HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bästa Datorbaserade lösning?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2010/04/28 :  22:27:09  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Jag kommer troligtvis att köra på ukiros första förslag så småningom.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2010/04/28 :  22:46:54  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
Jag fick ett tips på ett annat forum om att ESI Maya 44 ska vara ett riktigt bra kort om man ska ta ut ljudet digitalt från datorn, kostar drygt en tusenlapp enligt en känd sida för prisjämförelser. Vet förstås inte hur det står sig mot Lynx Two, men enligt vad jag hittat så kostar det nästan 8000 kr, så det kanske kan vara värt att utvärdera alternativen.

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/04/29 :  08:34:55  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Pac, som vi diskuterat många gånger så är nätdelar A och O. Det är antagligen
akilleshälen med mitt sätt. Något stort problem tycker jag dock inte det är.


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2010/04/29 :  08:36:19  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Hej,

Tusen tack för alla goda förslag. För att svara på pac;s fråga om ljud vs. användarvänlighet så är svaret absolut att ljud prioriteras först. I form av användarvänlighet är det närmast frågan om att bygga en lösning som är framtidssäker med mindre uppgraderingar än att satsa 60.000+ SEK på en ny spelare varje gång..

Har även kört USB in i Audionet ART G2, men den är begränsad till 16/44.1.

Om man skulle tänka jämförelsebar "färdig produkt" så är säkert PS Audio Perfect Wave / DAC närmast sanningen, men även den saknar ju vissa egenskaper.

Ukiros struktur verkar mest intressant just nu (inte specifika produkter, men uppbyggnaden), skall även bekanta mig noggrannare med Lynx AES16.

Mvh,

RKL

www.highendnews.com

Edited by - RKL on 2010/04/30 08:54:49
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2010/04/29 :  09:29:19  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Ännu en fråga; om man skulle köra t.ex. en iMac-baserad lösning, vad är det bästa man kan få ut digitalt ur den? Den har visst inga kortplatser, tror jag?

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2010/04/29 :  10:21:05  Show Profile Send jonsson a Private Message
Ang Imac, så finns det ett "program" som heter Amarra som tydligen har bättre uppspelningskvalite än Itunes tex. det ihop med en WEISS dac är nog bland dem bättre lösningarna vad gäller Mac...
Rent teoretiskt vad jag läst då...

Mvh Magnus Jonsson, Imac ägare:-)

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2010/04/29 :  19:59:17  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
quote:
116dB är någon/några bitar ifrån vad 16 bitar representerar i SNR.

Du menar väl 24 bitar?
Hoppla, där gick det fort och fel för mig.
Tack för korrektionen.

quote:
För att svara på pac#180;s fråga om ljud vs. användarvänlighet så är svaret absolut att ljud prioriteras först. I form av användarvänlighet är det närmast frågan om att bygga en lösning som är framtidssäker med mindre uppgraderingar än att satsa 60.000+ SEK på en ny spelare varje gång..

Framtidssäker är ett relativt uttryck. Som exempel kan man ju ta att IBM trodde att de bara behövde bygga några stycken stordatorer för att täcka världens behov någonsin när de lanserade "stordatorn". Så fel de hade... Idag finns det ganska många laptopar med mer beräkningskraft än vad de hade då.

Jag tror faktiskt inte att det går att göra en "framtidssäker"(5-10 år) lösning för audiouppspelning idag. Se bara på farten området håller på att få; På CES för tre år sedan fick man leta efter datorlösningar. Jag har för mig att det var en handfull som jag hittade. För två år sedan fanns de nästan i varje rum...

Vi är just nu mitt i en veritabel explosion runt strömmad musik och jag tror att alla har svårt att se vad som ligger runt hörnet.

Men om man kör med en extern DAC som matas via USB eller Firewire så sitter man iaf ganska mitt i strömmen av det som de flesta gör idag.

quote:
Ang Imac, så finns det ett "program" som heter Amarra som tydligen har bättre uppspelningskvalite än Itunes tex.
Om jag förstått iTunes och Amarra rätt så övervinner Amarra de inbyggda sampleratekonverteringarna som iTunes håller på med. DVS man kan mata ut den sampelrate som filen är gjord med från Macen.

Så, om jag förstått det rätt, så fixar Amarra till så att iTunes inte förstör filer med högre samplerate, tex 24/96 eller 24/192, utan matar ut dem med deras inbyggda samplerate.

Nu har ju MAC använts inom pro-audio ganska länge så det borde finnas fler lösningar på det här problemet än Amarra.

Inom PC-världen använder man så kallad kernelstreaming för att slippa att Windows sabbar ljudfilerna.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2010/04/29 :  20:50:19  Show Profile Send lennartj a Private Message
Mac med Amarra och Firewire ut är nog bästa vägen att gå, men till en Weiss DAC202.
http://www.weiss-highend.ch/dac202/index.html





Framtidssäker kan man nog aldrig bli. Skulle några "tunga" skivbolag börja distribuera välproducerad musik i stor skala i Dolby TrueHD eller DTS-HD Master Audio står man väl med lång näsa med en dyr Weiss DAC202.

