HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 pontus (nu med kontorsanläggning s. 2, 3:e dec 04)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2004/04/21 :  15:02:36  Show Profile Send pontus a Private Message  Reply
Flyttade till ny lägenhet här i Lund vid årsskiftet och lägger upp några bilder från vardagsrummet.

Musikanläggning består av:

* Högtalare: JMLab Electra 926
* Signalkälla: GamuT CD3
* Förstärkare: Edison 60
* Signalkablar: Neotech NA012...
* HT-kablar: biwirade från Ixos



Notera den charmiga slitningen på Eject-knappen...


Spelaren igen.


Högra kanalen


Den omtalade...


Märkesfetisch.


Vänstra kanalen


En ej påslagen och här på forumet välkänd förstärkare.


Logga och damm.


Från sidan.


Rummet sett från vänster kanal.


Och från höger kanal.


Front.


Vänster front


Höger front

Edited by - pontus on 2004/12/03 14:45:10

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2004/04/21 :  15:14:03  Show Profile Send christopher a Private Message  Reply
TRevligt system du har pontus, ser enkelt och bra.

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2004/04/21 :  15:23:03  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Rör måste passa ypperligt till JmLabs ljudkaraktär.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/04/21 :  16:12:09  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
Hörde 926 med EAR:s rör, gudomligt.

Har du provat vinkla in dom mer?

Edited by - marcus_ec on 2004/04/21 16:13:15
Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2004/04/21 :  16:35:36  Show Profile Send pontus a Private Message  Reply
Inte än; laborerade lite med invinkling i förra lgh:en, och får väl ta och göra det här också.
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/04/21 :  16:36:56  Show Profile Send MaxMartin a Private Message  Reply
Ska inte behövas vinklas in då spridningen är mer än bra...

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/04/21 :  17:06:09  Show Profile Send sker a Private Message  Reply
Trevligt system pontus
Rör och JM-Lab måste låta bra har bara hört JM-Lab med solidstate och tyckte tyvärr att det lät lite kallt Har lyssnat lite på Gamut CD2 och tyckte den var en mycket trevlig cd-spelare, vad skiljer CD2 mot CD3? Vacker vardagsrum också.
MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987

Edited by - sker on 2004/04/21 17:06:59
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/04/21 :  17:17:46  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Det ser väl alldeles trevligt ur hemma hos dig... Snyggt rum dessutom med stukatur och allt.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

octavia rs
Member

338 Posts

Posted - 2004/04/21 :  17:51:48  Show Profile Send octavia rs a Private Message  Reply
quote:
Hörde 926 med EAR:s rör, gudomligt.


Jag kan bara hålla med, det hade inte varit dumt med ett rörsteg. Ibland kan jag tycka att mina 926:or blir lite kyliga i karaktären (bi-ampar med en Ax10i) så det hade gjort susen med två rör monoblock.

Main system
TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8 C2, Ansuz Darkz D and T2
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Roon ROCK on NUC -> dCS Network bridge -> AES/EBU -> DAC
HD Plex 200W PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC)

Second system
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Devialet Silver Phantom, Devialet Tree
Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2004/04/21 :  18:04:35  Show Profile Send pontus a Private Message  Reply
Jo, jag bytade från en NAD-klump på många watt vilket helt klart gav ett ljudlyft.

Vad som skiljer CD3:an från 2:an vet jag inte, mellan 1:an och 3:an är det dock så att 3:an har en enklare strömförsörjning men samma DAC. CD2:an ligger väl någanstans mittemellan. Faktum är jag aldrig lyssnat på varken CD1:an eller CD2:an.

Lgh:en är trevlig, en 5:a i centrala Lund vilken jag f.t. härbärgerar på egen hand -- får väl ta ordna en träff någon gång; har för mig att den förra utannonserade Lundaträffen fick ställas in p.g.a. platsbrist...

Edited by - pontus on 2004/04/21 18:05:31
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/04/21 :  18:06:00  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Mysigt
Har du jämfört Gamut-cdn mot andra i samma prisklass?

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2004/04/21 :  18:10:51  Show Profile Send pontus a Private Message  Reply
Jo, jag gjorde en inventering i prisklassen för några år sedan, kommer dock knappt ihåg vilka de andra var. MF, Primare, AA, plus några till (har ingen aning om modellbeteckningarna) tror jag det var. Fick även Gamuten lite billigare.
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2004/04/22 :  01:35:24  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
Hej Pontus
Trevligt system du fått ihop och tjusig lägenhet dessutom
Jasså det blev en Edison 60 till slut ändå
Kan jag känna mig skyldig till att det blev en rörstärkare för din del efter träffen hos Johan förra året
MVH/Mats

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2004/04/22 :  09:27:03  Show Profile Send pontus a Private Message  Reply
Jodå, en viss skuld borde allt tynga ditt samvete. Det var dock efter lånet av Radford-monoblocken som man insåg att rör (EL34:or i detta fall) is the way to go.

