HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Hembesök hos en kabelguru
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/05/11 :  13:42:22  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Ja guru kanske är en bra beteckning på Västkustens kabeltvinnare Nr.1 Han har inte de stora resurserna eller investeringarna i ryggen men har däremot en del idéer som har provar och så litar han på sina och sina vänner öron. Vem kan vi ha varit hos tro? Lägger ut en första bild på baksidan av en av världens kanske bästa högtalare? Som spelar ljuvlig musik med kablar från.........


läs mer på: http://hello.to/hifi

Edited by - StefanB on 2004/02/21 07:19:47

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/05/11 :  14:03:25  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Jorma! Mer bilder!!


Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/05/11 :  14:05:01  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Inga gissningar eller så är svaret så givet att ingen orkar gissa

Hela anläggningen kan man säga har västkustanknytning, kablarna från Hisingen, högtalarna från Bagaregården och elektroniken från Alingsås. Racket är till stor del gjort med hjälp av en annan högtalarguru, Stridbeck senior.

läs mer på: http://hello.to/hifi

Edited by - StefanB on 2004/02/21 07:21:19
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/05/11 :  14:28:36  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Det vi lyssnade på var Jorma No.1 signal och högtalarkablage, Advantage S1 på BASE platta, Advantage S250X monoblock och sist men inte minst Marten Design Coltrane högtalare.



Jormas rum har diskuterat tidigare men det är väldigt speciellt. Han har i likhet med många andra haft hifi i tanken då han byggt rummet. Det innebär att golvet är extra stadigt, att väggen bakom anläggningen är väldämpad, att han har sin egen JPC kabel från en egen propp i skåpet fram till anläggningen osv. Rummet är egentligen väldigt litet men det fungerar ändå förvånansvärt bra utan stora problem med rumsresonanser i basen och annat som stör. Jorma planerar lite difusorbygge i taket och lita andra förbättringar. Tv apparaten i mitten av anläggningen tex är ju inte ljudförbättrande.



Än en gång kan man också konstatera att hifi prylar låter bättre i hemmamiljö än på mässor och demos. På Alingsåsdemon för några månader sedan fick jag generat erkänna att jag föredrog Miles II framför Coltrane. Nu har jag hört Coltrane i hemmamiljö och kan kontsatera att de spelar otäckt bra och i min värld är de också otäckt dyra. Men det är klart, man får en x-tremt snygg, välbyggt och välljudande högtalare för pengarna.

Roligt med detta besöäk var att få se hur Jorma gör sina kablar och med vilka material. Själv har man ju funderat hur en liten kille i Göteborg kan pula ihop kablar som spöar stora delar av "värdlseliten". Jag har nu sett vilket jobb det är med att tillverka dessa kablar och hur mycket "skrot" som gått åt då han provat sig fram till ett "vinnande" koncept. Ta bara en sådan sak som ledarna som han tillverkar si kabel av. Den är specialbeställt enligt hans egna specifikationer och det är naturligtvis svindyrt. Det är ingen vanlig ledare som man kan handla på ELFA. Denna ledare har en centrumkärna av teflon och ytterhölje i teflon. Kopparen är specialbeställd enligt Jormas anvisningar med så hög renhet som möjligt. Jorma använder ingen PVC i sina kablar, allt tenn som används är silverhaltigt från WBT eller Nordost. osv.

läs mer på: http://hello.to/hifi

Edited by - StefanB on 2004/02/21 07:23:20
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/05/11 :  14:39:41  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message  Reply
StefanB,

Skojsigt och intressant repotage ... Faktum är att Jormas system t.o.m ser ut att låta bra


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/05/11 :  14:43:18  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message  Reply
Jag gillar starkt att Jorma fortfarande kör med en TNT Flexy Table variant(har ett sådant själv). Kul med enkla DIY-prylar.

