HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 daja
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

daja
Member

597 Posts

Posted - 2003/10/11 :  17:09:51  Show Profile Send daja a Private Message  Reply
Hej allesammans! Mitt namn är Daniel, är 22 år och studerar till civilingenjör inom maskinteknik i Lund. Detta är min anläggning som trängs med mig i mitt studentrum på ca 16 kvm.

Det som står överst på listan av utbyten är nog högtalarkablarna som hängt med lite för länge. Är inte riktigt i samma klass som resten av anläggningen. Måste göra nåt åt högtalarnas finish också men det är inte prioritet nr 1. Nytt rack är på väg från Kina... Gissa vilket!

Nu ska allt bort!

99 cd-p - 99 - piP

Edited by - daja on 2004/11/27 19:17:02

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/11 :  17:59:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Verkar intressant. Bilder ser vi fram emot!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/10/19 :  09:58:58  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Konstig mackapär du har stående underst i racket , tar den stenkackor

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

daja
Member

597 Posts

Posted - 2003/10/19 :  11:34:52  Show Profile Send daja a Private Message  Reply
Har ganska mycket vibrationer i racket så jag provade att tynga ner det lite mer. Hjälpte inte så värst mycket men den får ligga kvar ändå. Ska prova att sätta ena högtalarens spikes under racket och se vad som händer då.

99 cd-p - 99 - piP
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/10/19 :  11:58:52  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
Det ser ju trevligt ut

Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2003/10/19 :  12:17:04  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Jag har själv använt ett sådant rack,.. Det borde väl gå att fylla racket faktiskt om man lossar på några skruvar lite här och var Har själv inte försökt iofs

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/10/19 :  12:20:06  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message  Reply
Schyst system, jag tycker det är värt respekt att du fixat egna högtalare (visst är det det..), för mig är det nog svårt att få vettigt ljud ur färdiga högtalare.

Du får putsa nedersta "lådan" i racket så kanske du kan sälja den dyrt! Ser ju kul ut med den, snyggt system i övrigt

www.linnforum.se

Edited by - Sony on 2003/10/19 12:21:07
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/10/19 :  12:26:46  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Soundcare har även små fötter som är uppbyggda som gögtalar fötterna. Det kanske skulle va nått att testa. Eller nått i kolfiber/grafit ?


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

daja
Member

597 Posts

Posted - 2003/10/19 :  12:32:57  Show Profile Send daja a Private Message  Reply
Hehe. Köpte stenen hos Antique Sound Labs.

Cybervoice och Sony: Tack!

Johan: Det är ju såna (dom utan gänga) jag har under högtalarna som jag ska prova med.

99 cd-p - 99 - piP
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/10/20 :  00:03:26  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message  Reply
Fint system! Ser trevligt ut.
Förtjänar såklart ett större rum, men det ordnar sig väl säkert!
Har du testat någon form av vibrationsdämpare till din cd?
I för sig ser din hifimöbel stabil ut, men jag har väldigt positiva erfarenheter av en BASE technology platta. Rekommenderar dig helt klart att testa en sådan!


mvh,

Go to Top of Page

daja
Member

597 Posts

Posted - 2003/10/20 :  00:22:26  Show Profile Send daja a Private Message  Reply
Känns lite jobbigt att spendera det dubbla på en vibrationsdämpande platta mot vad hela racket kostade. Men det kan ju vara värt ett test. Går kanske att få tag på en BASE ganska billigt.

99 cd-p - 99 - piP
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/10/20 :  00:57:56  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message  Reply
Den billigare BASEplattan (som jag har!) kostar ca 1900 ny men jag har sett den ngt billigare på esoteriskt hifi:s hemsida. Den ska tydligen funka optimalt för vikter upp till ca 6-7 kg sen blir det betydligt dyrare om man vill köpa BASEplattorna för tyngre apparater.
Men jag tycker faktiskt att BASEplattan, den för 1895:- alltså, är prisvärd, men tanke på vilken förbättring den ger! Basen blir så mycket bättre återgiven och detaljer framträder tydligare eller är åtminstone lättare att höra tycker jag.
Du kanske kan få låna hem en platta från någon schysst hifihandlare?
Detta är åtminstone det "tweak" som gett mig mest hittills!

mvh,
Go to Top of Page

daja
Member

597 Posts

Posted - 2003/10/28 :  23:58:11  Show Profile Send daja a Private Message  Reply
Har provat med Superspikes´en under cd:n nu men kan ärligt säga att det inte blev nån skillnad. Kanske borde fundera på ett nytt rack. Benet på racket i mitten i bak är väldigt irriterande. Skulle vilja ha ett rack med fyra ben istället så man slipper ha nåt ivägen för högtalarkablarna. En Finite Element Spider vore inte dumt! Tycker dom är jäkligt snygga!

