Author |
Topic  |
Pac
200.000-klubben

22011 Posts |
Posted - 2014/05/10 : 08:32:39
|
Jag har förstått att det börjat pratas om Preben på forumen så jag tar chansen att ge oss en möjlighet att snacka av oss nu när en kompis gått bort i en samlad tråd.
För ca två veckor sedan gick en av våra HiFi-kompisar, Preben, bort. . Vad orsaken är till Prebens bortgång vet ingen än, han är på undersökning.
Preben har varit i och runt i HiFi-kretsar så länge jag kan minnas. Han var en varmhjärtad omtänksam person som många av oss träffat och några av oss hade som kompis.
Jag glömmer aldrig då preben packade in hela sin anläggning(ganska stort hornsystem...) och kom och spelade på en DIY-mässa i gamlestan. Det var första gången som många fick chansen att lyssna till ett riktigt välspelande vältrimmat hornsystem och början på hornens återkomst i vårt avlånga land.
Det är en stor förlust för HiFi-Sverige och en gigantisk förlust för hans vänner och familj. Mina tankar går till dem och jag vill på det här viset visa mitt medkännande.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2014/05/10 : 08:53:39
|
Preben är saknad av många av oss och själv blev jag chockad och ledsen över beskedet om hans alltför tidiga bortgång.
Vila i frid! |
Edited by - byZan on 2014/05/10 08:54:18 |
 |
|
Revoxarn
Klubbmästare, Nerikes Audiofiler

806 Posts |
Posted - 2014/05/10 : 09:08:14
|
Vila i Frid Preben. |
Revoxarn Klubbmästare för N.A - skicka PM för mer info/medlemskap.
|
 |
|
Pac
200.000-klubben

22011 Posts |
Posted - 2014/05/10 : 09:09:06
|
Ja, Preben tillförde mycket till många.
Han har var regelbundet här hemma och jag har många glada minnen från honom. Han var grym på att plocka skillnader i ljud. Ibland funderade jag på om han inte hade absolut gehör. Han är en av två besökare jag någonsin haft som på ett mycket exakt sätt kan beskriva skillnaderna på ljudet mellan deras besök. Det som jag lade månader på att förstå och åstadkomma konstaterade Preben på två takter. Det är skillnad på hörsel och hörsel.  |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
ninja
Member

2476 Posts |
Posted - 2014/05/10 : 09:25:35
|
Vila i frid Preben! |
 |
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts |
Posted - 2014/05/10 : 09:55:24
|
Mycket tråkigt   Tack för alla trevliga hifi-minnen och all din kunskap som du villigt delade med av.
Vila i frid Preben
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
 |
|
Tomas J
fd _T_

1559 Posts |
Posted - 2014/05/10 : 10:02:22
|
Det är mycket tråkigt när en karaktär försvinner alldeles för tidigt. Tack för glädjen och kunskapen du spridit omkring dig! |
Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera! |
 |
|
Audiovector
Member

1991 Posts |
Posted - 2014/05/10 : 10:12:45
|
Jättetråkigt! Vila i frid Preben. |
Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.
Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp |
 |
|
govinda
Med nytt namn

2290 Posts |
Posted - 2014/05/10 : 11:12:47
|
Kommer sakna dig Preben
Du gjorde det du tyckte om och gjorde det ordentligt.
Mina tankar finns hos dig och din familj vila i frid. |
Music Isn`t my hobby It`s my passion
Professionell Musiklyssnare Musik-Tantriker |
 |
|
MatsT
100.000-klubben

2457 Posts |
Posted - 2014/05/10 : 11:22:56
|
Väldigt tråkigt att inte Preben finns med oss längre! Han var en härligt entusiastisk person och jag uppfattade honom som mycket snäll och det tycks andra ha gjort också. Det var alldeles för tidigt att lämna in för Preben! |
 |
|
tubetvr
Member

