HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Åsikter om Magnepan 1.7
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2010/06/19 :  10:53:31  Show Profile Send pak a Private Message
hur påverkas såna av rummet?
tänker mest på om tex ena hörnet bakom genererar mer bas än i andra (med lådhögtalare).
vansinnigt intressanta högtalare hur som helst.
hur är de att driva?

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2010/06/19 :  11:33:50  Show Profile Send Adagio a Private Message
Vad jag förståt så gillar dom stabil ström, dvs ampere mer än watt. Fungerar mycket bra med min enkla Krell kav 400xi.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/06/19 :  11:46:42  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
hur påverkas såna av rummet?

Generellt så har dipoler färre rumsproblem än lådhögtalare.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/06/19 :  12:11:03  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det pratades lite om subar i tråden, Mace som spelar på stackade ESL-57 har mina dipolsubar på test.
Att framkalla rumsresonanser var ganska lätt men efter lite trixande så fick vi till det riktigt bra!
En naturlig förlängning nedåt

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2010/06/19 :  12:51:21  Show Profile Send Sceptic a Private Message
quote:
hur är de att driva?

Kräver en hel del även om en del tycker det fungerar utmärkt med små rörsteg. Så här skrev Stereophile i sin recension av MG3.6/R (som i och för sig är en svårare last): "Another consideration is that although the 3.6/R is a benign load - mainly resistive and a fairly flat 4 ohms - at 86dB/2.83V/m they're not terribly sensitive. The VAC Renaissance 70/70 is an unusually strong 70W amp, but wasn't really enough to make the Maggies sing. The Mark Levinson No.20.6s, VTL Ichibans, and Classé CAM-350s all did better jobs of resolving low-level dynamics and detail, and opened up the soundstage noticeably. I spent time with all three, but ended up preferring and doing most of my listening with the Classé monoblocks, which are rated as delivering 700Wpc into the Maggies' 4 ohm load"

Edited by - Sceptic on 2010/06/19 12:56:01
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2010/06/19 :  15:48:03  Show Profile Send Kilgore a Private Message
Lyssnade lite hastigt på ett par 1.7 på Ljudprodukter i Malmö igår.
De var uppackade i torsdags kväll, så de höll på att spelas in, men ojoj vilka trevliga högtalare, man får nog kalla dem ett fynd i prisklassen. Sak bli kul att lyssna på dem igen när de är inspelade, och experimentera med lite olika subar från tex Velodyne...

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2010/06/19 :  15:50:10  Show Profile Send Kilgore a Private Message
Ang drivning så var det CAT JL2 som stod för effekten, men Calle hade även testat med minstingen från Simaudio Moon på2x50W, och då den dubblar i 4ohm så var det fullt tillräckligt för 1.7

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2010/06/25 :  15:41:10  Show Profile Send Adagio a Private Message
Har snabb-lyssnat lite.
En hifikompis ringde häromdan och förtäljde att nu hade minsan 1.7 kommit till leffler och om jag tordes skulle jag dit o lyssna. Jag frågade om han inte kunde komma förbi en stund och lyssna på 1.6an hemma hos mig medans han hade intrycken från 1.7 färskt i minnet.
Till saken var att 1.7an hade gått sedan fredagen och över helgen med ca 60-70 timmar i bagagen medans mina spelat ca 20 timmar.

Danne kom förbi med sin lilla dotter och tyckte att den vita varianten var snyggare samt att de var större än han mindes 1.6.
Måtten är nog exakt som den nya 1.7 dock.
Vi satte oss tillrätta och började en lyssningsession med lite av varje, redan efter första stycket sa Danne att jag nog lugnt kunde provlyssna på 1.7 utan att få ångest.

Enl honom kände man igen flera parametrar men den största skilnaden var att man slappnade av med 1.6an och fick massor av mersmak på att lyssna på musik.

Själv gick jag ner till lefflers nästa dag för en kortlyssning och för möjligheten att få se dom i svart.

Jorå visst hör man att det är samma högtalarfamilj, trotts min korta erfarenhet av dipoler lyckas jag ringa in vad det är i dipol-ljudet som jag verkligen älskar, förmågan att få musiken att flyta ut fritt utan ansträngdhet.
I korthet är nog den nya högtalaren vassare både vad det gäller prestanda och ljudkaraktär, bättre dynamik men lite mer "på". Inte lika behagfullt mjukt och delikat diskantregister, men med tydligare upplösning och mikrodynamik. Vidare har 1.6an lite fetare mellanbas vilket gör mansröster behagligare att lyssna på. Vid tillfälle ska det spelas på både 1.6 och 1.7 vid samma tillfälle(hemma hos mig) och med samma kringutrustning för en mer exakt rapport.

