Author |
Topic |
garmen
Member
757 Posts |
Posted - 2010/06/02 : 19:46:39
|
Suttit och läst lite om dessa och hade deras minsta modell hemma för ca ett år sedan. Gillade det ljudet skarpt. Så jag sitter och funderar på ifall jag skall byta högtalare.
Så har någon lyssnat på dessa och komma med lite input ? |
"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har" Lukas 8:18
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882 skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen
|
|
Akkelis Audio
Member
1026 Posts |
Posted - 2010/06/02 : 21:21:00
|
80 par anlände till Sverige i slutet av förra veckan. Denna vecka tullas dom in och i början/mitten av nästa vecka anländer dom till butikerna.
Du får besöka närmaste Magnepanhandlare och lyssna. Bor du i Gbg så är du välkommen.
/Stefan |
www.akkelisaudio.com |
|
|
Ljudmakarn
Member
52 Posts |
|
garmen
Member
757 Posts |
|
Sceptic
Member
746 Posts |
Posted - 2010/06/02 : 23:08:52
|
quote: 80 par anlände till Sverige i slutet av förra veckan
En förväntad storsäljare mao Med tanke på att 1.6 är en otroligt prisvärd högtalare och att 1.7 enligt alla rapporter lär vara ännu bättre så bör du i alla fall lyssna på dessa innan du bestämmer dig. Magnepan låter bra på det mesta med undantag för hårdrock och techno där åtminstone jag skulle välja något annat. Förra gången Magnepan uppdaterade sina modeller startade de med 1.6 98 och fortsatte sedan med 3.6 99 och 20.1 2000. Är övertygad om att de även denna gång tar den nya tekniken till de två större modellerna och ser fram mot att byta ut mina 3.6 mot 3.7 om något år |
|
|
Audiovector
Member
1991 Posts |
Posted - 2010/06/02 : 23:39:10
|
Är det ok att mata Magnepaner med en fullrangesignal, eller måste man skära bort lågbasen precis som med Final Sounds högtalare? Hur djupt spelar 1.7? |
Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.
Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp |
|
|
garmen
Member
757 Posts |
|
Sceptic
Member
746 Posts |
Posted - 2010/06/03 : 00:03:38
|
quote: Är det ok att mata Magnepaner med en fullrangesignal, eller måste man skära bort lågbasen precis som med Final Sounds högtalare? Hur djupt spelar 1.7?
Man behöver inte skära bort lågbas, däremot går de inte längre ner än 40Hz. |
|
|
Sceptic
Member
746 Posts |
Posted - 2010/06/03 : 00:08:16
|
quote: det att dom inte spelar elektronisk musik är ju lite oroväckande...men å andra sidan kanske man kan skaffa sig en musikalisk sub ? för att komma ned i frekvens...
"Inte spelar elektronisk musik" är väl att ta i men det finns enligt min mening mer passande högtalare för den typen av musik. Visst går det att använda en sub men de brukar vara svåra att integrera med den snabba panelbasen och det tryck man kanske eftersträvar i basen ligger ju inte under 40Hz. |
|
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof
1580 Posts |
Posted - 2010/06/03 : 18:43:29
|
Man bör ha i åtanke att Magneplanar spelar en bas som har pondus och textur. Basen låter stor och utmejslad, eller hur jag skall säga.
Jag saknar inte de frekvenser som inte kan återges med full styrka.
Exempel: Jag hade tidigare Elac 310. De lär väl siffermässigt vara i paritet med 1.6. Dvs "går ner till 40 Hz".
Magneplanar-basen har en helt annan tydlighet och pondus än Elacerna, tycker jag.
Mycket beroende på att basen når örat utan att "smetas ut och grumlas" av rummet.
Jag vill inte förstöra 1.6:ornas basförmedling med en rumsresonanstriggande subba. |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.
|
|
|
conny_a
Member
80 Posts |
Posted - 2010/06/03 : 19:42:25
|
Maggies har bättre bas en de flesta högtalare men de saknar den där hästsparken i magen man kan få med vanliga konhögtalare. Vill man ner under 40Hz är en sub av bra fabrikat att rekommendera - men suben måste vara riktigt bra för att matcha planhögtalarna. Det är lätt hänt att maggisarna spelar för sig och suben spelar för sig. Ett tips är att låta suben jobba mellan 10-30Hz och bara "hjälpa till" med ambiensen i ljudet (om det finns med på inspelningen).
Sedan kräver Maggies mycket plats i rummet - men att notera är att de klarar sig med bara nån decimeter till sidoväggarna. Spridningsmönstret är i första hand rakt framåt och rakt bakåt. Avstånd till väggen bakom bör vara mer än en meter och att Maggisarna lutar något bakåt. Om man inte lutar dem kommer de stående vågorna i rummet att släcka ut vissa frekvenser. Den effekten minskas via lutningen.
