HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kabeltrams?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/10/04 :  21:19:22  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Här tror jag också att nyckeln ligger

quote:
Sen kan man ju diskutera huruvida dislokationsrörelser en bit in i ledaren har någon påverkan på elektronflödet, om det ens är märkbart.


Många verkar tro att kopparledaren spricker sönder när den böjs. Så är
inte fallet! Så länge som inte deformationen är mycket våldsam.
Koppartråd dras ju till och med i kallt tillstånd...
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2011/10/04 :  22:00:56  Show Profile Send ekman a Private Message
Återigen så förändras ju förhållandet mellan ledaren och isolermaterialet när man rör den och eftersom signalen transporteras ytterst på ledaren till största delen så får den andra förutsättningar då beroende på kabelkonstruktionen.

Edited by - ekman on 2011/10/04 22:05:52
Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2011/10/04 :  23:53:55  Show Profile Send Andrén a Private Message
quote:
Återigen så förändras ju förhållandet mellan ledaren och isolermaterialet när man rör den och eftersom signalen transporteras ytterst på ledaren till största delen så får den andra förutsättningar då beroende på kabelkonstruktionen.


Jo, men hur stor roll spelar skineffekten för en flerkardelig ledare, där diametern på kardelen är mindre än skindjupet vid 20khz (0,5mm).

Eller i en solid ledare, vilken parameter ändrar du när du böjer kabeln om "Skineffekten" likväl släpper in hörbar signal till sämst 0,5mm djup? (sannolikt större delen av ledarens tvärsnittsarea kommer att leda signal likväl) Det som händer i kabelns djup kommer ju att dessutom att skärmas utav sig själv om du superponerar en elektronposition en bit in i ledaren.

Hur menar du med att förhållandet mellan ledare och dielektrikum ändras när du böjer den? Menar du att avståndet i böjningen av kabeln, mellan ledare och isolering ändras, eller är det något annat du har i åtanke?

Akustikchef på Sounds of Science

Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/10/05 :  16:15:46  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
quote:
Många verkar tro att kopparledaren spricker sönder när den böjs. Så är
inte fallet! Så länge som inte deformationen är mycket våldsam.
Koppartråd dras ju till och med i kallt tillstånd...


Det jag menar är ju små små förändringar i kristallstrukturen, dessa är ju extremt små och enligt min uppfattning endast mätbara i labratoriemiljö. Men det är ju ändå något som förändras oavsett om vi uppfattar det eller inte..

Jag personligen är extremt fascinerad av kablar(kabelfanatiker), inte på så sätt att jag förespråkar exotiska och dyra kablar, inte heller på så sätt att jag hävdar att det är stora skillnader och motiverbart med dyrare kabel än 100kr/m.. Nej jag är extremt fascinerad i vad som händer i en kabel, vad som skulle kunna tänkas vara skillnad mellan olika och varför vi hör en skillnad, på så vis söker jag fakta och teorier i varför olika kablar låter olika och är väldigt skeptisk till dyra superdupermegaelektronturbokablar.

Jag tror att dom största skillnaderna ligger i relativt enkla parametrar, t.ex. dielektrum, ledararea, störningskänslighet, kapacitans, induktans.

Tyvärr finns det lite för få metoder för att mäta skillnader i ljud än så länge. för vad säger egentligen en tonkurva, en distkurva och en faskurva ?

Hur är det med impulssvar, övertoner, uppbrytningar, ringningar, mekaniska missljud, störljud ?


quote:
Eller i en solid ledare, vilken parameter ändrar du när du böjer kabeln om "Skineffekten" likväl släpper in hörbar signal till sämst 0,5mm djup? (sannolikt större delen av ledarens tvärsnittsarea kommer att leda signal likväl) Det som händer i kabelns djup kommer ju att dessutom att skärmas utav sig själv om du superponerar en elektronposition en bit in i ledaren.


Nu är det nog inte skineffekten han pratar om utan att energiflödet transporteras i dielektrat.
Detta skulle ju kunna få en påverkan av att kabeln böjs i.o.m. att avståndet mellan dielektrat och ledaren kommer att förändras på vissa ställen..

Vissa hävdar också att dielektrat håller laddning och måste utjämnas.
Detta är diskutabelt då det måste till DC för att ladda dielektrat och spänningar på långt över kV..


