HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Robyn mastrar i bilen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2010/03/12 :  00:47:31  Show Profile Send svanbo a Private Message
Kollade just på De kallar oss artister på SVT, avsnittet med Robyn. Hon och hennes producent brukar, efter en dag i studion, ta med laptopen ut i hennes Prius, koppla in datorn till bilstereon, köra omkring och lyssna i bilen och mastra direkt i bilen. "Basen ska vara så att man blir lätt sjösjuk, då är det bra" säger de. "Man måste ju lyssna som folk kommer lyssna på musiken", säger Robyn.

Undrar om många gör som Robyn.

Undrar hur många som mastrar för en riktigt fin hemmaanläggning.

Jävligt trist för jag tycker Robyn är smått fantastisk och det bästa vi har i detta land.

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2010/03/12 :  01:37:34  Show Profile Send FBK a Private Message
Jag råkade också se lite av eländet, men vem blir förvånad egentligenSnart är man väl tvungen att köra med en EQ i riggen för att kunna mixtra med ljudet så att de går att lyssna på skivorna utan att öronen ramlar av.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2010/03/12 :  07:30:25  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Jo det var otäckt att se och synd på en så fin röst.
Hennes "hemliga knep" då man mixar vara att använda små och dåliga högtalare för om det blir bra där så låter det bra hos dom som lyssnar eftersom dom flesta har just detta.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/03/12 :  07:52:14  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jag tycker att de skall rippa låtarna till lågupplösta MP3or innan de spelar dem i bilen. Helst skall det gå via en radiostation och ett 50tal olika elektroniska apparater som komprimerar, EQar och omvandlar fram och tillbaka mellan digitalt och analogt, få att sedan köra det i bilstereon och mastra. Det är så de flesta spisar sin musik. Lägg gärna till motorljud och barnskrik i mixen, för så är det när jag lyssnar på musik i bilen. Lika bra att ha det på själva musikspåret från början!
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2010/03/12 :  09:10:49  Show Profile Send B-200 a Private Message
Fy vad illa! Och sedan klagar det att folk laddar ner och inte vill betala för skiten. Vaddå de flesta laddar ju ändå ner som svar till Robyn anpassa dig. Hemsk mastring...

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/03/12 :  09:23:13  Show Profile Send huzze a Private Message
Råkade också se det. Vad ska man säga?
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/03/12 :  09:31:49  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Let's face it, vi som gillar högupplöst ljud och lyssnar på musik (på en skaplig anläggning) hemma soffan är en försvinnande liten minoritet - målgruppen är en helt annan...

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/03/12 :  09:45:28  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Pengarna styr?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/03/12 :  09:53:23  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
quote:
Pengarna styr?

Visst är det så, i alla fall när det gäller "kommersiell" musik som tex. Robyn.
Att det sitter ett litet gäng hifi-entusiaster och muttrar skiter se fullständigt i, bara det låter anständigt - och högt - i radion och i mobilen så...

- igen.

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2010/03/12 :  10:22:48  Show Profile Send f95toli a Private Message
quote:

Undrar om många gör som Robyn.

Alla (och jag menar det bokstavligen) som mastrar kommersiell musik gör så, i alla fall till den grad att allt kontrolllysnas i bilen.
En av de störra mastrinsstudiorna i USA har till och med en egen liten radiostation som de kan spela upp sitt material i, på så sätt kan deras kunder sitta i sina bilar på parkeringen och lyssna hur det låter. Dessutom kollas allid att inspelniingarna funerar i mono, eftersom de även ska fungera där mottagningen är så dålig att FM går ned i mono.

