Author |
Topic |
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2013/03/20 : 13:49:16
|
Igår kväll kom brumet plötsligt tillbaka igen trots PC drosseln och då insåg jag att felet måste ligga någon annan stans, så idag har jag kopplat bort PC drosseln, den gamla Sony SACD spelaren, en gammal dbx brusreducerare, samt det gamla försteget och fick därmed också kablaget sanerat och när jag flyttat strömblocket och slagit på anläggningen igen... var brumet helt borta... "Go figure"... Fråga mig inte vad som varit orsaken, för jag vet inte säkert. Men nöjer mig med att allt är frid och fröjd och låter det vara så. :-) |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2013/03/20 : 15:23:20
|
Skönt att det löste sig med brummet. Jag skulle kunna köra ganska långt för ett tillfälle att få lyssna och ta del av filosofin bakom detta, var håller du hus? |
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.
Richard P. Feynman |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2013/03/20 : 17:08:25
|
Halå Rolle roligt att se dig här igen. Hör av dig när du har lust och kanske vill komma hem till mig och lyssna på musik utan brum. Paradigm och jag sitter med ljud i samma tunga division och jag tror inte att någon av oss vill byta till något annat. HerrD, om du har vägarna till Stockholm är du välkommen och jag finns i de södra delarna. Rolle hur starkt brum har du egentligen? Hör du brummet när du spelar glesmusik?
|
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2013/03/20 : 17:20:23
|
gcs: jag kommer gärna till dig och lyssnar! Vill vidga mina vyer, ska kolla kalendern med frun och pm'ar lite datum!
Edit: Förlåt Rolle för denna offtopic i din tråd. |
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.
Richard P. Feynman |
Edited by - HerrD on 2013/03/20 17:23:21 |
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2013/03/20 : 18:50:54
|
Jag finns i Hälleforsnäs i Sörmland. Det ligger nära Malmköping i Flens Kommun. Du är hjärtligt välkommen när som på en lyssning och du får gärna ta med dig en kompis om du vill.
Hallå Gunnar. Jo det var ett tag sedan jag var aktiv på forum. Det har vart lite problematiskt med både hälsan och relationer. Nu har jag ju inte längre nåt brum alls och det var inget stort problem tidigare heller. Man hörde bara lite svagt om man stod alldeles intill högtalaren, så det var absolut inget jag stördes av 5m därifrån i sweetspoten. Men nu är det som sagt både brus- och brumfritt igen. Nej det är alldeles riktigt, det finns ingenting där ute, oavsett pengar som jag hellre skulle vilja ha, varken i högtalar-, eller förstärkarväg och då har jag ändå lyssnat på en del riktigt exklusiva saker...
Har ju också märkt att det blir allt svårare att hitta riktiga ljudgrejor på marknaden idag... och det som finns är mp3 och hembiogrejor, eller prestige grejor som kostar en förmögenhet, men är likt förbaskat gjort så att det SKA gå sönder så fort garantin gått ut... Har faktiskt suttit och filat på en text om det... |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2013/03/20 : 20:06:15
|
Då är det inte så långt från Norrköping. Hör av mig via PM om jag får till det med kalendern och frun! Vore häftigt att få höra era JBL-system |
Richard P. Feynman |
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2013/03/20 : 20:51:32
|
Tvärs över gatan, snett mitt emot, på't ungefär. :-) Du är välkommen. Jo, de är väl värda en liten utflykt. Du lär inte bli besviken. Jag blev själv JBL frälst redan i början på -70 talet och har väl hunnit bygga en och annan JBL bestyckad högtalare sen dess. |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2013/04/20 : 21:49:56
|
Nyss hemkommen från lyssning hos paradigm! Oj! Kan säga att detta är en ny referens hos mig och jag tycker jag har hört många och dyra system innan. Tack så jättemycket för en trevlig heldag och insikten om vad ett dylikt system är kapabelt till! Jag är skakad i grunden. Rekommenderas varmt till alla som tror att dom har en bra anläggning. Att det skulle spela med god dynamik misstänkte jag men att finliret var på en så otroligt hög nivå var en överraskning. |
Richard P. Feynman |
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2013/04/20 : 22:24:47
|
Tack själv och tack för de snälla orden, dom glädjer en gammal hiffi-nörd som mig! Det är ju inte särskilt ovanligt annars med kommentarer som, "PA grejor går ju inte att ha hemma"... Jag tycke vi hade jättetrevligt idag och samtidigt spännande och lärorikt för mig att se hur smidigt det är att hitta och spela musik via datorn. Ett område jag inte har nån koll på, men känner att jag gärna vill sätta mig in i. Då kanske jag slipper ägna så mkt tid åt att bara leta rätt på den skiva jag vill spela. |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2013/04/21 : 07:48:22
|
Måste lägga till för den som eventuellt tvivlar enligt "PA grejor går ju inte att ha hemma": Den här anläggningen har lärt mig mer om mina albums inspelningskvaliteter än något annat så här långt. Det inkluderar kompisars anläggningar som närmar sig en halv miljon. Alla plattor jag brukar spela bjöd på ny information, att spela Miles Davis Kind of Blue var som första gången man fick höra den på en riktig anläggning. Kom på mig själv ett flertal gånger att sitta med munnen öppen, höjda ögonbryn och ett fånigt uttryck i ansiktet.
De enda nackdelar jag kan komma på är att inspelningskvalitet blir större som urvalskriterium vid val av musik samt att man får gå på jakt i huset efter saker sam vibrerar och skallrar!
Angående uppspelning får dator så är det enklare än man tror. Det finns också lika mycket att tweeka som med vanliga spelare. Vi fick höra skillnad på optisk/elektrisk utgång samt olika längder av digitalkablar. Det var mycket tydligt. |
Richard P. Feynman |
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2013/04/21 : 23:01:25
|
Måste bara berätta att jag nu spelar på en Denon DVD 2930 och i släden ligger en SACD med Vivinobrothers Blues Band och jag måste säga, att trots att jag är väl förtrogen med skivan drabbades jag ändå nästan av ett hjärtstillestånd när den första takten exploderade som om både en häst och en åsna sparkat mig i bröstet.
I samma sekund insåg jag också att det var himla synd att jag inte hade spelaren redan igår på vår heldagslyssning... Den extremt höga närvaron, upplösningen och spelglädjen , tillsammans med de extra 10 dB i dynamikomfång var en överaskning som heter duga... :-) Närmare LIVE än så här tror jag inte man kan komma.
Nu åker jag ju på att skaffa måååååånga nya SACD skivor... |
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2013/04/22 : 00:25:15
|
Alltså, vanliga CD skivor blev ju inte heller sämre i 2930'an. Det ju rätt uppenbart att DAC'en och även transporten håller mkt hög klass i Denon spelaren.
Hmmmm, om jag var rätt nöjd innan, så är jag nog väldigt mkt nöjdare nu... Det här var ju riktigt skoj. Ska bara vid tillfälle lämna in den för service och kanske rengöring av lasern, för det händer på vissa SACD Hybrider, att spelaren tar god tid på sig att läsa in skivan.
Nån som kanske kan tipsa vart jag kan vända mig i Mälardalen/Sthlm för service/justering/rengöring av spelaren och vad det kan tänkas kosta. |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2013/04/22 : 06:01:28
|
Kul! Har svårt att föreställa mig hur det skulle kunna bli bättre. Men det är ju alltid möjligt, som man fått erfara så många gånger tidigare. |
Richard P. Feynman |
|
|
Topic |
|