HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tillräckligt bra, kopplat till Plattformsmodellen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2010/05/01 :  08:29:55  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Detta resonemang har jag kastat in i ett par andra trådar i andra fora tidigare.
Men jag har inte sett någon respons där.

Jag tycker emellertid att resonemanget är väsentligt för att skapa ett förhållningssätt till - bland annat - hifi.

Jag har länge resonerat kring begreppet "tillräckligt bra", och varför tillräckligt bra skulle (kunna) vara just tillräckligt.
Det begreppet måste dock definieras, innan man kan resonera kring huruvida det överhuvudtaget är ett relevant begrepp, och ett tillämpbart synsätt.

Några kanske tycker att jag här nedan ägnar allt för mycket ord på allt för basala tankar?
För mej är det dock viktigt att inte hasta förbi de första stationerna på en resonemangs-resa.

--- --- ---

Resonemanget bygger på att musiklyssnandet är syftet med investeringen i apparatur och uppställning.

Vad är tillräckligt bra återgivning?
Finns det någon praktisk gräns, ovanför vilken det är mer än tillräckligt?

Svår eller ologisk fråga, innan man definierat begreppet tillräckligt.

Det egna omdömet sätter läget för en egen plattform, placerad på en viss nivå.
Detta eftersom varje lyssnare kan ha olika känslighet för artefakter som distraherar lyssningsupplevelsen.
Det vore alltså fel att bestämma en nivå gällande för alla.

En plattform, vars nivå borde kunna definieras enligt följande, och är högst personlig:

1 Under nivån finns artefakter som stör musikupplevelsen.

2 På nivån är de störande artefakterna för musikupplevelsen eliminerade.

3 Över nivån finns möjligheter till ytterligare förbättringar.
Där finns också artefakter.
Men de störande artefakterna är redan eliminerade på nivån enligt 2.

Dock:
Flyttas plattformen upp till 3, så kan man uppleva störande artefakter om man därefter återgår till det ursprungliga läget för 2. Detta eftersom man nu fått nya referenser.

Hur resonerar ni kring detta?
Vad verkar vettigt?
Vad verkar galet?

Är det överhuvudtaget ett väsentligt eller relevant resonemang?

Känns det alltför enkelt och basalt för att överhuvudtaget öda tid på kanske?
I så fall, hysta gärna in ett annat resonemeng, som känns mer betydelsefullt!

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2010/05/01 :  09:09:47  Show Profile Send Passerati a Private Message
Tycker inte man behöver definiera alls så länge man inte har intresset...
Så lite enkelt på folksvenska.

Resonemanget tillräckligt bra tillämpas dagligen i ex bilaffärer, man kör de man har råd med skulle man kunna säga rent generellt.

Om eller innan man sedan börjat intressera sig mer inom ett specifikt område så behöver tillräckligt bra för en själv, inte vara speciellt långt upp på skalan hur bra det kan bli.

Plattformar kan tippa åt fanders med smärre katastrof som följd, ex riktiga oljeplattformar eller att vardagsrummet nu ser ut som sk månbas alpha fast man innan inte kunnat tänka sig något ens i närheten dylikt

Säger det igen, en konst vara nöjd men nyfiken.
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2010/05/01 :  10:01:08  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
,,,Säger det igen, en konst vara nöjd men nyfiken.


Det stämmer nog ganska bra på mej.
Nyfikenheten är en viktig ingrediens. Jag skaffade en DVD-multiformats-apparat på MM häromdan. Den kostade 349 kronor.

Varför?
Jo, primärt för att min gamla Rega-CD börjat slarva med avläsningen.
Eftersom jag har en separat Benchmark DAC, så tror jag att inte att det spelar någon roll vilken apparat jag använder som transport.

Nyfikenheten var alltså riktad mot något extremt billigt denna gång.
Det kan ju finnas anledning att se i alla riktningar och inte bara "uppåt".

Jag upplever att jag har fått ett ännu klarare ljud.
Jag kan nämligen koppla förbi Benchmarkens analoga volymkontroll, och styra nivån via den billiga lilla spelarens digitala nivå.

Dessutom via fjärr!

Har aldrig upplevt lyxen av att kunna sitta i fåtöljen och reglera volymen förut.

Yttermera är ju små, anspråkslösa manicker så trevliga.






/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.


Edited by - Strmbrg on 2010/05/01 17:54:59
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2010/05/01 :  10:52:49  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Jag anser att transporten är av stor betydelse för ljudet.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2010/05/01 :  10:59:14  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Vad är en "artefakt"?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2010/05/01 :  12:27:31  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Wikipedia:
Artefakt (latin. ars = konst, facere = göra, tillverka). Ordet betyder "konstgjort föremål". Inom arkeologin används beteckningen för alla ting som tillverkats av människor. I beteckningen inkluderas alltså också avfallsprodukter från föremålstillverkning.

Begreppet artefakt hänger nära samman med begreppet materiell kultur. En lista på artefakttyper och anläggningstyper som uppträder tillsammans iett och samma område och under samma tidsperiod, definierar en arkeologisk kultur.

