HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Rolles "batteriladdare" hemma hos paradigm
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/11/03 :  18:57:59  Show Profile Send paradigm a Private Message  Reply
Låt mig klargöra en sak först av allt.

Det är med stor tvekan jag lägger upp bilder på min anläggning, efter att ha tittat på de övriga medlemmarnas superestetiska/superstädade/superstylade ljudrum.

Här hemma, gäller att det ska låta bra, d v s dynamiskt och rent, punkt slut. Men vänta lite, det är en sak till som jag tycker är viktigt och det är att jag vill sitta bekvämt när jag lyssnar på musik.

I övrigt betyder WAF och design ingenting för mig.
När jag är ledig sitter jag hellre och lyssnar på musik än att fundera på hur jag ska göra rummet mer smakfullt och jag har heller ingen slavdrivare som ställer en massa krav på hur det ska se ut.
Mina katter tycker också att jag hellre ska lyssna på musik och klia dem på magen än att jaga runt som en terrorist med snabeldraken i tid och otid.

Nog om det nu. Bättre att berätta vad det är jag har som ger mig sådan njutning.

Signalkällor:
En gammal Thoréns vinylsvarv TD166 MK ll
Sony SCD-XB940
JVC DVD-Audio XV-D721

Signalprocessor:
Behringer UltraCurve DEQ2496

Signalkablar:
Supra ZAC och balanserat med Neutrik AG

"Försteg":
Tills vidare använder jag Försteget från en H/K AVR5000 receiver.

Delningsfilter m.m.:
Behringer UltraDrive DCX2496

Slutsteg:
1 st. Yamaha PC2602M (studiosteg)
1 st. Hypex UcD400
2 st. Hypex UcD180

Högtalare:
DIY monitor, med JBL element (Urei 2215H, 2225H, 2110A och 075)
Toppar, 2445J och 075 (passivt delade med 1 uF)

Rumsakustik:
I huvudsak med hjälp av ett flertal begagnade ljudabsorbenter (perforerade) som jag fått på jobbet.

/Roland

Edited by - paradigm on 2004/11/04 11:26:18

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/11/04 :  09:18:30  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Alltid roligt med bilder på lite udda anläggningar.
Tack för att du lägger upp dom.
Högtalarna ser spännande ut.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/11/04 :  11:19:59  Show Profile Send paradigm a Private Message  Reply
Eftersom jag ganska ofta betraktas som en udda och minst sagt okonventionell figur vad gäller attityder, värderingar, tankar och funderingar, är det kanske inte mer än rätt att också min ljudanläggning följer den trenden.

Och visst är det så, att min rigg inte direkt liknar Hiffi stapeln från Siba eller On Off.

Jag har haft mitt musikintresse sen början på sjuttiotalet och det började då med att jag stolt och med högburet huvud hade köpt min första egna stereoanläggning. Det var en Dux anläggning med ått-kantiga högtalare som förmodligen skulle anspela på Stig Karlsson's välrenommerade högtalare. Dux var ju på sin tid en Philips produkt, fast lite bättre.

Min glädje varade dock inte särskilt länge, för när jag malligt berättade för vänner och bekanta om min investering, var det naturligtvis en som inte blev det minsta impregnerad.
Man skulle kunna säga att han blev raka motsatsen. I vart fall tolkar jag det så iaf, när jag såg hur hans ansikte skrynklade ihop sig samtidigt som han himlade med ögonen och tog sig för pannan.

Efter några djupa suckar och stönanden, hade han återhämtat sig så pass att han var tvungen att bjuda in mig till en provlyssning av en RIKTIG ljudanläggning.
Och eftersom jag är född nyfiken, dröjde det inte länge förrän jag ringde på hemma hos honom, för som sagt, nyfiken har jag alltid varit.

När han öppnade dörren, bad han mig komma in, samtidigt som han beklagade sig, över att han precis hade sålt iväg sin förstärkare och att han inte skulle få hem en ny förrän några dagar senare, men så sken han plötsligt upp och förkunnade att han just kommit på en lösning.
Så gick han ut i köket och hämtade en liten AGA transistorradio från köksbänken. Därefter pillade han bort bakstycket och ställde radion på en av sina stora högtalare, som mest liknade en rutschkana för katten. Så anslöt han den ena högtalaren till radion och lite urskuldrande förkunnade att jag kunde sätta mig i soffan och lyssna, även om det bara var i mono.

Så satte han på radion och jag lovar att jag såg ut som en fågelholk i ansiktet, något ögonblick innan hakan small i golvet med en ljudlig duns.
Det var en så chockartad upplevelse att hjärnan vägrade acceptera att en liten transistorradio, skulle kunna åstadkomma en så överväldigande ljudupplevelse.
Mina tvivel var så starka att jag var tvungen att fråga om han skojade med mig och kanske hade gömt den riktiga förstärkaren, men det han ju naturligtvis inte gjort.