Den nya högtalaren låter som man har gått ett steg mer mot elektrostatljudet på gott och ont, men efter tio år måste man ju som producent idag presentera något nytt annars är man rökt. Det hjälper inte att man redan har tillverkat "den perfekta högtalaren" man måste visa framfötterna.

Vad som är bäst är nog ytterst mer en fråga om smak och preferenser, en sak verkar dock klar det kommer nog att finnas anhängare av både den "nya" och den "gamle" och detta kommer i sin tur göra att det kommer finnas efterfråga på 1.6 för de som vill njuta av musiken på det underbara sätt som de presenterar den på.

Återkommer då den seriösa duellen ska utspela sig.

Edited by - Adagio on 2010/06/25 15:46:46
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2010/06/29 :  08:54:50  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag har också lyssnat lite snabbt på 1.7 och det som slog mig direkt var att S-ljuden blivit bättre än med 1.6 och även ljudbildens precision. I övrigt är det mesta sig likt och det är ett gott betyg, basen kan jag inte uttala mig om eftersom placering och relativt kort inspelningstid på högtalaren gör bedömningen osäker.

En sällsynt prisvärd högtalare för den som kan placera högtalarna relativt fritt från väggen bakom och lyssnar mycket på akustisk musik tycker jag och det omdömet gällde förstås även föregångaren.
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2010/06/29 :  12:31:27  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Svårdrivna?

Ingen aning. Men det påstås ju det lite varstans.

Tretti Watt parallel single end rör är vad jag kör med.
Det lät då inte "kraftfullare" med trissesteg specade till över hundra Watt i alla fall.

Försök styra undan bakåtljudet med en kraftig toe-in.
Ser många bildet på nätet, där skärmarna står nästan parallellt med bakom-väggen.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2010/06/29 :  18:31:04  Show Profile Send Sceptic a Private Message
quote:
Återkommer då den seriösa duellen ska utspela sig.

Blir intressant att höra om du tycker 1.7 är en uppgradering över 1.6 eller helt enkelt presenterar ljudet på ett något annorlunda sätt.
Go to Top of Page

garmen
Member

757 Posts

Posted - 2010/06/30 :  08:53:18  Show Profile Send garmen a Private Message
gårdagen till ära så stegade jag in till Akkelis och beställde mig ett par 1.7, det var min födelsedagspresent till mig själv :P
dock så får jag vänta lite på leverans, sen att man skall iväg och jobba på annan ort hela nästa vecka gör inte väntan lättare :(

men den som väntar på något gott :) fick allt se och höra Olle Ljungström igår på liseberg

"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har"
Lukas 8:18

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882
skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2010/07/18 :  11:37:51  Show Profile Send pak a Private Message
garmen- Blev du nöjd?

flera som hunnit lyssna eller?

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2010/07/18 :  22:24:54  Show Profile Send forken a Private Message
Jag har lyssnat på dem i butik och tycker de låter riktigt bra. Gillade 1.6 och dessa låter i mina öron minst lika bra.

Dock verkar som Magnepan har lite leveransproblem, hörde 1.7 är restnoterade till tidigt 2011 nu så blir nog inte många köp/recensioner innan dess.

Go to Top of Page

garmen
Member

757 Posts

Posted - 2010/07/18 :  22:48:21  Show Profile Send garmen a Private Message
vet inte ännu, förhoppningsvis så kommer dom i sept. så jag går i väntans tider som den sken-gravida mannen sa

"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har"
Lukas 8:18

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882
skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2010/07/19 :  22:14:25  Show Profile Send Sceptic a Private Message
quote:
Dock verkar som Magnepan har lite leveransproblem, hörde 1.7 är restnoterade till tidigt 2011 nu så blir nog inte många köp/recensioner innan dess.

Har hittills sett endast en recension, i TONE Audio
http://www.tonepublications.com/magazine/toneaudio-issue-30/

quote:
80 par anlände till Sverige i slutet av förra veckan. Denna vecka tullas dom in och i början/mitten av nästa vecka anländer dom till butikerna.

Har svårt att tro att dessa redan skulle vara sålda???!!!

Edited by - Sceptic on 2010/07/19 22:17:55
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/07/19 :  22:44:40  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
väntetid till Sep, togs det inte in massa par?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2010/07/21 :  12:46:38  Show Profile Send OcA a Private Message
Var inne hos Lefflers och lyssnade en timme härom dagen. Spelade på nån sorts Naim-elektronik och körde allt från blues, jazz, rock, pop osv osv... Rätt varierat material och ingen subba inkopplad.

