Author |
Topic  |
|
lampuradio
Member

894 Posts |
Posted - 2014/05/22 : 23:19:47
|
Detta forum är det ju ett privilegium att kunna ta del av och delta i. Andan är god och färgad av respekt för varandra och intresse för ämnet.
En sak som jag dock tycker saknas ibland är vad man kan kalla kritisk granskning av vissa produkters påstådda inverkan på hur en ljudanläggning presterar.
Jag menar inte den rätt kategoriska negativa hållningen till outside-the-box-lösningar som dyker upp ibland hos icke-entusiaster, utan den kritiska, kunniga granskningen och ifrågasättandet som borde dyka upp på forumet när det gäller en del produkter.
Bland annat funderar jag över inställningen till kablar. Var finns den tekniska motiveringen till och den kritiska granskningen av att propagera för EXEMPELVIS specialkabel till högtalare, för dramatiska priser, när en spontan analys säger att "vanlig sexkvadrat duger nog".
Även funderar man över hur resonemanget går när det gäller att marknadsföra vanliga nätstickproppar (alltså för 230 V drivspänning!), med rodierade eller förgyllda kontaktytor, för priser i regionen 10X eller mer, jämfört med priserna på god kvalitet från Elfa för vanliga sådana kontakter.
Det finns fler frågetecken, men dem kan vi ta senare. Jag tycker dessa frågor är intressanta. Det finns ingen avsikt att dissa enskilda användares egna upplevelser, men jag känner att det finns ett värde i att titta lite på möjligheten av att oseriös marknadsföring leder till att entusiaster skeppar ut pengar på saker som inte egentligen höjer den upplevelse man får av att lyssna på en anläggning man jobbar med.
Då jag själv är i ett skede då jag tänkte bygga upp en "bra" anläggning, i långsam takt, känner jag att diskussion kring vad som verkligen gör skillnad inte är helt fel. Jag ber om ursäkt om detta är ett jobbigt tema, men har man andra ekonomiska slukhål är det ju inte helt ointressant att skilja "agnar från vete". |
Edited by - lampuradio on 2014/05/22 23:48:18 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2014/05/22 : 23:52:42
|
Kabeldiskussionerna har ebbat ut eftersom de inte leder någonstans. Det fanns två tydliga grupper, de som krävde tekniska förklaringar för att acceptera och de som lyssnade och hörde skillnader. Okej, tre grupper, de som lyssnade och inte hörde skillnader, särskilt i blindtester. Jag tycker att den första gruppen gjorde misstaget att tro att det måste finnas förklaringar på ett fenomen för att dess existens kan accepteras. Så är det naturligtvis inte. Det räcker med detektering och verifiering. Verifieringen kan ju dock vara ett problem vid små skillnader. Det skapade den tredje gruppen som litade helt på blindtester. Blindtester har dock problemet med ett högt "brusgolv" om det utförs på ett felaktigt sätt.
Min erfarenhet är att kablar påverkar. Vad som sedan är en rimlig investering är en annan sak, men det gäller ju allt inom hifi. Det kan bara du själv bedöma.
Är du intresserad, så lånar du enkelt kablar och testar. Men först efter att du har investerat klart i apparater och högtalare. Dyra kablar blir bara intressant när det ställs mot alternativet uppgradering. Säljer du en 20.000 kr apparat för halva priset för att köpa något bättre, så måste du investera runt 40.000 kr. Det innebär att du då får lägga ut runt 30.000 kr! Då kan en uppgradering med en kabel för runt 5000 kr plötsligt bli ett väldigt intressant alternativ.
|
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
 |
|
lampuradio
Member

894 Posts |
Posted - 2014/05/23 : 00:01:32
|
OK, så diskussionerna har funnits men inte lett till något konkret resultat? Som sagt dissar jag inte någons upplevelse, sådana är med nödvändighet subjektiva och personliga. Tack för kommentaren. |
 |
|
Rydberg
Member

4519 Posts |
Posted - 2014/05/23 : 00:47:03
|
Jag har sysslat mycket med dyra kablar genom åren, främst signalkablar, och min slutsats i öppna tester är att det är viss skillnad. Däremot har jag insett att en tekniskt bra kabel som låter bra inte behöver kosta många tior. Så är i alla fall resultatet för mig. Har förövrigt utrustning i prisordningen som en ganska ok bil. |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
 |
|
CAB
Semesterfirare