Vad gäller högtalare så har de flesta mastringsstudios flera uppsättningar, från riktigt bra till vanliga "burk stereo" högtalare. Det är fortfarande vanligt med Yamaha NS10 som en av två "huvuduppsättningar" (där den andra är ex. en dyr Genelec), den högtalaren har hängt med i snart 40 år och låter riktigt uselt vilket är poängen; låter det bra genom den så fungerar det genom vanlig hem/bilstereo också.
Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2010/03/12 :  11:39:20  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message
Jag tycker Robyn skall sluta mastra i sin Prius, och börja göra det i buss eller tåg. Det finns ju de som lyssnar på musik där också

(Det kan finnas lite ironi i detta inlägg)
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2010/03/12 :  11:49:07  Show Profile Send ekman a Private Message
Jag tycker Robyn ska sluta göra musik överhuvudtaget
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2010/03/12 :  13:11:55  Show Profile Send CC a Private Message
Insikten när det gäller att skapa musik som per definition låter bra är tragisk...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2010/03/12 :  13:18:23  Show Profile Send CC a Private Message
"Undrar om många gör som Robyn."

- Jepp. Jag har haft långa samtal med en rutinerad ljudtekniker som varit "over there" och jobbat med de stora. Robyns tillvägagångssätt är är nog bland det mer seriösa sett ur vår vinkel...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2010/03/12 :  13:36:12  Show Profile Send Poe a Private Message
Jag så själv programmet och tyckte det var intressant. Tvärtemot vad övriga här verkar tycka (har ni verkligen lyssnat på hennes skivor) så måste jag säga att de låter rätt bra (iaf. de senare) för musik i hennes genre.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2010/03/12 :  14:26:08  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Egentligen är det inget jätteproblem huruvida de mastrar på Abbey Road Studio, i garaget eller i bilen. Visst kan man få det att låta bra ändå. Så länge de håller sig borta från att bidra till the Loudness War kan de mastra vart fanken de vill.
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/03/12 :  14:30:51  Show Profile Send bibl a Private Message
Om man lyfter blicken från just Robyn till det underliggande problemet just mastringen av musik idag är ju ett av huvudproblemen den kraftiga komprimeringen. Visst jag förstår också poängen med den, det låter bättre i bilen men inte blir det roligare för det.

Iron Maidens plattor från första delen av 80-talet gavs först ut på LP sedan CD med samma master, på 90-talet, när remastring blev på modet, kom alla plattorna ut på nytt i remastrade utgåvor. Det är här något intressant inträffar. Maidens yngre publik har ju genomgående köpt de remastrade plattorna och där är musiken helt annorlunda mer ihoptryckt och inte alls med samma dynamik. Varför den yngre skaran kan se rätt förvånade ut när de får höra på hur det ska låta.

Som ytterligare en parantes i den här debatten måste jag bara nämna BIS CD-272 "The Kroumata Percussion Ensamble & Manuela Wiesler, flute play music by Jolivet, Harrison, Cage & Sandström" på framsidan står med stora röda bokstäver "WARNING - se baksida" och på baksidan kan man läsa följande

quote:
VARNING!
Denna skiva har, mot alla normala principer, blivit inspelad och återgiven med hela den enorma ORGINALdynamiken. För att kunna njuta av resultatet och göra musiken rättvisa, måste Ni förfoga över en förstklassig stereoutrustning, men om Ni har en sådan utrustning, så kan Ni se fram emot en enorm musikalisk och ljudmässig upplevelse. Lycka till!

...min stereo lever i alla fall fortfarande.
Go to Top of Page

modernman
Member

278 Posts

Posted - 2010/03/12 :  16:18:52  Show Profile Send modernman a Private Message
Förstår inte riktigt vad som menas i denna diskussion. Vad är det som gör att det blir dåligt för att det mastras i bilen? De som proddar kanske inte vill att beatet skall låta som en timpani inspelad i en konsertlokal.

Måste alla bildkonstnärer måla lika verklighetstroget som Carl Larsson?
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2010/03/12 :  22:26:18  Show Profile Send svanbo a Private Message
modernman: Jag tyckte det var tråkigt att musiken optimerades för en bilstereo när man har betydligt bättre utrustning hemma. Det borde ju innebära att musiken inte låter så bra som den skulle kunna göra. Eller hur?

