HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Alands system
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

aland
Starting Member

18 Posts

Posted - 2004/03/08 :  17:59:47  Show Profile Send aland a Private Message  Reply
Hej på er!
Här kommer en beskrivning på mitt system. Eftersom jag satsar på hemmabio får man snåla lite på kablage än så länge. Jag ska väl också säga att systemet är ju såklart inte färdigt än!

Försteg: Meridian 568.2
DVD: Meridian 598DP *utbytt: Pioneer DV-717*
Slutsteg: Classé CAV-180
Main: B&W Nautilus 804
Center: B&W Nautilus HTM-1
Surround: B&W Nautilus 805 *nytt*

Högtalarkabel: Audioquest Bedrock (single-biwire)
Signalkabel: TarLabs Reference G2 XLR
Audioquest Diamondback
Superspikes under N804:orna.

Bakhögtlalare ska bli Nautilus SCM-1 eller Nautilus 805, har ej bestämt mig ännu.
Som subwoofer har jag bestämt mig att skaffa en Velodyne DD-18 *DD-15 räcker*.
En ny rejäl processor samt en multi-spelare skall inköpas.

Som ni ser så fattas det en hel del ännu. Men den som väntar på något gott så ...

Jag ville ha ett system som spelar både bra hemmabio och presterar tvåkanaligt ljud på en lite högre nivå. Personligen tycker jag det är svårt att lyckas med det men nu tror jag att jag är på rätt väg.

N804:orna presterar en ganska bred och fin ljudbild, ger även bra djup (sidled) så det torde inte bli något problem med luckor mellan surround och main. Centern spelar otroligt bra och är en dröm med konsert-dvd:n.
Ska försöka sätta in lite bilder vid något tillfälle.


Edited by - aland on 2004/11/19 23:59:00

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/03/08 :  18:20:58  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Verkar vara ett riktigt trevligt system. Att ha 2 st direktriktade bakhögtalare är kanske inte så lyckat dock, köp hellre fler och billigare annars hör man direkt vad det spelar ifrån och det vill man ju inte.

Liet bilder måste du ju slänga upp också, kan blir riktigt smaskigt

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

goodsound
Member

232 Posts

Posted - 2004/03/08 :  19:04:30  Show Profile Send goodsound a Private Message  Reply
Ojoj...ser verkligen trevligt ut!!! Ser fram emot bilderna. Har du varit och lyssnat på Velodyne DD-18? Den är så mycket snyggare än den gamla modellen , och den lär ju låta bättre också.
Skulle jag gissa så blir ditt system aldrig färdigtUppgraderingssmurfen är i oss alla!
//Svante
Go to Top of Page

fatpipe
Member

264 Posts

Posted - 2004/03/08 :  21:12:05  Show Profile  Visit fatpipe's Homepage Send fatpipe a Private Message  Reply
quote:
Som subwoofer har jag bestämt mig att skaffa en Velodyne DD-18


Ingen liten sub det!

Men varför inte en B&W ASW 850 Enhetligt och snyggt.
Go to Top of Page

aland
Starting Member

18 Posts

Posted - 2004/03/08 :  22:23:43  Show Profile Send aland a Private Message  Reply
Rydberg:
Jag vet att det inte är optimalt att ha direktriktade högtalare, men det som jag absolut inte vill är att högtalarna ska låta olika. Dvs Nautilus ska det bli bak också. Har lyssnat på ett system med N800 och Nautilus SCM-1 som surround. Ahh, det lät grymt, surroundarna var cirka 1,8m högt på väggen, rakt på sidan, här fanns inga luckor inte. Hoppas jag kan uppnå något liknande!

Goodsound:
Ja jag har lyssnat på DD-18, va ska man säga... Föll för den direkt, speciellt när man såg hur lätt den är att få integrerad med resten av ljudet.

Fatpipe:
Liten... det är ju precis vad den är . B&W:n är lockande men den är inte lika lätt att få integrerad som Velodynen tack vare alla inställningsmöjligheter.