527 Posts |
Posted - 2014/05/23 : 05:38:58
|
Det skulle vara mycket mera till gagn om forums medlemmarna som ofta är fantastiska byggare av egna kablar delade med sig av sina byggerfarenheter kring sina byggen. I byggbeskrivningar t.ex.för varandra, då skulle forumen få en kraftfull inverkan mot fabrikanter som slår mynt på oss, och forumet skulle få en bättre kamratlig prägeln till varandra och få oss att samarbeta utan att slå varandra i huvudet med åsikter hit eller dit om kablars betydelser i förhållande till pris mm. Mitt bidrag skulle då kunna vara att inrätta en afton i Göteborg där sådana byggen skulle kunna blindtestas mot kommersiella kablar och varandras byggen under mera vetenskapliga former under en sammansatt panel åt mera vetenskapliga principer. Jag tänker mig då att de kommersiella produkter som i sådant sammanhang eventuellt skulle ljudmässigt skulle kunna vara ev. vinnare skulle där direkt få en försäljningsökning och de som vill tillverka själva skulle kunna utveckla sig själva mot ett allt bättre väljud. Ett förslag!? |
 |
|
Pac
200.000-klubben

22011 Posts |
Posted - 2014/05/23 : 06:51:23
|
quote: Var finns den tekniska motiveringen till ...av att propagera för EXEMPELVIS specialkabel till högtalare"
Den finns i telegrafekvationen som du tex hittar mer om här: http://web.archive.org/web/20060924110039/http://www.ce.chalmers.se/edu/year/2005/course/EDA350/forelasning/fo9_4up.pdf
Mer teknisk motivering till varför kablar beter sig olika(egentligen samma sak som ovan med med en annan vinkel på frågeställningen) hittar du här: http://web.archive.org/web/20040416113019/http://www.elmagn.chalmers.se/courses/hft/lect1.pdf
quote: Var finns den tekniska motiveringen till och den kritiska granskningen av att propagera för EXEMPELVIS specialkabel till högtalare, ... när en spontan analys säger att "vanlig sexkvadrat duger nog".
Om man går igenom tekniska fakta för ledningar/kablar(se länkarna ovan) så är den spontana analysen felaktig. Det finns tekniska förklaringar till varför kablar använda inom frekvensområdet för HiFi beter sig olika. Tyvärr hjälper inte de tekniska argumenten för att förklara priser på audiokablar, vill man ha en förklaring får man nog leta i en annan dimension än den tekniska.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts |
Posted - 2014/05/23 : 07:16:28
|
Tycker CAB's förslag är strålande! Det ger enligt min uppfattning inga raka svar, men massor med erfarenhet, vilket är ovärderligt när man sedan väljer kabler efter egna förutsättningar. För mig är det ingen minsta tvekan att olika kablar har olika egenskaper, men deras egenskaper är också avhängig den övriga utrustningen. Kabellyftare, någon? Spadar, bananer eller skalad kabel? Enkardelig eller Litz? Möjligheterna är många och det krävs nog både tålamod och erfarenhet för att åstadkomma en större musikupplevelse i sitt hem genom att byta kablage.Vh Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2014/05/23 : 13:24:09
|
Jag personligen tror inte att kabeln själv färgar ljudet (utom i de fall tillverkaren har lödit in kondingar eller liknande mellan pol och jord = filter) utan tror att kablarna påverkar apparaternas beteenden. Alla transistorer innehåller allt som behövs för att skapa en resonans, dvs kapacitans, induktans och en förstärkningsfaktor. Man kan lätt bygga både en radiomottagare eller sändare med en enkel transistor, några motstånd och lite kabel. De flesta kablar sägs dessutom kunna låta olika i olika anläggningar, vilket inte vore fallet om kablen själv var boven.
Kabeln måste inte sätta en förstärkare eller tex ett ljudkorts utgång i självsvängning för att påverka ljudkaraktären, utan en enkel induktiv last påverkar mycket hur en analog krets kommer kunna återge en transient eller fyrkantsvåg. Testa gärna med en OP-amp, någa meter kabel och ett oscilloskop. Med en högfrekvent sinusvåg eller en fyrkantsvåg så är det lätt att se förändringar i vågformen beroende på hur man lindar ihop eller isär eller tvinnar kabeln på olika sätt.
Jag skulle tro att detta påverkar mer än kabelns egenskaper i sig självt. Jag kan inte tro att 3 meter lampsladd förvränger en 2000 Hz sinusvåg mer än ett 3 meter långt 12 mm kopparrör eller en 5 meter lång 0,23 mm2 solid silvertråd.
Detta är såklart bara min syn på saken.
Mvh Johannes |
 |
|
lampuradio
Member

