Author |
Topic |
svanbo
Member
1240 Posts |
Posted - 2010/03/12 : 00:47:31
|
Kollade just på De kallar oss artister på SVT, avsnittet med Robyn. Hon och hennes producent brukar, efter en dag i studion, ta med laptopen ut i hennes Prius, koppla in datorn till bilstereon, köra omkring och lyssna i bilen och mastra direkt i bilen. "Basen ska vara så att man blir lätt sjösjuk, då är det bra" säger de. "Man måste ju lyssna som folk kommer lyssna på musiken", säger Robyn.
Undrar om många gör som Robyn.
Undrar hur många som mastrar för en riktigt fin hemmaanläggning.
Jävligt trist för jag tycker Robyn är smått fantastisk och det bästa vi har i detta land. |
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2010/03/12 : 01:37:34
|
Jag råkade också se lite av eländet, men vem blir förvånad egentligenSnart är man väl tvungen att köra med en EQ i riggen för att kunna mixtra med ljudet så att de går att lyssna på skivorna utan att öronen ramlar av. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
Akkelis Audio
Member
1026 Posts |
Posted - 2010/03/12 : 07:30:25
|
Jo det var otäckt att se och synd på en så fin röst. Hennes "hemliga knep" då man mixar vara att använda små och dåliga högtalare för om det blir bra där så låter det bra hos dom som lyssnar eftersom dom flesta har just detta. |
www.akkelisaudio.com |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2010/03/12 : 07:52:14
|
Jag tycker att de skall rippa låtarna till lågupplösta MP3or innan de spelar dem i bilen. Helst skall det gå via en radiostation och ett 50tal olika elektroniska apparater som komprimerar, EQar och omvandlar fram och tillbaka mellan digitalt och analogt, få att sedan köra det i bilstereon och mastra. Det är så de flesta spisar sin musik. Lägg gärna till motorljud och barnskrik i mixen, för så är det när jag lyssnar på musik i bilen. Lika bra att ha det på själva musikspåret från början! |
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2010/03/12 : 09:10:49
|
Fy vad illa! Och sedan klagar det att folk laddar ner och inte vill betala för skiten. Vaddå de flesta laddar ju ändå ner som svar till Robyn anpassa dig. Hemsk mastring... |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2010/03/12 : 09:23:13
|
Råkade också se det. Vad ska man säga? |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2010/03/12 : 09:45:28
|
Pengarna styr? |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2010/03/12 : 09:53:23
|
quote: Pengarna styr?
Visst är det så, i alla fall när det gäller "kommersiell" musik som tex. Robyn. Att det sitter ett litet gäng hifi-entusiaster och muttrar skiter se fullständigt i, bara det låter anständigt - och högt - i radion och i mobilen så...
- igen. |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2010/03/12 : 10:22:48
|
quote:
Undrar om många gör som Robyn.
Alla (och jag menar det bokstavligen) som mastrar kommersiell musik gör så, i alla fall till den grad att allt kontrolllysnas i bilen. En av de störra mastrinsstudiorna i USA har till och med en egen liten radiostation som de kan spela upp sitt material i, på så sätt kan deras kunder sitta i sina bilar på parkeringen och lyssna hur det låter. Dessutom kollas allid att inspelniingarna funerar i mono, eftersom de även ska fungera där mottagningen är så dålig att FM går ned i mono.
Vad gäller högtalare så har de flesta mastringsstudios flera uppsättningar, från riktigt bra till vanliga "burk stereo" högtalare. Det är fortfarande vanligt med Yamaha NS10 som en av två "huvuduppsättningar" (där den andra är ex. en dyr Genelec), den högtalaren har hängt med i snart 40 år och låter riktigt uselt vilket är poängen; låter det bra genom den så fungerar det genom vanlig hem/bilstereo också. |
|
|
jonas_gbg
Member
336 Posts |
Posted - 2010/03/12 : 11:39:20
|
Jag tycker Robyn skall sluta mastra i sin Prius, och börja göra det i buss eller tåg. Det finns ju de som lyssnar på musik där också
(Det kan finnas lite ironi i detta inlägg) |
|
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2010/03/12 : 11:49:07
|
Jag tycker Robyn ska sluta göra musik överhuvudtaget |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Poe
Member
808 Posts |
Posted - 2010/03/12 : 13:36:12
|
Jag så själv programmet och tyckte det var intressant. Tvärtemot vad övriga här verkar tycka (har ni verkligen lyssnat på hennes skivor) så måste jag säga att de låter rätt bra (iaf. de senare) för musik i hennes genre. |
eof Min anläggning |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2010/03/12 : 14:26:08
|
Egentligen är det inget jätteproblem huruvida de mastrar på Abbey Road Studio, i garaget eller i bilen. Visst kan man få det att låta bra ändå. Så länge de håller sig borta från att bidra till the Loudness War kan de mastra vart fanken de vill. |
|
|
bibl
100.000-klubben
987 Posts |
Posted - 2010/03/12 : 14:30:51
|
Om man lyfter blicken från just Robyn till det underliggande problemet just mastringen av musik idag är ju ett av huvudproblemen den kraftiga komprimeringen. Visst jag förstår också poängen med den, det låter bättre i bilen men inte blir det roligare för det.
Iron Maidens plattor från första delen av 80-talet gavs först ut på LP sedan CD med samma master, på 90-talet, när remastring blev på modet, kom alla plattorna ut på nytt i remastrade utgåvor. Det är här något intressant inträffar. Maidens yngre publik har ju genomgående köpt de remastrade plattorna och där är musiken helt annorlunda mer ihoptryckt och inte alls med samma dynamik. Varför den yngre skaran kan se rätt förvånade ut när de får höra på hur det ska låta.