Jag är nyfiken på att utvärdera hur välljudande en Oppo BDP-83SE Nuforce Edition är och vilka begränsningar som finns i att streama olika ljudformat till den med DLNA över Ethernet från TwonkyMedia Server gående på NAS eller dator. För närvarande har jag för många andra projekt på kö för att ta tag i det innan hösten, kanske några har hunnit publicera erfarenheter tills dess.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"

Edited by - lennartj on 2010/04/29 20:54:05
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2010/04/29 :  22:19:28  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
Nu har det väl dragit iväg en del i kostnad här, men jag iofs inte sett någon begränsning av budgeten heller. Med tanke på det lennartj skriver nu så tänker jag på Meridian HD621 kopplad till lämpligt försteg. Finns en intressant artikel i Sterophile här (skrolla ner lite för att hitta den).
Här har man testat med en äldre Oppo-spelare och jag citerar en bit av slutklämmen:
quote:
But here's the really great news about the Meridian HD621: Plain old CD sounded superb, even from a modest player like the Oppo DV-980H. Despite the many observations that jitter on HDMI can be an order of magnitude greater than that on S/PDIF, the Oppo sounded so much better upsampled via HDMI in the HD621 than direct via S/PDIF to the 861.


Jag förmodar att med rätt ljudkort i datorn kan man även skicka ut tvåkanalsljud från den via HDMI, för att kunna använda denna enhet. Känns då som hyggligt "framtidssäkert". Sen finns ju möjligheten att köra ljud i många kanaler också, om man vill det.

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2010/04/29 :  22:52:09  Show Profile Send lennartj a Private Message
Ja, det var ännu en variant.
Min tanke med Oppo BDP-83SE Nuforce Edition är att använda den som enda DAC för både för alla fysiska skivor, CD/SACD/DVD/BluRay och nätverksuppspelning eftersom den har mycket högklassiga ESS Sabre DACar för både 2-kanal och multikanal, och förhoppningsvis välgjorda analogutgångar och strömförsörjningar. Det är dem man betalar extra för. Sabre-DACarna påstås vara mycket bra på att eliminera jitter och att alla klock-modifieringar ska vara meningslösa på dessa spelare.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2010/04/30 :  08:11:31  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Om man vill ha det som är "bäst" rent ljudtekniskt är det bra att veta vad "bäst" är. Wikipedia har en enkel artikel om det här med upplösning som kanske kan vara skoj att läsa om man vill förstå lite mer av det här med digitalafiler och vad "16 bitar", "18 bitar" och så vidare betyder. http://en.wikipedia.org/wiki/Audio_bit_depth

Om man nu tittar på "bäst" för 24 bitar så är det teoretiska dynamiska spannet för 24 bitar så mycket som 144dB. 144dB är GRYMT mycket. Det är ruskigt svårt att åstadkomma och det är en utmaning som få klarar. Jag vet inte om det finns apparater som fixar det här utanför labmiljö i dagsläget. Det är till och med svårt att hitta mätapparatur för audio som klarar av att mäta 144dB. Så det är altså inget att föringa.
Det som gör 144dB så svårt att uppnå är att skall man ha 144dB dynamiskt omfång så skall brusnivån ligga lägre än de 144dB'ena. Gör den inte det utan ligger på tex 138dB så har man förlorat en bit och kör ett 23bitars system.

Audioindustrin har ju i många år försökt visa hur bra deras apparater är i mätvärden. De mätetalen har varit "ömsom vin, ömsom vatten" för att beskriva "verkligheten". Men för DACar finns det ett mätvärde som direkt beskriver hur bra de kan nå den teoretiska gränsen för bit-innehållet i det vi skickar mot dem. Det är Signal till brus förhållandet, SNR. En apparat som skall återge 24bitar "bäst" måste ha minst 144dB i SNR.

Nu skall jag inte teoretisera mer.

Rent filosofiskt kan man fundera på om man verkligen har användning av de 24 bitarna. Om det är så himla svårt att återge så är det nämligen lika svårt att spela in...
Nu har jag inte fakta på fötterna men jag skulle tippa att de flesta 24bitars inspelningarna inte utnyttjar det fulla dynamiska omfånget. De lägsta bitarna har troligtvis försvunnit ner under brusgolvet.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/04/30 :  09:00:21  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
jag skulle tippa att de flesta 24bitars inspelningarna inte utnyttjar det fulla dynamiska omfånget.


Jag tror inte att moderna (icke audiofila) inspelningar brukar mer än typ 8 bitars omfång när det gäller dynamik. 24 dB kan nog vara bra i livesammanhang för att digitalelektroniken inte skall klippa våldsamt vid 30 dB peakar från trummor å sånt.
Idag verkar kompressor och limiter vara studions bästa vänner. Tyvärr!!

Det finns ju annat än dynamiskt omfång som kan vara av intresse när vi pratar om 16 eller 24 bit. Upplösningen vid väldigt tysta partier sjunker påtagligt med lägre bitar. Jämför med MP3.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/04/30 :  10:36:31  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Det finns ju annat än dynamiskt omfång som kan vara av intresse när vi pratar om 16 eller 24 bit. Upplösningen vid väldigt tysta partier sjunker påtagligt med lägre bitar.
Det där ÄR dynamik i min värld. Det finns två ändar på dynamikbegreppet.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2010/04/30 10:36:54
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.91 sekunder. Snitz Forums 2000