Author |
Topic |
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2012/02/18 : 17:09:32
|
Runestone skriver; quote: SACD har väl större dynamikomfång än vanlig CD.
Förvisso är det så i teorin men i praktiken så är det nog ingen skillnad.Det enda som för mig är intressant när det gäller SACD eller BD är att man kan få musik i 5.1. F.ö så har jag inget annat än filmer i BD. Däremot så har jag uppemot 200 SACD skivor. |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2012/02/18 : 17:55:53
|
quote: Det var inte min avsikt att "trycka till" någon. Jag tycker bara det är ett intressant ämne och är öppen för rationella argument från alla sidor. Jag ber om ursäkt om någon känner sig tilltryckt.
FalloutBoy, det var kanske bara jag som var överkänslig? Jag tycker du för en bra och sansad diskussion så fortsätt gärna med det.
|
|
|
FalloutBoy
Member
64 Posts |
Posted - 2012/02/18 : 21:18:53
|
quote: Håller med om detta men tycker också att det är synd att utvecklingen av formaten nästan går baklänges, idag skulle ett nytt format med högre och garanterat tillräcklig upplösning inte vara något problem om marknaden fanns. Folk är inte tillräckligt intresserade tyvärr!
Jag tror inte vi behöver något nytt format, vi har ju redan för många som det är! Alla formaten (förutom möjligen vinyl) har dessutom mer än tillräcklig upplösning. Det bästa fysiska formatet vi har idag är nog Blu-Ray. Det stödjer alla de vanliga dataformaten (förutom DSD) och dessutom multikanalsljud.
Framtidens lyssnande kommer nog på något sätt vara datorbaserat, så det är kanske lite onödigt med fler fysiska format. Däremot får de, som sagt, gärna börja använda och utnyttja de vi redan har bättre!
quote: Argumentet som alltid kommer upp då man tycker något är bra med LP är att man då förmodligen gillar en trevlig färgning.
Men det är väl inget fel om det är så? Jag gillar vinyl av just den anledningen. Det är viktigt att skilja på vad man personligen tycker låter bäst (och varför) och vad som är tekniskt bäst eller har minst signalpåverkan.
Det nästan omöjligt att hitta några generella argument för vinyl på tekniska grunder, men det kan givetvis vara bättre i specifika fall.
Sen är det givetvis mest produktionen som avgör hur en viss utgåva kommer låta och där håller jag med om att de tidigaste utgåvorna oftast låter bäst, oavsett format. Senare utgåvor brukar lida av att man gör för stora ingrepp, eller att originalinspelningarna (iaf när det gäller analoga inspelningar) har blivit försämrade med tiden.
quote: Vad gäller NOS-DAC'ar så tycker jag oftast om dessa men det finns fall då jag föredragit andra typer framför NOS. Helt ofiltrerad NOS köper jag inte, det blir ett orent ljud precis som du skriver. Med en lätt filtrering förvinner olägenheterna med vikningsdistortion så att jag faktiskt tror att den blir lägre än den som fås från ringningarna pga felaktigt implementerad filtrering. Däremot får man en liten förändring av frekvensgången som eventuellt kan bli störande men jag har inte något problem med det.
Jag skulle nog säga att det faktiskt är bättre att inte ha något filter i en NOS-DAC. Hela poängen med översampling och digitala filter är ju att slippa alla problemen med analoga filter (t.ex. fasdistorsion) nära det hörbara området, så ska du använda ett sådant kan du ju lika gärna använda en modern implementation (som garanterat kommer ha betydligt mindre signalpåverkan).
Men jag tror inte NOS-DACs handlar om att de gör något tekniskt bättre än andra implementationer (snarare är de mycket sämre på alla parametrar) utan att man gillar sättet de påverkar ljudet på. Men det är givetvis inget fel med att gilla det.
Min egen inställning till filter är att de ska göra sitt jobb och inte ha någon hörbar påverkan. Sådana filter är (tack vara modern teknik) varken dyra eller svåra att implementera. |
Edited by - FalloutBoy on 2012/02/18 21:31:58 |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2012/02/18 : 21:53:54
|
quote: Min egen inställning till filter är att de ska göra sitt jobb och inte ha någon hörbar påverkan.
