Author |
Topic |
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2010/06/13 : 11:39:03
|
Man kanske säger tvärt om, B&W till McIntosh (ej rör)?
Är det någon som vet eller har en uppfattning om det? Rent allmänt, har egna grejer.... o s v? Isf skulle jag vara tacksam för inputs och att få ta del av de erfarenheter ni sitter på
Vi börjar såhär så får vi se vart tråden för oss i för riktning
//byZan |
"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"
Mina system...
Huvudsystem Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5 Andrasystem Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
Edited by - byZan on 2010/06/24 23:50:58 |
|
Staffan
Member
714 Posts |
Posted - 2010/06/13 : 13:45:56
|
På dom amerikanska McIntosh-forumen (Audiokarma och AudioAficionado) ser man ofta denna kombination men å andra sidan så kan det aldrig bli fel med McIntosh
|
|
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2010/06/13 : 15:29:18
|
Tack Staffan, det var bra forum att läsa lite i quote: ...men å andra sidan så kan det aldrig bli fel med McIntosh
Säkert? |
"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"
Mina system...
Huvudsystem Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5 Andrasystem Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
|
|
drkim
Klubbmästare HKS
2647 Posts |
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2010/06/13 : 18:30:00
|
quote: En kompis kompis kör detta systemet och enligt min kompis är han väldigt nöjd
drkim, då har du en trevlig kompis kompis, har kontakt med honom i ett annat fora Tack för din länk iaf |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
|
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2010/06/22 : 22:35:34
|
B&W till McIntosh eller McIntosh till B&W? Spelar ingen roll hur frågan ställdes, nu vet jag svaret!
Mer finns att läsa i tråden mina system, klicka på länken nedan. |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
|
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2010/06/24 : 23:50:11
|
Tråden hette från start McIntosh till B&W?
Det har jag fått svar på nu
Kapar tråden med en ny frågeställning, McIntosh slut- och försteg till B&W?
Idag! Sitter kvar med mitt Classé CP-700 försteg och lyssnar till MC 1201 och det låter bra, mycket bra ska jag säga Tror det är bra att bara byta en komponent i taget så man får reda på hur den nya är/fungerar i hemmet i förhållande till den tidigare komponenten.
Jag är för (har varit iaf) att ha samma märke rakt igenom i anläggningen. Jag har ju mitt estetiska sinne som ska få sitt tillfredsställt också Men jag är inte sämre än jag kan ändra mig, tror jag?
Så nu undrar jag om någon sitter med kunskap om McIntosh försteg för-nackdelar och hur/om/vilket som skulle passa tillsammans med mina MC 1201:or? Eller det kanske finns andra märken som jag bör lyssna på?
Kom gärna med förslag och synpunkter, alla svar-idéer-synpunkter beaktas väl, tror jag
//byZan |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
|
|
drkim
Klubbmästare HKS
2647 Posts |
Posted - 2010/06/25 : 10:17:21
|
Jag har fått mitt MC 352 att lira bra med både Densen Beat 200 och ett rörförsteg - men det har aldrig låtit så bra som nu när jag kör McIntosh även som försteg. Jag har C 712 och det funkar faktiskt mkt bra - kille jag köpte av bytte till c 220 som är rörbaserat, men hörde i ärlighetens namn inte så stora skillnader, visst en uns mer värme och skimmer.. så ljudsignaturen hos McIntosh är väldigt lika... Varför inte låna hem och testa lite
Mvh Jocke |
Med vänliga hälsningar Jocke
Mitt system! Maila mig! |
|
|
Staffan
Member
714 Posts |
Posted - 2010/06/25 : 11:02:53
|
Jag hade C2300-försteget men tröttnade efter ett tag då jag tyckte mer om ljudet direkt från cd-spelaren.(kanske är jag ingen rörgubbe). Tycker att ljudet är öppnare/klarare och har bättre anslag. Det estetiska och ljudmässiga går hand i hand med McIntosh och valet av rör eller transistor eller en kombination utan att utseendet blir lidande kan få märken konkurera med.
|
|
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2010/06/26 : 08:31:17
|
Jag vet själv väldigt lite om alla märken och dess beteckningar, lägger sällan sådan information i hjärnans måste komma ihåg avdelning, men det ligger oftast i hjärnans har hört/aning avdelning och då är internet ett bra verktyg för att friska upp minnet. Jag kommer säkert att försöka ta hem något/några försteg för att testa, men först så tänkte jag försöka få ta del av forumfolkets erfarenheter, tankar och så. Jag kan kanske då sålla bort det som för mig troligen skulle vara ointressant eller få uppslag på sådant som skulle vara jätte intressant Det försteg jag har idag är dual-mono balanserat och jag gillar den till tusen. Så ett icke dual-mono balanserat försteg är inte att tänka på, eller? När det gäller McIntosh så finns det idag bara nya C500 och C1000 samt tidigare C200 som är dual-mono, eller? och vad vet ni om dessa?