"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2175 Posts

Posted - 2011/10/05 :  19:15:51  Show Profile Send Figge a Private Message
quote:
Många verkar tro att kopparledaren spricker sönder när den böjs. Så är
inte fallet! Så länge som inte deformationen är mycket våldsam.
Koppartråd dras ju till och med i kallt tillstånd...


En tråd som går igenom dragskivor blir ganska varm med tanke på friktionen mellan material och diamanterna.Därför har man oftast kylvätska för att hålla ner temperaturen.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2011/10/09 :  19:23:22  Show Profile Send Leif B a Private Message
Underbart med kunniga grabbar här.
Blev ju en lång och skön tråd det här till slut.
Jag tror att människans hörsel är bättre än alla mätinstrument.
Är det så tror ni?

Edited by - Leif B on 2011/10/09 19:35:59
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/10/09 :  19:32:27  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
quote:
En tråd som går igenom dragskivor blir ganska varm med tanke på friktionen mellan material och diamanterna.Därför har man oftast kylvätska för att hålla ner temperaturen.



Nej, värmen kommer från deformeringen, dvs. inre friktion i materialet.
Som smörjmedel är det vanligt med tvållösning + vatten eller olja som
även fungerar som kylmedel.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/10/09 :  21:16:39  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
quote:
Jag tror att människans hörsel är bättre än alla mätinstrument.
Är det så tror ni?


Det tror inte jag. Däremot är det svårt att veta vad som ska mätas, hur
det ska mätas och vilka psykoakustiska parametrar det påverkar.
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2011/10/10 :  01:23:49  Show Profile Send Morello a Private Message
Vill bara påminna Ekman om att penetrationsdjupet vid audiofrekvenser är relativt djupt.

Driver: SYBARITE AUDIO.



Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2011/10/10 :  10:10:07  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
quote:
Jag tror att människans hörsel är bättre än alla mätinstrument.
Är det så tror ni?



Nej, det tror inte jag heller. Men jag tror inte man har kunnat definiera och namnge allt hörseln registrerar så att man sen vet vad man ska mäta, precis som Petter säger.

I nuläget så är det väl så att man lyssnar och bildar sig en uppfattning från sin synpunkt om hur det låter, men om 20 år kommer det antagligen låta mycket annorlunda för att hörselmekanismen försämras ständigt. Därför skulle ju det vara intressant att kunna ha ett mätinstrument som mäter allt jag vill ha svar på och kalibrera ljudet efter ett sånt.


Waf, Waf!

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4171 Posts

Posted - 2011/10/10 :  13:00:33  Show Profile Send pix a Private Message
quote:
Jag tror att människans hörsel är bättre än alla mätinstrument.
Är det så tror ni?



Jag tycker Marina har en poäng ovan.
Även om vi kan mäta (för det kan vi), så vet vi inte hur resultatet skall viktas mot en subjektiv ljudupplevelse.

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/10/10 :  13:03:09  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Edit: Överflödigt inlägg.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2011/10/11 07:40:02
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/10/10 :  13:27:28  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Mätmässigt kommer vi oerhört långt.
Garanterat kan vi mäta mer än vad kroppen kan detektera i de flesta fallen.

Vissa saker kan vi mäta nästan oändligt exakt, andra storheter har vi vissa svårigheter med.
Elektriska storheter såsom spänning och ström samt tid har vi oerhört kvalificerade mätmetoder för.
Vet ni förresten att en pH-mätare med noggrannheten 0,1 pH, dvs en rätt ordinär och billig standardprodukt
betyder att vi elektriskt sett mäter spänning med samma noggrannhet som att vi skulle mäta avståndet till månen
(eller valfri godtycklig punkt därmellan) med noggrannheten av 0,4 µm.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/10/10 :  20:09:02  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Skin effekt:
http://en.wikipedia.org/wiki/Skin_effect

Man vet ju aldrig riktigt med wikipedia, och jag kan inte heller gå i god för hur väl denna artikel stämmer.
Men den ser ganska vederhäftig ut i alla fall.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/10/10 :  21:06:15  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Jag tror inte problemet ligger i att kunna mäta, för det är jag övertygad om att vi kan, problemet är nog att veta vad vi ska mäta..


"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2011/10/10 :  21:48:58  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Marina lyfter fram en viktig aspekt på mätning. Med den teknoligin vi har idag är det enkelt att designa mätinstrument som kan mäta nästan vad som helst. Så problemet ligger inte så mycket i själva mätningen som i designen av mätinstrumentet.