Men då är det väl inget filter om det inte har någon hörbar påverkan. Det är väl det man ska ha ett filter till, vad annars. Olika filter kan låta olika och en del filter passar bättre för viss sorts musik men är då kanske inte lika bra för annan sorts musik. Det här är sådant som jag lagt märke till under alla år som jag har sysslat med både analogt och digitalt. Vad som bl.a. viktigt när man ställer in ett filter är att man aldrig får överstyra någon del i filtret och det är väldigt lätt att det blir så. |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2012/02/19 : 08:50:19
|
Det enda som egentligen talar till vinylens fördel är att det är analogt hela vägen så man slipper ett flertal A/D-D/A-A/D-omvandlingar. Bortsett från det finns väl inte direkt några tekniska fördelar med vinyl.
Det som gör störst påverkan på ljudet är mastringen, det är därför äldre material ofta låter bättre. Eller, bättre å bättre, det är också fel att säga, äldre inspelningar faller lite på dålig inspelningsutrustning men vinner på dynamiken.
För övrigt är jag inte helt övertygad om att CDn räcker till i formatet då man börjar behandla väldigt komplexa signaler. Men det kanske är som skrivits mest beroende på filtreringen?
|
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2012/02/19 : 10:13:13
|
quote: Det nästan omöjligt att hitta några generella argument för vinyl på tekniska grunder, men det kan givetvis vara bättre i specifika fall.
Vi är nog ganska överens egentligen men det var just ett specifikt fall jag tog upp och fick tillbaka att jag nog gillar färgningen. Jag spelar mycket vinyl och det låter ofta bättre än CD om man kan filtrera bort knaster och brus och eftersom jag är uppväxt med mediet så har jag tränat länge på det. Mest är det den sköna känslan som jag gillar.
quote: Men då är det väl inget filter om det inte har någon hörbar påverkan. Det är väl det man ska ha ett filter till, vad annars. Olika filter kan låta olika och en del filter passar bättre för viss sorts musik men är då kanske inte lika bra för annan sorts musik.
Väl formulerat, alla filter som gör något ger en hörbar påverkan.
Personligen tycker jag att det är tråkigt att få in datorn i ljudanläggningen men det är nog den vägen som gäller i framtiden och förhoppningsvis med högre upplösning på ljudfilerna då. CD-formatet lär väl bli kvar ganska länge men jag har lite svårt att förstå dem som argumenterar för att det inte behövs något bättre. Det må vara svårt att i ABX-test detektera ljudpåverkan på formatet men varje ljudintresserad tekniknörd borde vara intresserad av att flytta gränserna framåt/uppåt och inte krama gamla standarder.
En kommentar beträffande vad som gör att vi är många som finner något bra i LP-mediet och NOS-DAC'ar och som kanske talar emot att det är en trevlig färgning vi gillar är att vi i regel tycker att mer högupplösta format ger samma typ av förbättring gentemot brickwall-filtrerad CD-media.
Jag hoppas verkligen att åtminstone de mest ljudintresserade börjar anamma de nya tekniker som ger möjlighet till ett bättre ljud, vem annars skall börja?
|
|
|
FalloutBoy
Member
64 Posts |
Posted - 2012/02/19 : 17:22:34
|
quote: Men då är det väl inget filter om det inte har någon hörbar påverkan. Det är väl det man ska ha ett filter till, vad annars.
Det är klart att det är ett filter även om det inte har hörbar påverkan. I det här fallet handlar det om att dämpa signalen tillräckligt innan halva samplingsfrekvensen för att undvika hörbar påverkan. Om ett sådant filter ger hörbar påverkan betyder det att det inte gör sitt jobb eller att det är felaktigt implementerat.
Sen kan filter givetvis användas till andra saker och i sammanhang där man medvetet vill påverka signalen inom det hörbara området. |
|
|
FalloutBoy
Member
64 Posts |
Posted - 2012/02/19 : 17:23:18
|
quote: Det enda som egentligen talar till vinylens fördel är att det är analogt hela vägen så man slipper ett flertal A/D-D/A-A/D-omvandlingar.
