HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Robyn mastrar i bilen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2010/03/13 :  14:56:52  Show Profile Send matte76 a Private Message
Tragiskt, även om jag ändå aldrig skulle få för mig att köpa en skiva med henne. Tyvärr är hon inte ensam om att strunta i ljudkvaliteten

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2010/03/13 14:57:27
Go to Top of Page

modernman
Member

278 Posts

Posted - 2010/03/13 :  15:45:43  Show Profile Send modernman a Private Message
quote:
Det borde ju innebära att musiken inte låter så bra som den skulle kunna göra. Eller hur?

Jo, det är ju faktiskt sant!
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2010/03/13 :  19:40:02  Show Profile Send svanbo a Private Message
quote:
En tragisk utveckling. Snart är väl all kommersiell musik ljudmässigt optimerad för mobiltelefoner

En skrämmande och faktiskt inte helt omöjlig tanke. "Kidsen" verkar ju lyssna mycket på mobilens inbyggda högtalare, i alla fall på spårvagnarna i Göteborg
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2010/03/13 :  20:12:26  Show Profile Send f95toli a Private Message
quote:
Tyvärr är hon inte ensam om att strunta i ljudkvaliteten

Det handlar nog inte om att hon inte bryr sig om ljudkvalitén. Det handlar om att optimera produkten (=musiken) för sin marknad. Om Robyn nu gör bedömningen att de flesta som är intresserade av hennes musik kommer lyssna i bilen eller mp3 spelaren så borde det ju ganska dumt av henna att mastra på annat sätt, eller hur?

Jag har flera gånger innan rekommenderat Bob Katz bok "Mastering Audio" som beskriver processen väldigt bra. Katz är känd för att ha varit anvarig för inspelning och mastring av många kända "audiofil" skivor och är en känd förespråkare för bättre dynamik etc. Så han vet definitivt vad han sysslar med.
Men han mastrar ändå en hel del skivor på precis samma sätt som Robyn, av den enkla anledningen att det är vad skivbolagen efterfrågar (och hans studio måste ju tjäna pengar), och att skivbolagen efterfrågar det beror ju på att det är vad deras kunder vill ha....

Som redan påpekats i den här tråden: Vi som lyssnar på musik "aktivt" och på en bra anläggning är en liten minoritet, för de flesta är musik ett bakgrundsljud som man lyssnar på i bilen eller med mobiltelefonen på bussen.

Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2010/03/14 :  09:55:12  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
quote:
Vi som lyssnar på musik "aktivt" och på en bra anläggning är en liten minoritet ...

Var inte blyg, f95toli! Du kan skriva att vi är en mycket liten minoritet! Säkert mindre än 10%.

Edited by - pick-me-up on 2010/03/14 09:56:07
Go to Top of Page

Nibbler
Member

176 Posts

Posted - 2010/03/14 :  11:24:09  Show Profile Send Nibbler a Private Message
Studios jag har spelat in i och i nått fall besökt har alltid haft ett par rejält dåliga högtalare förutom själva huvudhögtalarna. Det har nog varit standard dom senaste 20 åren i alla fall. En ljudtekniker kommenterade ett par Fostex bredbands monitorer med "får allt plats i dom högtalarna, ja då får det plats i vilken högtalare som helst" Har själv använt bilen som kontrollrum, i just detta fall var det för att vi var något osökra på var i kontrollrummet basen lät korrekt. Min Peerless 12" gav dock svar!

Diskofil med audiofila tendenser.
Go to Top of Page

iMac
Member

477 Posts

Posted - 2010/03/14 :  12:10:44  Show Profile Send iMac a Private Message
En fundering, såg på P3 Guld när det var på TVn o uppträdet med Staygold, Robyn osv. Har sedan hör samma låt på radions P3 o tycker inte att det är samma liv i den då. Kan det ha o göra med att den är ommixad för radio?

Hur är det med livespelningar, använder dom samma komprimeringar osv när dom kör direkt/live?

"David mot Goliat" HK DPR 2005 vs AVR7000
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2010/03/14 :  14:42:07  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det är mer regel än undantag att det finns flera mixar av en låt, radiomixarna är ju som regel ex. kortare än mixarna som är menade för skivan. En inte alltför vild gissning är att det finns 4-5 olika mixar av alla singlar som Robyn släpper, till det kommer naturligtvis rena "DJ mixar" som dock sällan släpps på vanlig CD.