Det gäller altså att veta hur saker och ting hänger ihop för att få en mätning som beskriver det man vill mäta.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2011/10/11 :  20:04:32  Show Profile Send Klingan a Private Message
Kloka ord Pac.

Rockin in the free world
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2011/10/12 :  07:47:21  Show Profile Send StefanL a Private Message
Människans hörsel är inte så komplicerad att mäta, vi hör ganska dåligt sett till de som verkligen har bra hörsel. T.e.x. Fladdermöss. Tror också det blandas in andra egenskaper än hörsel.


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2011/10/12 :  09:27:48  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
quote:
Tror också det blandas in andra egenskaper än hörsel.


Ja, ljud är ju våglängder som överförs i luften till våra öron. Hur mäter man luftens påverkan på resten av kroppen? Samtidigt så har vi ju ett minne som talar om ifall detta är vackert eller hemskt ljud, mjukt, starkt, vasst, etc. Nu blir det subjektivt och hur sjutton mäter man sånt med ett instrument? Ursäkta OT, men det är intressant med ämnet mätningar.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2011/10/12 :  09:53:09  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message

Nä det är säkert riktigt Marina.

Det är bara så att människian har en
otrolig förmåga att "detektera ljud"
och ljuds innehåll.

Men det man kan göra är att "strukurera" upp
det hela.
Allt som går att med den så kallade "vetenskapliga
metoden" att påvisa, lägger man i en hög. Oavsett
om det är mätt med instrument eller uppfattas av
mänskliga öron.

Det andra lägger man i en annan hög. Och tar inte
med det i sins behömmningar. Men det är viktigt,
man förkastar det inte bara för att det liger i
just den högen.

Era HiFi öron ska Ni vara rädda om. Det är ett "super-
intrumet" kopplat tillen "superdator" som du själv kan
lära.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2011/10/12 :  14:34:48  Show Profile Send markusA a Private Message
För att göra livet lite mer intressant...
Vad är hörbart, vad är förnimbart, vad är placebo och vad är mätbart?

Något som är mätbart kan vara placebo om det inte är förnimbart...
Kan något som är förnimbart vara omätbart eller är förnimmelsen placebo om det inte går att mäta?
Spelar det någon roll om det är placebo man upplever så länge det ger en mer njutbar musikupplevelse?
Låter det bättre bara för att det mäter bättre?
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/10/12 :  18:17:53  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
quote:
Människans hörsel är inte så komplicerad att mäta


Är den inte ? Går det att mäta hörselns impulssvar, upplösning, dynamik osv ?

Så vitt jag vet är väl det enda man mäter idag frekvensgången mot ett nollinje.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2011/10/13 :  17:09:30  Show Profile Send StefanL a Private Message
quote:
Ja, ljud är ju våglängder som överförs i luften till våra öron. Hur mäter man luftens påverkan på resten av kroppen? Samtidigt så har vi ju ett minne som talar om ifall detta är vackert eller hemskt ljud, mjukt, starkt, vasst, etc. Nu blir det subjektivt och hur sjutton mäter man sånt med ett instrument? Ursäkta OT, men det är intressant med ämnet mätningar.


Ja just, subjektivitet och inre referenser påverkar vårt omdöme jättemycket. Sinnesstämningen man är i, hur man mår osv.



quote:
Är den inte ? Går det att mäta hörselns impulssvar, upplösning, dynamik osv ?



Det finns artiklar om upplösning/dynamik av örat, bara att googla. Samt då http://en.wikipedia.org/wiki/Psychoacoustics som också täcker ganska mycket mer än svep mot en linje.

Jag tycker 'Att mäta är att veta' är ett bra mantra.

Nåväl, jag skall inte sitta här och sura, ville bara delge min syn.

En upplevelse är en upplevelse och det kan ingen ta ifrån en.


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/10/14 :  07:56:15  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Väldigt intressant artikel. Inte så mycket fakta men den belyser(ursäkta ordvalet ) problematiken över fysik kontra hokus-pokus..


"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2011/10/14 :  14:44:56  Show Profile Send Leif B a Private Message
En liten fundering till, finns det belägg för att människor hör olika? Uppfattar ljud och egenskaperna på olika sätt?

T.e.x. så gillar inte alla samma högtalare m.m.

Kan det vara som så att hörselgången är olikformiga?
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.84 sekunder. Snitz Forums 2000