Ni som vet något om McIntosh CD och DAC kan givetvis ge mig information om dessa också, tackar på förhand
Tack för att ni delar med er
Edit: Fråga om cd/dac är tillagt. Edit2: Ändrat text efter påpekande av en vaken kille. |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
Edited by - byZan on 2010/06/26 18:31:21 |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2010/06/26 : 16:03:54
|
dual-mono |
|
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2010/06/26 : 16:57:00
|
Ja, ja huzze
Edit: det är justerat och klart nu |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
Edited by - byZan on 2010/06/26 18:32:17 |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2010/06/26 : 19:08:34
|
Flyttat från
quote: hjärnans har hört/aning avdelning
till
quote: hjärnans måste komma ihåg avdelning
|
|
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2010/07/01 : 18:58:30
|
Ingen som har några erfarenheter?
Ni kanske är på badstranden och har lagt ner hjärnans hifi tänk, jag förstår om det är så, men någon liten input vore trevligt |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
|
|
Leffler
Member
601 Posts |
Posted - 2010/07/01 : 21:45:13
|
Jag kör McIntosh för- och slutsteg och är mycket nöjd, även om det inte är till B&W! |
|
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2010/07/01 : 23:49:21
|
Kul att du postar
Inte B&W? vad är det då, då?
Vad var det som gjorde att du fastnade för McIntosh?
|
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2010/07/02 : 00:45:50
|
Ok, byZan även om vi har rätt olika utgångspunkter så ska jag förmedla mina begränsade erfarenheter av McIntosh-prylar. Jag använder vanligen mina HiFi-prylar minst 20-25 år innan utbyte/pensionering. För två år sedan var det hög tid för ny förförstärkare, den billigaste som uppfyllde min digra kravlista var McIntosh C2300 (samt ett Accuphase som inte fanns på svenska marknaden). Jag spelar mycket vinyl och även schellack och uppskattar att pickuplast kan justeras under spelning från fjärren. liksom tonkontrollerna. Jag är 55+ och min förhoppning är att inte behöva köpa någon mer analog förförstärkare. Rörmonoblocken i klass-A är specialbyggda av Erik Andersson på min beställning och har inte balanserad ingång. Därför stör det mig inte att C2300 är obalanserat internt. När MCD500 fanns tillgänglig lånade jag hem den en helg. Kort sammanfattning: SMOOTH! Dessutom grävde den fram lite mer ur inspelningslokalens bakre hörn på riktigt goda inspelningar. Tyvärr slätade denna "smoothness" ut de finaste nyanserna i artikulation och mikrodynamik i röster och instrumentalspel jämfört med mina trotjänare Marantz CD12+DA12, som dessutom har en byggkvalitet och materialkänsla som får t.o.m. MCD1000 + MDA1000 att kännas som andra klassens produkter (de har jag bara känt på i butik). Åter till MCD500, om SACD tycker jag inte, jag upplever ljudet som "photoshoppat" utslätat och onaturligt rent jämfört med den verklighet jag är van att höra som sångare och utövare av akustisk musik, konsertabonnent och (förr) flitig inspelare (mest live). I min verklighet hör jag mer "skit" och nyanser som förefaller vara "borttrollade" på SACD-lagret. CD-lagret låter för mig mer verklighetstroget på de flesta av mina hybridskivor.
Kan för övrigt nämna att jag tidigare i kväll varit hemma hos LennART och lyssnat på hans LaMayro rörförstärkare, som har ännu bättre dynamisk uttrycksfullhet än mina. Det är en egenskap som inga transistorförstärkare jag hört matchar(undantag Lavardin) oavsett hur stora makrodynamiska resurser de har.