Att Maggies inte kan spela rock/hårdrock är en missuppfattning. De spelar sådan musik riktigt bra (men utan hästsparkar då). Ett stort problem med sådan musik är den många gånger är så illa mastrad att den blir platt och tråkig i Maggies. Det låter ungefär som att lyssna på en monoinspelning, dvs allt ljud låter som om det kommer från väggen mitt emellan högtalarna.
När tillfälle ges ska jag lyssna på 1.7 - helt klart. Mina 1.6 är lite standby just nu - men jag plockar in dem ibland ... |
ESL-57
|
Edited by - conny_a on 2010/06/03 19:43:41 |
|
|
Strmbrg
1580 Posts |
Posted - 2010/06/03 : 19:47:02
|
Kan väl i stort sett instämma med Connys skrivning.
När jag väl lyssnat på Magneplanar, så har jag insett att djupbas och hästsparkar inte är så himskans väsentligt.
Det blir "liksom ett annat, mer givande" sätt att lyssna på.
Mindre av att sukta efter imponator-effekter och mer upplevelse av "bara musiken".
Jodå, det kan tyckas flummigt, men det är svårt att klä i ord.
Har förstått att Conny fn spelar på ESL 57. Det vore trevligt att få läsa en sammanfattning av skillnaderna dessa emellan, på gott och ont. |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.
|
Edited by - Strmbrg on 2010/06/03 19:54:58 |
|
|
conny_a
Member
80 Posts |
Posted - 2010/06/03 : 20:55:38
|
Mycket kortfattat är ESL-57 mer dynamiska än Magneplanar 1.6. Med det menar jag att skillnaden i ljudstyrka mellan svaga toner och starka toner upplevs som större med ESL-57 och något mindre med 1.6.
En svaghet med ESL-57 är dess relativt låga maximala ljudstyrka. De går ganska abrupt i "kompression" vid en viss ljudstyrka. Det gör ju de flesta högtalare någon gång - men ESL:erna gör det tidigare. Man kan inte få allt - tydligen.
|
ESL-57
|
|
|
Sceptic
Member
746 Posts |
Posted - 2010/06/03 : 21:24:01
|
quote: Att Maggies inte kan spela rock/hårdrock är en missuppfattning. De spelar sådan musik riktigt bra (men utan hästsparkar då).
Att planarerna har en bättre bas än de flesta högtalare är vi nog ense om men att det skulle vara en "missuppfattning" att de inte riktigt fungerar med hårdrock håller jag inte med om. Som du skriver så har de en annorlunda basåtergivning jämfört med konhögtalare, renare, mer artikulerad men utan den där riktigt tunga och låga basen som känns och det är väl den som krävs för att återge hårdrock på ett realistiskt sätt. Därav min kommentar om att det inte är en idealisk högtalare för den typen av musik....inte ens 20.1. För övrigt håller jag helt med om att det skall delas lågt om man envisas med att använda sub.
quote: Om man inte lutar dem kommer de stående vågorna i rummet att släcka ut vissa frekvenser. Den effekten minskas via lutningen.
Hmm, det här har jag aldrig hört. Hur har de då tänkt med 3.6 och 20.1 som inte är lutningsbara? |
Edited by - Sceptic on 2010/06/03 21:28:52 |
|
|
garmen
Member
757 Posts |
Posted - 2010/06/03 : 22:41:58
|
var på akkelis idag och lyssnade på MG 12:orna. Dom lät ruggit bra, så det blir nog allt att byta in sina Qrs Saturnus när MG 7.1 kommer :P
Är uppriktigt förvånad att dom spelade så ruggit bra. Men som sagt...jag saknar fortfarande lite botten i dom, men som Stefan sa, dom nya 7.1 skall var ett stort kliv uppåt både i basåtergivning och ljudbild.
Skall bli väldans trevligt att åka förbi på lördag och lyssna på dom :) |
"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har" Lukas 8:18
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882 skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen
|
|
|
Leif Eriksson
Member
700 Posts |
Posted - 2010/06/04 : 08:06:20
|
quote: När jag väl lyssnat på Magneplanar, så har jag insett att djupbas och hästsparkar inte är så himskans väsentligt. Det blir "liksom ett annat, mer givande" sätt att lyssna på. Mindre av att sukta efter imponator-effekter och mer upplevelse av "bara musiken". Jodå, det kan tyckas flummigt, men det är svårt att klä i ord.
