HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ny teori: Philips 80-tals CD-spelare är bäst!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/04/26 :  10:59:13  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Philips 80-tals CD-spelare är bäst för de uppfann formatet, allt enligt:

http://www.romangross.com/v7/index.php?link=100&id=1

Det finns en tysk som säljer en 304:a på HIFI-Magasinet för 8000 kr! Själv skulle jag ha värderat den till kanske en femhundring...

Själv är jag SKEPTISK, vad säger ni andra?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp

Edited by - Audiovector on 2010/04/26 10:59:57

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/04/26 :  11:05:06  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
" ... för de uppfann formatet ...", det var ju ett besynnerligt skäl. Skulle då kanske Joseph Cugnots ångbil vara världens bästa bil, eftersom det var han som uppfann bilen ....???

Nä, det ska nog till bättre argument.
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/04/26 :  11:41:06  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Det står lite mer text än så i PDF:erna som ligger på hemsidan. Någon som orkar översätta?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2010/04/26 :  11:57:08  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
vem orkar bry sig om philips är bäst eller inte, räcker det inte med att man är nöjd med sin egen cd-spelare och att man njuter av den musik man spelar???

mvh en som sätter musiken i framsätet i stället för alla prylar.

Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/04/26 :  12:04:39  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Detta kunde vara en kul debatt tänkte jag! Du kanske ska hänga på musikforumet om du inte vill diskutera HIFI? ;)


mvh En som har en grymt trevlig rör-CD-spelare och inte tänker byta ut den :)

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2010/04/26 :  15:51:28  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Självklart måste den vara bäst och mycket prisvärd för ALLT var bättre förr!
MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Levator
Member

295 Posts

Posted - 2010/04/26 :  16:08:17  Show Profile Send Levator a Private Message
Jag var bättre förr
Men Philips cd-spelare var faktiskt ganska bra, dom hade något som andra saknade, tror faktiskt att det var så att dynamiken och upplösningen var lite bättre.
När jag lyssnade och jämförde så var Philipsen bättre på att ta fram detaljer, kunde höra när någon hostade i publiken, eller när dom andades.
Sedan om musiken blev bättre för det låter jag bli och kommentera!
Kan det varit någon skillnad på DAC, nu var detta iofs på 90talet men ändå??
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2010/04/26 :  16:18:42  Show Profile Send Eref a Private Message
Philips är väl ett ganska osexigt märke i hifisammanhang. Men när det gäller i stort alla sorts ljud produkter har företaget bidragit med innovationer och egna lösningar. Det vore ju verkligen roligt om det ligger åtminstone nåt i berömmet av deras CDspelare. Heja Philips!

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/04/26 :  16:21:59  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Jag hade en Philips DVP-9000SA ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=27087 ) förut. Ljudet och mekaniken var kanon, men det var alldeles för mycket buggar i mjukvaran så jag returnerade den till butiken. Den ville inte spela mer än cirka 60% av mina CD-skivor...

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2010/04/26 :  16:33:32  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
Philips är väl ett ganska osexigt märke i hifisammanhang.


Absolut därför äger de också Marantz som har ofta samma teknik som Philips spelarna har. Problemet med Philips spelarna är just utseendet bryr man sig inte om det är det en hel del bra saker i stoppade det är väl det som säljaren pekar på och hoppas på att någon nappar.

Någon nämnde om lasern, det är förmodligen det sista som ger upp på den cdspelaren den är byggd som en stridsvagn och en av de få modeller som Philips tillverkade med glaslins från Ziess. Dac chippet är en klassiker som används fortfarande men trots det är det allt för dyrt åt helsike för dyrt.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2010/04/26 :  17:19:29  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
Tidiga Philips var bar, fula och dyra. Minimal fasvridning i låga nivåer kommer jag ihåg....
/Shaft
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2010/04/26 :  17:53:42  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Jag reagerade också på annonsen. Min första cd-spelare var lillebrorsan till CD304, som hette CD204. Inhandlades för 25 år sedan för ca 2000:-. Jag hade inte kunnat ana att den skulle kunna gå att kränga idag för det dubbla (om storebror går för 8, kanske lillebror kan gå för 4?). Jag sålde min för 500:- runt -90.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2010/04/26 :  20:37:15  Show Profile Send Kaleid a Private Message
900-serien på 90-talet var inte så tokigt.

