HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 HFLS-1, någon som fortfarande kör dem?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

keso77
Member

220 Posts

Posted - 2014/05/29 :  19:57:33  Show Profile Send keso77 a Private Message
Ja, som rubriken beskriver så undrar jag om någon har fortfarande har ett par HFLS-1 och står nöjda? Om inte, vad fick dig att byta? Jag har varit nyfiken på dem i några år men aldrig haft tillfälle att höra dem.
Har de hållit mot tidens tand och uppgraderingsdjävulen?

Skriv och berätta!

Lyssningsrum: Nottingham Interspace / Space tonarm (Ortofon Rondo Bronze) - PS Audio GCPH - Squeezebox Touch - Primare A.30.1 - Dynaudio A52SE / 2 x Velodyne SPL-800i

Ekan
Member

139 Posts

Posted - 2014/05/30 :  00:36:28  Show Profile Send Ekan a Private Message
Mot tidens tand står de sig väl, det är fortfarande en bra högtalare. Jag spelar inte på mina men har de kvar, ska faktiskt pilla lite med de i sommar, mest för att det är kul

Jag gick vidare till Spendor S8e som är en synnerligen homogen högtalare med ett riktigt trevligt mellanregister. Där fick HFLS-1 se sig slagen. HFLS-1 var lite tillbakadragen i mellanregistret jämförelsevis och hade sämre upplösning överlag, med undantag för diskanten som å andra sidan var lite väl "skir". Instrument fick mer kropp med S8e, framförallt uppåt i frekvens. Dynamiken var något vassare i S8e, men det kan ha att göra med den sämre känsligheten i HFLS-1.

Jag har sedermera gått vidare till lätt modifierade Magnepan 1.7 och jag hade tänkt låta HFLS-1 gå en rond mot de när jag pillat klart. Tyvärr orkade jag aldrig koppla upp mitt stora slutsteg mot HFLS-1 och det KAN vara så att Holfi Power 8 var i klenaste laget, vilket Magnepan visade med stor tydlighet.

Musiksystem som slimmats ner och nu växer...
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/05/30 :  07:30:22  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag har läst att holfi power 8 ska låta väldigt trevligt men vara väldigt layback, kanske det du upplevde med maggisarna, enl myten krävs det ju ziljoner watt till magnepan. Men det är klart att 80 sswatt är i lägsta laget. Det beror vilken volym man vill lyssna på.
Jag tycker dock att rörwatt beter sig lite annorlunda, 1w är alltid 1w iofs. Men många liksom jag upplever mer musik-muskler med rör. Sen låter Maggies fenomenalt med kralliga rör, smaken är som baken.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Ekan
Member

139 Posts

Posted - 2014/05/30 :  12:44:24  Show Profile Send Ekan a Private Message
Jag tänker att HFLS-1 kanske inte blommade ut riktigt med Holfi, att jämförelsen inte blev riktigt rättvis eftersom Spendor S8e är mer lättdriven. När jag kopplade 2x400 Accuphase-Watt till S8e så blev det ett lyft, men inte så att jag kände att jag MÅSTE köra storsteget till de högtalarna. När jag köpt maggisarna och kopplade upp dem mot Holfi så blev jag faktiskt lite besviken - alla instrument diffust uppradade på en linje mellan högtalarna -> knävlade med uppställningen -> inte bättre -> in med storsteget (fortfarande med Holfi Pre8 som försteg) -> haksläpp!

Storsteget blåste några kondingar tidigare i år så nu kör jag med "sommarsteget" - ett LC Audio ZAPsolute Mk2 på sisådär 2x80W/4ohm i klass A och det fungerar så länge man spelar på normal lyssningsnivå. Det är främst vid crescendon i klassisk musik som man får samma effekt som drabbade Power8 på alla volymer.

Därför tror jag att ZAPsolute inte begränsar HFLS-1, det kommer att ge sig senare i sommar

Musiksystem som slimmats ner och nu växer...
Go to Top of Page

keso77
Member

220 Posts

Posted - 2014/05/31 :  11:03:29  Show Profile Send keso77 a Private Message
Intressant läsning. Någon mer?