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2003/05/11 14:44:10
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2003/05/11 :  16:34:49  Show Profile Send Terminator a Private Message  Reply
Jag noterar att jag och Jorma har mer gemensamt än JPC-kabeln .
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/05/11 :  16:50:45  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message  Reply
Jag noterar att jag och Jorma har mer gemensamt än JPC-kabeln
Terminator.
Kan det vara Tv,en? Hyllan som Tv,n står på är rätt lik din hylla Terminator, men den har jag beställt på ett snickeri, så det är ändå inte samma sort. I planerna på ljudförbättrande åtgärder ingår TV,n.
36 tum videscreen har en stor reflekterande yta, som påverkar ljupet i ljudbilden en del.
Den ska ut så småningom och ersättas med en plant-TV som ska hängas på väggen. Och då åker hyllorna ut också och fler Baseplattor till förstärkarna ska inköpas. Och det blir kortare högtalarkablar, när förstärkarna hamnar på varsin sida nära högtalarna och med Cdspelaren i mitten.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/05/11 :  17:50:34  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message  Reply
Den ska ut så småningom och ersättas med en plant-TV som ska hängas på väggen. Och då åker hyllorna ut också och fler Baseplattor till förstärkarna ska inköpas. Och det blir kortare högtalarkablar, när förstärkarna hamnar på varsin sida nära högtalarna och med Cdspelaren i mitten

Det låter mycket klokt!

Fint och trevlig ser det ut!

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2003/05/11 :  18:09:40  Show Profile Send Terminator a Private Message  Reply
Jag trodde det var tv:n men du har inte bara större högtalare utan tydligen även tv
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/05/11 :  20:26:43  Show Profile Send ekman a Private Message  Reply
mina högtalare är också KANSKE världens bästa högtalare =) hehe
Go to Top of Page

chg
Member

171 Posts

Posted - 2003/05/11 :  20:40:43  Show Profile Send chg a Private Message  Reply
Mycket trevligt reportage StefanB, kul att det finns High-End tillverkare i Sverige...
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/05/11 :  21:12:13  Show Profile Send poman a Private Message  Reply
Härligt StefanB!

Trevligt bildreportage du har gjort hos Jorma!
Härlig högtalare du har Jorma, bara lite avundsjuk på dej.

/PO


Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/05/11 :  21:19:40  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply


Ser verkligen spännande ut! Kul att du tar med kameran, StefanB...
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/05/11 :  21:32:12  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jo,

jag fick ju också chansen att vara med. Lite bilder till kanske??

Jormas anläggning från en annan vinkel och här syns ett bord som vi har haft lite diskutioner om...



Och så har vi vår värd och hans absolut bästa tweak!!!



När den lille lägger sig bredvid i soffan medans man lyssnar så skulle man kunna lyssna på en gammal "bergsprängare" och det skulle låta bra...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister


Edited by - Pac on 2003/06/07 08:47:13
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/05/11 :  21:39:17  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message  Reply
Ytterligare en förbättring som är på gång. Det stora soffbordet åker ut och in ska ett litet som man lätt kan flytta på när det ska finlyssnas. Bordet ger en hel del reflexer som stör ljudet.
Det märks tydligt om man lutar sig fram över bordet hur ljudbilden ändras. Bordet är borta nu och om man nu lutar sig framåt händer knappt något med ljudbilden.
Detta märktes inte alls lika mycket med Sonus Faber EA2 som jag hade tidigare.
Katten ger en del störningar ibland när han spinner i falsett.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/05/11 :  21:41:04  Show Profile Send ekman a Private Message  Reply
vi har en katt som ser EXAKT likadan ut =)
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/05/11 :  21:48:35  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message  Reply
Det här är den "lille". Han är 8 månader. Så han har du nog inte träffat ännu Ekman. Det här är en blandras. Den gamle som du har hälsat på en gång är Brittisk korthår. Du får väl ta dig hit igen någongång Ekman. Som du ser har det hänt en del med anläggningen sen sist.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/05/11 :  21:50:21  Show Profile Send ekman a Private Message  Reply
jo det vore kul att komma förbi nångång det börjar ju se riktigt trevligt ut där =)

synd att det är så svårt att ta sig dit dock

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/05/11 :  21:53:50  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Falsett Då njuter nog han lika mycket som du, Jorma.