(För extra headroom "fuskar" jag med 1 kW klass-D till fyra distribuerade subwoofrar under 80 Hz på musikformer där jag finner det befogat.) |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
Edited by - lennartj on 2010/07/02 00:47:59 |
|
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2010/07/02 : 08:57:58
|
lennartj, utgångspunkterna må vara olika men vi verkar ha en del gemensamt i alla fall Din hifi-resa är bara en annorlunda väg än min att nå målet och den verkar vara lika rolig som min. Andra gemensamma nämnare, 55+, vinylälskare, spelar inte sacd, gillar musik och annat också kanske? När det gäller sång och att spela något instrument, så vill jag inte påstå att jag är kunnig utan har bara fuskat lite (mest i min ungdom). Jag var nyfiken (är fortfarande nyfiken) och trodde att jag snabbt kunde lära mig själv, men så lätt var det inte.
När det gäller HiFi-prylar så har jag nog inte alltid tänkt verken logiskt eller ekonomiskt alla gånger, utan jag har fått försaka annat för att få det jag ville ha när det gäller HiFi-prylar. Jag har nog varit tudelad när det gäller hifi och musik. Tyckte det ena var roligare att lyssna till för det var så mycket hifi, å andra sidan så var det musiken som fick mig att stampa takten och bli berörd och jag blir med stigande ålder mer och mer berörd. Så att hitta det där perfekta ljudet för att det ska låta mycket HiFi är inte aktuellt, utan det ska låta bra, så bra eller så lika det jag tycker det låter i verkligheten.
McIntosh - har väl aldrig egentligen tittat på de produkterna förr, utan det blev så av olika anledningar. En sak som jag läst om är deras försteg som man kan ha både i transistor och rör utförande, det verkar intressant att få kunna lyssna till både rör och transistor? Vet inte mer än så om det och har heller inte hört skillnaderna, om det nu är några? MCD500 är väl omskriven att låta mycket bra, man undrar då om MCD1000/MDA1000 kombinationen?
Du har inte lyssnat till "Drömmen"? Det sägs att det ska vara en grym dynamik den levererar? Är själv ingen rörgubbe men lyssnar gärna på rörförstärkare och dess olika presterande, allt för att försöka lära mig mer. Lyssnandet sker oftast hos Mirre på Veteran HiFi där det också springer mycket rör-folk som jag lär mig av
Till sist så ska jag säga att jag idag inte vet hur jag ska komponera ihop mina prylar, eller om jag ska börja om i någon form, det är nog därför jag vill ha inputs utifrån.
|
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
Edited by - byZan on 2010/07/02 08:59:28 |
|
|
drkim
Klubbmästare HKS
2647 Posts |
Posted - 2010/07/02 : 09:24:35
|
Jag kör ju som sagt ett MC 352 steg föregångaren till MC 402, ett stereosteg på 2 X 350 watt, detta är tillverkat 2001 tror jag, som försteg kör jag C712 ett försteg ur McIntosh slimline serie - detta kom 1997 och är fjärrstyrt - båda är transistorsteg, jag har tidigare haft ett gäng olika SACD spelare, Yamaha, Sony och Marantz, alltid gillat mjukheten och djupet i ljudet från SACD i jämförelse med CD, mer vinyllikt om man säger så. Nu har jag dock gått retro och köpt en Teac VRDS 7 och är faktiskt riktigt nöjd - spelar inte speciellt mycket cd-skivor längre.
Istället kör jag Flac och MP3 från en mediaserver trådlöst till en Squeezebox Classic, än så länge kör jag analog ut och det sjuka är att det fullständigt knäcker allt annat jag haft hemma, jag är så nöjd med ljudet just nu, därför har jag inte stressat med att köpa nån extern Dac heller. Det viktigaste är att grundmaterialet är bra, det vill säga att musiken är bra inspelad från början, är den det - spelar det mindre roll vad den har för format sedan - en bra inspelad MP3 låter i mitt tycke bättre än en dåligt inspelad Flac eller CD.
Skulle dock kunna tänka mig en MCD 500 som har digitalingång och bra förstegsdel, så skulle jag skippa mitt försteg och köra Squeezeboxen in i 500:an - det hade varit nice...
Kablarna är Acoustic Zen och Harmonic Tech - högtalarna är de helt lysande Martin Logan Vantage med aktiva basar.
Du kan se och läsa mer på min hemsida - se nedan...