Lite tråkigt så här i efterhand att man inte behöll monoblocken -- efter en rejäl genomgång (inkl. eliminering av trafobrummet) och rörbyte hade de nog varit en trevlig bekantskap.

Tack för tipsen b.t.w.

Edited by - pontus on 2004/04/22 09:27:36
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2004/04/22 :  09:52:24  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
Du får komma ner till Ystad och höra Kombinationen RÖR och Quad 63 nångång
MVH/Mats

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2004/04/22 :  10:00:30  Show Profile Send pontus a Private Message  Reply
Det skall def. göra -- har länge velat lyssna på ett par Quad-elektrostater.
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2004/04/23 :  09:04:51  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message  Reply
Snygg soffa!!!!

Eftersom den är så prisvärd skulle jag nästan kalla den hifitillbehör, har själv nyligen investerat i en. Snygg uppställning också, edison 60 ser inte fy skam ut!

www.linnforum.se
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2004/04/24 :  11:54:13  Show Profile Send poman a Private Message  Reply
Hej pontus!

Vad fint du har det och en rackans trevlig anläggning har du också.
Man kunde tror det var ett hemma repotage från Sköna hem eller så
du skulle inte i alla fall komma till skamms där.


Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/04/24 :  13:53:55  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message  Reply
Det där var en synnerligen stilig och välskött Edison 60! Kul att du verkar nöjd.

MVH

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2004/04/25 :  14:13:27  Show Profile Send snare2 a Private Message  Reply
Jag gillar verkligen ljudet från GamuT, jag blir lika imponerad varje gång jag hör den spela, och dessutom är den vacker att se på.
Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2004/04/26 :  10:14:55  Show Profile Send pontus a Private Message  Reply
Tackar för alla trevliga kommentarer!
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2004/04/26 :  21:48:11  Show Profile Send wallraff a Private Message  Reply
Mycket mycket trevliga saker.
Vad består samlingen mest av för skivor?

"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous
Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2004/04/27 :  10:48:39  Show Profile Send pontus a Private Message  Reply
Ca fiftyfifty klassikt/populärt och en hyllrad Bob Dylan. Enbart klassiska LP-skivor, dock numera sålda.


Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2004/12/03 :  14:44:02  Show Profile Send pontus a Private Message  Reply
Kontorsanläggning (eller: man har inte roligare på jobbet en fredagseftermiddag än vad man gör sig)

I brist på arbetsmotivation och roliga uppdateringar lägger jag upp ett par bilder från min "musikanläggning" på kontoret. Med denna tämligen modesta utrustning sker majoriteten av min nuvarande musikkonsumtion. Används även under promenad till och från arbetsplats, samt under mer motionsfrämjande promenader.



Börjar med en närbild: som synes utgörs systemet av en Sony "CD Walkman", modell 90-tal, och ett par illa åtgånga Koss "The Plug". Signalkällan är utrustad med "Mega Bass" (synlig under menyknappen) vilken, ur ett väljudsperspektiv, i kombination med "The Plug" är direkt förödande (att koppla ur "Mega Bass" är dock ännu värre).



Vidgar man perspektivet lite skymtar man i bakgrunden den externa elektroniska drivkällan: en AC-DC-adaptor inköpt på Kjell & Co. med ställbar spänning. Adaptorn tenderar att stänga av signalkällan i tid och otid och är förmodligen direkt livsfarlig.



Slutligen en övergripande bild på hela härligheten.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/12/03 :  15:24:29  Show Profile Send Larsho a Private Message  Reply
pontus

Kan tänka mig att JM Lab passar bra ihop med Edison 60

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2004/12/03 :  15:49:02  Show Profile Send pontus a Private Message  Reply
Jo, ljudmässigt så fungerar det mycket bra. Har haft lite strul med den men har nu fått hem den, laddad med nya Telefunkenrör! Körde innan med en transistorförs. och i jämförelse presterar Edisonen ett välljud i en helt annan klass. Ljudet får ett lugn över sig och allting blir bättre: ljudbild, röster, klanger etc. Skulle dock gärna vilja prova koppla in ett kompetent försteg; har haft ett Perreaux SM1P hemma, vilket jag såhär i efterhand ångrar jag inte behöll. Ett Gamut-försteg står ju dock överst på önskelistan.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000