Denon 2106, Canton le109, Pioneer 656 DVD, Creative Soundblaster AE-5, Denon RCD-M39
Go to Top of Page

Samppo
Member

89 Posts

Posted - 2010/04/26 :  21:41:36  Show Profile Send Samppo a Private Message
Tja själva transporten (cdm-1) är väl nog bättre än i majoriteten av spelarna idag, nästan oavsett pris
Go to Top of Page

Örjan
Member

98 Posts

Posted - 2010/04/27 :  04:26:31  Show Profile Send Örjan a Private Message
Om det var något som var riktigt bra i dom gamla gamla Philips och Marantzspelarna så var det som sagt drivverken.
Min CD 104 med CDM-1 som jag tror jag köpte -86 gav aldrig något njutbart ljud i jämförelse med vinylen. Den slutade läsa skivorna efter ett tag trots sparsam användning. Den hade ingen S/PDIF ut.
Det hade däremot min nästa spelare, Marantz CD-80 med CDM-1 typII.
En 15 kg tung pjäs med Philipselektronik. Fortfarande var avståndet till vinylen för stort för att jag skulle intressera mej riktigt.
När jag prövade den kopplad till min DacMagic fick jag en överaskning. Helt klart det bästa drivverk jag prövat den med.
Antagligen har den mekaniska stabiliteten och laseroptiken i riktigt glas från Rodenstock större betydelse än man skulle kunna tro.
Om man vill ha något jämförbart av modern tillverkning så får man nog ta till Philips CD-pro 2/LF som går att få med nödvändiga tillbehör för under 5000 kr.
Den används av många tillverkare av dyra CD-spelare som Nagra, Zanden, Simaudio, Musical Fidelity, Chord etc.
Jag har inte lyckats se om enheten fortfarande har glasoptik vilket eventuellt skulle kunna skilja den från dom gamla Philipsverken.
Örjan

Mac Mini,Chord Mojo, Edison Triod, Transcriptor Saturn (vinyl) Snell EIII och EIV

Edited by - Örjan on 2010/04/27 04:28:28
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2010/04/27 :  09:05:31  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
vilken tur alla artister har i dag, man behöver knappast spela bra längre, bara man har en bra cd-spelare (philips) så sköter den jobbet, nä annat var det förr då behövde man öva för att spela bra

stjälv gillar jag inte britney spears, men, blir hon verkligen bättre av en philips cd från 80-talet???

mvh en som sätter musiken i framsätet i stället för alla prylar.

Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2010/04/27 :  09:10:07  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
ps också till audiovector som tycker jag skall hänga på ett musikforum i stället för hififorum,

trodde i min enfald att musik och hifi på något sätt hörde i hop.

men men där tog jag fel.
Go to Top of Page

modernman
Member

278 Posts

Posted - 2010/04/27 :  09:39:47  Show Profile Send modernman a Private Message
Vad brukar optiken i lasern vara gjord av, eftersom glas verkar lite exklusivt?
Go to Top of Page

Levator
Member

295 Posts

Posted - 2010/04/27 :  09:43:38  Show Profile Send Levator a Private Message
Plast!
Vet detta sedan min lins lossnade på Pioneer PD8700, gick alldeles utmärkt att limma fast den med plastlim.
Rätta mig om jag har fel! men skiljer väl inte mycket från linser till moderna systemkameror?
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2010/04/27 :  09:47:10  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Jag misstänker att man använder någon form av plast i linsen om det inte är glas. Kan det vara så?

Edit: Levator var snabbare!


Självklart gillar vi att diskutera hifi och återgivning av musik på detta forum, det är väl därför det heter hififorum.nu?

Om du, läktarörnen, däremot inte är intresserad av att diskutera den biten så finns det ju, som Audiovector mycket riktigt påpekade en avdelning här som heter Musik:
http://www.hififorum.nu/forum/forum.asp?FORUM_ID=3

Där diskuteras det som i första hand har med mjukvaran att göra, dvs. musiken.

