HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Laga trasiga högtalare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2011/10/24 :  16:24:05  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Dotterns högtalare har pajat.
Det är en av banddiskanterna som gett upp.
Är det värt att laga, går det att hitta delar?
Det är en philips.

Det är dessa skönheter som lämnat in.


ombud för Intelligent Sound

Edited by - räven on 2011/10/24 16:48:12

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2011/10/24 :  16:25:33  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Du kan ju alltid fråga tillverkaren vad en ny kostar, vad är det för märke?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Forsman
Member

212 Posts

Posted - 2011/10/24 :  16:50:16  Show Profile Send Forsman a Private Message
Har för mig att dessa endast finns att beställa som kompletta enligt servicemanual.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/10/24 :  18:17:31  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Detta förefaller lite intressant..

Jag har själv en likadan anläggning i köket och jag har också en trasig banddiskant.. Undrar om det är en slump eller om det finns en röd tråd ?

Själv så fick jag tag på ett par Tannoy stativare som jag bytte till istället och jag skulle nog rekommendera dig samma lösning.. Du får nog tag på ett par begagnade stativare för en billig pengar om det nu inte skulle gå att byta bara diskanten, men jag hade nog rekommenderat att byta ändå då högtalarna inte är dom allra bästa men elektroniken låter förvånansvärt bra.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/10/24 :  19:42:03  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Kan inte en av er sälja den andre en fungerande diskant då?
Med vänlig hälsning, Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2011/10/25 :  06:55:18  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/10/25 :  08:28:39  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
quote:
men elektroniken låter förvånansvärt bra.

Jag köpte hem en sådan, men lämnade igen den då jag insåg att systemet skar bort frekvenser under 80 eller 100Hz väldigt hårt.

Det står t.o.m i manualen som systemets prestande, typ:
frekvensomfång 100-20 kHz ±3dB.
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2011/10/25 :  09:00:46  Show Profile Send mangs a Private Message
Perfekt med sub om den skär fint kring 100 och i övrigt låter bra.

Är du säker på att det är diskanten som gått sönder och att det inte är en lödning som gett upp, alternativt något komponent i signalvägen som är problemet?
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/10/25 :  10:44:28  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Jo precis, den verkar vara tänkt att ha sub till, det finns även en sådan utgång om jag inte minns fel.
Go to Top of Page

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2011/10/25 :  12:14:23  Show Profile Send softishman a Private Message
jag har ett par sådan högtalare i köket som fungerar fint!!!!
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/10/25 :  17:35:19  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Jo jag har den också med sub till, men då har ju iofs jag också bytt högtalarna...

quote:
Kan inte en av er sälja den andre en fungerande diskant då?
Med vänlig hälsning, Micke


Skulle iofs kunna vara en lösning, dock är det så att det verkar vara någon form av glapp i den så då måste jag ju spela dom en stund för att se vilken det är.. Kom föresten på att jag rivit isär den ena en gång och det var ett väldigt pillande och det verkar inte vara gjort så att det går att byta diskanten.. Men jag skulle väl iofs kunna sälja ena högtalaren och skicka med den andra på köpet.

Du bodde väl i Sthlm räven ?

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2011/10/25 :  20:56:50  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Vad vill du ha för den hela?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/10/25 :  21:04:29  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
tja, vad kan den vara värd. någon hundring kanske ?
Eller har du något roligt att byta med ?

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2011/10/25 :  21:25:16  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Jag bor i Sthlm, var finns du?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/10/26 :  18:40:44  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Jag finns i norra Dalarna men jag har bekanta som pendlar till Sthlm samt en svåger som bor där och han är ju hem hit ibland..
Ska ner till Västerås i slutet av November, det är ju ganska nära. Ska även till Hufvudstaden någon gång i December..
Annars går det väl att skicka men det blir så onödiga extrakostnader.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2011/10/26 :  19:48:41  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Jag kan vänta....
Vi ska nog komma överens om nåt.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/10/26 :  20:17:17  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Låter bra.. Hade du något skoj att byta med ?

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2011/10/26 :  20:52:37  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Vad behöver du?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/10/27 :  16:50:26  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
ingenting speciellt egentligen..eller jo, skulle behöva en eq och ett delningsfilter, men det är väl inte riktigt i samma prisklass..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2011/10/27 :  20:33:46  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Tyvärr inget av detta, men vi kommer nog på nåt.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/10/28 :  18:09:59  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
XLR-kontakter/kablar behöver jag..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000