Mvh Jocke |
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2010/07/02 : 10:09:34
|
Visst har jag lyssnat på the Dream, hos Mårten via Coltrane Memento-högtalarna. Jag spelade samma skivor hos LennART som hade egenkonstruerade väl så stora högtalare (130 kg/st) med dubbla 12-tummare och mellanregister i d'Appolitokonfiguration, banddiskant och något högre verkningsgrad. Återgivningen från de båda riggarna hade likheter som makalös närvaro, dynamik, perspektiv och proportioner (inga bredkäftade sångerskor), men också olikheter. Dream/Mårten - ett myller av detaljer men alltför slank grundklang. LaMayro/LennArt - snudd på (överdriven) horndynamik, kroppslighet men jag saknade lite krispighet. |
|
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2010/07/02 : 14:17:02
|
drkim, jag har läst både din tråd och på din hemsida, rolig läsning och fina bilder. Schyssta prylar också Förresten, har du någon uppfattning om MCD1000/MDA1000?
lennartj, kan vara svårt att få det ena, men inte det andra, men valet måste vara lättare med desto mer kunskap och erfarenheter man besitter, eller? Jag vill tro det iaf, det är därför jag frågar om saker och ting. Jag tror att med mer/bättre kunskaper och erfarenheter så gör detta att mina val blir lättare, äh - det vete tusan förresten
Skulle ha varit roligt att ha fått lyssnat till dessa omtalade anläggningar, men vem vet? en vacker dag så......?
Tack för att ni berikar mig med era kunskaper och erfarenheter
|
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
|
|
drkim
Klubbmästare HKS
2647 Posts |
Posted - 2010/07/02 : 15:33:13
|
Nej - jag har faktiskt inte hört MCD1000/MDA1000 - sett dom live har jag gjort och det är imponerande pjäser...
Hifi-stället i Göteborg är väl det ställe där man borde kunna hitta dom i Sverige?
Tackar för omdömet förresten...
Mvh Jocke |
|
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2010/07/02 : 15:53:28
|
quote: Nej - jag har faktiskt inte hört MCD1000/MDA1000
Synd, hade velat höra lite om dessa imponerande pjäser
quote: Tackar för omdömet förresten...
Befogat och noga övervägt |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2010/07/02 : 16:09:59
|
Ja, Anders på HiFiStället har komplett Mac-sortiment. Jag köpte min C2300 och lånade MCD500 av honom. Faktiskt köpte jag mina Marantz CD12+DA12 av honom också för många år sedan. Från nästa vecka har han semesterstängt 5 veckor, tror jag. T.o.m. i morgon är han sannolikt extra medgörlig i affärer som leder till minskat lager och pengar in före stängning |
|
|
wakkz
Starting Member
9 Posts |
Posted - 2010/07/02 : 23:50:31
|
Har ingen personlig erfarenhet av MDA1000 eller MCD1000. Dock är det imponerande med dacens förmåga att upsampla till hela 768 kbit. Jag tror den kombon är snäppet vassare än MCD500. Värt att nämna är att MCD1000, trots sina 120? tusen kronor ej spelar SACD utan bara CD, medans MCD500 gör det.
Annan sak värd att nämna är att ryktet går att mcintosh är på G med en ny version av MDA. MDA1100.. Om jag misstänker rätt så blir det 32bit stöd samt USB ingång. Det är iaf det fansen frågat efter mest.
Men när det gäller pris/prestanda så är mcd500 odödlig. Den är dessutom helt balanserad. Och när det gäller försteg, tips är köra c200 och beställa LED kit från audioclassics.com så byter du ut glödlamporna i fronten till LED belysning. Den har mycket god MC phonostage dessutom. Eller så kör du all in och köper c500 med solid statedel eller c1000 med solidstate del / och rördel. Det kan inte bli fel. Användare på ovan nämnda amerikanska forum har extremt nöjda erfarenheter med kablage från Wireworld. Synergin mellan wireworld och mcintosh är legendarisk. Jag ska själv fixa hem lite silver eclipse kablar framöver och prova o se om det e nåt värt att investera i.
ps. byzan du får fixa lite nya bilder på andra forat nu! :D ds. |
Mcintosh C500T, MC501(2), MCD500 - ClearAudio Concept - MIT Powerbar-Z - B&W 803 Signature |
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2010/07/03 : 00:32:58
|
Förförstärkaren C200 är väl snarast att betrakta som en prisvärd föregångare till C1000 och ska inte förknippas med C220 som är den billigaste rörbestyckade obalanserade förförstärkaren i produktion och den har ej MC-ingång. C200 är vad jag sett (eller snarare inte sett) ovanlig på begagnatmarknaden och slutade tillverkas för flera år sedan. Jag håller med om att MCD500 är ett stort lyft jämfört med MCD301 och kostar mycket mindre än MCD1000 + MDA1000 men pris/prestanda jämfört med andra produkter på marknaden - ooo nej! |
|
|
Topic |
|