Det är egentligen inte någon direkt fördel. A/D och D/A-omvandlingar har oftast mindre signalpåverkan än analoga överföringar och så länge signalen är i den digitala domänen kan den överföras förlustfritt. Dessutom har signalen på vinylutgåvor från sent 70-tal fram till nu oftast passerat genom minst ett A/D-D/A-system.
quote: Det som gör störst påverkan på ljudet är mastringen, det är därför äldre material ofta låter bättre.
Precis!
quote: För övrigt är jag inte helt övertygad om att CDn räcker till i formatet då man börjar behandla väldigt komplexa signaler.
Begränsningen för hur komplexa signaler som kan återges ligger i bandbredden, men på CD ligger den begränsningen en bit över människans hörsel så det är ju inga problem. |
|
|
FalloutBoy
Member
64 Posts |
Posted - 2012/02/19 : 17:25:13
|
quote: Vi är nog ganska överens egentligen men det var just ett specifikt fall jag tog upp och fick tillbaka att jag nog gillar färgningen. Jag spelar mycket vinyl och det låter ofta bättre än CD om man kan filtrera bort knaster och brus och eftersom jag är uppväxt med mediet så har jag tränat länge på det. Mest är det den sköna känslan som jag gillar.
Jag håller med, men man får skilja på vad man gillar subjektivt och orsaken till varför man gör det. Om det är viss signalpåverkan från mediet, produktionen, "känslan", placebo eller något annat gör att man upplever ljudet som bättre spelar ju inte så stor roll.
quote: Väl formulerat, alla filter som gör något ger en hörbar påverkan.
Det kan jag säga är bevisligen helt fel. Alla filter påverkar givetvis signalen, men all signalpåverkan är inte hörbar eftersom människans hörsel är begränsad.
quote: En kommentar beträffande vad som gör att vi är många som finner något bra i LP-mediet och NOS-DAC'ar och som kanske talar emot att det är en trevlig färgning vi gillar är att vi i regel tycker att mer högupplösta format ger samma typ av förbättring gentemot brickwall-filtrerad CD-media.
Men den skillnaden ligger ju i mastringen och inte i formaten. Om de är från samma master låter CD och högupplösta format likadant (vilket stöds av omfattande blindtest). |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2012/02/19 : 18:16:09
|
quote: Men den skillnaden ligger ju i mastringen och inte i formaten. Om de är från samma master låter CD och högupplösta format likadant (vilket stöds av omfattande blindtest).
Javisst med en bandbreddsbegränsad master påverkar inte leveransformatet. Men om mastern inte är bandbreddsbegränsad händer det saker...
Ett enkelt exempel som kanske belyser en annan vinkel av problematiken kanske kan hjälpa oss framåt. Vem kan svara på vad interferrensfrekvenserna och blandningsresterna utav 25,5 och 25kHz blir och huruvida det finns en teoretisk chans att höra dem?
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2012/02/19 : 18:26:42
|
Vad är nu detta, interferrensfrekvenserna och blandningsrester utav 25,5 och 25KHz. Ja det är ju klart att man hör skillnadsfrekvensen men det är ju inte något som kan uppträda i musiksammanhang. Om vi lerker med tanken att det skulle vara så, då borde vi höra det tidigare i vårt hörbara område. Eller hur. |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2012/02/19 : 18:35:44
|
Ja om de uppstår där och spelas in på det viset. Men, alla inspelningar görs väl inte så att man får med alla blandingar från början?
Det är väl nästan bara liveinspelningar som har med allt från början eller?
EDIT: Ändrade frågeställningen en aning
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2012/02/19 : 18:40:14
|
Det är därför jag menar att det i praktiken inte är något problem. |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2012/02/19 : 19:02:42
|
quote: quote: "Väl formulerat, alla filter som gör något ger en hörbar påverkan."
Det kan jag säga är bevisligen helt fel. Alla filter påverkar givetvis signalen, men all signalpåverkan är inte hörbar eftersom människans hörsel är begränsad.
Smash-läge på den kommentaren jag skrev. Du har förstås rätt, om man t.ex filtrerar väl utanför det hörbara området så ger det rimligtvis ingen påverkan!