Saken var den att jag just hade lyssnat på en stor JBL högtalare. Lådan var en 4530 och elementet var, om jag inte minns fel, antingen en D130 eller en K145, samt en JBL375 och en 075.

Från den dagen var mitt öde beseglat och den kärlek som då uppstod har aldrig falnat, utan tvärt om fördjupats med tiden. Dock måste det sägas att det enbart gäller JBL's professional series.

/Roland

Edited by - paradigm on 2004/11/04 11:44:32
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2004/11/08 :  11:17:22  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Paradigm.. visst är det nått speciellt med stora högtalare/element ? :)
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/11/08 :  23:36:06  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Hoppas att NN inte missar det här

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/11/09 :  02:37:45  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
"paradigm", du har inte sett MITT rum......

Bravo
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/11/09 :  20:02:27  Show Profile Send paradigm a Private Message  Reply
Visst var det på sätt och vis underbart att vara gift och få barn, det är ju liksom en del av meningen med livet, samtidigt som det bara var till att inse att ens möjligheter att påverka och ha ett inflytande samtidigt var ordentligt beskuret och inskränkte sig till att jag trots allt fick säga precis vad jag ville till blommorna när jag vattnade dem.

Men som sagt, idag är det ingen som lägger sig i hur stora grejorna får vara, var dom ska stå, eller hur länge jag får sitta i lyssnarfåtöljen.

Och visst är det något alldeles speciellt med ett par stora högtalare. Den auktoritet och samtigt den lätthet, med vilka de spelar, kan en liten högtalare rimligen aldrig komma i närheten av.

Jag sitter just nu och lyssnar till "the phil collins big band" där musikerna på ett ställe plötsligt tar i så att livstycket nästan spricker och om man inte är beredd på det, så lyfter man själv en halvmeter. Det kallar jag dynaik(t)omfång. Jag tänker också på Peter Gabriels "Secret World" där lågbasen på sina ställen är så låg att jag känner hur väggen bakom mig vibrerar kraftigt, när jag lutar huvudet mot väggen.

Nej det finns inget som skulle kunna få mig att överge JBL och jag måste också komma på något bra sätt, hur jag ska kunna smuggla in dem på hemmet när det blir dags.

-Bravo
Du kan väl lägga upp en bild på ditt rum, så jag VET att jag inte är ensam! Det skulle lätta min ågren högst påtagligt!

/Roland
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/11/09 :  21:08:16  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message  Reply
nice grejor, 2225 är ett mycket fint element. inte fel att ha 4st av det hehe...
jag har ett helt nytt liggandes själv..

ser mycket kapabelt ut !!
kan tänka mig att det är mycket låg dist.

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.

Edited by - Niklas Nord on 2004/11/09 21:09:32
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/11/09 :  21:51:03  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Nåt sånt som ditt system (paradigm) har jag aldig hört...måste vara härligt med "riktig" dynamik OCH låg dist.Själv skulle jag lätt kunna ha stora grejer MEN tycker mitt rum är för litet, jag skulle nog få lite cellskräck med SÅ stora prylar i mitt lilla rum (ca 18 kvadrat) även om det säkert skulle låta gött och mer än det...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/11/09 :  22:38:12  Show Profile Send paradigm a Private Message  Reply
-Niklas

Njae, nu är det bara två 2225'or, de andra två är ett par Urei 2215H som får ta hand om de lägsta oktaverna, men det räcker till och blir över iaf.

Dist... vad är det för något? Aldrig hört!!!

-edison

Klaustrofobi är nog inget att oroa sig över, snarare agorafobi när musiken plötsligt får sådan rymd och närvarokänsla att du ständigt känner dig förflyttad till världens alla hörn och den plats där musiken råkade spelas in på.

Jag har också ett litet rum, men med lite omsorg om akustiken kan man lätt råda bot på eventuella resonanser och stående vågor och kvar finns då den ultimata njutningen.

Är du i stockholmstrakten får du givetvis komma och lyssna, så du kan bilda dig en egen uppfattning och ta då gärna med några favvoskivor som referens.

/Roland
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/11/10 :  04:29:06  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Vilket år som helst kommer jag nog på att jag behöver en digitalkamera, men hitills har jag bara sett den som ett ekonomiskt hinder för att köpa stereoprylar, skivor och böcker, ordningen oväsentlig.
I "mitt" rum skall familjens alla fritidsaktiviteter samlas inklusive att ungarna föredrager att använda samma rum som lekrum, lättlyssnat och välstädat med andra ord.