Kan inte annat än hålla med Strmbrg, gäller dock inte bara Magneplanar, utan många andra högtalare också. |
"the bitterness of low quality, remains long after, the sweetness, of low price" //Leif |
Edited by - Leif Eriksson on 2010/06/04 08:08:07 |
|
|
John K
Member
112 Posts |
Posted - 2010/06/04 : 08:30:28
|
Jag håller med om att mina 1.6 inte lämnar mycket kvar att önska. Dom låter (i mina öron, perfekt) Förutom när jag vill rocka loss med lite tyngre hårdrock a la AC/DC
Då kopplar jag in mina extrabasar... Jag köpte Ocas H-subbar (dipolbasar). Då blir det både hästsparkar och grannosämja (lite skoj)
Basarna kompletterar fint även vid övrig musik, men jag tycker att 1.6 räcker gott.
M a o - ska bli riktigt kul att lyssna (kanske uppgradera) på de nya 1.7 |
Ta ut glädje i förskott! - Det ända som kan hända är att du varit glad i onödan! |
Edited by - John K on 2010/06/04 08:32:57 |
|
|
Strmbrg
1580 Posts |
Posted - 2010/06/04 : 08:43:47
|
quote:
Hmm, det här har jag aldrig hört. Hur har de då tänkt med 3.6 och 20.1 som inte är lutningsbara?
Man kan ju notera att ju mindre modell, desto mer lutning. Egentligen, ju lägre modell, desto mer lutning.
Jag tänker mej att det har att göra med örats höjd i förhållande till membranet. Eller snarare i förhållande till membranets mittpunkt i höjdled. Den mittpunkten påverkas förvisso inte av lutningen (mer än några mm). Men effekten av lutningen blir att löptiden för direktljudet förändras sålunda att löptiden blir större från övre mebranytan än från undre. Om detta resonemang stämmer, så är det tydligen gynnsamt med en "fasdiskrepans". |
|
|
|
Strmbrg
1580 Posts |
Posted - 2010/06/04 : 08:46:35
|
quote: Mycket kortfattat är ESL-57 mer dynamiska än Magneplanar 1.6. Med det menar jag att skillnaden i ljudstyrka mellan svaga toner och starka toner upplevs som större med ESL-57 och något mindre med 1.6.
En svaghet med ESL-57 är dess relativt låga maximala ljudstyrka. De går ganska abrupt i "kompression" vid en viss ljudstyrka. Det gör ju de flesta högtalare någon gång - men ESL:erna gör det tidigare. Man kan inte få allt - tydligen.
Vad är det för slutsteg du driver högtalarna med? |
|
|
|
Strmbrg
1580 Posts |
Posted - 2010/06/04 : 08:54:56
|
Risken för, och oron över, att tråd skall släppa från membranet lär ju elimineras med 1.7.
Jag har aldrig läst att ledaren i ett QR har släppt, nämligen.
En annan aspekt (av spekulativ karaktär): Min skepsis brukar öka proportionellt med en förevisad mojängs komplexitet. (Jag gillar inte krångel. Krångliga lösningar är inte smarta.) I detta fall så är MG 1.7 en trevägare, medans 1.6 är en tvåvägare. I 1.6 fall så vrider jag skärmarna så att diskanternas avstånd till örat är lite större än resten av menbranet. Blir det krångligare att få till samspelet med den nya modellen? |
|
Edited by - Strmbrg on 2010/06/04 08:57:13 |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2010/06/05 : 09:05:52
|
Jag ser verkligen fram emot att få lysna på Mag 1.7 jag ska ju köpa ett par, så jag också blir di-polare. Jag ska tyvärr avyttra mina älsklingar på grund av den lyhörda lägenheten och prova dipoler.
|
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2010/06/05 : 09:25:37
|
quote: Jag tänker mej att det har att göra med örats höjd i förhållande till membranet. Eller snarare i förhållande till membranets mittpunkt i höjdled.
Ja det är en ren gemometrisk lösning för att högtalaren är för "kort"
Högtalaren har en lång diskant som skall ha sin mittpunkt i lyssningshöjd om fasproblemen från linjekällan skall kompenseras bort.. I och med att de mindre maggisarna inte är långa nog för att centrera diskanten på 70-80 centimeters höjd måste de lutas. Det är inte mer komplicerat än så.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
conny_a
Member
80 Posts |
Posted - 2010/06/05 : 10:31:29
|
quote: Vad är det för slutsteg du driver högtalarna med?
Jag kör med Hegel H200. Den är kraftigt överdimensionerad för ESL-57, men med Maggies är den lagom. Det går att spela mycket starkt med dem.
Och så till lutningen:
Vi kanske talar om flera problem med lutning av planarer. Mitt problem var inte att diskanten blev "fel". Det var snarare kraftiga stående vågor i rummet vid vissa specifika (låga) frekvenser samt att vissa (låga) frekvenser bara försvann. Det lindrades helt genom att luta dem något.
