HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 JayBee - numera WLM-diggare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

JayBee
Member

201 Posts

Posted - 2003/08/07 :  14:48:14  Show Profile Send JayBee a Private Message  Reply
Kan tyvärr inte visa några bilder på min anläggning då jag är i avsaknad av digitalkamera, jag skall försöka låna en så småningom. Jag har inte uppgraderat min anlägging på över två år (jo det är faktiskt sant). Tyder det på att jag är nöjd med ljudet från min anläggning eller att det är så svårt att hitta något som låter så mycket bättre än det man har att man tycker att det är värt att lägga sina surt förvärade pengar på något nytt?

Min anläggning består av en blandning av mestadels skandinaviska ingredienser. Som ni kanske märker har jag en minimalistisk anläggning och det är ett helt medvetet val från min sida. Utseendemässigt sett (som ni tyvärr inte kan se) så är det olika färg på fronterna, CDn har silverfärg och förstärkaren har svart akryl med svartlackade träsidor. Passar dåligt ihop estetiskt sett men som tur är stör det mig inte varje dag iallafall.

CD-spelare: Copland CDA277
Förstärkare: Advantage I200
Högtalare: Avance Signature 3 mkII
Stativ: Empire RC24
Signalkablar: Audioquest Quartz, Tara Labs Prism 22
Högtalarkabel: Supra Ply 3.4
Pickup-förstärkare: Sentec PP9 MM/MC
Skivspelare: Yamaha P-28
Radiodel: Cambridge T500

Jag är ganska nöjd med ljudet som helhet med undantag från att det saknad djupbas vilket är uppenbart med en liten stativare. Basen som finns är dock tajt och snärtig. Mellanregistret är naturligt och diskanten är detaljerad utan att bli ljus och skrikig. Helheten har klara drag av hifikaraktär, bra inspelade skivor låter bra och blommar ut och dåligt inspelade skivor låter mindre bra men som tur är blir de inte helt olyssningsbara.

Ha det gott i sommarvädret och köp bara bra, välinspelade skivor, de dåliga blir bara hyllutfyllnad.

Edited by - JayBee on 2012/11/14 18:42:54

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/08/07 :  14:56:14  Show Profile Send Hotspur a Private Message  Reply
Verkar vara ett system helt i min smak men du, vilken flaskhals: Högtalarkabel: Supra Ply 3.4! Du borde verkligen testa en "bättre" och dyrare kabel..

MVH
Stefan
Go to Top of Page

JayBee
Member

201 Posts

Posted - 2003/08/07 :  15:11:19  Show Profile Send JayBee a Private Message  Reply
Jag har också tänkt på att Suprakabel är anläggningens svagaste länk, har du några andra att rekommendera? Har själv funderat på någon av Audioquests nya men andra rekommendationer mottages med tacksamhet.
Go to Top of Page

krelle
Member

378 Posts

Posted - 2003/08/07 :  16:29:35  Show Profile Send krelle a Private Message  Reply
Testa Kimber 8-tc, snacka om valuta för pengarna. Mkt fin kabel för pengarna.....mvh Krelle
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/08/07 :  16:40:12  Show Profile Send ekman a Private Message  Reply
tror du ska undvika audioquest i den anläggningen testa transparent eller kimber istället
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/08/17 :  09:11:10  Show Profile Send poman a Private Message  Reply
Hej JayBee!
Verkar vara en fin anläggning du har ser fram mott bilder!
Det du skulle byta ut är Supran kanske till Clou 310 eller 610 triol som jag e.v funderar på att sälja vissligen 2x2m bivire fungerar alldels utmärkt tillsammans med din PAD Elementa Rev B skulle jag tro.

Go to Top of Page

JayBee
Member

201 Posts

Posted - 2003/08/18 :  07:48:35  Show Profile Send JayBee a Private Message  Reply
Hej Poman!

Tack för komplimangen och tipset. Tyvärr är dina kablar något för korta för min högtalarplacering.

Mvh JayBee
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2004/08/22 :  15:11:55  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Klart trevlig annlägning JayBee. Dina högtalare har jag lyssnat på en gång hos Best Sound för några år sedan, lät mycket bra. Hakar på uppmaningen att uppgradera kablarna, du kommer att få ett rejält lyft vid byte av dem.

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

JayBee
Member

201 Posts

Posted - 2007/01/08 :  07:53:48  Show Profile Send JayBee a Private Message  Reply
Hej

Har varit frånvarande från forumet under en längre period. Kul att vara tillbaka. Mitt system har ändrat sig under denna period till att vara ganska minimalt.

Cd: Marantz SA8400
Tuner: Cambridge Audio T500
Högtalarstativ: Empire Rc24
Hörlurar: Sennheiser HD600
+ diverse kablar

Uppgraderingssjukan har "anfallit" mig och som synes ovan saknas två ganska vitala delar för att det ska låta ur något annat än hörlurarna. Jakten har dock börjat.

Ps. Tre delar saknas nog om man skall vara helt ärlig, digitalkameran finns fortfarande inte(sorgligt eller hur?).

Go to Top of Page

JayBee
Member

201 Posts

Posted - 2007/02/18 :  19:45:37  Show Profile Send JayBee a Private Message  Reply
Nu finns det digitalkamera!

