HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 McIntosh slut- och försteg till B&W?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

wakkz
Starting Member

9 Posts

Posted - 2010/07/03 :  01:11:18  Show Profile Send wakkz a Private Message
Beror på i vilket sammanhang tycker jag. Som enskild produkt är den säkert inte det. Men i byzans fall där han siktar in sig på att köra Mcintosh rätt igenom så är den det. Det är en ren omöjlighet att prova igenom allt marknaden har att erbjuda :P Vet att både Wadia och Esoteric har bra dacar och transporter tex. C200 har jag sett en dansk ha till salu bland annat. Var nära och hugga på den själv för några månader sen men fick för bra deal på c46. Fixar man bara LED kittet så har man ett mkt fint 100% balanserat försteg med MC phono.

Sen kan man faktiskt ifrågasätta hur viktigt det är för en själv med 100% balanserad signalväg. Vad är det? 3dB lägre noisefloor? Är det värt 60 tusen kr extra? :P

Mcintosh C500T, MC501(2), MCD500 - ClearAudio Concept - MIT Powerbar-Z - B&W 803 Signature

Edited by - wakkz on 2010/07/03 01:13:41
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2010/07/03 :  09:14:16  Show Profile Send byZan a Private Message
lennartj, HiFiStället är ett ställe jag har kontakt med, tack för tipset.

waaks, välkommen till detta forum och tack för all information du ger mig

Kul att ni skriver om era erfarenheter och att de är lite olika. Det gör att jag som frågar får vrida och vända på mina egna funderingar, det gillar jag
Synd att det alltid kommer nya prylar Men det behöver ju inte betyda att man inte skulle bli nöjd med äldre modeller för det

Jag hoppas det kommer mer inputs och att vissa tillfrågade svarar på mina mail om priser m m.

Jag läser och frågar vidare så får vi se vad det blir tillslut

Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2010/07/03 :  09:25:36  Show Profile Send lennartj a Private Message
Ja, jag medger att det såg väldigt snyggt ut hemma med den lånade MCD500 bredvid min C2300 och visst skulle ett MC2102 pryda sin plats och sannolikt inte låta sämre än de monoblock jag spelar på nu, men min ekonomi tillåter inte sådana extravaganser utan att jag avstår något annat.

Noise floor - jag kan bara konstatera att C2300 är imponerande tyst, även på MC-ingången och inte tillstymmelse till brum - det är redan långt under hörbarhetsgränsen i min miljö.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2010/07/03 :  10:30:13  Show Profile Send byZan a Private Message
quote:
Ja, jag medger att det såg väldigt snyggt ut hemma med den lånade MCD500 bredvid min C2300 och visst skulle ett MC2102 pryda sin plats

det skulle jag kunna tänka mig

"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2010/08/12 :  20:31:48  Show Profile Send byZan a Private Message
Jag frågade....
quote:
Du har inte lyssnat till "Drömmen"? Det sägs att det ska vara en grym dynamik den levererar?

lennartj- svarade....
quote:
Visst har jag lyssnat på the Dream, hos Mårten via Coltrane Memento-högtalarna.
Jag spelade samma skivor hos LennART som hade egenkonstruerade väl så stora högtalare (130 kg/st) med dubbla 12-tummare och mellanregister i d'Appolitokonfiguration, banddiskant och något högre verkningsgrad.
Återgivningen från de båda riggarna hade likheter som makalös närvaro, dynamik, perspektiv och proportioner (inga bredkäftade sångerskor), men också olikheter.
Dream/Mårten - ett myller av detaljer men alltför slank grundklang.
LaMayro/LennArt - snudd på (överdriven) horndynamik, kroppslighet men jag saknade lite krispighet.

Efter imorgon kväll så ska jag tala om vad jag jag själv tycker Erik kommer tillsammans med Mirre hem hit och demar The Dream
Vi har lite att jämföra med, Classé vs McIntosh vs The Dream, f*n va roligt det ska bli....
Vinyl, cd, dator.....jag måste hålla mig fokuserad när dessa herrar börjar prata teknik, rör, p-p, Hz, db och allt annat som jag är så dålig på men vill lära mig mer av, fokus, fokus, fokus!

lennartj- vi får mycket att diskutera i Götet i september, jag ser fram emot både det mötet och morgondagens batalj.

"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/08/12 :  20:54:52  Show Profile Send huzze a Private Message
Det här börjar urarta herr byZan

Jag har en bok från Svenska HiFi Institutet från -75 du kan få låna. Där står en hel del "basic" som du kanske vill ta del av. Läste den i veckan och vissa saker fick jag bekräftat som jag kommit underfund med själv under åren, andra saker blir lite överkurs, men man måste ju inte läsa allt. Tar hem den från landet, så PM'ar jag dig när du kan hämta den. Stundtals underhållande läsning med tanke på dåtidens svenska och de engelska låneorden.

EDIT: Ladda kameran!!!

Edited by - huzze on 2010/08/12 20:55:41
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2010/08/12 :  21:00:36  Show Profile Send byZan a Private Message
quote:
Det här börjar urarta herr byZan

Är benägen att hålla med dig Men attans vad kul
quote:
EDIT: Ladda kameran!!!

Jag är av det manliga könet och kan därför inte göra två saker samtidigt

PS den boken skulle jag ha läst redan då, det verkar vara för sent nu DS

Edit: la till PS

Mina system...