894 Posts |
Posted - 2014/05/23 : 13:33:05
|
De lämnade länkarna kunde åtminstone inte min dator följa, men jag är övertygad om att det finns skillnader mellan olika kablar. Det jag funderade mer över, är ju om dessa skillnader är de "gamla vanliga" när det gäller transmission, dvs att vissa kablar har för dåliga värden (pga billig konstruktion) för att funka vid alla audiofrekvenser, eller om det är nåt annat. Att det går att hitta så kallade kablar med usel skärmning, hög internkapacitans, dålig kontaktering etc är ju inget kontroversiellt att påstå. Att det är bättre med bomullsisolering än med "plast" är däremot ett kontroversiellt påstående i mina öron, eftersom det dels finns en rackarns massa plaster och det brukar heller inte klargöras vad det är med den aktuella plasten, som är dåligt. Bara för att ta ett exempel...
Jag inser att detta är frågeställningar som kan misstolkas till att vara polemik mot dem som upplever skillnader som inte går att tydliggöra med tekniska mätningar. Det är emellertid inte avsikten. Jag undrade alltså om det finns utrymme för att diskutera några av de områden där det finns "ormoljevarning", på ett tekniskt plan. Jag känner inte någon större entusiasm i inläggen...
Tanken om att presentera egna lösningar som ger goda resultat är ju utmärkt. |
Edited by - lampuradio on 2014/05/23 13:35:18 |
 |
|
soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts |
Posted - 2014/05/25 : 14:48:57
|
Ett mycket starkt skäl att ha en bakgrund till varför pryl A eller grej B är att den som tagit fram prylen eller grejen måste ju haft en rimlig teori att gå efter och inte bara blandat vad han hittat i uthuset, snott ihop ett lagom esoteriskt namn för att sedan sälja för stora pengar. Jag tycker heller inte att det är vårt jobb att förklara varför grunka C eller pryttling D fungerar eller ger "förbättrat" ljud, det är ju för höge Farao tillverkaren som ska göra det. Inte heller köper jag att "effekten är inte mätbar idag, men om några decennier kommer att förstå hur det funkar". Jodå, jag har stött på sådana besynnerliga förklaringar. En sund skepsis behövs, och att effekter ska vara mätbara; våra sinnesorgan är långt ifrån tillförlitliga, speciellt inte vid "öppna tester", vilke rimligen borde kallas för "musiklyssning med trevligt sällskap". Dessutom är det ett absolut grundkrav att effekter och funktioner INTE strider mot naturlagarna. |
 |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6804 Posts |
Posted - 2014/05/25 : 20:28:59
|
Det är mycket i inläggen som jag håller med om.
Vid alla rundor jag och min LP-jagande kamrat Peter var ute och körde har även vi pratat kablar det har varit väldigt intressanta diskussioner då vi vet att vi hör skillnad men lämnar den tekniska biten därhän, under en av dessa diskussioner kom vi helt sonika fram till att kablar är en form av eq detta ställningstagande kom vi fram till då vi hade lyssnat till en anläggning kvällen innan där man bytte högtalarekablar och vissa av kablarna hade bättre mellanregister eller basregister då under bilfärden så kom vi fram till att de kablar framhävde dessa områden då måste kablarna vara en form av eq.
Vi har fått mothugg för det men vi står fast vid vad vi kom fram till. Jag tycker att man skall prova sig fram jag bygger det mesta själv de kablar som jag använder är stjärnflätade cat-5 kablar de låter enligt mig alldeles ok sedan finn de som inte alls gillar dem men smaken är som sagt delad.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2014/05/25 : 21:01:40
|
Magnus Självklart bör det finnas kunskap om man ska konstruera en förstärkare, kunskap utvecklas dock av upptäckter som kan vara oväntade. Den erfarenheten vore väl dumt att inte implementera även om man inte riktigt kan förklara orsak och verkan. All vetenskap bygger på observation. Därefter verifikation. Sedan sökande efter en hypotes/teori. Det sista ingår knappast i en konstruktörs arbete, däremot de två första stegen om han inte bara vill planka andras konstruktioner.
|
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
 |
|
soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts |
Posted - 2014/05/26 : 12:49:50
|
För mig är det hela väldigt mycket vetenskap och då bör vetenskapliga regler helt enkelt gälla. Jag tror de flesta (alla) fenomen är upptäckta och det bör sålunda vara enkelt att förklara varför det är som det är och blir som det blir. |
 |
|
CAB
Semesterfirare

