HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Samuel - Norrlandshifi utan hem
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2004/06/20 :  16:42:21  Show Profile Send Saro a Private Message  Reply
OMG!! 06.30 Stor gubbvarning Dahlberg

Nä det ska inte fotas ännu.. Om ett par månader så kanske det är mer läge att fota. Då ska det vara lite akustikreglerat med. Men det börjar på att ta sig. Det låter bättre och bättre.. Bara jag får upp gardiner för fönstren så blir det förmodligen ordning i ljudbilden. Har satt morsan på att tillverka dem. 10-12m tänkte jag mig

Sen måste jag väl hitta lämpliga saker att dämpa efterklangen med i mitt rum.

Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/06/23 :  20:48:00  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message  Reply
vad nice! ser riktigt trevligt ut
förästen vad är tandorinkyckling..? blev lite nyfiken då det matnamnet smakade bra bara på orden

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/06/24 :  12:02:53  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message  Reply
En väldigt god kryddblandning från Indien. Finns lite olika varianter, om det står "Hot" så brukar det vara det också, tål att tänka på.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2004/06/27 :  11:35:36  Show Profile Send Saro a Private Message  Reply
Mat är gott.. Whisky är godare :P

Eller?
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2004/07/08 :  23:25:22  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message  Reply
Thanks for the "eye candy"!
Tipper det låter bra også.

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2004/07/09 :  14:31:39  Show Profile Send Saro a Private Message  Reply
Tack så mycket.

Jo visst låter det bra.. men det fattas mycket med rummet. Måste dämpa väggarna på sidorna i rummet och få upp gardiner. När man flyttar från trähus till betonglägenhet så får man mycket problem.

MVH Samuel
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2004/11/19 :  22:15:15  Show Profile Send Saro a Private Message  Reply
Uppdaterar med att det kommer nya diskantband och pga Bmw köp så kommder det även en bilstereo som ska klara sig lika bra i dbdrag som sasca hur nu det ska gå.. men bengan hjälper säkert till
Eller vad säger du Dahlberg? Jag hittade ett element från Treo som kostade närmare 9000kr och hade xmax närmare 100mm samt steg från groundzero som lämnade 2500W i 1ohm allt detta för 16k.. Prutat och klart.. Elemnentet är 12" stort. Framsystemet är redan bestämt DLS iridum 6.2 och var sitt soundstream 502 per kanal. Dvs 1150W (kubade) per kanal. Så nu behöver jag knappast sub hemma .

Team Basarasmurfen is back......
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/11/20 :  00:56:21  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message  Reply
Tjena basarsmurfen Du behöver ingen hjälp av mig med bilbasbyggen det klarar du alldeles utmärkt själv. Mätningar och sånt kan jag väl iofs stå till tjänst med. Diskantbanden är däremot på väg, jag tänkte ta det till veckan. Ska städa upp filtren åt dig också så att katten inte kommer åt dom.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2004/11/20 :  02:47:48  Show Profile Send Saro a Private Message  Reply
www.flaskawhisky.nu

Klart jag behöver hjälp med bygget. Iaf med spl mätningar. Klarar ditt instrument 160 db ? .. å nä fy fan om jag och robert ska sova lite med SMURFEN så att vi blir på rätt humör.

Det är nog ingen på detta forum som träffat Team Basarsmurfen men det består av iaf Samuel Rönnqwist, Robert Ahlström, Till minne av Andre Rönnberg och sist men inte minst Basarsmurfen..
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/11/20 :  03:05:56  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Basarsmurfen har man väl läst om ett antal gånger,,, I tidningar med annan inriktning än HIFI
Tror även jag sett gänget i Älvsjö vid nån final.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/11/20 :  23:54:23  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message  Reply
Vid 160 db så blir det nog smul av min mick så det skippar vi nog
Vad skall du plåga stackars Robert med den här gången då Vad var det sist, ligg här inne och håll fast den här basen när vi knäcker rekordet eller

Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2004/11/26 :  21:24:57  Show Profile Send Saro a Private Message  Reply
Zalve i så fall har någon stulit namnet av mig. GRR..