Kommentaren var för kort och innehöll för lite info, vad jag menade var att filter ditsatta för att förbättra det ljudande resultatet rimligtvis också ger någon form av hörbar påverkan. Olika filtertyper kan då bli olika ljudande. De kan helt enkelt ha olika för- och nackdelar.
quote: Men den skillnaden ligger ju i mastringen och inte i formaten. Om de är från samma master låter CD och högupplösta format likadant (vilket stöds av omfattande blindtest).
Det var en bra kommentar och den jag skulle gett själv som rimlig förklaring, inte att det nödvändigtvis är en trevlig färgning man gillar. Det är här osäkerheten ligger i det man bedömer hemma, att det faktiskt inte är samma källa man jämför med olika format. Det är ju å andra sidan ett bra argument för att skaffa mer högupplösta inspelningar då om de alltid är bättre mastrade.
quote: Jag håller med, men man får skilja på vad man gillar subjektivt och orsaken till varför man gör det. Om det är viss signalpåverkan från mediet, produktionen, "känslan", placebo eller något annat gör att man upplever ljudet som bättre spelar ju inte så stor roll.
Nä, så länge man bara lyssnar spelar det ju inte så stor roll varför men om man är intresserad av tekniken kan det ju vara skoj och gräva lite. Att vinyl många gånger (ofta) låter bättre än CD vidhåller jag och menar nog att det är rätt lätt att avgöra det. En vanlig och tämligen rimlig förklaring är ju den med olika mastring men det går inte att utesluta att det finns andra skillnader också med fördel för LP. Att högupplösta format i regel låter mer likt LP-ljudet än CD skulle då indikera att mastringen tydligen görs extra dålig för CD-formatet och att det då finns goda skäl att undvika just detta format. Vi måste ju premiera dem som gör något bra för att det skall bli bättre.
Edit. Lade till ett par rader på slutet. |
Edited by - MatsT on 2012/02/19 19:10:17 |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2012/02/19 : 20:52:31
|
Jag kommer ihåg att på 60,70-talet när man gjort en gravering som man efter matrisseringen gjorde en provpress. Jag vet att jag jämförde vinylen med masterbandet och kunde konstatera att det nästan aldrig lät lika. Men på senare år har jag synkroniserat CD-skivor med vinyl från ECM och just igår lyssnade jag också på Blood Sweat and Tears - Nuclear Blues och Alan Parson - Tales of Mystery. ECM skivorna och de två senare vinylskivorna är gamla från 70-talet & 1981. Hur som helst var ljudet på dessa skivorna samma som det man hörde när man spelade motsvarande CD-skivor. Då tänkte jag det att, kan det vara så att vissa skivbolag lägger ner ett större och noggrannare jobb än andra. Det som förvånar mig en aning är att man kan finna skivor graverade redan på 70-talet som låter så pass bra att dom kan jämföras med en CD. Den enda skillnaden är att man i ibland kan höra suset från vinylen. Nu har jag ingen superskivspelare typ den som ByZan har, men ändå tillräckligt bra. Till sist så är det väl ändå musiken som man är intresserad av och man får svälja det att det säkert finns där ute ännu bättre avspelare. |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2012/02/19 : 22:14:25
|
quote: Dessutom har signalen på vinylutgåvor från sent 70-tal fram till nu oftast passerat genom minst ett A/D-D/A-system.
Absolut, därför anser jag att inspelningar gjorda direkt in på ett digitalt medium, exempelvis hårddisk omöjligtvis kan låta lika bra på LP som CD. Men på den tiden man spelade in analogt hade vinylen sina fördelar om man kunde slippa ad/da men det är nog enda fördelen. Förövrigt anser jag det vara ett förlegat format även om jag själv då och då lägger på en tallrik och spinner igång, för det visst är det en härlig känsla med vinyl och om det känns bra att spela så kommer man även att uppleva ljudet mer positivt även om det rent fysiskt inte är bättre.
Det är lite som att åka gammal jänkebil. |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
FalloutBoy
Member
64 Posts |
Posted - 2012/02/19 : 23:01:55
|
quote: Javisst med en bandbreddsbegränsad master påverkar inte leveransformatet. Men om mastern inte är bandbreddsbegränsad händer det saker...