Arkeologins arbetsområde börjar med den första bevarade artefakten, från Homo habilis tid. Hominider före denna tid studeras uteslutande av paleontologer.

Jag tyckte ordet var en bra sammanfattning på olika typer av fel.
Men tänkte inte på att jag ju kunde använda ordet 'fel' istället.
...

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2010/05/01 :  13:07:13  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

OK, tack.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2010/05/01 :  19:36:10  Show Profile Send Eref a Private Message
Hej Strmbrg! Intressanta resonemang du för in oss på. Vet inte om jag till fullo förstår vad du är ute efter dock. Det där med artefakter låter riktigt konstigt i mina öron. Men hoppas jag förstår någorlunda iallafall.
Jag tycker jag hamnar på en viss nivå på hifi där jag inte är jätteintresserad av förbättringar. Det är gott nog för att lyssna på den musik som jag älskar. Men det klart att det är givet vissa förutsättningar (som jag själv delvis satt). Det får kosta inom vissa gränser ekonomiskt. Det får inte inkräkta på mitt boende för mycket(inga ombyggnationer och extrema akustiska åtgärder).
Sedan tillkommer för min del ett visst intresse och en viss kärlek för prylar med ett visst utseende där ljudet kanske inte alltid kommer i första hand. Och framförallt behöver ju inte mina egna prylar(som jag älskar) och mitt eget "vardagslyssnande" innebära att jag stänger mig för andras anläggningar och lyssnande.
Jag kan beundra och njuta andras "finare" grejer utan att nödvändigtvis vilja ha detsamma själv. Dessutom lyssnar jag ofta på sämre anläggningar och kan som tur är njuta av musiken ändå.
Men nyfiken på ljud är jag hursomhelst.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2010/05/01 :  20:08:08  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Hej Eref!

Nä, jag förstår inte heller riktigt vad jag är ute efter.
Det är väl ett intresse jag har, vid sidan av musikspisandet, att fundera och resonera.

Artefakter menar jag kan vara diverse fel i återgivningen. Tex resonanser i rummet, fnissel i diskantelementet eller ett diffust ljudpanorama.
Eller att det helt enkelt är något i ljudet som distraherar mej från att helt fokusera på musiken.

När jag har nått till den nivå, där jag inte längre upplever dessa störningar, så kan jag ju koppla av och bara spisa vax utan att fundera på anläggningens beteende.

Visst kan det vara spännande att utforska vad som går att uppleva med ännu bättre grunkor och rum.
Men, om jag bara vill kunna spisa vax, på ett komfortabelt sätt, så kan jag ju stanna på den nivå där felen inte längre är störande.


/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2010/05/01 :  20:45:25  Show Profile Send Eref a Private Message
Det blir väl riktigt tråkigt om man börjar leta efter fel i första hand. Små fel hittar man väl nästan alltid om man anstränger sig ordentligt. Fast i flera dar hörde jag nåt fel på min vinyllyssning. Till slut lokaliserade jag felet till RIAAt. Min omedelbara reaktion var att slänga RIAAt. Som tur var besinnade jag mig och upptäckte att ena kanalen helt enkelt var fel inställd. Då blev jag så glad att jag nöjd satte mig och spisa vinyl resten av kvällen. Det där inträffade i förrgår och kanske snuddar vid nåt du tänker på? Det är hursomhelst härligt när man hamnar i ett tillstånd när man kan sitta och lyssna på musiken och inte på ljudet och anläggningen i första hand.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2010/05/01 :  22:08:11  Show Profile Send Passerati a Private Message
Diskuterar vi mest för att hålla lågan brinnande, eller är det för hobbyn. Kan tyckas bli lite djävulens advokat.

quote:
Strmbrg
Artefakter menar jag kan vara diverse fel i återgivningen. Tex resonanser i rummet, fnissel i diskantelementet eller ett diffust ljudpanorama.
Eller att det helt enkelt är något i ljudet som distraherar mej från att helt fokusera på musiken.

När jag har nått till den nivå, där jag inte längre upplever dessa störningar, så kan jag ju koppla av och bara spisa vax utan att fundera på anläggningens beteende.
Subjektivt tyckande med objektivt tänkande?
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2010/05/01 :  22:27:08  Show Profile Send Sundström a Private Message
Jag har haft tillräckligt bra ljud flera gånger. Ändå har jag fortsatt förändra vilket lär mej mer om ljud och tagit mej till nya nivåer av tillräckligt bra.
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2010/05/02 :  08:45:25  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
När jag ser i backspegeln så sker förändringarna betydligt mer sällan numera än de gjorde förr.
Jag har inte riktigt koll, men har för mej att jag släpade hem nya högtalare minst en gång per år under det (glada?) nittitalet.
Till detta skall läggas eviga justeringar av högtalarnas placering och vinklar. Även en del ommöbleringar gjordes i hopp om att "få till det".

Den perioden minns jag som väldigt disharmonisk. Jag mådde inte så bra av andra anledningar då, vilket sannolikt bidrog till hifi-rastlösheten.

Jag ser ett mönster:
Då pulade jag mycket med prylarna och hade svårt att sitta still och lyssna.
Nu pular jag knappt alls med prylarna och kan sitta och lyssna i timmar.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000