Angående uppgraderingen så är jag nog inte den typen som uppgraderar jämt . Mitt förra system som bestod av ett komplett JBL SVA-system inklusive 2 AP B1.35 basar. Köpte det 1998 då jag samtidigt skaffade Yamahan och Pioneer DVD:n. Nu först har jag börjat byta högtalare och slutsteg.
Så jag hoppas att när detta är klart ska jag vara nöjd i några år. Med dagens inkomster hoppas jag systemet ska vara klart till hösten... det fattas ändå över 130k ännu före allt är klart.
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2004/03/08 :  22:52:00  Show Profile Send ryst a Private Message  Reply
trevligt, påminner lite om mitt sytem. Du har dock 1 storlek större på leksakerna

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/03/09 :  00:37:31  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Billigare B&W högtalare borde funak klang mässig också tycker man. Tänk att man har 3 högtalare på 46 grader och 2st på 314 , nä 6 st B&W DM600 eller DM601 gör nog bioupplevelsen mer realistisk.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

aland
Starting Member

18 Posts

Posted - 2004/06/23 :  22:46:04  Show Profile Send aland a Private Message  Reply
Nu har jag en bättre processor än Yamaha A1:an då! Och vilket lyft det var!!!!!!!!! Jag är så jäkla nöjd! Meridian verkar göra bra grejor! Har beslutat mig för Nautilus SCM-1 som surround, ska beställas snart. Ny dvd ska också inhandlas inom kort, en Mridian eller Arcam blir det. Bilder kommer, jag lovar, men just nu pågår en flytt till en tillfällighet lägenhet.... hoppas jag!
Go to Top of Page

aland
Starting Member

18 Posts

Posted - 2004/11/20 :  00:05:07  Show Profile Send aland a Private Message  Reply
Ja lite ändringar har kommit med tiden. Nu sitter det Nautilus 805:or som surround och en Meridian 598DP dvd-spelare sitter vackert i racket.

Meridian DVD:n var ett val som jag gjorde pga MHR smartlink som förbättrar ljudet en hel del. Dessutom kan man modda en 598 med sdi.

805:orna gick en match mot B&W DS7:or men gick med flaggan i topp pga klangmatchningen med framsystemet.

Kör även balanserat nu mellan processor och slusteg för center och main. Kablaget kommer från TaraLabs och modellen heter Reference G2. Signalen till surroundarna går genom Audioquests Diamondback snören.

Nu får det vara en vila då det ska sparas till subben som lär bli en Velodyne DD-15.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/11/20 :  03:00:21  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Meridian, mycket trevligt, skulle själv vilja ha en 598 till min 568. Men vad innebär
quote:
Dessutom kan man modda en 598 med sdi.

Bravo
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2004/11/20 :  03:18:19  Show Profile Send niklas a Private Message  Reply
quote:
Billigare B&W högtalare borde funak klang mässig också tycker man. Tänk att man har 3 högtalare på 46 grader och 2st på 314 , nä 6 st B&W DM600 eller DM601 gör nog bioupplevelsen mer realistisk.

Man brukar väl räkna med att frontarna täcker in ca 60 grader? Det lämnar ju 300 åt övriga högtalare, som då bör vara minst 4 st. Liten petitess kanske...

Hade varit fint med lite bilder på ditt system, aland!

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

aland
Starting Member

18 Posts

Posted - 2004/11/20 :  09:50:34  Show Profile Send aland a Private Message  Reply
Bravo:
SDI (Serial Digital Interface) är en digital bildsignal som ofta används i proffsvärlden. SDI kan man dra i princip hur långa sträckor som helst utan att få förluster i signalen.
Kort kan man säga att man ansluter SDI direkt mot MPEG-dekodern och på det sättet kringgår man en AD-omvandling i DVD-spelaren. Detta betyder dock att man måste ha en scaler i andra ändan som har SDI-input eftersom det inte finns projektorer med SDI.
Läs här: http://www.cellarcinemas.com/cgi-bin/store/sdi.html

Niklas:
Du har kanske rätt med dina kalkyler... teoretiskt. Jag vill påstå att rummets akustik samt utformning gör mycket hur man upplever surroundljudet. Det är klart att surroundet blev effektivare med DS7:orna som var bipoler, men det gick helt enkelt inte att acceptera den stora missfärgningen av ljudet med dessa små tavlor. Efter lite labbande med placeringar och riktning av 805:orna har jag fått ett ganska så lyckat surround-ljud. I vissa effekter kan man nog lokalisera surroundarna vilket inte är så kul. Men allt som allt funkar det otroligt bra.
Jag vill påpeka att jag prioriterar musik i flerkanal mycket framför filmer, så det klangmässiga är väldigt viktigt för mig. Vem vet, kanske man hänger upp ett par SCM1:or på bakväggen ännu någon dag... då har jag dessa fyra som surround .

P.S Ska försöka fixa bilder före tisdag.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000