Jo, det var ju dessa som stod för Signalen och kraften:



Som nämnts tidigare är detta Advantage extra fina prylar, därav "X"'et i 250X. Och ovanpå dem, förutom Shakti, tronar en Advantage S1

Intressant, som "Erik" nämnde, är att det är en Flexi-table á la TNT som härligheten huserar i. Den är byggd i dämlimmad Furu-plywood och ihopskruvad med Rostfria gängstänger. Gängstängerna har som fot Superspikes och dessa i sin tur står på Black Diamnod Racing puckar.
Det finns även ytterligare belastning på racken i form av en sten som är fastlimmad(dämplim har jag för mig????) under den understa skivan.

Och så har vi då Coltrane....


Och man kan ju bara inte låta bli att kika på hur det ser ut, eller hur Stefan?

Intressant, som "Erik" nämnde, är att det är en Flexi-table á la TNT som härligheten huserar i. Den är byggd i dämlimmad Furu-plywood och ihopskruvad med Rostfria gängstänger. Gängstängerna har som fot Superspikes och dessa i sin tur står på Black Diamnod Racing puckar.
Det finns även ytterligare belastning på racken i form av en sten som är fastlimmad(dämplim har jag för mig????) under den understa skivan.


Appropå kika, det är det fler som gjorde...




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister


Edited by - Pac on 2003/06/07 08:48:25
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/05/11 :  21:55:48  Show Profile Send n/a a Private Message  Reply
Riktigt fin anläggning Jorma!

Häftiga flodhästar på TV:n!

Edited by - n/a on 2003/05/11 21:56:13
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/05/11 :  22:03:22  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jo, kika var det!



Här är det allas vår StefanB som inspekterar kablaget. Det var genomgående vår värds kablar i anläggningen. Det var "No. 1" både som interconnect(XLR) och högtalarkablage(Bi-wire). Kraftkablaget var en blandning av prototyper och den, nu för tiden, "klassiska" JPC.

Slutligen, detta var vad anläggningen tittade på:



I ärlighetens namn måste jag nog säga att vi njöt nog avsevärt mer av utsikten än vad anläggningen gjorde...

Vänligen, P


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister


Edited by - Pac on 2003/06/07 08:50:11
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2003/05/11 :  22:20:15  Show Profile Send Patrik a Private Message  Reply
Trevliga bilder!

Det lät väldigt fint hos Jorma redan innan, så nu måste det vara en rysare!

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2003/05/11 :  22:32:58  Show Profile Send Pelle a Private Message  Reply

Finfina bilder! Alltid lika roligt med bildreportage.


[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/05/11 :  23:22:18  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jo just det!

Jag glömde berätta att Vi tre som var där är nog de enda som hört hur "Saltkråkan" egentligen låter....

Jorma har kopplat upp sin S1'as digitalingång till den digitala parabolmottagaren. När han demade hur det funkade så var det Skrållan, Melker, Stina och gänget som körde på på TV.

Det var rätt fräckt att lyssna på Stina genom nästan 300 kkr Coltrane. Det blir liksom lite perspektiv på saker och ting när man gör så...

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/05/12 :  07:57:25  Show Profile Send K-man a Private Message  Reply
Ja, det där kan inte låta fel! Och härligt befriat ifrån störande VU-mätare att anläggingen sedan är snygg oxå.......

dessutom ser ju inte högtalarna så stora ut jämte en 36" tv....

PS....tänk att få se/höra Tårtan ur Coltrane!

\\K-man

Edited by - K-man on 2003/05/12 07:58:45
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000