Var en rätt blandad upplevelse. Vissa saker lät riktigt bra med enorm närvaro och glöd, medans annat material bara lät hårt och ansträngt (oavsett genre faktiskt, viss rock lät sagolikt tex).

Tycker nog att de på det hela taget hade väl mycket energi i toppen och även en viss inneboende hårdhet i diskanten. Kan bero på lång inspelningstid och även på felmatchad elektronik.

Skillnaden på mina paneler jag har var att mikrodynamiken var klart bättre i Maggisarna, men jag tyckte det lät alltför hårt och kallt för min smak. Saknade lite värme och glöd.

Ska ta en ordentlig lyssning vid tillfälle med annan elektronik också så får vi se. Totalt sett en blandad och lite splittrad upplevelse, men det starkaste minnet var nog ändå det vassa diskanten och hårdheten i toppen - tyvärr...

Sen kanske de mår bra av att få lite stöd i basen, då kanske diskanten inte blir oika påträngande?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2010/07/22 :  13:36:22  Show Profile Send Sceptic a Private Message
quote:
Tycker nog att de på det hela taget hade väl mycket energi i toppen och även en viss inneboende hårdhet i diskanten. Kan bero på lång inspelningstid och även på felmatchad elektronik.

Skillnaden på mina paneler jag har var att mikrodynamiken var klart bättre i Maggisarna, men jag tyckte det lät alltför hårt och kallt för min smak. Saknade lite värme och glöd.

Kan vara en anledning till att många gillar rör eller transistorkonstruktioner med lite varmare klang, exempelvis Pass, till planarerna. Se recension ovan.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2010/07/24 :  10:05:50  Show Profile Send Adagio a Private Message
Krell KAV 400xi fungerar mycket väl med 1.6qr iaf. den levererar mycket stabilt runt 4ohm. jag vet inte om den är särskilt varm i klangen, bra blir det hursomhelst.

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/07/24 :  10:52:27  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Tycker nog att de på det hela taget hade väl mycket energi i toppen och även en viss inneboende hårdhet i diskanten.
Verkar konstigt, hur långt från bakvägg stod de? Var det kala väggar?
Spelades det på mycket stark volym?

Jag har varit inne hos Akkelis och lyssnat lite kort för ett par veckor sedan och jag tyckte de spelade mycket bra och definitivt inte som ovan.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

donald
Member

147 Posts

Posted - 2010/07/27 :  12:37:37  Show Profile Send donald a Private Message
Fick idag mina Magnepan 1.7 levererade av Stefan på Akkelis audio.Som en självklarhet körde han hem dom till mig.Det är service.Vill lämna ett första intryck av dom.Kan tillägga att jag har haft fina högtalare förut.Sonus Faber,Revel,Mirage.Redan efter några favoritspår förstod jag att detta var nog det bästa jag hört.Hela rummet fylldes med ljuvliga toner.Det låter så rätt och basen räcker absolut till.Återkommer när dom har blivit inspelade.

donald
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2010/07/27 :  16:11:14  Show Profile Send Snutten a Private Message
Hur mycket förstärkare behöver 1.7? Verkar intressanta...
Har ett slutsteg på 125 i 8ohm/250 4ohm /400W 2ohm, räcker det tror ni?
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2010/07/28 :  07:44:25  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Hur mycket förstärkare behöver 1.7? Verkar intressanta...
Har ett slutsteg på 125 i 8ohm/250 4ohm /400W 2ohm, räcker det tror ni?

Jag använder 30watt single end rör till mina 1.6.

Jag har aldrig upplevt att det inte räcker.

Tror att frågan mer handlar om personliga krav än om effektsiffror.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2010/07/28 :  13:19:40  Show Profile Send Sceptic a Private Message
quote:
Hur mycket förstärkare behöver 1.7?

Nog bäst att prova själv då många menar att det krävs MINST 200W medan andra, som strmbrg, anser att 30W räcker gott och väl.
Skulle naturligtvis lagt till att det kan vara stor skillnad vad gäller drivförmåga på två förstärkare med samma uppgivna effekt.

Själv tycker jag att de lite större panelerna (3.6 och de gamla IIa) kräver en del av förstärkaren för att få igång baspanelerna och inte minst för att behålla greppet om dessa.

Jon Valin lovade att även testa 1.7 (kommande recension i TAS) med mindre förstärkare, mindre dyra än de ARC REF 610T (600W) han körde dom med i en preview. ARC´s integrerade 120 wattare VS115 och Odyssey Khartagos (140W) skulle vara två av "de mindre".

Edited by - Sceptic on 2010/07/28 14:25:02
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000