Min första bild ser ni nedan:

Marantz SA8400, mycket trevlig, lär bli kvar länge i mitt system.
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2007/02/18 :  19:48:35  Show Profile Send MullBenkt a Private Message  Reply
Det börjar bra! Prova att tända lite fler lampor och avaktivera blixten!
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/02/19 :  01:03:01  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Ghaaa....fläskig cd-spelare!!

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

JayBee
Member

201 Posts

Posted - 2007/02/19 :  16:59:40  Show Profile Send JayBee a Private Message  Reply

Bilden blev bättre tack vare MullBenkts råd eller hur?

Jag är nöjd med ljudet från cd-spelaren och även hörlurarna (trots glapp i kabeln) men man undrar ju hur bra eller dålig hörlursutgången är. Kanske en av Harmony Designs konstruktioner skulle hjälpa?
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2007/02/19 :  21:02:41  Show Profile Send MullBenkt a Private Message  Reply
Titta så fint!!
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/02/19 :  23:06:06  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Ang. högtalarkablar så skulle jag rekommendera dig att lyssna på Kimber 8TC, Audioquest Gibraltar eller om kassan tillåter NordOst Blue Haven alt RedDawn. Kommer att ge sig ett rejält lyft från supra.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

JayBee
Member

201 Posts

Posted - 2007/03/30 :  18:19:45  Show Profile Send JayBee a Private Message  Reply
Har sålt av det mesta av min ursprungliga anläggning. Numera ser anläggingen ut som följer:

CD-spelare: Marantz SA8400 (se bilder ovan)
Högtalarstativ: Empire RC24
Radiodel: Cambridge Audio T500
Hörlurar: Sennheiser HD600

Har äntligen hittat vad jag länge letat efter. Audio Research VSi 55, 50 W rörförstärkare, det ska bli mycket spännande och få prova rör för första gången. Måste dock inom det snaraste hitta lämpliga högtalare för att inte förstärkaren bara skall bli skådebröd.
Go to Top of Page

JayBee
Member

201 Posts

Posted - 2007/04/01 :  08:32:24  Show Profile Send JayBee a Private Message  Reply
Har äntligen en komplett anläggning igen. Köpte igår ett par Focal Chorus 806V (små stativare). Nu skall det bli musik för hela slanten, underbart. Musiken är väl det vi alla på forumet kämpar för?
Go to Top of Page

JayBee
Member

201 Posts

Posted - 2007/10/16 :  09:10:49  Show Profile Send JayBee a Private Message  Reply
Har äntligen börjat uppgradera kabelbeståndet. Köpte förra helgen en Supra Sword signalkabel och fortsätter att använda Supra Ply 3.4 tills jag har möjlighet att köpa Sword till högtalarna också. Jag är mycket nöjd med signalkabeln som gör att jag nu hör mycket mer av vad som finns gömt på skivorna, till både för och nackdel. T ex Diana Krall 'väsnas mycket med fötterna', detta gör mig ingenting utan visar tycker jag hur lite kabeln gör för att förstöra signalen.
Go to Top of Page

matta
Member

627 Posts

Posted - 2007/10/16 :  13:16:09  Show Profile Send matta a Private Message  Reply
Bilder på VSi55:an och burkarna!!

Marantz -> Leben RS-100 + Leben CS660P <- EAR834P <- ZYX R-1000 Airy3 <- Continuo+Cantus =>Tannoy Kensington se (ihopsnörat med auditorium 23)

Edited by - matta on 2007/10/16 13:17:50
Go to Top of Page

JayBee
Member

201 Posts

Posted - 2007/10/17 :  18:32:14  Show Profile Send JayBee a Private Message  Reply
Bilder kommer så småningom, var så säker.
Go to Top of Page

JayBee
Member

201 Posts

Posted - 2007/10/27 :  14:53:06  Show Profile Send JayBee a Private Message  Reply
Nu äntligen fick jag hela anläggningen på samma kort.
http://bildarkiv.hififorum.nu/ormen/b28d5ea2639569a20e9f7bae8.jpg

Edited by - JayBee on 2007/12/08 15:57:35
Go to Top of Page

JayBee
Member

201 Posts

Posted - 2007/10/27 :  14:56:44  Show Profile Send JayBee a Private Message  Reply
Varför blev bilden sååååå stor? Någon som vet?
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/10/27 :  15:38:09  Show Profile Send Marc a Private Message  Reply
Du har säkerligen lagt in den med originalstorleken. Eftersom skärmen har 72 punkter/tum som upplösning blir bilden stooor. Om du minskar storleken/upplösningen i ett bildbehandlingsprogram så blir den mindre.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

JayBee
Member

201 Posts

Posted - 2007/12/07 :  11:03:51  Show Profile Send JayBee a Private Message  Reply
Har äntligen uppgraderat högtalarkabeln från Supra Ply 3.4 till Sword 3.0. Har precis kopplat in de nya kablarna så jag har inte hunnit sätta mig ner i lugn och ro och lyssnat än. Det lilla jag ändå hört verkar dock lovande.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/12/07 :  11:06:21  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Du har glömt att resize'a bilden helt enkelt.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

JayBee
Member

201 Posts

Posted - 2007/12/07 :  11:26:23  Show Profile Send JayBee a Private Message  Reply
Hur gör man för att ta bort bilden och lägga in den på nytt i mindre format? Använder nu mera Photobucket men använde då bilden las in någon tysk variant som jag inte ens minns namnet på. Någon som vet?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000