posts |
Posted - 2005/01/01 : 22:08:36
|
Sänkningssats till bilen kommer väl inte att behövas?
/Mikaell. |
|
|
Saro
Member
1721 Posts |
Posted - 2005/01/02 : 03:25:47
|
Det blir till att byta ut fjädrarna bak till något styvare, eventuellt sänka hela bilen lite.. Men den är redan rätt låg men liiite till går nog bra :) |
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2005/01/02 : 04:26:40
|
Samuel jag snackar lite vänligt med min katt och hon förstår att man inte ska röra något i anläggningen. Att slå en katt hjälper inte det minsta. Det är kloka djur som ger igen när du minst anar det om du slår dom med svetspinnar i skallen eller hotar med ormar |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
|
|
Saro
Member
1721 Posts |
Posted - 2005/01/02 : 23:06:43
|
Jorma: Jag trodde du var ormuppfödare |
|
|
Saro
Member
1721 Posts |
Posted - 2005/01/02 : 23:15:57
|
Dags rapport:
Vi har dragit all kabel färdigt. Nu återstår bara att löda kontakter på alla kablar. Nedre våningen i slutstegsracket är färdigt, hejdå reservhjul välkommen punkaspray.
Nästa steg: Invänta Bassteget och Eqn så man får bygga färdigt för det med. KLÄ SKUFFEN. Koppla in stegen till framsystemet och provlyssna. Köpa bas. Ja vad blir det för bas? Jag vet inte riktigt ännu det beror lite på vad jag hittar. Som det känns nu så blir det ground zero om den finns kvar. Ska ringa och kolla lite vad man kan tänkas få för pris på två iridium 15". 15" är alltid 15" och jag har en liten förkärlek till just 15" element.
MVH Samuel.
Ps bilder är på G |
|
|
Saro
Member
1721 Posts |
Posted - 2005/01/09 : 03:08:12
|
nu är dörrarna inne på verson 3.. tredje gången gillt.. Nu ska det tillverkas en distans som går från dörrplåten och upp mot insidan av dörrhålet. Utanpå så kommer en distans för basen som bultas i distansen innanför. Stumt.. |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/01/09 : 12:09:46
|
Var är bilderna då Dina nya band är snart klara förresten så du får gärna ta hit diskanterna. |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
|
|
Saro
Member
1721 Posts |
Posted - 2005/02/12 : 07:15:33
|
Bengan.. Pga att ja tappade mitt K kort så har jag lite svårt att bestämma över när jag kan hämta saker..
Jag har bara mig själv att skylla men har iaf glasögon nu :P
Det verkar som att robban kan tänkas hämta diskanterna denna helg efter lite mutning :P
Jaja jag hör av mig..
Ps ring inte för kl 13 idag.. fest tiölls nu.. |
|
|
Saro
Member
1721 Posts |
Posted - 2005/04/10 : 00:52:25
|
JAHA Då har man provspelat framsystemet och grovpillrat lite. Efter att ha konstaterat att mitt ena steg är trasigt så får det bara vara ett steg till framsystemet.
Ok.. Hur låter det då? Högt, hårt, brutalt och rätt bra för att vara i bil. Låter bättre på rätt höga volymer. Ljudbilden blir bättre då av någon anledning. Golvet byggs i morgon till skuffen så då blir det bas i bilen med.
Men alltså framystemet spelar precis som jag vill en sväng tvärs över stan till en polare och fick ta två 1grams alvedon när jag komme fram. Helt sjukt vad högt det går att spela. Långt över vad som är nyttigt. |
|
|
Saro
Member
1721 Posts |
Posted - 2005/04/10 : 00:54:56
|
Noterade även milt illamående på vägen hem :P |
|
|
Saro
Member
1721 Posts |
Posted - 2005/04/10 : 17:45:54
|
Golv tillverkat och allt monterat. GRYMT |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/04/10 : 22:48:09
|
Spelar rätt bra vad jag förstått också |
|
|
Saro
Member
1721 Posts |
Posted - 2005/04/11 : 00:19:27
|
Var iväg ikväll på en plats där man inte kan störa någon och pillrade lite.. Visst det är inte så stor näsblodsfaktor men det låter helt ok. Lådan behöver dämpas mycket mer. Så det blir väl något jag tänkte prova. Basen är inte riktigt så bra som jag skulle villja att den var. Men å andra sidan så har jag inte provat att köra den i två ohm, dvs 1ohm på steget mot de 4ohm jag kör den i nu. blir väl en 2-3ggr effekten så det borde ju bli lite skillnad med. Men när man spelar infected så poppar det på helt ok. Det spelar sjukt bra. Skulle dock behöva modefiera filtren till mellanbasarna så att de delas av och inte körs i fullrange som de gör nu. Fattar inte villken nisse som hittade på det på dls. Men som sagt det spelar på och det är grymt roligt att spela elektronisk musik.