527 Posts |
Posted - 2014/05/26 : 14:38:04
|
Vetenskap: Det kan man hålla på med och har ju sitt värde. Men hur mycket man än mäter förklarar så förtar det inte lyssnandes värde. Och hur mycket det mäts och hur mycket vi än försöker vetenskapligt förklara förtar det inte att örat är vida mycket bättre att särskilja, därför byggs dom allra bästa förstärkarna och av folk med vetenskaplig bakgrund och tusentals timmar av lyssning. Ta t.ex. silver i transformatorer och kondensatorer som mäter fantastiskt och låter hårt vasst i ena fallet men emellertid fantastiskt i annat sammanhang, just därför att producenten i det senare fallet tar åratal på sig att lyssna innan produktion. Det är här lyssnade under vetenskapliga former av kablar är vida mycket bättre än självutnämnda experter som minsann vet bättre si eller så. Jag vill slå en sak för detta och är det jag bjuder in till, om ni bor eller är i Göteborg. Vetenskaparn kan räkna och mäta, så lyssnar vi andra under tiden! Det är ju därför vi håller på med HiFi, eller? |
 |
|
Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts |
|
soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts |
Posted - 2014/05/26 : 22:46:23
|
Vi "vetenskapare" lyssnar också - kanske mer än "lyssnarna" eftersom vi skalar bort mycket av det hokuspokus som omger många audioprodukter och istället kör med raka puckar, eller raka rör om man så säger. Eftersom vi inte behöver lägga fokus på att förstå det som inte går att förstå eller förklara det som inte går att förklara kan vi njuta rakt av.
Det där med vetenskapen hänger ju annars främst ihop med förklaringar och modeller som är grova kariktatyrer av naturlagarna och det är självklart att sådant ska man inte köpa. |
 |
|
CAB
Semesterfirare

527 Posts |
Posted - 2014/05/26 : 23:00:33
|
Det är inte att trampa på någon stackars vetenskapares fot som jag uppmanar att kliva in i varandras hifi rum med en knippe kablar, men jag säger inte att själva lyssnandes inte skall ha en vetenskaplig prägel som blind test, förande av protokoll mm. Vi har precis avslutat test av tre kablar som jag så småningom kommer att redovisa våra erfarenheter kring. Men det mest intressanta är ju om vi kan få fram hemma byggda kablar som sopar mattan med namnkunniga dyra kablar, vilket jag är övertygad är möjligt Det är era plånböcker och öron som skall vårdas! |
 |
|
Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts |
Posted - 2014/05/27 : 06:23:09
|
Man kan aldrig jämföra prisvärdheten mellan DIY och färdig produkt-kabel, dock väljudet. För en privatperson är ju kostnaden bara råvaror. För den som driver företag är det råvaror, förpackningar, utvecklingskostnader, finish, reklam, mässor, skatter!, sociala avgifter, avsättning till pension mm, återförsäljare-led. Kvar som ren vinst blir bara fragment av säljsumman. Man gör det för att man tycker det är roligt och till viss del av stolthet. DIY kan vara överlägset i pris vs prestanda inom kablar, högtalare, förstärkare, dacar tom cd-spelare och vinylsvarvar, mm förutsatt att man har knowhow och rätt maskiner. Som DIY behöver man inte ta hänsyn till några kompromisser eller saker som lagerhållning mm + alla ovanstående utgifter. Det är ur DIY som alla entusiast-märken föds, så mer DIY åt folket! |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
Edited by - Adagio on 2014/05/27 06:28:58 |
 |
|
lampuradio
Member

