HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Frankfurt High End 2003 "nu ännu mer frankfurt"
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2003/06/03 :  14:53:05  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message  Reply
Innan jag begav mig till frankfurt mässan hade jag ingen som helst aning om hur det kunde vara.
Här kommer iaf en liten vy utav vad som fanns på mässan med kommentarer.
Ni som var där får gärna lägga till era intryck osv.
Vill tacka knoppen för att han orkade släpa med sig en kamera och ta en massa bilder =).




Acapella audio arts nya högtalare LaMusika




Klubben.net med godbitar från Donald North Audio (Högtalare), Nordic Concept(skivspelare) och Vitus Audio slutsteg.
Väldigt trevligt rum som vi spenderade mkt tid i.




Donald North med sina högtalare Sequence.


Perreaux slutsteg!?!



Gissa vems detta gigantiska slutsteg är?



Japp. rätt svar!??! ;) GamuT med 2 suspekta herrar som pekar fint


Lite nya prylar från GamuT




STORA HORN från Avantgarde Acoustics "DUO" Med Tron elektronik



Amzilla med deras trinaurual technolgi.. läs mer på www.trinaural.com





Sverige rummet, där blev det en hel del tid också.
Vid det här laget behöver jag väl inte tala om vad som är vad och vem som är vem.
Marten Design.




Edited by - hsivp on 2003/06/03 21:26:04

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/06/03 :  15:55:24  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply


Ett stort tack!!!
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/06/03 :  16:27:05  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message  Reply
Trevlig lässning/tittning, Adam!


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2003/06/03 :  16:28:35  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message  Reply
Det kommer mera ikväll =).
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/06/03 :  16:41:57  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Det ser jag fram emot!

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/03 :  16:50:06  Show Profile Send Knoppen a Private Message  Reply
Basarna var för starka i nivå på Avantgardehögtalarna. De var aktivt drivna med inbyggda slutsteg och skulle ha varit enkelt att justera. Konstigt att göra en så enkel miss...

GamuTs lilla slutsteg D100 som delar det allra mesta av storebror D200. Bara lite lägre uteffekt och tillsats av, vad heter det nu, zobellänk på utgången som egentligen inte behövs.

Jag kan tillägga att det är Ingvar Öhman och Ole Lund Christensen som tittar ned i den stora GamuTen. Eftersom n00B gillar feta apparater så skulle GamuTen kunna vara en tänkbar ägodel!

Vad den lilla kula på A Capella har för funktion fick jag aldrig klart för mig. Men jag tror att det är för designens skull.

Leif Häggmarks tonarm Airtangent har motormanövrerad armlyft. Och Robert Grubstads verk ser mycket fint ut. DNA-högtalarna har högre direktivitet än de flesta andra vilket bara det gjorde att de lät bättre än andra för rummet var verkligen anskrämligt dåliga. Donald North var mycket trevlig och är från Los Angeles.

VMPS-högtalarna i Ampzillarummet lät lite "glittrigt" i diskanten.

Coltranehögtalarna har större innervolym än man kan tro av storleken. Dels är väggmaterialet ganska tunt tack vara kolfiberepoxy, dels lurar kabinettets form ögat. De kunde återge en lågrfrekven symfonisk bastrumma (tro jag att det var) med bravur om än inte med etxremt starkt ljudtryck, det vågade vi inte prova. Med de allra flesta andra högtalara på mässan så hördes den trumman inte ens! Hoppas att de fick ordning sedan på S1:an, just när vi var där så började den bugga sig genom att vägra spela nästa skiva när man bytt. Då fick man stänga av strömmen och starta om och då gick den igen. Problemet hade tydligen aldrig någonsin uppträtt tidigare på deras ex.

Roligt var också att många utställare hade tagit med sig absorbenter tänkta för HiFi-folk. Mer sådant! I akustikreglerade rum så lät det oftast bättre än genomsnittet, inte överraskande.


Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/06/03 :  17:02:56  Show Profile Send n00b a Private Message  Reply
HiFiprylar skall vara stora och tunga tjocka och långa =))

GamuTs feta slutsteg skall jag äga någon gång =)) fruktansvärt stort och fett =)

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/06/03 :  17:49:29  Show Profile Send Kemppi a Private Message  Reply
n00b: jag håller med dig. GamuT var något av det fetaste jag sett, på bild :)
Vad ligger en sådan dam i för pris?

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/06/03 :  18:03:03  Show Profile Send brumel a Private Message  Reply
Dom där högtalarna Sequence signerade Donald North med stjärnformade drivers såg väldigt intressanta ut. Är det filler driver konceptet? Ett slags tvåvägare där man fyller ut med en eller flera filler driver alltså. Eller rentav en fyrvägshögtalare?

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/06/03 :  18:39:20  Show Profile Send Per a Private Message  Reply
avantgarde/tron ser ut att matas från en klangtraum grammofon. självklart undrar man om det var något att ha?

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2003/06/03 :  18:41:09  Show Profile Send Bland a Private Message  Reply
Knoppen. Vad är en "zobellänk"???
Kempi. Det stora Gamut steget kostar ca 35000 euro. Om man behöver mer kraft kan man alltid köpa monoblocken för ca 70000 euro. Be en vän att hjälpa dig att bära, då de väger 200kg pr.st!!!!???
Go to Top of Page

hali
Member

374 Posts

Posted - 2003/06/03 :  18:56:36  Show Profile  Visit hali's Homepage Send hali a Private Message  Reply
Nya Gamut-stegen är rätt imponerade alltså. Nästan i klass med Bladelius värstingar.

Say's who!?
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2003/06/03 :  21:11:35  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message  Reply
Som sagt... lite mer.. =)


Mässan mäktigaste system med stort S.

Acapella - Triolon – Excalibur
För lite mindre än 1 miljon får ni detta mäktiga system ;)
(Dags att ta fram hakklappen)




ja dom är jätte stora....


Driven av Symphonic Line elektronik och källa var en otroligt läcker Clear audio skivspelare.





Ett flygande tefat?..
Duevel



Våra grannar från finland var naturligtvis med dessa ståtliga varelser

Amphion Xenon




Mr BANDOR = störtskön kille
(han roade även alla med att dansa till Jazz at the pawnshop)




Jeff Rowland med ett "litet" slutsteg



Ni vet dom som säljer konstiga saker på mässor och tv-shop som t.ex ABFlex (magmuskel tränare).
Jag personligen är lite rädd för sådanna männsiskor.

Mr Nordost



Sonus Faber som fått konkurans??

Diapason

Adamantes III




Något av en favorit på mässan... (spana in slutsteget till vänster CAT JL2 100w klass a Triod såklart)
Ascendo
System M









Edited by - hsivp on 2003/06/04 09:20:41
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/06/03 :  21:39:48  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message  Reply
hsivp,

Härliga bilder ...


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2003/06/03 :  21:46:13  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message  Reply
tack, men det är knoppen som tagit dom =)
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/06/03 :  21:55:37  Show Profile Send Rebo a Private Message  Reply
Och hur bra lät den lilla radion i byron till höger om Ascendo?
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/06/03 :  21:56:23  Show Profile Send Gebex a Private Message  Reply
Knoppen: GamuTs lilla slutsteg D100 som delar det allra mesta av storebror D200.

Enligt skylten så var det en C-100 som är med på bilden. Om det var den som ni lyssnade på så är det en enklare variant av GamuT. Då har ni ännu mer välljud att hämta när ni lyssnar på D-100 eller D-200.

Jag tror C-100 kostar ca 75% av vad en D-100 gör.

"The cost savings are made possible by having one set of binding posts instead of two sets per channel, by the reduced power and by using a simpler power supply construction. It uses one big power supply instead of a dual mono power supply"

Edit: %-talet blev fel

Edited by - Gebex on 2003/06/03 22:02:31
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2003/06/03 :  21:59:11  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message  Reply
REBO> BEST SOUND OF SHOW ;)
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/06/04 :  01:00:21  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Ahhh... tack för bilderna!!!


Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/06/04 :  01:18:17  Show Profile Send marbrink a Private Message  Reply
Amzilla med deras trinaurual technolgi är klart intressant!! Det här har jag tänkt på flera gånger. Dvs att tre kanal borde vara det ultimata för musik. Hoppas fler tillverkare snappar upp det här och att det börjar göras lite tre-kanals skivor! =)
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/04 :  09:19:09  Show Profile Send Knoppen a Private Message  Reply
Bra Gebex!, C-100 var det nog den hette. Och som du skrev så var den en nyhet som tanken var att göra GamuT mer åtkomlig för de som inte vill lägga ut så mycket pengar som en mer kostsam GamuT kostar.
Och som Nagref klurade ut ändå så menade jag förstås spolen och resistansen på utgångsfiltret. Vad brukar det heta? Det har väl något slags namn har jag för mig.


Marbrink, trekanalig stereo eller vad man ska kalla det, var det redan Paul Klipsch som höll på och experimenterade med på 50-talet. Så något nytt är det inte. Lustigt att gamla idéer plötsligt får nyhetsstatus.


HSIVP, jag tror du råkat klistra in fel bild på det stora A Capellasystemet. Det finns nämligen en till som visar båda högtalarna (fast lite skymda). Nu är det samma bild två gånger.


Brumel, jag tror (är ej helt säker dock) att DNA-högtalarna har de fyra elementen kopplade som mellanregister helt i fas med varandra (typ 100 - 3000 Hz). De har nämligen ganska hög direktivitet vilket gjorde att det lät bättre än väntat eftersom rummen var så reflexrika. Det är aktiv delning mellan det stora baselementet (egenhändigt ritat av Donald North) och mellanregistren.


Själv håller jag Amphion Xenon som det mest lyckade ljudet på hela mässan. Man kunde spela starkt och det lät ändå mycket rent. Enda anmärkningarna just då var att det fattades den allra lägsta basen mellan 20 - 30 Hz ungefär, och att de upplevdes lite väl diskantrika i det översta registret. Förmodligen blir det bättre i diskanten ett väl akustikreglerat rum. Stereobilden på den märkliga skivan Aphex Twin Drucqks expenderade ut åt sidorna en bit, men inte helt som det ska på grund av rummets reflexer. I de allra allra flesta andra rum så expanderade inte ljudbilden ens utanför högtalarna utan lät mest som mummel inuti högtalarna. Ascendo lät också trevligt men hade lite fuskhjälp med digital rumskorrektion och fina absorbenter.


Johan.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/06/04 :  11:28:00  Show Profile Send henricsson a Private Message  Reply
Gud va fränt! Tack för bilderna!

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/06/04 :  12:29:35  Show Profile Send Per a Private Message  Reply
Acapella verkar köra clearaudio master solution med unify armen. Utmärkt signalkälla oxå mao.
Diapason! Finns dessa skönheter att se i sverige? De får ju Sonus Faber att rodna när det kommer an på träarbete.

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2003/06/04 :  12:49:43  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message  Reply
per> ja visst är diapason vackra... dessutom välljudande. =). tyvärr finns dom inte i sverige :(
Dessutom var dom naturligtvis vackrare i verkligheten. =) som alltid.
tänkte nämna att dom kostar 3200 Euro träslaget är Italiensk walnöt.

http://www.diapason-italia.com
http://www.tnt-audio.com/casse/adamantes_e.html

Edited by - hsivp on 2003/06/04 13:04:40
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/06/04 :  13:04:54  Show Profile Send n00b a Private Message  Reply
Alltså vi måste få tag i Öhman och se om han har foto på alla snygga flickor =))

Där var faktiskt en hel del flickor på mässan måste jag säga.

HiFigirls

Jag håller fortfarande fast på att hon i guldklänningen var finast !

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2003/06/04 :  13:08:40  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message  Reply
LOL.
Smaken är som baken ;)
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000