Ska jag få näsblodsfaktorn att bli större så får jag nog skaffa mig en till bas. Villket inte heller är omöjligt att man gör frammåt sommaren. midbasen räcker till för en. Två basar blir nog endast ifall jag blir sugen på att tävla i db drag.
Men men. Den dagen den sorgen. Du får väl lyssna själv bengt så får du väl redogöra hur du tycker att det låter. Jag är nog lite färgad :P |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/04/13 : 00:20:07
|
Det svänger i Samuels bil Klart bra drag, riktigt skapligt rak frekvensgång (lyssnade på svep) och tidskompenseringen funkar mycket bra. Lite fränt med klockrent fokus rakt framför sig på passagerarplatsen. Lite bättre fastsättning av dörrsida ( ) och golvet i skuffen så blir det riktigt bra. |
|
|
Saro
Member
1721 Posts |
Posted - 2005/04/13 : 16:41:42
|
Ingen av dörrsidorna sitter fast i mer än några clips. De ska skruvas i 5 skruvar var med så då lär det bli skakfritt. Golvet i skuffen hänger endast i kanterna och det enda som håller det uppe är stötdämpartornen. aja. "hittade" iaf lämpligt mtrl att dämpa lådan med idag på bygget så det blir väl att riva ut den till helgen eller något och dämpa om den
|
|
|
Saro
Member
1721 Posts |
Posted - 2005/04/15 : 22:20:11
|
Efter en massa timmars justerande och lyssnande så har jag fått det att funka bra till nästan all musik. bara subben som behöver justeras med några db mellan olika stil på musiken Känner mig rätt nöjd och inser bilens begränsningar i ljud då det aldrig kommer att bil som här hemma. Spelar lixom ingen roll om jag lägger ut en miljon på bilstereo det kommer ändå aldrig att bli lika bra. (referenser på närmare 700 000 i hem hifi säger mig att bilstereo knappast lär vara lika enkelt som den anläggningen. och då lät inte det ens riktigt 100).. Men som sagt. bilstereo för vad nu vi räknade till jag och bengt lär inte låta så mkt bättre än såhär. Eller jo om jag fick upp 3" domar på brädan. Men det är ett senare kapitel.. |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2006/02/18 : 00:51:20
|
Visade sig att jag hade färdiga band liggande så jag kan fixa dit dom fortare än jag trodde. Du har ingen katt längre va |
|
|
Saro
Member
1721 Posts |
Posted - 2006/02/21 : 22:23:17
|
NÄ båda katterna fick kärringen ta.
Visade sig vara gips på alla väggar i lägenheten.. utom dem med fönster. Känns lovande. ska väl bära över nå möbler så snart jag slipper jobba till kl 21 varje dag så får man väl se hur akustiken börjar arta sig. |
|
|
Saro
Member
1721 Posts |
Posted - 2006/02/25 : 12:17:08
|
Bengan fota filtret och lägg upp det :P |
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2006/02/25 : 15:41:26
|
Samuel, Skulle vara himla kul att se en uppdatering fraan hem-hifin ocksaa. Med bra bildkvalitet!
Mycket imponerad av dina resor i hifitraesket...
|
It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls |
|
|
Saro
Member
1721 Posts |
Posted - 2006/02/26 : 00:24:18
|
jao. Jag kan snabbt dra mina resor.. Början tar jag det lite grovt.