894 Posts |
Posted - 2014/06/01 : 21:17:08
|
Vetenskap och vetenskap... :) . Det är ju vetenskapliga landvinningar som gör att vi kan fånga up, lagra och reproducera ljud på de olika sätt vi gör idag. Visserligen har det säkert förekommit en o annan snilleblixt, men mycket av framgångarna sedan Lee de Forests Audion bygger på vetenskapligt arbete med elektriska signaler och hur de ska hanteras för att inte förstöras (dvs HiFi...). Lyssningsupplevelser är ju personliga och måste respekteras som sådana, men personligen blir jag fundersam när det presenteras produkter som -för dyra pengar- slår in sedan länge öppna dörrar, dvs löser problem som redan är lösta. Kabeltransmission exempelvis är ju inte nåt som dök upp som en följd av att man ville ha bästa möjliga ljud i sin hemanläggning, det har man brottats med sedan man anordnade den första telefonledningen. Att överföra alla frekvenser från 0 Hz till 100 MHz i någon form av kabel är inte ett problem idag. Att bygga (massproducera och sälja) en förstärkare med rak frekvensgång från 4 Hz till 4 MHz är inte heller ett problem (videoförstärkare till tjock-TV), det har gjorts sedan 40 -talet åtminstone. Kabeltransmission och videoförstärkare är ju lite tråkprodukter, men de tekniska (vetenskapliga!) landvinningar man utnyttjade för att konstruera dessa grejer kan delvis överföras till och utnyttjas inom signalbehandling av typen "välljuds-anläggningar". Att bygga förstärkare och kablage för det hörbara frekvensområdet är ingen match längre, har inte varit på länge heller. Även de svåraste stegen -förstärkarens anpassning till högtalare- har sedan länge bemästrats, både med rörteknik och med transistorer.
Det komplexa med HiFi är kombinationen mellan olika inspelningar, ljudkällor, system, högtalare, lyssningsrum och LYSSNARE.
Det är inte så att "tekniker" har en annan inställning till välljud, tror jag. Däremot misstänker jag att de söker en tydlig bakgrund till tekniska påståenden rörande en produkt, någon form av spårbarhet till påståenden om särskilda prestanda (mätningar...). Mätdata för någon anläggning kan dock inte på något sätt sägas visa hur den faktiskt låter... Ljudupplevelsen är beroende av så många olika parametrar (som ovan: olika inspelningar, ljudkällor, system, högtalare, lyssningsrum och LYSSNARE.). Det går alltså inte att säga att något "inte funkar", tycker jag, men frågan "HUR funkar detta?" är inte ointressant att ställa. Det är inte alltid en "tekniker" får ett bra svar, kan jag säga... |
 |
|
Harry_up
Member

1593 Posts |
Posted - 2014/06/02 : 16:35:44
|
Problemet är inte att man inte kan mäta men väl att utvärdera mätningarna. Sen i slutändan prioriterar folk lite olika också. Beroende på musiksmak så kan djupbas vara viktigt eller helt oviktig osv osv. Jag ser inte framför mig att man kommer att enas om vad som är bäst eller ens vad som är bra oavsett om man mäter eller inte. Det är ju lite lättare med det som är direkt dåligt dock. Personligen så tycker jag att det är intresssant att läsa om vad andra tycker men jag ser det inte som någon särskilt stark indikation på att grunkan kommer passa bra hemma hos mig för att andra gillar den under andra omständigheter. Förstås gäller även det motsatta.
mvh/Harryup |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
 |
|
bebop
Member

