Author |
Topic |
|
Mathias på Öckerö
fd. Morfendite
795 Posts |
Posted - 2012/02/14 : 16:08:07
|
Hej.
Jag undrar lite om hur långa högtalarkablar man kan ha. Det finns många parametrar i ämnet men jag skulle vilja ha ett litet samtal över detta ämne. |
Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid. |
|
fixarstig
Member
1752 Posts |
Posted - 2012/02/14 : 16:16:35
|
Akta dig noga för att röra om för mycket i det getingboet. "Stungen man" |
Mera bilder åt folket |
|
|
Mathias på Öckerö
fd. Morfendite
795 Posts |
Posted - 2012/02/14 : 18:16:07
|
En sak jag undrar över är vad man kan tänka på vid val av kabel om man behöver ha långa (5-6 m)... |
Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid. |
|
|
fixarstig
Member
1752 Posts |
Posted - 2012/02/14 : 18:21:17
|
Kör själv med 2,5mm2 vanliga kablar till mina backsurroundhögtalare då de är längst ifrån förstärkaren. Ca 8m kabel via vinden. |
Mera bilder åt folket |
Edited by - fixarstig on 2012/02/14 20:09:22 |
|
|
PärR
Member
212 Posts |
Posted - 2012/02/14 : 19:49:35
|
Hej,
Som sagt ett känsligt ämne som någon nämnde inledningsvis. Brasan får bara brinna lagom Vissa av er vet säkert att jag har experimenterat en hel del själv med kablar genom åren, inte minst högtalarkablar. Kort sagt så spelar många faktorer in. Minskar man "värdet" på en parameter så ökar nästan alltid en annan.
Gene DellaSala, Electro & ljudingenjör samt ägare av Audioholics har jag läst en del av i samband med eget exeperimenterande. Som sagt finns spaltkilometer att läsa.
Bifogar endast två länkar där Gene på åtminstone ett i många delar enkelt sätt förklarar en del grundläggande samband. Finnas annars betydligt mera komplicerade sammanställningar för den intresserade.
www.audioholics.com/education/speaker-cable-length-differences-do-they-matter
och
www.audioholics.com/education/cables/speaker-cable-gauge
Som sagt, enkla och ganska korta
/PärR |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2012/02/14 : 19:51:40
|
Resistansen i kabel är en viktig faktor. Detta är oftast aldrig något problem vid "normala" kablar och moderata längder. Men man ska också komma ihåg att resistansen ökar vid höga strömmar vilket medför spänningsfall.. Nu är ju detta inget större problem i normalfall, t.ex. 2.5mm2 kabel på 10 meter så är det ingen fara att köra 10-15A och man ska spela ganska högt innan man kommer upp i dom strömmarna..
Kapacitansen och induktansen är också faktorer man skall tänka på, men med en bra kabel är detta inte heller något större problem..
Jag själv är kabelförespråkare och använder inte gärna "dåliga" kablar(jag säger inte att billiga kablar är dåliga, dom kan vara nog så bra) utan jag satsar på märkeskablar för enligt min erfarenhet låter dom ofast(obs: oftast! inte alltid) bättre..
Men var och en måste bilda sig en egen uppfattning om kablar och bestämma sig för om det är värt det, för skillnaderna(ja, JAG anser att det är skillnad) är inte så gigantiskt stora som man skulle vilja och märkeskablar kostar mycket pengar. Pengar som många anser man kan lägga på annat, t.ex. akustiken.
Så, håll nere resistansen, kapacitansen och induktansen så blir det bra..
Men nu är det ju så oftast att med låg kapacitans kommer hög induktans och vice versa, vad man föredrar hänger lite på elektroniken och ens egen smak..
Ett säkert kort annars är Supra Ply 3.4 I mina öron den mest prisvärda kabel som producerats.. |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2012/02/14 : 20:06:19
|
Kör med linjetrafo om du är osäker...
|
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2012/02/14 : 20:09:08
|
Jag har 9 meter högtalarkabel till den ena kanalen och 6 meter till den andra. Fungerar mycket bra. |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2012/02/15 : 05:31:27
|
Mina två längsta är 8 meter. Fungerar bra
Rune, om du lirar så kabeln blir varm. Då är det bra högt alltså |
Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten... |
|
|
solhaga
100.000-klubben
2674 Posts |
Posted - 2012/02/15 : 06:59:40
|
quote: resistansen ökar vid höga strömmar vilket medför spänningsfall.