Det skiljer rätt mycket mellan hur olika artister spelar live. Bland annat skiljer det sig naturligtvis en hel del vad gäller hur mycket live det verkligen är, även om man inte använder förinspelad musik så är det ju inte ovanligt att man använder förprogrammerade synthar etc.
Jag kan inte mycket om live-ljud, men gissningsvis så innehåller en vanlig "kedja" som minimium equalizers (både för ljudet och för att döda feedback), kompressor samt de-essers där det behövs.
Till det kommer naturligtvis de effekter som läggs individuellt på de olika intrumenten: kompressorer, reverb etc (och på gitarrer alla olika pedaler).
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2010/03/17 :  11:13:44  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Bibl. Vilka utgåvor av Iron Maiden's skivor anser du vara bäst? Och varför?
Själv har jag alla Iron Maiden's skivor i dom senaste remaster versionerna (dom som börjar med artikel nr 7243). Dessutom har jag dom icke NY-remastrade utgåvorna som börjar med CD-FA och även dom som börjar med CDP7 (har även haft alla på LP en gång i tiden).

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2010/09/16 :  07:46:08  Show Profile Send svanbo a Private Message
Plockar upp den här gamla tråden, för på vägen hem igår satt jag i bilen och diggade till Robyns fantastiska låt Dancing on my own. Sat-n i min lilla gata vad bra det lät!! Jag vred upp mer och mer och det lät bara bättre och bättre. Jag har en Volvo 945 -95 med vad jag tror är originalstereon i, d.v.s. en ganska kass bilstereo, och aldrig har den låtit så bra, jag blev mäkta förvånad att den faktiskt kunde låta så bra! Det kändes som att låten var mastrad för just min bilstereo. Så, snälla Robyn, fortsätt för guds skull att mastra i bilen, jag tar tillbaka allt jag sagt
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2010/09/16 :  11:07:00  Show Profile Send mace a Private Message
Håller med föregånde (tangent-)talare!

BP1&2 låter då bättre ju starkare man krämar på.

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2010/09/16 :  13:32:43  Show Profile Send SW a Private Message
På gamla maxisinglar (singlar som var stora som en LP och spelades i 33 1/3) fanns det ofta flera olika mixningar och säkert olika mastring också.
I DAB-radions början sades det att man skulle kunna ändra dynamiken själv. DAB blev väl en flop i Sverige trots att man byggde ut en massa sändare så de skulle klara DAB enligt en anställd på Teracom.

S
Go to Top of Page

JockeWe
Member

151 Posts

Posted - 2010/09/16 :  23:53:01  Show Profile  Visit JockeWe's Homepage Send JockeWe a Private Message
Hemma i min hyfsat fantastiska anläggning låter Bt p1 & 2 jättebra... I bilen får man höja, sänka lite ljudstyrka ibland men HEMMA - vilket ös...

____ ____
Joakim Wendel

Come visit my home page at http://www.violinist.nu
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2010/09/17 :  09:41:48  Show Profile Send mangs a Private Message
Bt p1 & 2?
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/09/17 :  10:10:14  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Robyns senaste två skivor, Body Talk 1 och 2!

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2010/09/17 :  11:27:02  Show Profile Send Melker a Private Message
Jag håller med Bt pt2 låter riktigt bra och har dessutom snyggt mixad rymdklang på några spår i början.

M

Halmstad
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2010/09/19 :  19:44:41  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Hon och hennes producent brukar, efter en dag i studion, ta med laptopen ut i hennes Prius, koppla in datorn till bilstereon, köra omkring och lyssna i bilen och mastra direkt i bilen. "Basen ska vara så att man blir lätt sjösjuk, då är det bra" säger de. "Man måste ju lyssna som folk kommer lyssna på musiken", säger Robyn.

Med tanke på rapporterna om kvalitén på de två senaste skivorna känns det som att de har fler metoder och kriterier än vad de berättar i populärprogram.

Jag sitter just nu med BP pt1 via spotify. Till och med via spotify hörs det att de har jobbat häcken av sig för att få fram känslan i låtarna. Läckert, läckert!!!

Robyn och hennes team är ruskigt konsekventa. Musikprodukten är superhomogen och genomtänkt från början till slut. Det är bara till att gratulera Robyn och teamet runt henne; Robyns stjärna är på starkt stigande!

Jag sällar mig till alla andra i hurra-ropskören. Robyn go, go, GO!!!! Rocka röven av oss!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2010/09/19 :  22:56:51  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message
Sjukt bra.. Robyn är sveriges Madonna!

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000