338 Posts |
Posted - 2014/05/10 : 12:45:57
|
När jag fick höra att Preben hade gått bort så la det en sordin på Sweetspotmässan för min egen del, det blev inte roligt längre, han var en av dom man hade sett fram emot att möta och snacka med, en man med stor kunskap och helt orädd för att framföra sina egna åsikter. Jag hade inte förmånen att känna Preben så länge, men han gjorde intryck från början, det var när jag började att dema mina slutsteg med noFrills högtalare som jag träffade honom första gången och upplevde honom som en mycket snäll och hjälpsam person som man alltid kunde diskutera ljud med vare sig det var Lowther element, aktiva delningsfilter eller rörförstärkare.
Preben, vila i frid |
Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare |
 |
|
R1 T
Member

589 Posts |
Posted - 2014/05/10 : 13:23:57
|
Mycket tråkigt att höra, vila i frid.
Med vänlig hälsning Åke |
Örebro |
 |
|
pix
200.000-klubben

4235 Posts |
|
Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts |
Posted - 2014/05/10 : 14:24:01
|
Nu blir det ännu mer hifi i himlen! |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
 |
|
lindome
Member

1055 Posts |
Posted - 2014/05/10 : 18:11:52
|
Som sagt, mycket tråkigt Även jag har träffat Preben ett antal ggr i olika sammanhang. Alltid intresserad, kritisk till det mesta men med glimten i ögat
Vila i frid |
 |
|
CAB
Semesterfirare

527 Posts |
Posted - 2014/05/10 : 18:12:25
|
Preben var en nyvunnen hifi vän. självklar i sina yttrande för det mesta rakt på saken. Ringe mig någon dag innan sin bortgång och frågade hur jag mådde, så här i efterhand skäms jag lite för jag ställde nog inte frågan, hur mår du själv. För det så var han, omtänksam, självförsakande, sprudlande snackande om horn, Puch-Pull om AMR riiat jag skulle kanske köpa, förstärkaren han skulle ta med. Verkningsgraden på horn och hur man skulle göra. SI och så.
Om jag får sammanfatta 3 år bekantskap med ett ordet omtänksam, jag kommer sakna dig, blir liksom som om en ton som saknas i livets hifi melodi. Må du vara i stereo himlen, det blev liksom lite tråkigare utan Dig, tack och jag tror mig påstå att många skulle med fog och värme kalla dig VÄN! Åter igen Preben tack, vila i frid. Christian A. Björck
|
 |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6804 Posts |
Posted - 2014/05/10 : 19:42:44
|
Ja det är tråkigt att också Preben är borta, jag träffade honom första gången hemma hos Pac inför en diy-mässa stort hjärta och ett enormt kunnande som nu är borta, jag hade chans att träffa honom hemma hos lusse på en av eoJeuds träffar ivrigt diskuterande element och olika hornvariationer bara några dagar innan han lämnade oss.
Hoppas att det finns en hifi himmel där han får träffa Naqref/Davehb och prata hifi
Vila i frid både Preben och Naqref.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
Edited by - Bubbel on 2014/05/10 19:44:55 |
 |
|
FBK
700.000-klubben

7382 Posts |
Posted - 2014/05/10 : 23:48:54
|
Hört mycket gott om honom så detta var mycket tråkigt! |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
 |
|
MatsB
Member

327 Posts |
Posted - 2014/05/11 : 02:23:46
|

Jag träffade Preben på Lusses träff den 12 april. Vi hade en mycket intressant diskussion om hornhögtalare, alnicodrivers, grammofoner och annat. Han hade en mycket stor kunskap, som han gärna delade med sig av och jag fick många goda råd. Preben skulle skicka ett pm till mig med mer information. Nu förstår jag varför det inte kom. Det är fruktansvärt sorgligt att få detta besked via forumet. En mycket stor förlust för alla med detta intresse för ljudteknik. Det är mycket kunskap som nu går förlorad. Jag beklagar stort att jag inte hann lära känna honom närmare. Vila i frid! |
Det skall vara en njutning att lyssna på musik, och inte en plåga! |
Edited by - MatsB on 2014/05/11 02:31:02 |
 |
|
MatsB
Member

327 Posts |
Posted - 2014/05/11 : 02:29:40
|

Ännu en bild från Lusses träff för knappt en månad sedan. Sorgligt! |
Det skall vara en njutning att lyssna på musik, och inte en plåga! |
 |
|
plind
Member