Som ytterligare en parantes i den här debatten måste jag bara nämna BIS CD-272 "The Kroumata Percussion Ensamble & Manuela Wiesler, flute play music by Jolivet, Harrison, Cage & Sandström" på framsidan står med stora röda bokstäver "WARNING - se baksida" och på baksidan kan man läsa följande
quote: VARNING! Denna skiva har, mot alla normala principer, blivit inspelad och återgiven med hela den enorma ORGINALdynamiken. För att kunna njuta av resultatet och göra musiken rättvisa, måste Ni förfoga över en förstklassig stereoutrustning, men om Ni har en sådan utrustning, så kan Ni se fram emot en enorm musikalisk och ljudmässig upplevelse. Lycka till!
...min stereo lever i alla fall fortfarande. |
|
|
modernman
Member
278 Posts |
Posted - 2010/03/12 : 16:18:52
|
Förstår inte riktigt vad som menas i denna diskussion. Vad är det som gör att det blir dåligt för att det mastras i bilen? De som proddar kanske inte vill att beatet skall låta som en timpani inspelad i en konsertlokal.
Måste alla bildkonstnärer måla lika verklighetstroget som Carl Larsson? |
|
|
svanbo
Member
1240 Posts |
Posted - 2010/03/12 : 22:26:18
|
modernman: Jag tyckte det var tråkigt att musiken optimerades för en bilstereo när man har betydligt bättre utrustning hemma. Det borde ju innebära att musiken inte låter så bra som den skulle kunna göra. Eller hur?
Poe: Visst är det fet bas i hennes låtar men vet inte vad jag tycker om ljudkvaliteten i övrigt... tänk dig hur bra det SKULLE KUNNA låta!
ekman: Robyn är fantastisk, tycker du nåt annat så tycker du fel
Det måste väl finnas musikstilar/musiker som inte optimerar musiken för att spelas i mono i en radio? Typ klassisk musik, det kan väl inte mastras så? Eller lugn singer/songwriter... jag har en skiva av Damien Rice som jag brukar sätta på när jag ska demonstrera dynamik. Gitarrspelet är så tyst så det knappt hörs, sen kommer hans röst och fullkomligt dånar ur högtalarna så man bokstavligen hoppar till. Det kan väl knappast vara optimerat på detta sätt?? |
|
|
tober
Component.se
1318 Posts |
Posted - 2010/03/12 : 23:35:55
|
Det gjordes väl också för länge sen när simpla radioapparater var den tilltänkta produkt för lyssning.
Har även gjorts musik där det medvetet begränsat frekvensområde. För att målgruppen spelar upp det men små mobila enheter som smartphones, minihögtalare, laptops etc.
|
Driver sajten component.se. |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2010/03/13 : 00:18:32
|
quote: Det är fortfarande vanligt med Yamaha NS10 som en av två "huvuduppsättningar" (där den andra är ex. en dyr Genelec), den högtalaren har hängt med i snart 40 år och låter riktigt uselt vilket är poängen; låter det bra genom den så fungerar det genom vanlig hem/bilstereo också.
Har haft ett par NS10 och jag tycker inte de är usla. Analytiska som tusan och ingen fet basbotten, men allt finns där ändå. Sorry för OT. |
|
|
kent_n
Member
234 Posts |
Posted - 2010/03/13 : 08:47:50
|
jag såg ochså programmet, hon sade att dom flesta av hennes lysnnare har ganska enkla stereoanläggningar, med billiga högtalare, det är dom som är hennes kunder. Vi andra HiFi nördar är så otroligt få, så att tillverka musik för oss är ekonomiskt vansinne för artisten.
Det finna fler som lyssnar i bilen, såg ett program för några år sedan med Benny Andersson, dom mixade Abba låtar till någon samling, så fort dom var klara sprang Mikael B tretow o benny Andersson ut till Bennys bil för att lyssna på resultatet.
Är det någon som har lyssnat på Robbyns färdiga skiva som mixades i bilen ? Berätta gärna i så fall hur resultatet blev ! |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
|
Labbe
Medlem, HiFi Norr
2052 Posts |
Posted - 2010/03/13 : 10:08:41
|
I min umgängeskrets så har de flesta bättre anläggning i bilen än hemma. Så för de som lyssnar på robyn via hem anl är det ev mindre bra, men för de som lyssnar mer "mobilt" så kanske det är det som skall till för att det ska bli high - end för dem? |
In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.
Ansvarig för EleganZe Project
|
|
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2010/03/13 : 11:42:15
|
kent_n!
Den har nog inte kommit ut ännu. Den uppfattningen fick jag alla fall efter att ha sett programmet. |
|
|
Sceptic
Member
746 Posts |
Posted - 2010/03/13 : 14:13:02
|
quote: jag såg ochså programmet, hon sade att dom flesta av hennes lysnnare har ganska enkla stereoanläggningar, med billiga högtalare, det är dom som är hennes kunder. Vi andra HiFi nördar är så otroligt få, så att tillverka musik för oss är ekonomiskt vansinne för artisten.
Det finna fler som lyssnar i bilen, såg ett program för några år sedan med Benny Andersson, dom mixade Abba låtar till någon samling, så fort dom var klara sprang Mikael B tretow o benny Andersson ut till Bennys bil för att lyssna på resultatet.
En tragisk utveckling. Snart är väl all kommersiell musik ljudmässigt optimerad för mobiltelefoner |
|
|
Topic |
|