Bravo
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/11/10 :  08:30:36  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Bravo:
Har du barn men ingen kamera...???
(OK, analogkamera duger bra för familjens "förevigande, så sant...)
Sen kostar ju en hyggligt bra d-kamera inte mer än vissa halvbilliga/halvdyra signal eller högt-kablar...hehe.

Och varför inte ta nån bild med analoga och skanna, tar bara lite mer tid men vad gör det...?

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2004/11/18 :  12:46:14  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
Tja... det lär väl spela på rätt bra i det rummet kan man tänka...

quote:
Vilket år som helst kommer jag nog på att jag behöver en digitalkamera, men hitills har jag bara sett den som ett ekonomiskt hinder för att köpa stereoprylar

Bravo-> håller med, lyckas heller aldrig köpa en... kommer alltid stereoprylar "ivägen"

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/11/18 :  22:21:52  Show Profile Send paradigm a Private Message  Reply
För nåt år sedan bestämde jag mig för att köpa en digitalkamera och jag resonerade på ungefär samma sätt, nämligen att jag köper en billig kamera, så blir det mer pengar kvar till Hiffi prylar för jag har säkert ändå inget behov av en superdupermegapixelkamera. Det räcker nog gott med drygt 2 megapixel för 1500:-.
Men jag har nu konstaterat att jag borde ha lagt till nån tusenlapp iaf för att också få med Makro-funktion, för som det nu är går det inte att ta närbilder på små detaljer och det saknar jag ibland. Annars räcker upplösningen till mer än väl för mina behov. Dammtussarna syns ju i vilket fall som helst.

Sakta men säkert håller jag på att labba mig fram till allt bättre ljud. I förra veckan lyfte jag bort H/K'n och ersatte försteget med ett gammalt amerikanskt försteg som legat på hyllan ett tag. Det är ett Audionics of Oregon BT2, som när det var nytt jämfördes med Mark Levinsons ML1'a i tester. Det sa mig emellertid ingenting förrän nu, för jag har haft den inkopplad förr, utan att tycka att den var så himla märkvärdg, men i det sällskap den nu befinner sig, så sjunger den som aldrig förr och jag är riktigt imponerad av den, trots att den har 25 år på nacken.
Anledningen att jag plockade fram den igen, var för att jag blev så sugen på att lyssna på mina gamla vinyler igen och jäddrans vilket liv det blev i vinylerna efter det!

Jag kan konstatera, att med tanke på hur man idag, allt som oftast inom musikindustrin komprimerar musiken och kör upp alla reglar på max, så har jag många gånger ett större dynamikomfång från mina gamla vinyler, samtidigt som ljudet då också är mer engagerande att lyssna till, jämfört då med mycket av dagens CD-produktion.

Det är iaf så JAG upplever det.

/Roland

Edited by - paradigm on 2004/11/18 22:24:39
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2013/03/17 :  18:26:08  Show Profile Send paradigm a Private Message  Reply
När jag för snart tio år sedan blev klar med bygget av en egen unik anläggning, med både hembyggda högtalare, som kan liknas vid ett par dopade/uppgraderade JBL 4344'or i D'Appolito/MTM konfiguration och ett gäng hemma snickrade klass D slutsteg baserade på Hypex moduler, har det inte funnits någon som helst anledning att uppgradera längre... Det enda som bytts över åren, är bättre PU Goldring, CD spelare, samt ett balanserat försteg Denon.

Det enda som i någon liten mån har stört mig, var ett svagt nätbrum som man kunde höra om man stod riktigt nära högtalarna. Min tanke var att det kanske var något i nät-konstruktionen till mina egna slutsteg som spökade, så jag köpte nyligen ett balanserat klass D slutsteg av MatsJ, för att ev. utesluta den källan, men det ändrade inget, så jag var benägen tro att det var nåt med "groundlift", men det verkade inte heller hjälpa att vända stickproppar. Därefter kom jag tänka på att jag har några gamla drosslar som man skulle ha mellan PC och Hifi anläggningen och när jag kopplat in en sån efter CD spelaren försvann brummet nästan helt.
Så nu vet jag inte vad jag ev. kan göra för att bli av med den sista lilla resten nätbrum. Jag funderar på om det ev. hjälper att hålla utkik efter en bättre CD spelare, för jag är inte heller helt säker på att PC drosseln inte försämrar ljudet/upplösningen en liten aning.
Det vore ju själva den om man inte skulle kunna få bort den sista lilla resten också...

Annars har jag ju mer avgrundsdjup, kraft, med full dynamik från 16Hz, samt närvaro och upplösning, än jag någonsin vågat hoppas på, så jag är ju liksom supernöjd ändå, som man säger...
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/03/18 :  22:21:02  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Om du har toroider som brummar kan jag rekommendera Sjöström audio DCT02:

http://sjostromaudio.com/pages/index.php/hifi-projects/109-dct02-the-dc-trap-high-end-style

Gött att sitta nöjd 10 år! Synd att man inte kan se bilderna, kanske går att ordna?