Alla masters är faktiskt bandbegränsade på ett eller annat sätt. Till och med när du lyssnar live så är ljudet bandbegränsat eftersom både luften och hörseln fungerar som filter, men jag förstår vad du menar.
quote: Ett enkelt exempel som kanske belyser en annan vinkel av problematiken kanske kan hjälpa oss framåt. Vem kan svara på vad interferrensfrekvenserna och blandningsresterna utav 25,5 och 25kHz blir och huruvida det finns en teoretisk chans att höra dem?
Det krävs ett olinjärt system för att generera sådana interferenser, men t.ex. en synth eller en dator skulle kunna göra det och du skulle då få ett svagt pulserande ljud vid 500Hz. Om det är hörbart eller inte kan man inte säga eftersom det beror på många faktorer. Du behöver dock inte ta med ultraljudsfrekvenserna om du vill spela in pulstonen.
Men är inte människans hörsel ett olinjärt system, och uppstår det då inte pulstoner även vid linjär uppspelning? Jovisst, men då måste alla tonerna som skapar pulstonen ligga inom det hörbara området. |
|
|
FalloutBoy
Member
64 Posts |
Posted - 2012/02/19 : 23:03:15
|
quote: Du har förstås rätt, om man t.ex filtrerar väl utanför det hörbara området så ger det rimligtvis ingen påverkan!
Precis. Tänkte väl att du inte menade riktigt det du skrev.
quote: Kommentaren var för kort och innehöll för lite info, vad jag menade var att filter ditsatta för att förbättra det ljudande resultatet rimligtvis också ger någon form av hörbar påverkan.
Jovisst, om tanken med filtren är att de ska ha hörbar påverkan så är det givetvis rimligt att de har det. Personligen vill jag i så fall gärna ha möjlighet att slå om till ett filter utan hörbar påverkan också.
quote: Att högupplösta format i regel låter mer likt LP-ljudet än CD skulle då indikera att mastringen tydligen görs extra dålig för CD-formatet och att det då finns goda skäl att undvika just detta format. Vi måste ju premiera dem som gör något bra för att det skall bli bättre.
Jag vet inte om det är rätt väg att gå. Om något annat fysiskt format tar över så är risken stor att det går samma öde till mötes. Det finns ju inget som hindrar de högupplösta formaten från att hanteras på samma sätt som man gör med CD idag, och det finns faktiskt en del fall (både på DVD-A och SACD) där man gjort det.
Den stora anledningen till att vinyl och de högupplösta formaten skonats mer (än så länge) är att det främst är skivbolag riktade mot audiofiler som ger ut musik i de formaten. Även CD-utgåvorna från de skivbolagen är oftast väldigt bra.
Den enda verkliga lösningen på problemet är nog att införa standardiserad medelnivåbegränsning (vilket verkar vara på gång!) och att utbilda branschfolket i problematiken. |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2012/02/20 : 07:38:46
|
quote: Den stora anledningen till att vinyl och de högupplösta formaten skonats mer (än så länge) är att det främst är skivbolag riktade mot audiofiler som ger ut musik i de formaten. Även CD-utgåvorna från de skivbolagen är oftast väldigt bra.
Vad det gäller LP/vinyl så är ganska enkelt att göra en reality check på ett sådant påstående. För Hi-rez har jag svårt att hitta en lista, någon annan som vet hur man söker hos skivhandlarna för att se hur de säljer Hi-rez?
Men som sagt, LP är enkelt. Här nedan är Ginzas mest sålda vinylplattor.
De enda plattorna jag hittar som skulle kunna kallas audiofilutgåvor är väl de två Pink Floyd-plattorna men å andra sidan är har de sålt t0p 50 varje år sedan de kom ut, det är inte bara audiofiler som gillar dem.
