HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bästa Datorbaserade lösning?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2010/04/27 :  10:14:55  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Hej,

Funderar aktivt på att uppdatera min Audionet ART G2 spelare + EPS strömdel till "nästa generations" digitala källa...

Har tittat på både Bladelius Embla, PS Audio Perfect Wave samt Esoteric SA-50, men inget av alternativen verkar riktigt 100%.

Några tankar kring hur man kunde bygga upp ett system kring, t.ex. en MacBook + någon DA-omvandlare som klarar 24/192 och är fullt balanserad? Finns det ens möjligheter att få ut AES/EBU ur en Mac laptop?

Fullt balanserad signal in till försteget är ett måste.

Har inte direkt skyndsamt, så tänkte göra min hemläxa ordentligt innan jag fattar beslut...

Mvh,

RKL

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2010/04/27 :  12:03:50  Show Profile Send svanbo a Private Message
Tror frågan passar bättre hemma i avdelningen "Wifi och flerkalansHifi"

http://www.hififorum.nu/forum/forum.asp?FORUM_ID=39
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2010/04/27 :  14:12:05  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Tja, inte i dethär fallet. Den skall driva ett rätt tungt två-kanalssystem, som inte har något med varken Wifi eller flerkanal att göra....

Därför tänkte jag att det kunde finnas folk här som även kunde jämföra med de spelare jag nämner ovan.

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2010/04/27 :  14:38:26  Show Profile Send CC a Private Message
Så som nyttjande av "klämboxen" så kan jag inte annat att rekommendera den lösningen då den i mitt tycke har flertalet bra företräden. Har kollat runt lite men tycker ändå att den är den smidigaste/bästa/billigaste lösningen.

1. Dedikerad "server" för musiken som du placerar på valfri plats = gott om diskutrymme och inga visuella eller ljudliga störningar.
2. En fast tp-kabel (bättre än köra trådlöst) till en Squeezebox (finns några alternativ samt lite intressanta moddningar om man vill pressa mer ut ur den).
3. Häng på "värsting"dac med de önskade utgångarna till ditt försteg.
4. Styr eländet med din bärbara dator för bästa överblick alternativt med lilla fjärrren...

Summering: Med lite omsorg så kommer man långt och inget hindrar att du behåller din cd-spelare som komplement och som referens.

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2010/04/27 :  15:03:55  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Vad menar du med den "bästa lösningen" RKL? Handlar det om användarvänlighet eller ljud?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/04/27 :  15:06:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag förordar en lösning med professionellt studioljudkort. I mitt fall så använder jag Lynx Two B, det
klarar 24/192 och är fullbalanserat. Finns dessutom flera digitala möjligheter att plocka ut ljudet.
Det sitter monterat i en helt fläktlös dator med SSD-disk.

Spelar upp i J.River Mediacenter som mellanlagrar musiken i ramminnet för minimalt jitter, där finns även möjlighet
att driva sub och ställa fas och delay till denna. Finns även plugin för rumskorrigering om man vill.

Jag har skippat försteget och driver slutstegen direkt.

Edit, lägger till länkar:
http://www.lynxstudio.com/product_detail.asp?i=12
http://www.jrmediacenter.com/featurelist.html

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2010/04/27 16:56:28
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2010/04/27 :  18:30:54  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag håller med CC men föreslår en iPod Touch istället för dator för att styra klämboxen.
Trådlöst funkar utmärkt hos mig. Vill inte ha in en dator i musikrummet.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2010/04/27 :  19:48:16  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Om du härjar i de prisklasserna så titta på transportern istället, finns många schyssta moddar till den också. Av egen erfarenhet så är jag inte värst imponerad av trådlöst. Men måste lösningen vara trådlös?

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Double A
Member

2095 Posts

Posted - 2010/04/27 :  19:52:39  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message
Jag håller inte med CC.

Ja hoppade på "klämbox" vågen, rippade över ett gäng skivor och tyckte det va hur kul som helst att kunna se skivomslagen i fjärren!

Efter en månad så började jag tröttna på alltid vänta på att systemet skulle uppdatera sig varje gång jag ville lyssna

Kanske är mig det är fel på, eller så vill jag ha en mer bekymersfri spelare.

AA

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2010/04/27 :  21:14:39  Show Profile Send markusA a Private Message
Jag gillar Bernt's lösning även om jag själv är lite partisk för en extern dac.
Det skulle vara mkt intressant att höra mer om den där plugin'en för rumskorrigering. :D
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/04/27 :  23:35:31  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Det skulle vara mkt intressant att höra mer om den där plugin'en för rumskorrigering. :D

Här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=45391

Förresten, som info kan jag säga att TAD spelade de högupplösta formaten via Lynx Two på Stockholmsmässan så en del av er har alltså hört vad det ljudkortet presterar.

Vill man ha digitalt ut 24bit/196kHz AES/EBU så är Lynx AES16 en bra lösning som användes av Audio Nord när de demade Wilson Alexandria på Plaza under förra Arkenmässan. Då matade det kortet en Audio Research dac.
Lynx EAS16: http://www.lynxstudio.com/product_detail.asp?i=13

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2010/04/27 23:53:24
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2010/04/28 :  08:49:05  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Allt detta krångel och sedan låter det fortfarande mycket bättre med vinyl?


MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/04/28 :  08:59:16  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vinyl är sällan datorbaserat. Förresten - "Krångel" -

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2010/04/28 09:08:57
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/04/28 :  09:14:47  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Mac in i Audioneten via USB fungerar bra.
Kolla med Audionet här på forat :-)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/04/28 :  09:32:09  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Klarar den lösningen 24/192? Hade för mig USB är en flaskhals men jag är osäker.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/04/28 :  10:22:37  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det vågar jag inte svara på!
Men som jag förstod det så nyttjas cd:n väldigt sällan nuförtiden.
Han använder en touch som fjärr, har jag för mig.

Bäst att droppa ett Pm så får ni reda på korrekta uppgifter

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2010/04/28 :  10:36:36  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Efter en månad så började jag tröttna på alltid vänta på att systemet skulle uppdatera sig varje gång jag ville lyssna


Det låter i mina öron som att du har en felaktig inställning någonstans. Jag har använt min SB-lösning i flera år nu utan någon som helst väntan på uppdatering när jag ska lyssna.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2010/04/28 :  11:20:26  Show Profile Send markusA a Private Message
Mkt intressant med pcbaserad digial EQ/korrektion.
i) Man kan trolla bort en bsc vilket är ett + i min bok.
ii) Rumskorrigering och hantering av jobbiga peakar är trevligt det med.
iii) Den obligatoriska frågan... påverkar den digitala bearbetningen ljudet på något negativt sätt?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/04/28 :  11:41:08  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Förresten, när man läser specifikationerna på Squeezebox Touch och Transporter så står det att de klarar 24/96, står inget om 24/192 som var önskemålet.

Hefty, du får väl komma förbi så kan vi provlyssna pluginen för digital EQ/korrektion.
Jag har den inte installerad nu men det fixar vi på 20 minuter om du är intresserad.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2010/04/28 :  12:01:28  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Klarar den lösningen 24/192? Hade för mig USB är en flaskhals men jag är osäker.

Det är en myt att USB 2.0 skulle vara begränsningen. Självklart beror det på hur många kanaler man vill klämma in för förr eller senare tar ju bandbredden slut. Däremot är de flesta chip för USB-ljud inte beskaffade för att klara 24/192...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2010/04/28 :  12:03:23  Show Profile Send markusA a Private Message
Bernt> Det låter trevligt. :)
Alltid nyfiken på lösningar jag inte provat förut.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/04/28 :  12:59:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Däremot är de flesta chip för USB-ljud inte beskaffade för att klara 24/192...
Aha, så det var så det var.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2010/04/28 :  15:55:32  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Bernt, det är svårt att få de absolut högsta upplösningarna om man skall husera hela DA-omvandlingen i ett datorchassie. Det finns mycket EM-störningar, både ledningsbundna och strålade inuti chassiet som man inte kan kontrollera. Det skulle kunna vara därför som LYNX inte anger högre SNR än 116 dB för Lynx two. 116dB är någon/några bitar ifrån vad 16 bitar representerar i SNR.

Missförstå mig inte, Lynx Two är ett grymt bra ljudkort som många använder för mastring. Jag är själv riktigt sugen på att se vad ett sådant kort kan göra i mitt tysta Zalman-chassie. Men jag funderar på om 116dB verkligen kan göra 24-bitars filer rättvisa?

Om ni inte redan läst John Atkinsons "A case of Jitters" så gör det. Det är mycket intressant läsning för den som vill dyka ner i den tekniskt djupare delen av HiFi-lagunen.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2010/04/28 :  15:59:00  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
116dB är någon/några bitar ifrån vad 16 bitar representerar i SNR.

Du menar väl 24 bitar?

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

ukiro
Member

66 Posts

Posted - 2010/04/28 :  20:08:24  Show Profile  Visit ukiro's Homepage Send ukiro a Private Message
Precis, 16 bitar är 96dB.

Snabbt om min filosofi för datorljud:
  • Håll lagringen i annat rum såvida det inte är 100% fläktlöst och SSD.
  • Digitalt ut från dator/NAS, utan EQ, uppsampling eller volymkontroll (bittransparent).
  • Klocka om signalen utanför lagringen, i samband med D/A-omvandling.
Jag håller på och snålar ihop till de sista bitarna i pusslet men det kommer bli NAS med RAID5 på hårdvara som kan köra Squeezebox Server. Denna skickar till en Squeezebox Receiver (som får bytas till en Transport om jag ska över 16/44,1), som ska få skicka digitalt till en DAC med egen klockning eller väldigt gedigen PLL-lösning. Sen korta signalkablar till förstärkaren. Styr allt med iphone & iPeng samt laptop, Duet-fjärren i nödfall.

Alternativ 1: Digital förstärkare a la NAD M2 / Devialet D-Premier / Lyngdorf TDAI 2200, etc.

Alternativ 2: Fläktlös SSD-burk i hifiracket (moddad mac mini t ex) som skickar via firewire till Weiss-DAC eller via USB till Ayre qb-9, t ex. Dock osäker på kontrollgränssnitt här.

Edited by - ukiro on 2010/04/28 20:09:03
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2010/04/28 :  21:46:20  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message
Bernt - det låter som om ett LynxTWO skulle kunna vara något för mig. Att få sex kanaler delade, eqade och delayade utan att behöva ansluta ett externt aktivt delningsfilet vore ju toppen! Skall helt klart kolla upp detta. Tack för tipsen...

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000