Huvudsystem
Andrasystem

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine

Edited by - byZan on 2010/08/12 21:02:31
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/08/12 :  21:06:53  Show Profile Send huzze a Private Message
Tar hem den ändå, så får du lite hemläxa
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2010/08/13 :  09:31:02  Show Profile Send byZan a Private Message
Jag är spänd inför kvällen, som ett barn (och jag själv) på julafton

Mina system...

Huvudsystem
Andrasystem

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/08/13 :  09:32:32  Show Profile Send huzze a Private Message
HiFive
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2010/08/13 :  23:40:10  Show Profile Send byZan a Private Message
Nu, precis nu lämnade Erik och Mirre mig och tog The Dream med sig. Jag ska smälta lite intryck och återkommer under morgondagen, men jag tror att jag kommer att skriva om kvällen i tråden mina system.
Hoppas att ni inte misstycker

Mina system...

Huvudsystem
Andrasystem

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2010/08/14 :  09:02:42  Show Profile Send bearwik a Private Message
Nejdå, inte alls.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066

Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2010/08/14 :  10:07:44  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Jag har inga omfattande erfarenheter av McIntosh och jag vet inte hur dina tankegångar går efter gårdagens erfarenheter, men jag tänkte dela med mig av lite generella erfarenheter jag gjort.

Dina funderingar om att hålla sig till ett märke sammanfaller till stor del med mina erfarenheter. Oftast så finner man en synergi mellan försteg och slutsteg, men däremot signalkälla har överraskat vid ett flertal tillfällen.

För att återgå till försteget som verkar ge dig lite huvudbry just nu. Försteg verkar vara en komponent som många ofta glömmer bort. På något sätt så får gärna slutsteget sluka en större del av budgeten medans försteget blir lite underordnat. Detta tänket är inte bra. Ett bra försteg kan ge dig mycket mer av dina anläggning. Har du ekonomiska möjligheter så skulle jag rekommendera dig att matcha försteget med slutsteget, det vill säga att prova det försteg som ligger i samma serie som slutsteget och är tänkt från tillverkarens synvinkel att de skall samverka till en musikalisk enhet.

Nu är det så att pris/ prestanda förhållandet kan vara avsevärt mycket bättre på att välja ett försteg ur en modellserie under och det är en värdering som är upp till dig. När man lyssnar så brukar det vara bra att försöka sätta hifi parametrarna åt sidan och koncentrera sig på hur musiken kommunicerar med dig.

Musik med känslor vinner i längden!

En liten parantes bara. Vad du än väljer för kombination, Ge dig och den kombinationen tid att utvecklas tillsammans. Jobba med den!

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2010/08/14 :  10:52:53  Show Profile Send byZan a Private Message
Audionet -
quote:
Jag har inga omfattande erfarenheter av McIntosh

det gör inget, jag är glad och tacksam för allas synpunkter
quote:
och jag vet inte hur dina tankegångar går efter gårdagens erfarenheter

nu är det huvudbry, nästintill migrän kan jag säga
quote:
Dina funderingar om att hålla sig till ett märke sammanfaller till stor del med mina erfarenheter. Oftast så finner man en synergi mellan försteg och slutsteg, men däremot signalkälla har överraskat vid ett flertal tillfällen.

Mmm, så långt har jag också kommit på min resa.
quote:
För att återgå till försteget som verkar ge dig lite huvudbry just nu. Försteg verkar vara en komponent som många ofta glömmer bort. På något sätt så får gärna slutsteget sluka en större del av budgeten medans försteget blir lite underordnat. Detta tänket är inte bra. Ett bra försteg kan ge dig mycket mer av dina anläggning. Har du ekonomiska möjligheter så skulle jag rekommendera dig att matcha försteget med slutsteget, det vill säga att prova det försteg som ligger i samma serie som slutsteget och är tänkt från tillverkarens synvinkel att de skall samverka till en musikalisk enhet.

Exaktemente Men man kan köra direkt in i apparaten, det fick jag lära mig igår och det skulle spara utgifter för ett försteg, men då kan man inte sitta med en fjärrkontroll och sköta bl a volymen
quote:
Musik med känslor vinner i längden!

quote:
En liten parantes bara. Vad du än väljer för kombination, Ge dig och den kombinationen tid att utvecklas tillsammans. Jobba med den!

Du har läst om min resa förstår jag Tack för att du skriver och delar med dig av dina tankar

Mina system...

Huvudsystem
Andrasystem

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2010/08/15 :  15:17:48  Show Profile Send byZan a Private Message
Bara för att jag haft Drömmen hemma på besök, så har mitt intresse för försteg inte avstannat. Så fortsätt att ge mig era erfarenheter och tips

Mina system...

Huvudsystem
Andrasystem

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2010/09/19 :  10:54:05  Show Profile Send byZan a Private Message
Jag önskar att jag hade kunnat bestämma mig

Skulle verkligen vilja få låna hem försteget C1000C/P för att kunna jämföra med min Classé CP-700.

Valet är också lite beroende på hur jag ska göra i fritidshuset med musiklyssnandet, hmm?

Vidare tips/tankar/synpunkter mottages fortsättningsvis tacksamt

Mina system...

Huvudsystem
Andrasystem

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000