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2013/03/19 :  08:14:17  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Är det någon mer än jag som inte kan se bilderna?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2013/03/19 :  15:49:12  Show Profile Send paradigm a Private Message  Reply
Hmmm, klickade på insert picture, men det hjälpte inte.

Tusen tack för tipset, men jag tror inte brummet kommer från toroiderna. Slutsteget från MatsJ har nämligen switchad nätdel och det förändrade inte brummet...

Fler förslag? Och även förslag hur jag lägger upp bild som jag har i datorn?

Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/03/19 :  18:28:17  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Jag lägger bilderna på Photobucket men det finns flera liknande platser. Sen kan man läsa här hur man gör:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77634

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2013/03/19 :  20:32:25  Show Profile Send paradigm a Private Message  Reply
Bild på ena högtalaren.

Bild på ett av de hemma snickrade slutstegen.

Återkommer med bilder på subbarna.
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/03/19 :  20:46:56  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Den där nätdelen var inte liten...
En fet toroid kan brumma ganska bra. När du skrev att nätdelen var switchad så antar jag att det är andra steg än det på bilden? Det är förmodligen en switchad Hypex förstärkardel med linjär nätdel?
Kan tänka mig att det låter bra! Kör du någon form av rumskompensering?

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2013/03/19 :  23:25:56  Show Profile Send paradigm a Private Message  Reply
Det är bilden på det ena slutsteget innan det var färdigt, som nu har 3st UcD 400 moduler, som enbart driver baselementen plus ena subbelementet. Trafon på 1200VA kommer från ELFA och har mu-metall runt om. Det sägs att trafon från början var avsedd för ett Bladelius projekt som aldrig blev av.
Om något, är det mindre brum från basarna, än från midbasarna, eller mellanregistret/diskanterna. Lytarna, ett knippe Colaburks stora RIFA, softstart från en som jag tror heter P-A här på forumet. Diodbrygga enl. konstens alla regler med "snubbers" m.m. Allt överdimensionerat in absurdum förstås. :-)
Därför tror jag inte trafona orsakar brummet, eftersom det inte spelar nån roll vilken sorts nätdel som är igång. Den switchade nätdelen driver Abletec moduler.

Allt är aktivt drivet och elektroniskt, digitalt delat med Behringer Ultradrive. Rumskorrigeringen görs med UltraCurve 2496.

Här kan jag spela allt från det mest finstämda och högupplösta, till live konsert med full styrka över HELA hörbara registret, från c:a 17Hz till 21000Hz... Såpass iaf att hela huset skakar... :-)
Det finns inget som jag har lyssnat på i köpväg, som ens kommer i närheten, oavsett prisklass... och då pratar jag obscent mkt pengar.

Återstår bara den sista lilla irriterande resten nätbrum...
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2013/03/19 :  23:33:22  Show Profile Send paradigm a Private Message  Reply
Elementen är JBL: 075, 2441 med titanmembram och Selenium (tractrix) horn, 2123, 2235, W15GTi, W12GTi.
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/03/20 :  06:57:38  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Jag kommer nog bygga något liknande i framtiden. Tror det kan vara vägen till musiknirvana. Skulle vara kul att höra ett sådant system någon gång! Visuellt borde dina högtalare försvinna om man ser dom rakt framifrån, fronten och väggen verkar ha samma färg, smart.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2013/03/20 :  13:14:34  Show Profile Send paradigm a Private Message  Reply
Bilderna är gamla, från tiden jag bodde i sthlm. Ska ta nya bilder och lägga upp dom. Idag har jag ett mer än dubbelt så stort musikrum på övervåningen i mitt hus, med brutet tak bakom högtalarna och fylld bokhylla på motsatta sidan, som minskar akustikproblemen avsevärt. Köpte huset enkom för musikrummet. -:)Här är fondväggen i brunlaserad träpanel, men högtalarna "försvinner" ändå, eftersom jag har en helt holografisk ljudbild som svävar fritt i rummet, där det är mkt lätt att placera röster och instrument i både djup- och sidled med cm precision... något som man bara kan uppnå om allt är rätt inställt och i fas. Närvaron är så påtaglig, att det känns som fullt möjligt att gå fram till sångarna, titta ner i halsen och se vad de åt till frukost...
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2013/03/20 :  13:20:44  Show Profile Send paradigm a Private Message  Reply
Om du är intresserad och vill, kan jag dela med mig av min ljudfilosofi, mina erfarenheter och gamla anteckningar.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000