Hittar någon några fler audiofilutgåvor i listan?
quote:
Adele,21 (Vinyl LP) Adele, 19 (Vinyl LP) Anvil, Strenght Of Steel (Vinyl LP) Black Country C..., Live over Europe (Vinyl LP) Black Dahlia Murder, Ritual (Vinyl LP) Black Roots, Reggae singles anthology (Vinyl LP) Blitzen Trapper, American goldwing (Vinyl LP) Bush Kate, 50 words for snow (Vinyl LP) Cohen Leonard, Old ideas (Vinyl + CD) Daft Punk, Tron legacy - Soundtrack (Vinyl LP) Death Destruction, Fuck yeah - Live E.P. (10") (Vinyl 10) Dylan Bob, Original mono recordings (Ltd) (Vinyl LP) First Aid Kit, The lion's roar (Vinyl LP) Fleet Foxes, Helplessness blues (Vinyl LP) González José, In our nature (Vinyl LP) Graveyard, Graveyard (Vinyl LP) In Flames, Sounds of a playground fading (Vinyl LP) Iron Maiden, En vivo! / Live (Picturedisc) (Vinyl LP) Laleh, Sjung (Vinyl LP) Madonna, American life (Maxi) (Vinyl 12) Mair Amanda, Amanda Mair (Vinyl LP) Mustasch, Sounds like hell Looks like heaven (Vinyl LP) Myerz Ralph, Your new best remix EP (4) (Vinyl 12) Pink Floyd, Dark side of the moon (Ltd) (Vinyl LP) Pink Floyd, The wall (Ltd) (Vinyl LP) Presley Elvis, Christmas album (Red vinyl) (Vinyl LP) Running Wild, Shadowmaker (Vinyl + CD + DVD) Soundtrack Of O..., Throw it to the univ... (Vinyl LP) Springsteen Bruce, Wrecking ball (Vinyl LP) Sunn 0))), 00 Void (Vinyl LP) System, Generator EP (12-inch) (Vinyl 12) Thåström, Beväpna dig med vingar (Vinyl LP) Thåström, Xplodera mig 2000 (Rem) (Vinyl LP) Williams Jerry, Alright (Vinyl LP)
|
|
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2012/02/20 : 08:42:59
|
quote: Absolut, därför anser jag att inspelningar gjorda direkt in på ett digitalt medium, exempelvis hårddisk omöjligtvis kan låta lika bra på LP som CD. Men på den tiden man spelade in analogt hade vinylen sina fördelar om man kunde slippa ad/da men det är nog enda fördelen.
Rent teoretiskt skulle det kunna bli fördelar med LP gentemot CD om högre samplingsfrekvens används men min erfarenhet av nyare vinyl pekar nog mot att det ligger en del i det du skriver. Det är faktiskt de riktigt gamla vinylerna som imponerar mest, typ sent 50-tal till mitten av 60-talet ungefär. När nyare vinyl låter bättre än motsvarande CD-utgivning brukar det vara en rätt uppenbar skillnad i mastring.
Ett exempel på FFT-analys av LP och CD: http://www.channld.com/vinylanalysis1.html
Jag har en del lite äldre klassiska LP-skivor som är inspelade digitalt som låter alldeles utmärkt men där är det nog mest god mikrofonteknik som gör det. Det är i regel rätt olika ljudsignatur på digitalt och analogt inspelade LP av lite äldre snitt och ett lite mekaniskt ljud är inte så ovanligt på de digitala men med modern digitalteknik blir det säkert mycket bättre. Med detta sagt så skulle jag nog ändå satsa på digital inspelning med hög upplösning snarare än rullbandspelare om jag skulle göra en inspelning idag. De bästa högupplösta digitalinspelningarna jag har hört är verkligen bra och ger ingen större längtan tillbaka till analoga dito. Om jag känner för att spela analogt räcker det bra med det som redan finns och man kan ju hitta det billigt också.
Åsikter om digital och analog återgivning är det många som har och här är lite läsning för den som är intresserad: http://www.stereophile.com/interviews/tam_henderson_reference_recordings/
Edit. Lade in en länk till. |
Edited by - MatsT on 2012/02/20 08:55:41 |
|
|
FalloutBoy
Member
64 Posts |
Posted - 2012/02/20 : 14:44:32
|
quote: De enda plattorna jag hittar som skulle kunna kallas audiofilutgåvor är väl de två Pink Floyd-plattorna men å andra sidan är har de sålt t0p 50 varje år sedan de kom ut, det är inte bara audiofiler som gillar dem.