Skall man vara petig så är resistansen den samma, men vid höga strömmar medför det större spänningsfall (U = RxI). Till skillnad från impedansen, där resistansen är realdelen, som påverkas av frekvensen. |
Medlemspresentation. Senast lyssnat. Instagram. |
|
|
Mathias på Öckerö
fd. Morfendite
795 Posts |
Posted - 2012/02/15 : 11:54:28
|
Tackar för visat intresse!
Verkar som om att min oro för kabellängder på 5-6 meter inte är så värst befogad. Planen för min hemmabio på nedervåningen är att ha slutsteg och annan elektronik i kontoret på andra sidan biorummets bakvägg. (Detta pga fläktljud från de kraftiga Crown och Dynamic Precisionstegen, dator och projektor. Dessutom tycker jag att det är snyggt att ha elektroniken samlat på ett "annat" ställe i god ordning...) Därifrån till fram och subkanaler blir det nog via vp-rör i källartaket. Kan man i dessa dra flera högtalarkablar eller påverkar de varandra om de ligger så nära som i samma rör circa 4 meter? Finns det en påtaglig påverkan mellan närliggande högtalarkablar så att man kanske bör prioritera skärmade sådana eller är det pengar i sjön? Enklaste är väl att dra dem i separata rör...
Så till en undran om vad man bör tänka på vid valet av kabel till subbar kontra frontar. Som jag läst mig till i manualen till Crownsteget bör man ha riktigt grova kablar för bättre dämpningsförhållande, men då får man väl mer skin-effekt? Vad den nu påverkar lågfrekvent ljud... Jag tänkte Supras Classic 6.0 till subborna. Dessa som kommer att ha mycket ström i sig kommer väl att inducera ett påtagligt magnetfält i racket. Kan man då ha ett par meter skärmstrumpa runt denna kabel, ansluten i slutstegets chassie för att minska påverkan på signalkablarna i närheten?
Till frontar som då inte har lika hög ström i sig lutar det åt 2 gånger Supras Ply 3.4/S eller Quadrax.
Vad tror ni om dessa ideér? |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
CC
Member
3981 Posts |
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2012/02/15 : 20:28:36
|
quote: Rune, om du lirar så kabeln blir varm. Då är det bra högt alltså
Nja. det är sällan mina kablar blir varma, även om det kan vara nära ibland(det är dumt att ha överkapacitet och bo i hus när man har kalas. ), nej det var mest något att tänka på om man har högtalare som kräver mycket ström att man inte ska köra med 0,75mm2 t.ex.
quote: Skall man vara petig så är resistansen den samma, men vid höga strömmar medför det större spänningsfall (U = RxI).
Självklart är det så, men jag inbillar mig att det är lättare för en lekman att förstå det om man säger att resistansen ökar.
quote: Kan man i dessa dra flera högtalarkablar eller påverkar de varandra om de ligger så nära som i samma rör circa 4 meter? Finns det en påtaglig påverkan mellan närliggande högtalarkablar så att man kanske bör prioritera skärmade sådana eller är det pengar i sjön? Enklaste är väl att dra dem i separata rör...
Separata rör hade jag valt. Vill du vara säker så köp pansarrör.. vet inte om det är så dom heter på riktigt men på förra firman kallade vi dom så. Det är alltså stålrör för kabel istället för plast, dom är lite dyrare men du kan jorda dom och på så vis blir kablarna skärmade..
|
|
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel
1407 Posts |
Posted - 2012/02/15 : 21:33:04
|
Jag tror du får svårt att injicera några större strömmar i kabeln från kabeln bredvid, och gör du det spelar du nog så högt att du inte bryr dig.
Det hade varit värre om du hade signalkabel som går in i en 10kohm+ mottagare som dessutom förstärker den ett antal gånger.