Lyssningsrum: Nottingham Interspace / Space tonarm (Ortofon Rondo Bronze) - PS Audio GCPH - Squeezebox Touch - Primare A.30.1 - Dynaudio A52SE / 2 x Velodyne SPL-800i
Go to Top of Page

Freddy
Member

70 Posts

Posted - 2014/06/01 :  09:43:45  Show Profile Send Freddy a Private Message
Jag använder mina fortfarande. Det är väl inget större fel på dem. De är lättlyssnade och små trevliga. Inget som direkt sticker ut i ljudet. Nu står de i ett lite för stort rum för att klara sig själva men det har jag löst med ett tappat horn som sub. Jag har använt endel olika förstärkare till dem från 50W upp till 200W som jag har nu. Min slutsats är att de vill gärna ha endel effekt men allt beror ju naturligtvis på hur högt du vill spela. För de pengarna de kostat att bygga skulle jag ändå säga att de har en svårslagen pris/prestanda.
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2014/06/02 :  15:08:12  Show Profile Send Larsen a Private Message
Mina spelas det på emellanåt och jag tycker det är en "lättlyssnad" högtalare där även "sämre" inspelningar kan funka hyfsat.
Som någon nämnde, så tycker även jag att mellanregistret är lätt tillbakadraget och kanske är det en av anledningarna till intrycket ovan. För pengarna är den helt klart bra, tycker jag. Gillar man att bygga men saknar möjlighet/kunskap till simuleringar och mätningar, så är den en lysande start
Jag spelar nu på ett par Rauna Chaconne IIa, som har mer av känslighet, dynamik och ett mer "öppet" mellanregister, vilket tilltalar mig. De är däremot inte så förlåtande mot alla inspelningar och kanske inte lika "allround".
Det är något småtrevligt över HFLS-1 som gör att jag gillar dom.
De har även körts aktivt delade och rumskompenserade och det var väldigt trevligt, men hör väl inte riktigt hit. Då de trots allt används mer sällan nu, så blir det nog avyttring tids nog, då de tar plats i min lilla lägenhet.
Om du tänker bygga så finns mitt bygge här. Kanske kan det ge något tips: http://hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=91020

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2014/06/02 :  21:08:58  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Jag roterar fortfarande mina i rigg nr.2. De får slåss med alla möjliga skapelser och de håller mark mer än skapligt. Rummet är skapligt litet så de behöver inte ta ut sig i onödan. Det märks på stört när man växlar upp i förstärkarstyrka och när man går från en rörhäck på 12W till en GC på ca40W till en Rotel på 380W. Responsen går från en lite släpig stil till mer ordning i ledet till Här kommer jag! Vad HFLS-1 anbelangar så ger mer watt mer högtalare helt enkelt.

Personligen tycker jag HFLS-1:an har en skön stil med sluggerkänsla. Inte den skiraste diskanten men en fin allroundkompis. Pris/prestanda och känslan av ljud efter ett hårt DIY-arbete? Svårslaget.

Var inte blyg med att ta ut svängarna. Här är min variant: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=74652#top

/M
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2014/06/04 :  23:25:09  Show Profile Send Larsen a Private Message
Håller med rannagarden mfl; mer watt gör dem gott, ngt med god kontroll.
Har drivit mina med ett Adcom slutsteg, men tycker även de funkar riktigt bra med Hypex UcD-moduler.
Gillar dina byggen skarpt, rannagarden. Just det där "en idé tar form" känner jag igen. Det är så kul att finurla till en egen twist när det gäller DIY Skaparglädje, nytta och nöje!
keso77: bygg
Var bor du? Det kanske finns någon i din närhet som har ett par du kan provlyssna eller låna.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

keso77
Member

220 Posts

Posted - 2014/06/06 :  00:32:17  Show Profile Send keso77 a Private Message
Jag bor i Botkyrka.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.35 sekunder. Snitz Forums 2000