HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Störd nörd?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Io
Member

473 Posts

Posted - 2011/10/21 :  19:01:21  Show Profile Send Io a Private Message
För ett halvt år sedan flyttade jag till en lägenhet med magnifikt lyssningsrum #8211; storslagen utsikt och högt i tak, som inte är parallellt med golvet. Underbar, levande akustik!

Nu håller vi på med stambyte och i dagarna två har elektrikerna dragit om all el, installationen var från 59. Och jag har numera en helt egen säkring till stereon allena.

Nu till mitt spörsmål; hur många nördpoäng får jag när jag skriver ett inlägg om detta innan jag ens kopplat in stereon?

Och är det fler som gjort liknande arrangemang? Och har det då varit positivt?

/Olle

  • Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2

  • Pioneer 668, PC, Chord Qutest

  • Bladelius Saga MkII

  • Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode

  • Tannoy Arden

  • Supra Sword & LoRad

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2011/10/21 :  19:23:49  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Tror det blir en 10 poängare. Jag har en egen säkring till stereon, och det er draget en egen kurs med 4 m2 kabel. Har även en egen säkring och kurs, bara 2,5 m2 kabel, til projektorn. så jag leder med 5 poäng.

Vet inte om det påverkade ljudet då jag gjorde en total renovering av huset innan jag flyttade in, så jag har inget att jämföra med innan.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2011/10/21 :  19:47:46  Show Profile Send byZan a Private Message
Supernördigt att skriva innan du lyssnat

Själv så drog jag egen 2,5mm kabel från proppskåp och egen grupp hemma för ett par år sedan och störningarna försvann från kyl/frys etc, ljudmässigt så inbillade jag mig nog att det lät bättre också eller så gjorde de det.

Nu håller jag på med ombyggnad i fritidshuset och drar egen 2,5mm kabel från proppskåp och egen grupp, allt för att slippa störningar från kyl/frys och får kanske bättre ljud också på köpet.

Undrar vem som är nördigast
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/10/21 :  19:50:16  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Och jag köper, helt onördigt, elektronik som inte är känsligt för de vanliga nätstörningarna.
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2011/10/21 :  20:12:28  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message
Gemeni, du får akta dig för koppartjuvar med de tjocklekarna på kabel..
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2011/10/22 :  01:05:51  Show Profile Send lennartj a Private Message
Nybörjare
Redan för 15 år sedan lät jag dra om kablarna till vägguttagen i vardags/lyssningsummet med 2,5 kvmm med jord från en fas som endast delas med trefasspisen samt montera riktiga "heavy duty" väggutttag.
Jag kan inte jämföra med hur det var innan i samma bostad för det gjordes innan jag flyttade in, för att slippa den fullösning jag hade i min förra bostad. Där hade jag dragit en lång jordad ledning från köket till vardagsrummet för att mina hemslöjdade nätfilter skulle få den jordreferens de behöver för att göra nytta. Det hjälpte ändå inte helt mot kylskåpet som satt på samma fas i köket.

Jag blev påminsd om den gamla sanningen att "störningar bekämpas bäst så nära källan som möjligt" och satte avstörningskondensator på kylkompressorn och då var störningarna helt borta.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/10/22 :  08:58:14  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Jag har en kortare tråd om mitt kabelbyte.
Jag drog en ny, en emc-godkänd kabel direkt från centralen till ett dedikerat uttag för stereon..
Värt varenda krona och arbets-minut.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2011/10/22 :  09:56:59  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
Utan tvekan den mest nördiga rråd på ett tag. Höga nördpoäng! ;)

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7876 Posts

Posted - 2011/10/22 :  13:51:16  Show Profile Send Fuling a Private Message
Dra nya kablar? Läste om nån japansk audiofil som bröt upp golvet för att få plats med blybatterier till sina rörslutsteg. Det är en smula hängivet...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2011/10/22 :  16:16:46  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
Läste om nån japansk audiofil som bröt upp golvet för att få plats med blybatterier till sina rörslutsteg. Det är en smula hängivet...


Det är oerhört seriöst får jag säga, undrar bara vad hans fru hade att säga om det.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2011/10/22 :  16:17:02  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Nja, det känns ganska normalt att ha separat kabel så av mig får du inga nörd-poäng alls för den delen.

Men, att du gottar dig så inför att få koppla in stereon ger höga poäng!