Allt beror på vad du har runt kabeln som kan störas. |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2012/02/16 : 05:52:05
|
quote: quote: -------------------------------------------------------------------------------- Skall man vara petig så är resistansen den samma, men vid höga strömmar medför det större spänningsfall (U = RxI). --------------------------------------------------------------------------------
Självklart är det så, men jag inbillar mig att det är lättare för en lekman att förstå det om man säger att resistansen ökar.
Ska man vara petig så har faktiskt RuneStone helt rätt. På grund av elektron-fononväxelverkan ökar metalliskt ledande material sin resistans med temperaturen. Exempel
http://www.cirris.com/testing/temperature/copper.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Electrical_resistivity_and_conductivity - Temperature dependence. |
Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten... |
|
|
solhaga
100.000-klubben
2674 Posts |
Posted - 2012/02/16 : 07:14:43
|
quote: På grund av elektron-fononväxelverkan ökar metalliskt ledande material sin resistans med temperaturen.
Jovisst är det så. Frågan är om nu kablarna värms upp så mycket att detta har en inverkan vid vettig dimensionering av kabelarean. Det är desto varmare i högtalarlindningen så dess resistans ökar vid högre strömmar. Då förmodligen mer är resistansökningen i kabeln. Men nu kommer vi lite OT.
Oavsett ström, så bör man ha lågresistiva och korta kablar för att undvika spänningsfall över kabel. Spänningsfallet (och effekten) skall ju vara över högtalarlindningen. Men det är ju så självklart att det borde egentligen inte ha skrivits. |
Medlemspresentation. Senast lyssnat. Instagram. |
Edited by - solhaga on 2012/02/16 07:15:56 |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2012/02/16 : 15:47:20
|
quote: På grund av elektron-fononväxelverkan ökar metalliskt ledande material sin resistans med temperaturen.
Ökande resistans vid ökande värme är ett välkänt faktum, fast det är nog inte så stort problem i detta sammanhang, det jag tänkte mest på var det ökade spänningsfallet som uppstår vid stora strömmar(med stora strömmar menar jag inte konstantströmmar utan kortvariga strömspikar från kraftiga transienter och liknande).
Vad händer med ljudet t.ex. vid en kraftig strömspik på en för klen kabel? En 0.75mm2 kabel på 10 meter har ett spänningsfall på 4.8 volt vid 10A.. 4.8volt innehåller ganska mycket dynamik..
Nu tror ju inte jag att någon på detta forum använder 0.75mm2 kabel, men det tål att tänkas på..
Förvisso så sitter det kabel av den kalibern på många äldre högtalare, likaså brukar det vara sådan kabel som följer med många moderna bilhögtalare(inte baselement då förståss).
edit: feltänk, spänningsfallet är proportionellt mot insignalen och tonkurvan blir således inte påverkad av den faktorn. |
Edited by - RuneStone on 2012/02/21 20:02:52 |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2012/02/21 : 17:42:31
|
Om du använder Transparentkablar kan du teoretiskt ha så långa kablar din plånbok tillåter för de skall vara i princip de enda som anpassas efter längden så att de mäter och låter lika oavsett hur långa de är.
De torde som jag skrev vara de enda på marknaden och det är "boxen", eller på med andra "ord" som sitter på som anpassas efter längden på kabeln.Men jag tror inte att detta är riktigt det svar du söker eftersom de kostar därefter.
För ingen kabel mäter och låter lika i olika längder. Men det skulle jag tro framgår av vad andra skrivit här tidigare också.mvhKristofer |
Edited by - whiskyman on 2012/02/21 17:44:12 |
|
|
ninja
Member
2476 Posts |
Posted - 2012/02/21 : 17:46:35
|
... och ingen kabel låter lika i samma längder heller |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2012/02/21 : 19:08:10
|
Mina kablar är transparenta och låter just ingenting ...
Man kan ju ha hur långa kablar som helst, men bör ju stoppa in en repeater vid, säg var 50:e meter. |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2012/02/21 : 20:03:53
|
om du har något simuleringsprogram är det lätt att simulera vad som händer med för lång kabel. Det är bara att räkna ut motståndet i kabeln och lägga in det som en serieresistans i programmet.. |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2012/02/22 : 13:03:30
|
Ninja det var ju precis det som det stod i inlägget. Använd citatstecken nästa gång.MvhKristofer |
|
|
|
Topic |
|