Dahlberg: 160 DB blir det inte pga att jag bara får in en 12". Sen så ska det byggas för välljud så de gamla galenskaperna blir det inte något av. (hehe.. yeah right..) Men abitionerna är rätt höga. Framsystem som har folie spolar som standard :D supra kablage för totalt nara 4500 :P och en cd med tidskomp. Steg blir det lite fattigt om just nu. Sambon fick spelet när hon hörde vad det gått lös på. Så riktig bas och bassteg samt dubbla steg till framsystemet får vänta. Tanken är att jag ska ha mina rubicon 502 (2 st @ 1050 w I bryggat) till framsystemet och någon form av monster steg till en vettig bas. Fick tag på ett RockFord Fosgate 1100.a2 som är lämpligt till att driva basar med dubbla två ohms spolar när det lämar 1100*2 i stereo 2ohm. Men men. MDS monster *1 får stå för basen tills vidare. Så det blir ett Rubicon 502 för framsystemet och ett för basen (villket är rätt fräckt det med, men inte tillräckligt)..

http://www.alpine-europe.com/alpine/cms/download.php?id=235

ps. Hur högt vågar man spela med din mic dahlberg?

Edited by - Saro on 2004/11/27 10:50:18
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2004/12/10 :  06:41:16  Show Profile Send Saro a Private Message  Reply
Ja nu blir det av. Verkar ha köpt allt som behövs och personalen på ClasOhlsson hälsar och bjuder på fika när man springer där nu :D

De rätta baselementen samt ett riktigt steg till det kommer närmare sommaren har jag bestämt mig för. Förmodligen blir det dls iridium 15" som får stå för den delen. Många säger att små element är snabbare än ett stort. Jag har STORA baselement i hemhögtalarna och de är fan inte slöa :P och i 45liter slutet så är förmodligen inte en 15" det heller. Inte de jag har hört iaf. Så efter denna helg så är väl bygget av stapeln och lär väl ta minst hela vintern innan man har byggt om 10 gånger :P

Givetvis så ska vi fota allt vi gör.

MVH Samuel
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/12/11 :  00:36:11  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message  Reply
Sitter du och hackar på hififorum kl 20 i 7 på morgonen . Skall bli kul att se vad du och Robert får ihop. Känner jag er rätt så blir det helt lysande och dessutom helfränt . Du har ju en rätt så läcker bil att bygga i också så.......... Skall fixa band åt dig i veckan hade jag tänkt, hör av dig.

Go to Top of Page

Antonic
Member

296 Posts

Posted - 2004/12/13 :  01:24:00  Show Profile Send Antonic a Private Message  Reply
Härligt att det är flera som gillar bisltereo i högre nivåer.

Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2004/12/13 :  08:40:12  Show Profile Send Saro a Private Message  Reply
Blev inget bygge. Latheten hos vissa företagsägare verkar vara överlägsen. Bara att plocka fram svetshjälmen och svetsa lördag söndag.. men men.. Fick mig ett optima och tre extraljus :)

Ställer in siktet på nästa helg!! Trots att det ryktades om svetsning då också men tjejen kan ju svetsa :) så det ska nog lösa sig.

Nu är jag sjuk så nu blir det bara att sitta och vänta på att bli frisk..

Dahlberg trevligt blir lagom med nya band efter jul :)
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/12/13 :  10:02:31  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message  Reply
Har du skaffat "fy-spray" till katten än Kanske bäst att ordna det först Kan Linnea svetsa det var inte dåligt.

Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2004/12/13 :  16:19:47  Show Profile Send Saro a Private Message  Reply
Jo Linnea är typ bättre än mig på att sveta pinne.. eller ja.. nåja.. Hon är duktig. Men Det är inte så noga det som ska svetsas så då duger det nog..
Fyspray ska inhandlas. Linnea får ordna det annars "ordnar" jag katten.
Go to Top of Page

Antonic
Member

296 Posts

Posted - 2004/12/13 :  23:37:43  Show Profile Send Antonic a Private Message  Reply
Mera info om dit bilbygge önskas låter verkligen intressant!!!