Poe: Visst är det fet bas i hennes låtar men vet inte vad jag tycker om ljudkvaliteten i övrigt... tänk dig hur bra det SKULLE KUNNA låta!

ekman: Robyn är fantastisk, tycker du nåt annat så tycker du fel

Det måste väl finnas musikstilar/musiker som inte optimerar musiken för att spelas i mono i en radio? Typ klassisk musik, det kan väl inte mastras så? Eller lugn singer/songwriter... jag har en skiva av Damien Rice som jag brukar sätta på när jag ska demonstrera dynamik. Gitarrspelet är så tyst så det knappt hörs, sen kommer hans röst och fullkomligt dånar ur högtalarna så man bokstavligen hoppar till. Det kan väl knappast vara optimerat på detta sätt??
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2010/03/12 :  23:35:55  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
Det gjordes väl också för länge sen när simpla radioapparater var den tilltänkta produkt för lyssning.

Har även gjorts musik där det medvetet begränsat frekvensområde. För att målgruppen spelar upp det men små mobila enheter som smartphones, minihögtalare, laptops etc.

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/03/13 :  00:18:32  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
Det är fortfarande vanligt med Yamaha NS10 som en av två "huvuduppsättningar" (där den andra är ex. en dyr Genelec), den högtalaren har hängt med i snart 40 år och låter riktigt uselt vilket är poängen; låter det bra genom den så fungerar det genom vanlig hem/bilstereo också.
Har haft ett par NS10 och jag tycker inte de är usla. Analytiska som tusan och ingen fet basbotten, men allt finns där ändå. Sorry för OT.
Go to Top of Page

kent_n
Member

234 Posts

Posted - 2010/03/13 :  08:47:50  Show Profile Send kent_n a Private Message
jag såg ochså programmet, hon sade att dom flesta av hennes lysnnare har ganska enkla stereoanläggningar, med billiga högtalare, det är dom som är hennes kunder. Vi andra HiFi nördar är så otroligt få, så att tillverka musik för oss är ekonomiskt vansinne för artisten.

Det finna fler som lyssnar i bilen, såg ett program för några år sedan med Benny Andersson, dom mixade Abba låtar till någon samling, så fort dom var klara sprang Mikael B tretow o benny Andersson ut till Bennys bil för att lyssna på resultatet.

Är det någon som har lyssnat på Robbyns färdiga skiva som mixades i bilen ? Berätta gärna i så fall hur resultatet blev !
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/03/13 :  10:01:00  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
När jag tänker efter så är det ju faktiskt lite kul att Robyn är delaktig i mastringen, de flesta artister/band bryr sig inte alt. får inte en chans för skivbolaget.

Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2010/03/13 :  10:08:41  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
I min umgängeskrets så har de flesta bättre anläggning i bilen än hemma. Så för de som lyssnar på robyn via hem anl är det ev mindre bra, men för de som lyssnar mer "mobilt" så kanske det är det som skall till för att det ska bli high - end för dem?

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2010/03/13 :  11:42:15  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
kent_n!

Den har nog inte kommit ut ännu. Den uppfattningen fick jag alla fall efter att ha sett programmet.
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2010/03/13 :  14:13:02  Show Profile Send Sceptic a Private Message
quote:
jag såg ochså programmet, hon sade att dom flesta av hennes lysnnare har ganska enkla stereoanläggningar, med billiga högtalare, det är dom som är hennes kunder. Vi andra HiFi nördar är så otroligt få, så att tillverka musik för oss är ekonomiskt vansinne för artisten.

Det finna fler som lyssnar i bilen, såg ett program för några år sedan med Benny Andersson, dom mixade Abba låtar till någon samling, så fort dom var klara sprang Mikael B tretow o benny Andersson ut till Bennys bil för att lyssna på resultatet.

En tragisk utveckling. Snart är väl all kommersiell musik ljudmässigt optimerad för mobiltelefoner
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000