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2010/04/27 09:47:51
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2010/04/27 :  10:09:22  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
jag är mycket intresserad av att prata hifi, men ganska så ointressant att prata hurvida philips är bäst eller inte, vem avgör det menar jag?? mitt intresse av hifi ligger i att få reda på hur en produkt fungerar, vad har övriga på forumet för erfarenheter osv.

jag menar på ett musikforum så pratar man ju inte om hur pass tillvida iron maiden är bättre eller sämre än judas priest utan om det är värt att kolla upp maiden senaste eller inte.

därför tycker jag att diskussionen om philips bäst eller inte saknar relevans.
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/04/27 :  10:46:55  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
quote:
...., men ganska så ointressant att prata hurvida philips är bäst eller inte, vem avgör det menar jag?? mitt intresse av hifi ligger i att få reda på hur en produkt fungerar, vad har övriga på forumet för erfarenheter osv.


Jag kanske missuppfattar totalt, men är inte det uttalandet motsägelsefult?

Jag tolkar tråden som en frågeställning om tidiga Philpsspelare är så bra som beskrivs i länken och forumets synpunkter/erfarenheter på/av detta - d.v.s. just vad du efterfrågar!?

/R




The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2010/04/27 10:49:19
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2010/04/27 :  11:00:34  Show Profile Send CC a Private Message
läktarörnen, håller inte med dig alls.

Ett forum för hifi är just ett forum för hifi. Där ska man kunna dryfta om sådant som har med just hifi att göra. Och att diskutera om huruvida Philips cd-spelare står sig i kvalité eller inte, oavsett ålder, är definitivt en fråga som är legitim i ett hifi-forum.

Att man sedan kan utveckla diskussionen om vem som avgör vad som är bäst, det är en annan fråga och helt okej det med. Min syn på den saken är att det är ett personligt tyckande och att jag alltid tycker det är intressant att höra vad andra tycker. Varför skulle jag annars sitta å läsa på ett forum? Eller en hifi-tidning? Det handlar hela tiden om ett personligt tyckande eftersom det inte finns någon övre makts beslut på vad som är rätt ljud osv...

Detta resonemang tycker man kan göra även om musik. Om jag tycker att Iron Maiden är bättre och har någon specifik orsak till detta, då kan jag uttrycka den åsikten just på ett musikforum.

Och som sista kommentar. Man måste inte kommentera ett inlägg om man finner frågan helt ointressant.

Ursäkta för OT.
------------------------------------------------------------------
Audiovector, Gällande din förfrågan om Philips är bäst (enligt dem själva) så är det kanske en bra reklamslogan och ett sätt att bygga upp ett rykte, men då jag (som många andra) var med från början av cd-eran så ställer jag mig till mycket frågande till det seriösa i det påståendet... Jag gillade verkligen mina första spelare från Philips, inte för att de lät bättre än vinylspelarna, utan för att det var spännande med ett nytt format. Och för att jag i början köpte deras slogans...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2010/04/27 :  12:01:53  Show Profile Send svanbo a Private Message
läktarörnen: Tror Audiovector syftade på detta forums musikdel som du hittar här:

http://www.hififorum.nu/forum/forum.asp?FORUM_ID=3



Detta forum har ju massa underforum varav hifi är ett och musik ett annat.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2010/04/29 :  01:28:09  Show Profile Send lennartj a Private Message
Jo, jag tycker defintivt att det något visst med äldre Philipsbaserade CD-spelare, i synnerhet de mest påkostade modellerna från Marantz, men även Philips CD960 är en höjdare, har jag för mig.
Jag är stolt ägare till Marantz CD12 + DA 12 som tillverkades i 500 exemplar 1988.

Den har TDA1541A-S1(Double Crown) och är utomordentligt bra på att förmedla den musikaliska artikulationen, fast kanske inte världsbäst på luftig diskant. När McIntosh MDC500, den första med Sabre 9008 DAC, kommit ut för något år sedan lånade jag hem en för grundlig jämförelselyssning. Visst lät den mjukare och inspelningslokalens bakre hörn var bättre definierade på goda inspelningar, men den musikaliska artikulationen var jämförelsevis diffusare.
Med mitt stora intresse för röster föredrar jag fortfarande min gamla Marantz.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/04/29 :  08:48:13  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Riktigt läckra saker de där Marantzerna! :) Vad får man för info i fjärrens display?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000