1378 Posts |
Posted - 2014/05/11 : 09:32:13
|
Mycket tråkigt En "udda fågel" har flugit vidare och lämnat oss gråsparvar kvar på jorden. |
 |
|
Stormen
Member

1542 Posts |
Posted - 2014/05/11 : 14:31:28
|
Det här var verkligen en mycket ledsam nyhet.... Även om vi bara pratats vid i telefon o stött på varandra på mässor och hemma hos Bo, så var det en person som jag tyckte väldigt mycket om.
|
Edited by - Stormen on 2014/05/11 23:08:25 |
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2014/05/11 : 15:08:47
|
Det var mycket sorgligt, för precis som många andra så tyckte jag mycket om Preben. Han var kunnig och generös med kunskap och ideer.
Alldeles för tidigt!
Hoppas han får en trevlig resa vart han än är på väg!
Johannes |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2014/05/11 : 16:21:46
|
Resa ja, Preben och jag har samåkt så många gånger till olika hifi-träffar och mässor så jag har tappat räkningen för länge sedan. Den sista resan blev visst till Lusse där bilderna ovan togs.
Oräkneliga är också fikastunderna, Preben dök ofta upp här hemma när han hade vägarna förbi. Vår familj älskade verkligen Preben.
Några dagar efter dödsfallet hade Kåbe en liten minnesträff där vi som var riktigt nära Preben pratade minnen. Det blev en mycket glad, ljus och trivsam kväll med en del glada skratt. Så blir det kanske när det finns så många roliga och speciella minnen att berätta om en mycket originell person som han var.
Pac nämner de skarpa öronen. Det hade han verkligen och han var som sagt mycket snabb också. En given person att testspela saker för, och hans åsikt var alltid från hjärtat, ärligt, osminkat och rakt. Ovärderligt. Det tyckte säkert Olle Mårtensson på Hificonsult också för Preben fick testa allt möjligt och kom naturligtvis med väldigt bestämda åsikter. Det roliga var ju att han sågade highend prylar rakt av utan minsta omsvep ifall han inte tyckte de levererade.
Preben hade en av de grymmaste anläggningar jag någonsin hört. Det är det systemet jag och Pac gjorde ett reportage om, Pix länkade till den tråden. Han trimmade ständigt anläggningen med små förbättringar och det var dynamik han var ute efter. Det var i Bo Hanssons anda kan man säga. Tidigare har han haft Apogee, Krell, Infinity, stora JBL-system osv, osv men när han hittade nåt som han ansåg var bättre så åkte det gamla ut direkt.
Man skulle kunna skriva en hel bok om Preben men nu får det räcka för min del i alla fall.
Nu känns det väldigt, väldigt tomt. Jag sörjer min vän varje dag. Fan, du skulle ju inte dö nu! |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2014/05/11 16:22:37 |
 |
|
U1
Member

3319 Posts |
Posted - 2014/05/11 : 19:56:54
|
Satt senast hos Lusse och talade med Preben, gick in på forumet för att skicka PM till honom och så läser man detta! otroligt sorgligt, det lilla jag talat med Preben har ändå gett mig en bild av en mycket, mycket trevlig och givmild herre som nu tyvärr lämnat oss.
Både Preben och Nagref har nu lämnat oss och båda har gjort rejälva avtryck i svensk hifi. Vila i frid. |
 |
|
adhoc
Member

362 Posts |
Posted - 2014/05/11 : 20:05:32
|
Månaden maj har börjat riktigt tråkigt. Först läser jag att Anders (Naqref) gått bort och nu några dagar senare, Preben. Två personer som när man följt diskussioner på olika forum snabbt förstått att vad dom skrev och sade var baserat på djup kunskap och insikt.
Prebens horn stötte jag på på DIY-mässan i Gamlestaden / GBG (2007 ?) och att dom Lowtherhornen var dom tongivande där, inte bara ljudtrycksmässigt, var det väl inget snack om. Naqrefs vidareutveckling av Stig Carlsson orthoakustiska högtalare i form av Larsen 8 kunde höras på mässan i Jönköping för några veckor och även dessa bland de bättre ljudmässigt. Två olika sidor av samma mynt. |
 |
|
Topic  |
|