HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 USB vs. Toslink vs. SPDIF?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2010/09/19 :  18:21:15  Show Profile Send markusA a Private Message
När jag besökte Arken-mässan verkade det populärt att använda en laptop som signalkälla.
Man använde ofta en USB anslutning till en DAC.

Vad finns det för för-/nackdelar med de olika anslutningarna?
Det verkar onekligen väldigt enkelt och smidigt att bara plugga in en usb-kabel mellan datorn och dacen...
Varför skaffa speciella ljudkort med toslink eller coax anslutning (spdif)? (Inte så enkelt om man vill använda en laptop)

Mschill
Member

420 Posts

Posted - 2010/09/19 :  18:48:41  Show Profile Send Mschill a Private Message
På ett annat forum har vi diskuterat detta ingående mycket matnyttigt att läsa.
http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=7766

Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2010/09/19 :  20:51:42  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
USB är inte gjord för att streama data till en DA-omvandlare, bara att flytta data från en plats till en annan.
Det innebär att man får problem med jitter om man skickar datan direkt till en DA-omvandlare.
Men om man tar hänsyn till detta och använder sig av en överföring där man mellanlagrar datan i DA-omvandlaren, så kan man eliminera jitter vid överföringen.
Alltså, hur bra det blir med USB-överföring beror på hur det är gjort.
Det går alltså inte att dra några generella slutsatser bara för att det råkar finnas en USB-port i DA-omvandlaren.
Man får ta reda på lite om den underliggande tekniken.
Skillnaden mellan optisk (toslink) och elektrisk (koax) överföring enligt spdif-protokollet är att en elektrisk överföring kan ge en större bandbredd och lägre jitter. Men det går att fuska med den elektriska överföringen och då låter det dåligt. Dessutom verkar det som utvecklingen när det gäller den optiska överföringen inte legat still.

Nu har jag ägnat en massa ord till att förklara att det inte går att säga något generellt om kvaliten på överföringen i något av fallen vilket väl var precis vad du ville höra, eller?
Är du nöjd med svaret?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2010/09/20 :  11:30:22  Show Profile Send markusA a Private Message
Jag tittade lite på euphonia forumet och det var långa trådar men det var mest bara om skillnaden på usb-kablar.
När de gäller kablar är jag alltid lite skeptisk då jag hör folk med guldöron beskriva skillnaderna i ljud beroende på kabel. Det kan finnas skillnader men jag tror det när jag själv hör det.

Om USB per automatik skulle innebära jitterproblem så skulle jag dra öronen åt mig och köra med toslink (tror jag) men dacen jag pillar med kör asyncront och klockar om allt efter den egna klockan.
Om det oberoende av anslutning beror på utförandet snarare än tekniken själv så finns det inte så mycket annat att göra än att prova och se hur resultatet blir.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2010/09/20 :  12:27:27  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Om dacen kör asyncront så fungerar USB säkert jättebra. Då är den ju gjord för USB.
Eftersom den bara flyttar information via USB så har kabelvalet säkert ingen betydelse.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2010/09/20 :  13:37:54  Show Profile Send markusA a Private Message
Eller ja, det är inte helt lätt att få fram exakta svar på det format man själv vill ha dem.
Den klockar om allt efter en egen klocka och jag har för mig att jag sett något som jag uppfattade som asynkront?
Det rör sig om en Buffalo II med ES9018 krets.

Efter som jag själv måste bygga in valfritt interface så tänkte jag att det kunde vara bra att få höra vilka för-/nackdelar de olika alternativen hade att erbjuda. (Det är därför jag lade tråden här istället för i DIY avdelningen.)
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2010/09/20 :  18:15:13  Show Profile Send JonasY a Private Message
Om man kör med en laptop som signalkälla och en USB-dac som inte kräver extern strömförsörjning kan man köra på batteridrift och därmed slippa nätstörningar!

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP

Edited by - JonasY on 2010/09/20 18:15:35
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2010/09/20 :  19:35:40  Show Profile Send Joda a Private Message
Glöm inte att USB lätt blir stört av diverse applikationer. AV, webbläsaren och annat smått och gott.
Blir lätt knäpp i ljudet. iaf på min bärbara. Använder den dock medan jag lyssnar så det kanske inte är så konstigt.

I och med att man inte kan få klocksignal via USB så måste DACen ha en egen klocka.

Läsvärt om man är intresserad.
http://www.faculty.iu-bremen.de/birk/lectures/PC101-2003/14usb/FINAL%20VERSION/usb_protocol.html

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2010/09/20 :  20:57:48  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message
Jag hade stora latency-problem som gav drop-outs.
Dessa försvann helt när jag stängde av WLAN:et.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2010/09/22 :  16:20:02  Show Profile Send Lovan a Private Message
JonasY: Du slipper nätstörningar men du får alla störningarna från nätdelen som transformerar spänningarna.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2010/09/22 :  18:02:00  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message
Det är helt tyst när jag kör på batteridrift mot EMU 0202.
Däremot väsnas det en hel del med nätadaptern i.

Menar du att även vid batteridrift stör PC:ns nätdel?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000