HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 I valet. Hur, fast egentligen mer varför...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2010/05/02 :  11:11:59  Show Profile Send Passerati a Private Message
Bland diskussionerna i bekantskapskretsen och på bl a nätet så har jag reflekterat över en grej, senast som två-parts samtal när en musikvän besökte mig för några hinkar te (fika) musik och bubbel kring livet/musiken mm som det ofta kan bli när man möts.

quote:
Lite mer info:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vetenskapsteori
http://sv.wikipedia.org/wiki/Empiri


Utan att ens sticka ut hakan speciellt långt kan jag påstå att jag tyckt att det låtit rätt olika hemma hos folk, fast jag haft samma fonogram med mig.

Hur gör ni / hur tänker ni, ex forumtips, man ska ha den senaste modellen, recensioner, kärlek vid första öron-/ögonkastet, tips från kompisen, lyssnarkvällar, design eller ljudfilosofi eller matchning av signalnivå genom kedjan, få komponenter mm

Kan kanske uppfattas som lite flummigt, men hur tänker ni när väljs det bland produkterna för musikåtergivningen i stugorna och kring de apparater som står där hemma

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2010/05/02 :  11:15:44  Show Profile Send Passerati a Private Message
Kanske ska tillägga att vi pratade om matchning, men jag styr ogärna tråden i någon riktning!
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2010/05/02 :  11:35:04  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Jag brukar gå efter nåtslax "spontan-metod".
Både när jag lyssnar på andras riggar och när jag släpat hem något för utvärdering hos mej själv.

Det funkar ganska bra. Åtminstone för mej.

Reagerar jag negativt redan de första minuterna så brukar uppfattningen sällan ändras över tid.

Möjligen kan jag över tid utveckla en förlåtande hållning eller en förmåga att fokusera på de enskilda positiva egenskaper som kanske finns.

Men det första intrycket brukar som sagt nästan alltid hålla i sej.

Börjar jag överhuvudtaget fundera över ljudet så är det kanske i sej självt ett tecken på att det inte är så bra.


/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/05/02 :  12:05:41  Show Profile Send huzze a Private Message
Ja, det ska låta bra, se bra ut och gärna vara genomtänkt och stämma med min egen filosofi. WAF ska även finnas där då anläggningen står i ett gemensamt vardagsrum.

Därav:
NAD: No-nonsens med de funktioner jag behöver.
AudioPhysics: Rätt ljudbalans i mina öron och spelar välbalanserat fast de är 3½-vägare

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2010/05/02 :  18:05:46  Show Profile Send bearwik a Private Message
För min del har det blivit impulsköp när jag hittat grejor till extra bra pris, hela anläggningen är köpt på det sättet, tycker ändå att jag fått bra ljud för pengarna.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2010/05/02 :  18:54:02  Show Profile Send Eref a Private Message
En hel del impulsköp, men även tips speciellt från tidningar och skribenter som jag litat på.
Har ofta passat på att köpa när jag fått något billigt som jag velat ha. Det växer upp ideer och önskningar om vad jag vill ha men dyker det upp något riktigt intressant passar jag på. Jag har nog oftast gått på magkänsla i såna fall och väldigt ofta blivit nöjd.
Men har jag möjlighet att provlyssna och jämföra har jag gjort det. Jag är alltid öppen för andras erfarenheter och jag tror jag är ganska öppen för att undersöka även mindre kända märken i hifisammanhang.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/05/02 :  19:50:30  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
När det gäller andras anläggningar:
Man måste försöka förstå vilken musiksmak (film?) och vilket ljudideal som innehavaren har och strävar efter, samt att ta faktorer som boende och budget med i analysen.

Att med en liten budget och obekvämt boende (WAF?) få till en anläggning som spelar olika sorters musik bra är en utmaning!

När det gäller min egen anläggning:
Tja, man har den musiksmak, de ljudideal samt den ekonomi och boende man har - det är bara att kolla runt och se vad man hittar och sedan avväga pris mot plånbok...

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000