MG1.6 är så pass höga att det knappast handlar om centrering av diskanten - även om det också kan ha en viss positiv effekt. Dock har inte jag märkt av den själv. Avståndet till örat från mitten resp. övre/nedre del av diskanten blir alltid olika hur man än gör. Det skulle vara om man satt 10 meter från högtalarna - då kan man nog approximera avståndet från örat till övre/nedre del och från örat till mitten av diskanten vara samma.
Dock har diskanten en alldeles för bra spridning så jag har behövt dämpa på sidoväggarna bakom högtalaren och i ett av hörnen bakom lyssningsplatsen. Alla tidiga reflektioner från väggarna blev jättejobbiga. Försiktighet med dämpning är extra viktigt. Det är lätt att dras med i "imaging" karusellen - bättre och bättre utpekning av instrument i ljudbilden med mer och mer dämpning. Det förstör musikupplevelsen enligt mig. Som Magnepan skriver "moderation is the word". Det betyder att dämpa extrema problem så att systemet blir normalt, som för mig innebär att jag upplever musiken och inte bara instrumenten var för sig.
|
ESL-57
|
|
|
Sceptic
Member
746 Posts |
Posted - 2010/06/18 : 16:51:14
|
Någon som lyssnat på 1.7 än? Vore intressant att höra huruvida de är en uppgradering eller bara annorlunda jämfört med 1.6 . Har läst en del kommentarer där man menar att den nya modellen är ljusare i karaktären och saknar lite av föregångarens lägre register. |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2010/06/19 : 09:18:23
|
Det verkar som det varit nåt tvärstopp i logistiken, var i stockholm häromdagen, skulle sälja mina sonusfaber Guarneri Memento till en köpare. Så tänkte vi att vi stannar över dan när vi ändå var där, jag ringde runt för att kolla om 1.7 kommit in någonstans, ville givetvis lyssna men framför allt kolla lite olika färgalternativ med min sambo. Ingen 1.7a någonstans, men den närmsta butiken var audio concept, så vi gick dit, för på telefon fick jag reda på att dom hade ett flertal modeller av magnepan så man i alla fall fick tillfälle att lyssna. På alla bilder jag sett tycker jag att 1,6 an ser snyggare ut än de bilder jag sett på 1.7, i verkligheten såg de riktigt fina ut enl mig, inte men sambo hon älskade mina SF Guarneri Memento och det fanns ingen annan högtalare i butiken som var snyggare, kan faktiskt hålla med henne om att den är det vackraste som skapats i högtalarväg.
Hursomhelst MG1.6QR riggades upp med en liknade förstärkare som den jag har, sista paret i sverige nästan helt nya- dom lät fantastiskt bra!! Både jag och sambon var rätt överens dom lät bättre än SFGM på flera parametrar där musiken räknas, förmågan att låta helt naturligt och ansträngningsfritt. Musiken bara flödade precis som jag iofs förväntat mig, men basen och dynamiken överaskade mig likaså kroppen. Vissa saker var SFGM helt enkelt mycket bättre på men på det hela var detta något jag ville ha, även min sambo var helt överens.
Så kom erbjudadet man inte kan säga nej till, sista paret till ett fantastiskt pris. Jag har ju haft siktet låst på ett par 1.7 men när man får ett sådant här erbjudande är det svårt att säga nej. Jag resonerade lite fram och tillbaka med Robert (vill minnas att han hette så) väldigt trevlig personal på AC btw, han påpekade att visst kunde den nya 1.7an vara lite bättre på vissa parametrar men att magnepan säkert inte ville lämna sin lite unika ljudkaraktär och därför kunde de nya högtalarna inte vara allt för olika 1.6.
Och vad tusan om de här lät så djäkla bra varför tveka. Jag skulle inte basunera ut priset så därför tänker jag inte göra det. När vi skulle hämta högtalarna kom jag på att visa de vägghängda högtalarna som jag vill ha i tv-rummet för min sambo, dessa var demoex som hängde i ett hembiorum som bakhögtalare då kom nästa erbjudande som man inte säger nej till.
Så vi kom hem med två par högtalare till priset... ja just det, jag skulle ju inte säga något. Har nu riggat upp två nya magnepan system det blev otroligt bra. Såg bröllopsförfesten i går, nu kan man ju njuta av musikonserter på TV igen. Raggade upp en liten beg Velodyne minivee till tv systemet också, grymt. En allt som allt lyckad affär mao. Två grymma system och 25.000 kr över.
1.7 då? ja vad kan jag säga, säkert en grymt bra produkt som jag kommer få lyssna på vid senare tillfälle. Såg btw att den släpps nu, kanske var det så att sista paret 1.6 skulle säljas till vilket pris som helst innan 1.7 fick göra entré, och då är det min förtjänst att så är fallet |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
Edited by - Adagio on 2010/06/19 09:22:08 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2010/06/19 : 09:36:01
|
Välkommen i dipolklubben! |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Topic |
|