Början 12år. Mamma hade en skaplig Philips stereo med högtalare som var 8"basar i. Sen var jag fast. Kompleterade med div sublösningar och hemmabyggen. fann ett par andra högtalare med dubbla 8" basar i. Kompleterade dem med några tehnnichs (stava?). Sen blev det stora lyftet. jobbade en hel sommar och fick ihop 6000kr. Köpte mig ett par Cerwin-Vega! vs 15. Senare bytte jag ut mammas philips stärkare mot en onkyo. Och efter det blev det en nad cdspelare en 522 för att vara exakt. bra cd för de pengarna då. någon stans här så skaffa jag taralabs prism 55 signalkabel. en mtx 12"bas som jag byggde en 54l portad låda till åkte också in. Lät jävligt snyggt den subben. tight djup bas. Kommer dock inte ihåg vad jag drev den med. Nästa steg blev när jag fick en Denon PMA 900-V. Ett monster som slutsteget var trasigt på. Repa den för 740kr sen hade jag skapligt med effekt. Här någonstans vid 15-16år så skaffa jag subkomplettering i from av dubbla Vega-Line 12" basar och en EQ. Jag spelade sjukt högt och med en helt sjuk NÄSBLODSFAKTOR inne på mitt knappt 10kvm stora rum hos pappa. Helt insane. Sålde av onkyon och vs15 till en kompis (RIP Andre) och skaffade mig cv al 750. Sedan sålde jag av eqn och vegaline basarna och skaffade mig ett par rockford subbar och två st soundstream rubicon 502 som jag körde som substeg. Detta rockade sjukt. Taralabs phase III högtalarkabel komme till.
Om vi skippar alla subbar jag provade med denna uppsättning kan vi hoppa till:
Jag skaffa tjej och blev sambo 17år.
Tog det jag jobbat ihop och köpte: Thomson Tv 32" widescreen. B&W 604s2 front någon center och några bakhögtalare från samma tillverkare. En sony ES surrförstärkare inhandlades och ett ps två för spel och dvd. hade detta i typ 9 månader då jag insåg att jag inte såg film tillräckligt.
Sålde av center och surrburkar samt sonystärkaren och skaffa mig ett Musical-Fidelity Nu-Vista försteg och en C.E.C cdspelare som var remdriven TL51z? kanske den hette. Har för mig att stefanB köpte den här på forumet av mig? Monoblock skulle det vara! LC Audio Zapsolute MK2 tror jag det var jag köpte. När jag bråkat tillräckligt med Nu-Vista Försteget pga brus och då vi inte fick bukt med det efter över ett år så lämnade jag tillbaka det till Rc-Ljud och Bild (Tack Peter, Anders och Stig för den vänliga service ni gett mig genom åren) och bytte det mot Electrocompaniet EC 4.7 + några kronor. Innan jag bytte förste eller om det var efter, jag kommer inte ihåg så bytte jag ut högtalarna till JMLab 915.1. Väldigt trevlig högralare. Hade dock problem med spindlarna till basen så jag fick nog planera in att avväckla dem tillslut. En dag var jag inne på Rc och såg Dessa underbara skapelser som jag äger idag. Ezon. Lånade hem och det var ett faktum. Jag skulle bara ha. Sålde försteget till Dan här på forumet som bor i spanien (när dan vill sälja ecsteget kan han pma mig då jag vill ha det som prydnad ^^) och skaffade mig Ezon elektroniken.
Under denna vinglande väg träffade jag på en jävligt skön snubbe som heter Bengt Dahlberg. Han tillverkar några av de mest välljudande högtalare jag lyssnat på. Och där rök jmlabbarna.
Idag är min hifi norrlänsk förutom Taralabs Air 3 högtalarkablarna som jag gjärna gör mig av med mot kortare kablar eller en summa av 5000kr.
Thats the shit folks
|
|
|
Saro
Member
1721 Posts |
Posted - 2006/02/26 : 00:30:42
|
Kan tillägga att jag testat en massa kablar, fötter och andra grunkor. Någon här på forumet skickade mig fötter i form av en kula och två koppar bla. villket jag skicka tillbaka då min cdspelare gungade pga dem. Jag har varit i skövde på hifipunkten på träff för att lyssna på elektronikfötter (Tack micael dimgård för inbjudan) samt div diykablar. bla kopparfoliekablar från dahlberg.
Hör även hört att studsbollar från lekbiten är grymma att ställa högtalare på :P
Sen är det ju bilstereon. Men det känns inte riktigt som att jag ska dra här allt som jag provat det senaste året. |
Edited by - Saro on 2006/02/26 00:32:03 |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2006/02/26 : 00:42:19
|
Från en skön snubbe till en annan -Kortare kablar kan jag nog fixa, och det låååångt under 5kkr
Jag postar bilder på filtren när dom är klara. |
|
|
Topic |
|