HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Kaffemannens små men ack så fina steg
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kaffemannen
Member

52 Posts

Posted - 2004/11/20 :  16:24:55  Show Profile Send Kaffemannen a Private Message  Reply
Vi börjar med hur det ser ut från dörröppningen till vardagsrummet, tyvärr lite mörk bild.



Sedan en bild från sidan



Och så en bild på hela paketet



Lite närmare här då...



Och fem små rara saker som lyser så fint med röda lampor i mitten :)



Högtalarkabel silspeak mellanmodellen..(tror den heter 425)




sämsta bilden någonsin ? hade lite bråttom med att ta bilderna då kameran är lånad... Men iaf..signalkablage mellan försteg och slutsteg är silk interconnect.



En sista helhetsbild kommer här (sigue sigue sputnik med transformers på omslaget är inte fel)



Jahopp det där var mina prylar, kan berätta att hela paketet består av följande:
Slutsteg Musical Fidelity X-A50 2st
Försteg X-pre
Strömsteg (eller vad det nu heter) X-psu
Phonosteg X-LPS
Högtalare Canton LE 109
Skivspelare är en gammal Luxor Professional 9381 med AT95 pickup. (manual och spec önskas om någon kan hitta?)
Cd-spelare Technics SL-PG5
Kablage har jag skrivit redan en del om, övrigt kablage är signalkabel cd-försteg som består av QED , minns inte modellen men inte sådär jättedyr, 300kr för 0.5m . Signalkabel mellan vinyl och försteg ska bytas ut omgående!.
Andra uppgraderingsplaner är följande:
Nya rör till försteget
Ny cd-spelare
Spikes eller dylikt till högtalarna
Vinylen ska bytas ut så småningom..dock ej prioriterat. Annat som kommer före.
Diverse kablar skall uppgraderas också.

Ljudet då, jo Canton kan vara lite "vassa" i diskanten vilket jag har sett flera säga i detta forum tidigare om canton. Det som blir räddningen är att MF-slutstegen har ju en något varm karaktär så dom högtalarna med den stereon jag har kompletterar varandra på ett mycket bra sätt enligt mig.
Jag skulle inget hellre vilja än kunna skaffa mig högtalare i en prisklass på runt 15-20.000 men det är inget som är möjligt i dagsläget då jag är student fortfarande :(

Då tackar jag för mig och hoppas ni har glädje av dessa små men naggande goda saker




Better to burn now than to fade away.

Edited by - Kaffemannen on 2004/11/20 16:59:36

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/11/20 :  22:39:19  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Du saknar X-canv2 "Kaffemannen".

Bravo
Go to Top of Page

Kaffemannen
Member

52 Posts

Posted - 2004/11/20 :  23:36:12  Show Profile Send Kaffemannen a Private Message  Reply
nja..snarare dacen....lyssnar inte mycket i hörlurar faktiskt men det händer förstås

Better to burn now than to fade away.
Go to Top of Page

Magnus L
Starting Member

31 Posts

Posted - 2004/11/20 :  23:41:59  Show Profile Send Magnus L a Private Message  Reply
Läcker och stilren anläggning, stor tumme upp för skivan uppe till vänster.

Mvh Magnus
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/11/21 :  00:37:28  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Spännande anläggning med klart snygga MF-prylar

Jag har själv denna Sputnik-LP du har i hyllan. Är den bra?
(Har inte skaffat en vinylspelare..än)

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Kaffemannen
Member

52 Posts

Posted - 2004/11/21 :  01:06:34  Show Profile Send Kaffemannen a Private Message  Reply
Dom är inte bara snygga dom låter bra också , antagligen presterar anläggningen ett par prisnivåer högre än vad högtalarna ligger på, skulle vara kul att testa slutstegen osv med andra dyrare saker
Nackdelen med dessa slutsteg är att dom måste moddas lite innan användning...tydligen ett fabriksfel från början vilket orsakar fel i strömförsörjningen som resulterar i pajade basar i högtalarna...har som tur är lyckats få detta ordnat innan det har hänt några allvarliga olyckor.

Min sputnik LP-är en boxversion, vet ej om du har just boxen men skitsamma. Jo den är bra om man gillar lite 80-tals mysko synthfunk el dylikt.
Jag gillar den skarpt i alla fall...(F1-11 Love missile är riktigt rolig att lyssna på).

Better to burn now than to fade away.

Edited by - Kaffemannen on 2004/11/21 01:07:54
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000