HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tyck synd om mig - från hus till lägenhet...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2010/04/26 :  15:48:57  Show Profile Send CC a Private Message
I sommar går flytten. Från huset vi hyrt under tio år till en mindre lägenhet. Hela rasket skall nu rivas pga vägbygge och det är med tungt hjärta jag måste överge min kära källare på 30 kvadrat, dedikerat till musik och film, till ett vardagsrum på ca 20 kvadrat där familjens alla aktiviteter skall rymma...

Hur denna övergång ska gå till blir spännande. Akustikregleringen blir begränsad. Grannar att ta hänsyn till. En familj att ta hänsyn till..(!)

Någon som vill rekommendera riktigt bra lurar (samt stärkare) som passar på ett stort huvud och med försmak till tung hårdrock?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/04/26 :  16:18:15  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Jag lider med dig. Hoppas att du står ut i lägenheten. Kan vara ett genidrag att köpa en hörlursrigg, personligen skulle jag sakna känslan av att det fladdrar i byxbenen när man spelar högt med en bra anläggning. Detta kanske kan lösas med en fläkt under soffan?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2010/04/26 :  16:54:19  Show Profile Send CC a Private Message
Gillar egentligen inte lurar. Men viss del av min musksmak går inte alltid hem hos resten av familjen. Speciellt inte den ljudnivå som jag vanligtvis föredrar...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2010/04/26 :  17:17:55  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
Prova med butt-kickers till soffan tillsammans med hörlurar. Då lurar du hjärnan att det låter fysiskt häftigt. Finns för hemmabio, men funkar säkert lika bra för hårdrock ;-)
/Shaft
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/04/26 :  17:45:32  Show Profile Send gcs a Private Message
Köp inte öppna lurar med tanke på dina gnälliga grannar.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2010/04/26 :  18:31:23  Show Profile Send Vox a Private Message
Är inte ett annat hus ett alternativ?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/04/26 :  18:57:18  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Under en kort period 1980-82 bodde jag i hus men har i princip bott i lägenhet "alltid" och egentligen inte dött av det.
Det är att hitta andra och kanske mer välljudande lösningar när det gäller att "umgås" med familj och grannar. Jag har aldrig förstått det där med "hembio" och har därmed inget behov av konstbas av olika typer.
Det reder sig ska du se.
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2010/04/26 :  19:28:32  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
quote:
Någon som vill rekommendera riktigt bra lurar (samt stärkare) som passar på ett stort huvud och med försmak till tung hårdrock?

Måste det inte bli en in ear-lösning? Vanliga lurar flyger väl av när du headbangar?

Jag förstår att det känns jobbigt att flytta från ditt eget himmelrike i källaren. Men, men, du hittar säkert andra kvaliteer i ditt nya boende.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2010/04/27 :  08:50:27  Show Profile Send CC a Private Message
Tack. All medömkan mottages tacksamt.

Hyra annat hus? Nee... Hade jag däremot kunnat köpa ett eget så skulle läget varit mkt annorlunda.

Känner inte grannarna ännu så jag vet inte om de är gnälliga...

Någon speciell extra baslösning tror jag inte är min grej. Gillar mina Respons Grand och deras 12" bas. Torr och detaljerad bas är mer min grej (om än relativt högt) och det är där problemet kommer in. Jag kommer aldrig kunna akustikreglera ett v-rum på samma sätt som i en dedikerad källare = basen kommer inte bli i närheten så bra som jag vill ha den...

In ear-lösning..? Nja.. Jag headbangar inte speciellt mkt nu för tiden. Inget hår kvar att kasta å då faller liksom hela ideén...

Men absolut kommer det finnas kvalitéer med det nya boendet. Några minuters promenad till ungarnas skola och Mölnlycke centrum. Tryggt och bekymmersfritt boende under Förbos vingar. Cykelväg en mil till jobbet = kan spara pengar och få bättre kondis osv... Så visst, allt annat än utrymmet för utsvävningar med hifi och min lilla "dataverkstad" e nog bra.

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

nikwal
Member

126 Posts

Posted - 2010/04/27 :  11:55:51  Show Profile Send nikwal a Private Message
har märkt det när jag har haft med min anläggning till olika ställen till folk som bor i hus att man får kräma på rätt jäkla friskt jämfört med hemma i betongbunkern och ljudet blir ju lite annorlunda men i stort sett så vänjer jag mig rätt fort vid mitt rum hemma(bor i en etta på 53kvadrat så det är rätt okej vardagsrum).
Har alltid varit nyfiken på dom där grado lurarna som kostar runt tusingen vad dom nu hette, men har inte blivit av att lyssna på dom.
Hade alltid gamla vita hd414 när jag bodde hemma hos föräldrarna..
Go to Top of Page

keso77
Member

220 Posts

Posted - 2010/04/27 :  12:59:23  Show Profile Send keso77 a Private Message
Funderar du på lurar och kan tänka dig öppna kan jag varmt rekommendera Alessandros moddade Gradolurar:

http://www.alessandro-products.com/main.php?p=headphones

Har ett par MS-1 och blev riktigt imponerad, speciellt med tanke på priset.


Lyssningsrum: Nottingham Interspace / Space tonarm (Ortofon Rondo Bronze) - PS Audio GCPH - Squeezebox Touch - Primare A.30.1 - Dynaudio A52SE / 2 x Velodyne SPL-800i
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2010/04/28 :  19:22:00  Show Profile Send Adagio a Private Message
Lägenhet är inte slutet på din hifikariär, jag flyttade också från hus med dedikerat lyssningsrum till sekelskiftes-lägenhet och blev possitivt överaskad över den levade akustiken och en massa andra saker. När jag flyttade till en mer lyhörd lägenhet trodde jag att det var slut, men grannar går att vänja om man visar normal hänsyn och pratar med dom. Fortsätt spela och gläds åt musiken, du kommer aldrig nöja dig med lurar. Mig lurar ingen iaf.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/04/28 :  21:19:57  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
jag hade min PA-rigg då jag bodde i en etta i västerås, de gick bra bara man tänkte sig för. Såg på film på ganska så hög volym, men jag var lugn och skötsam annars så dom sa aldrig något.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2010/04/29 :  16:18:26  Show Profile Send lindvall a Private Message
Med tanke på familjen, så prova slutna lurar, eller lyssna i alla fall på hur mycket de öppna läcker ljud. Vi har ju alla suttit bredvid någon på tåget som lyssnat på hårdrock via ett par Koss Porta Pro på högsta volym! ;-) Övrig familj bör vara väldigt toleranta, eller lomhörda, för att inte störas om man sitter i samma rum när man har öppna lurar.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2010/04/30 :  09:10:21  Show Profile Send CC a Private Message
Musik kommer att spelas i lägenheten. Kanske mer än nu då ljudanläggningen är i källaren och tv:n i v-rummet. I lägenheten kommer tv:n vara i barnens rum... Ingen tv i v-rummet är tanken. Bara proja & duk för dedikerade stunder. Men slutna lurar är nog uppskattat då det endast är jag och äldste grabben som gillar den lite tyngre genren av riktigt tung rock...

Men det ligger dock lite fram i tiden. Först flytt. Sedan möblering och uppställning av högtalare samt lite akustikförbättrande åtgärder (ett par Helmholtz), fixa med dedikerad strömförsörjning osv. Å även få detta estetiskt tilltalande (vilket i sig är en utmaning, för min del).

Efter allt detta så blir det utvärdering och test av nya lurar (samt kanske en "lur"-stärkare).

Ska skynda långsamt...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000