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2011/10/22 :  16:46:10  Show Profile Send CC a Private Message
Trodde alla hifi-entusiaster drog dedikerad strömkabel (i mitt fall dubbelskärmad 2x2.5+1x4.0) till anläggningen! ;-)

Själv har jag även dragit en separat kabel (dock "standard") till projektorn samt en till server/data-skrubb. Allt för att vara på den säkra sidan! :-)

Och det faktum att jag nu för tiden bor i lägenhet hindrade inte mig! Genom golv å väggar med lång borr fick det bli! (Finns spackel att köpa om jag skulle flytta någon dag...)

Så "nördig"? Nee.. Gillar man bara att lyssna på musik så va då? Klart man gör efter bästa förmåga?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2011/10/22 :  16:48:45  Show Profile Send CC a Private Message
Glömde säga att svaret på din fråga är: Ja. Det är mycket positivt! (I alla fall för mig!)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

lortopalt
Member

183 Posts

Posted - 2011/10/23 :  08:24:38  Show Profile Send lortopalt a Private Message
Jag har lång erfarenhet av lyssnande före och efter separatdragenkabel från inkommande stretlåda. Huset köpte vi för 27 år sedan , och när jag köpte nya högtalare för ett par år sedan, så blev det så bra så då tänkte jag att : nu jävlar ska jag ha separat matning till stereon, och så blev det.
Det viktiga då, blev det någon förbättring? Eftersom jag inte hade några vad jag kunde höra, störningar före så.........Nä!! Ingen skillnad, men nu slipper jag ju fundera hur det skulle vara med separat matning, det känns skönt, ha ha.

Stefan B
Go to Top of Page

Io
Member

473 Posts

Posted - 2011/10/23 :  11:41:24  Show Profile Send Io a Private Message
Jag ser det på liknande sätt Stefan B. Hängslen och livrem.

Min enda riktiga erfarenhet av liknande saker går femton år tillbaka när jag fick 20 kilo UPS (batteribackup för dator) av en bekant. Då körde jag allt i hifirummet på samma grupp, inkl lyse och dator, och förbättringen som blev när jag kopplade datorn till UPSen var betydande!

Kommande vecka ska jag testa att köra vinylspelare och RIAA på det viset vs CD & DAC. Alltså på samma grupp som resten av stereon, men med UPSen som ett större nätfilter.

För övrigt vill jag tacka för alla kommentarer. Och jag förstår att jag knappt är en wannabee när det gäller hard core hemminredning.

/Olle #8211; nörd & proud

  • Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2

  • Pioneer 668, PC, Chord Qutest

  • Bladelius Saga MkII

  • Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode

  • Tannoy Arden

  • Supra Sword & LoRad

Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2011/10/25 :  21:26:11  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag ska fixa en direktkabel från vattenkraft och bosätta mig i Norrland i ett hus med inga grannar. Hela huset ska byggas om till ett lagom stort rum enbart för hifi. Sen blir det batteridrift till stereon, akustiken ska fixas till 100%, och varje dag ska det komma en leverans med nya CD och Vinyl. Därefter ska alla tänkbara högtalare provlyssnas en efter en tills jag är nöjd. Mat ska tillagas av privat kock så ingen tid kastas bort och städning ska ske 1 gång/vecka av städfirma.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2011/10/26 :  12:17:34  Show Profile Send CC a Private Message
Snutten, du vinner kampen om att vara mest störd nörd. Som jag ser det.

Men jag tror inte jag är ensam om att vilja ha ett utförligt fotorepotage om dina utsvävningar..?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/10/26 :  12:38:10  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
quote:
Jag ska fixa en direktkabel från vattenkraft

Och naturligtvis med Furutech Alpha 3 för en tusenlapp/meter hela vägen.

Tänk vad man skulle kunna göra om man var onödigt rik.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2011/10/26 :  18:47:37  Show Profile Send Snutten a Private Message
CC: jag skojade bara, ville dra åt skruven lite extra . Finns säkert de som skulle göra så om de hade möjlighet, men så "störd" är jag inte som tur är.
Och "dyrkabel" ska köpas med måtta, de som lägger en normal årslön på kablar är nog lite galna.

Edited by - Snutten on 2011/10/26 18:49:54
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2011/10/26 :  19:51:09  Show Profile Send Zombie a Private Message
0 poäng, dedikerad ledning är ju självklart. Hade du använt svindyr nätkabel hade du fått 5 poäng...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2011/10/26 :  19:58:44  Show Profile Send Klenkar a Private Message
.........den var klockren Zombie

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000