Tack för senast förresten hifirocker. Ska bli kul och jämföra cd-spelare vid nästa träff!

99 cd-p - 99 - piP
Go to Top of Page

daja
Member

597 Posts

Posted - 2003/10/29 :  00:03:02  Show Profile Send daja a Private Message  Reply
Provade att flytta om högtalana igår och jäklar vad mycket bättre det blir med lite luft! Men om dom står som jag kom fram till var det bästa, blir det svårt att leva i mitt lilla rum. Ljudbilden blev bredare, djupare och mycket av resonanserna försvann. Fast jag tappade lite av det avstånd till högtalana jag tycker om. Tycker om att sitta lite längre ifrån.

99 cd-p - 99 - piP
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/29 :  04:19:51  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Ibland är det enkelt att få det bättre, t.ex. högtalarplaceringar.
Tyvärr kan det ibland vara lika svårt att ha grejorna på bästa placering och aldrig får man vara riktigt glad.
Känns igen, jag lovar!

Bravo
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2003/10/31 :  16:55:56  Show Profile Send wallraff a Private Message  Reply
Tjena daja!
Låter som vi får ta en träff hos dig och utverdera anläggningen lite!
Hur många kvadrat bor du på? Mitt rum är på 19,4. Du hade ungefär lika stort men betongväggar, eller hur var det?

//Walter

"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous
Go to Top of Page

daja
Member

597 Posts

Posted - 2004/01/29 :  23:41:17  Show Profile Send daja a Private Message  Reply
Wallraff: Ja det är väl på runt 16 nånting med betongvägg. Är inte allt för roligt. Får ta å samordna det vi snackade om förrut angående absorbentbyggen och annat diy.

99 cd-p - 99 - piP

Edited by - daja on 2004/02/05 10:08:02
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/02/05 :  12:10:54  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Likväl, även om det tar emot ekonomiskt, så är vibrationsreducering ett måste för att få ut ett fullgott ljud och kunna trivas med anläggningen. I slutändan är det värt ansträngningen, en ny apparat med samma tveksamma placering löser ju inte problemet.
Däremot kan det vara vettigt att få prova lite olika varianter först, om det går.

Bravo
Go to Top of Page

daja
Member

597 Posts

Posted - 2004/02/05 :  12:16:45  Show Profile Send daja a Private Message  Reply
Löste vibrationerna ganska bra. Köpte VibraAbsorbent på HIfi-klubben som tog bort det mesta. Behöver bara nån tyngd på cd:n för att det ska fungera bättre.

99 cd-p - 99 - piP
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2004/02/11 :  12:07:05  Show Profile Send wallraff a Private Message  Reply
Har du öppethus någon dag? :-)

"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/03/12 :  12:57:12  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Fint system.
Man får lite nostalgi eftersom jag också ägt ditt för & slutsteg för ett antal år sedan matchat till Audio Tronic CM3.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

daja
Member

597 Posts

Posted - 2004/05/01 :  19:55:23  Show Profile Send daja a Private Message  Reply
Ny Cd-spelare idag. En begagna Krell KAV-250cd blev det. Jäklar vilken maskin! Byggd som ett kassaskåp och med ett ortoligt lungt och stabilt ljud. Den har en otroligt bra bas och är väldigt detaljerad, men ändå inte så att det sticker ut nånstans. Riktigt bra köp!


99 cd-p - 99 - piP

Edited by - daja on 2004/05/01 19:59:09
Go to Top of Page

daja
Member

597 Posts

Posted - 2004/05/02 :  14:03:56  Show Profile Send daja a Private Message  Reply
Kommer nya bilder i mitten av kommande vecka. Är riktigt nöjd med mitt nuvarande system med amerikansk elektronik-trio. Nu är det slut på apparatköp på ett bra tag och pengarna får gå till enbart skivor istället. Ska fixa högtalarna i sommar så man slipper skämmas... Har inte bestämmt mig om jag ska bygga helt nya lådor i solidt trä eller om jag bara ska fanera mina befintliga. Lutar mot nya just nu.

99 cd-p - 99 - piP
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/05/02 :  14:38:29  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Snygg CD-spelare! Gillar den där lite äldre Krell-looken.
Go to Top of Page

daja
Member

597 Posts

Posted - 2004/05/02 :  18:31:09  Show Profile Send daja a Private Message  Reply
Ja jag håller med Snutten. Dom nya "aluminiumburkarna" ser inte lika tuffa ut som modellerna innan.

99 cd-p - 99 - piP
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2004/05/02 :  22:44:06  Show Profile Send wallraff a Private Message  Reply
Jösses, och du ska kalla dig student?

"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000