Det är sant att vinyl har kommit tillbaka lite de senaste åren och de stora skivbolagen vill givetvis ha en del av kakan, men de utgåvorna är inte sällan baserade på samma master som CD-utgåvan och därför lika förstörda.
Så det är rätt att formatet inte längre är lika begränsat till audiofilutgåvor och därmed inte lika skyddat från destruktiv mastering.
"Hi-rez" har inte riktigt haft samma utveckling utan är relativt skyddat än så länge. Sa-cd.net katalogiserar mycket av det som släpps på fysiska format. Det händer dock lite mer när det gäller nedladdningsbaserad försäljning och sidor som "HDtracks" säljer lite mainstreammusik. |
Edited by - FalloutBoy on 2012/02/20 14:47:04 |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2012/02/20 : 15:11:43
|
Det skulle vara lite kul att få möjlighet till att få lyssna och jämföra en och samma söndermastrade CD med den motsvarande vinylskivan. |
|
|
mangs
Member
622 Posts |
Posted - 2012/02/20 : 15:17:42
|
SACD, någon? Var det inte det diskussionen handlade om eller har jag missförstått något? |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2012/02/20 : 17:08:24
|
quote: Det är sant att vinyl har kommit tillbaka lite de senaste åren och de stora skivbolagen vill givetvis ha en del av kakan, men de utgåvorna är inte sällan baserade på samma master som CD-utgåvan och därför lika förstörda.
Vinyl kom tillbaks på grund av efterfrågan i butikerna. Det betyder att Vinyluppsvinget vi varit med om drivits av populärmusiken vilka altså INTE är audiofil-utgåvor. Det var faktiskt inte roligt alls att gå i butikerna och shoppa vinyl för några år sedan då det bara var hårdrock och elektronika som gavs ut på ny vinyl. Nu finns det mer att välja på, men då var det pest och pina!
quote: Så det är rätt att formatet inte längre är lika begränsat till audiofilutgåvor och därmed inte lika skyddat från destruktiv mastering.
Hrm, vänta lite här nu! Om vi redan slagit fast att vinylvågen inte varit begränsat till "audiofilutgåvor" utan drivits av populärmusiken så faller ju även det här med "destruktiv mastering"!
Det är altså massmarknaden som drivit vinylvågen inte några få "audiofil-utgåvor". Det är samma marknad som beskylls för "destruktiv mastering". Men eftersom de drev fram vinylen måste det ju även varit de som mastrat? Därmed har hela vinylvågen varit utsatt för det som kallas "destruktiv matering". Det finns ingen annan logisk slutsats.
Att mäta Hi-rez via redan döende format som SACD är nog ingen bra idé. Det ger en begränsning i vad som säljs på Hi-rez, ungefär som att säga att eclassical eller NAIM representerar allt som säljs på Hi-rez.
Finns det inga större butiker som för Hi-rez filer för massmarknaden än? |
|
|
|
FalloutBoy
Member
64 Posts |
Posted - 2012/02/20 : 17:49:18
|
quote: Det är altså massmarknaden som drivit vinylvågen inte några få "audiofil-utgåvor". Det är samma marknad som beskylls för "destruktiv mastering". Men eftersom de drev fram vinylen måste det ju även varit de som mastrat? Därmed har hela vinylvågen varit utsatt för det som kallas "destruktiv matering". Det finns ingen annan logisk slutsats.
Ja, jag skulle lagt till "tills nyligen" när jag skrev att vinyl varit skonat från loudness-kriget. De stora skivbolagen har mycket riktigt drivit de senaste årens vinylvåg och de är givetvis inte lika intresserade av ljudkvalitet som de är av att sälja stora volymer.
quote: Att mäta Hi-rez via redan döende format som SACD är nog ingen bra idé.
Men det är trots allt det enda fysiska (Hi-rez) formatet som det regelbundet ges ut musik på. DVD-A är stendött och BD-Audio har inte tagit fart än.
quote: Finns det inga större butiker som för Hi-rez filer för massmarknaden än?
Tror inte det, men det gick rykten om att iTunes skulle börja sälja sådana format. Vet dock inte hur mycket sanning det låg i det.
|
|
|
Topic |
|