Tänkt att bara börja köra DLS rakt av?
Huvudenhet osv osv.
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/12/14 :  00:28:56  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message  Reply
Ordna katten Inget du vill redogöra närmare för va

Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2004/12/14 :  03:57:18  Show Profile Send Saro a Private Message  Reply
Dahlberg: Ordna katten.. jaa.. Man tar en 6.3mm elektrod typ Maxeta 22 eller något. Den är 600mm lång och med hölje en 12-15mm i diameter. väger som satan.. slår katten en gång i huvudet med den.. NÄÄÄÄÄÄÄ.. :P Man kontaktar Johan Björklund så ordnar det sig.. även om det kan bli lite slingrigt :P

Antonic: Huvudenheten är en Alpine 9833, slutstegen är soundstream rubicon 502*2 Tanken är väl att köra båda på framsystemet bryggat så småning om. Bas är inte bestämmt ännu. Men kanske Iridium 15 eller någon annan trevlig bas. Kablar är supra och lika så kontakter med chucklåsning från supra. Ska prova att motera framsystemet orginal tills vidare. Funkar inte det så skaffar jag DLS iridium domen och sätter den på brädan för att få en bättre ljudbild. Förhoppningsvis så hjälper Dahlberg mig med ett filter till den om det blir nödvändigt.
Det ska bli en "rolig" bilstereo men dock så är allt under 150db musik underkänt pga för låg partyfaktor :P. Med det nya instrumentet så ska 142 db vara ca 150 om jag förstått det rätt. Men som sagt det ska låta bra i första hand. Sen får man väl lagra några olika kurvor i cdn för att kunna spela högt eller snyggt.

Jag har eq i cdn och hoppas på att den ska räcka till med det grövsta. Jag kommer att avvika från min första ide med att bygga basarna i corner loading pga att slippa alla peakar i basen då. Istället blir det mot baksätet med ca 100mm andrum.
Tills vidare och för att få en aning om hur bilen funkar så kommer jag att använda mig av MDS MONSTER12 (hehe) i en sluten låda på 30-40liter. Men det är mycket långt från att man fått det att spela tills det kommer att låta bra :( . För hoppningsvis så blir det inte så mycket bök och jag kan tävla lite smått till sommaren med bilen. Något rent Sasca bygge kommer det inte att bli. Basen måste ligga lite högre än det högre registret för att få tillräcklig pratyfaktor. För hur kul är bilstereo utan näsblod?

Saker jag letar efter: Rockford 1100 a2 ett eller flera.. Soundstream class A 10.2, rubicon 1002, tarantula eller andra soundstream steg. Soundstream SPL 170 15" element. Rocford eq (en liten sak som är smidig att använda. Det är väl lite av det man söker dagligen på blocket osv.

Får man bara in prylarna så har man en början. Sen brukar det börja spåra ur :P .. redan nu så känns det som att det där med "den ska inte tävlas med i dbdrag" kommer att ryka rätt fort.. Det beror lite på hur högt det kommer att verka kunna spela under prövotiden med mds basen. Det är på den allt öde hänger.

Just ja
Dahlberg de element jag hade hittat för slakt passade inte upphängingen på :( så jag struntade i allt. har en köpare på båda monsterelementen så han få ta dem senare i vår..

MVH Basarsmurfialininen :P
Go to Top of Page

Bazze
Starting Member

9 Posts

Posted - 2004/12/17 :  18:31:17  Show Profile Send Bazze a Private Message  Reply
tjena samuel!

har ett soundstream rubicon 1002 som ligger.
Kan kanske, kanske tänka mig att sälja....

mvh//bazze
bazze@hotmail.com

Dali 40 <----> Denon Avc A1XV
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2004/12/17 :  22:47:30  Show Profile Send Saro a Private Message  Reply
Oh my god :P

Det är en början. Pma mig ditt nummer så ringer jag. Brevvänner är väl lite väl drygt.
Go to Top of Page

Bazze
Starting Member

9 Posts

Posted - 2004/12/19 :  15:50:18  Show Profile Send Bazze a Private Message  Reply
samuel:...PM!

Dali 40 <----> Denon Avc A1XV
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2004/12/30 :  17:10:20  Show Profile Send Saro a Private Message  Reply
Så här börjar det på att se ut:
Slutsteg: Soundstream 2st Rubicon 502 och 1st 1002
Framsystem: DLS Iridium 6.2
Huvudenhet: Alpine 9833
EQ: Phoenix Gold EQ 215
Bas: ??????? Ground Zero om den finns kvar. se bild

Nå vad säger ni hifinissar? Har ni ett sådant element i eran sub hemma?

Edited by - Saro on 2004/12/31 22:38:19
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000