226 Posts |
Posted - 2014/06/02 : 19:42:13
|
Det är ju också en fråga vad som påverkar. Om man har mycket magnetfält runt sina förstärkare kan kablarna ta in det som en signal till förstärkaren som får lägga energi på signaler som inte är önskvärda (även om de ligger utanför det hörbara). Då är det en kabel med vettig skärm som behövs. Dåliga kontakter kan vara viktigare än kabeln. Elkablar bör korsa varandra 90 grader. För att få styr på detta kan kabellyftare vara en hjälp, eventuellt i olika plan.
Jag testade en dyrkabel vid något tillfälle och kunde inte höra några säkra skillnader. Men när jag fick möjlighet att snöra ihop hela anläggningen var skillnad. Jag upplevde de dessutom större när jag bytte tillbaka.
Hur mycket av detta som kan tillskrivas fysik eller psykologi kan diskuteras. Men även upplevda skillnader bör beaktas. Det är en annan sorts sanning. Varför upplevs t ex en viss färg som vacker just nu men som vi inte kunde tänka oss för något år sedan? Hjärnan är komplex och tar inte bara in verklig fakta. En orsak till att vilja ha en viss kabel (eller annan pryl) kan t ex vara att man har sett den ofta på mässa med något märke man respekterar. Då kan vi lägga till värden som inte finns men som vi ändå kan uppleva och blir därmed viktigt för oss. Den typen av effekter brukar inte ingenjörer tycka om. Men det är en verklighet som finns och som också är vetenskap (den jag sysslar med).
Hjärnan har en logisk del och en emotionell sida som båda samverkar när vi fattar beslut vare sig vi vill eller inte. Att helt koppla bort den ena halvan klarar vi inte, i vart fall inte helt. En del styrs mest känslor andra av logik och däremellan ligger sanningen. När den inte är så uppenbar blir det lätt animerade diskussioner vilket alltså kan förklaras. Kablar är ett sådant ämne. |
"Fantasi är viktigare än kunskap" - A. Einstein |
 |
|
lampuradio
Member

894 Posts |
Posted - 2014/06/04 : 20:48:15
|
Många beskrivningar av hur ljudet från en viss anläggning/förstärkare upplevs handlar om att man beskriver hur något visst register framhävs, eller hur klangen färgas, hur basen accentueras etc etc. Där är ju komplexiteten helt enorm, beroende på högtaleriet, rummet, lyssnaren och musikens "art" och det torde vara närmast omöjligt att sätta sig in i någon annans upplevelse. Jag funderar dock en del på detta med att ljudet "färgas", vilket ju i princip är det man menar när man säger att det "låter annorlunda". Det borde inte vara så, att vissa rörfabrikat (alltså samma typ) kan ge sådan "färgning". Även om man sätter i billiga kinarör, så lär de knappast ha dåliga egenskaper inom ett visst frekvensområde; är de "dåliga" (olinjära) är de det genom hela registret... bara för att ta ett exempel. Samma med exvis högtalarkablar: jag kan möjligen tänka mig nåt litet fenomen i toppen av frekvensområdet (15+ kHz), som kan vara beroende av kabeln och dess förläggning, men en färgning av, säg, mellanregistret som är konsekvent hörbar känns som ett oväntat fenomen.
Det jag brukar känna som önskvärt är att tänka mig en livelyssning av musik (alltså inte en tinnitusframkallande heavy-metal-konsert), som spelas in och som jag sedan kan spela upp hemma och få -i princip!- samma ljudupplevelse som jag fick IRL. Även om saxen lät lite tunn eller trumpeten för påträngande, så är mitt ideal att detta framkommer även vid uppspelningen. Det är där mitt -högst personliga- ideal av HiFi hamnar. Jag har inte hittat något annat sätt att förverkliga detta annat än med så "anonyma" komponenter som möjligt. Då menar jag anonyma i betydelsen linjära. Fyrkantvåg in - fyrkantvåg ut är mätidealet, alltså förstärkare med god frekvensgång. Sedan krävs perfekt impedansmatchning till högtalare, väl skärmad kabel på lågnivåsidan och alla kontaktdon av god kvalitet. Det svåra och intressanta är upptagningstekniken (typ av och antal mikrofoner, konsthuvud?) och gränssnittet i andra änden, dvs högtalaren. DÄREFTER kommer rummet, lyssnaren och humöret :). Jag ber läsare observera att detta alltså är mina personliga tankar om det hela, inget avsett att påverka andra; var och en njuter av det denne/a gillar, såklart. |
 |
|
|
Topic  |
|