Author |
Topic |
|
CC
Member
3981 Posts |
Posted - 2010/04/26 : 15:48:57
|
I sommar går flytten. Från huset vi hyrt under tio år till en mindre lägenhet. Hela rasket skall nu rivas pga vägbygge och det är med tungt hjärta jag måste överge min kära källare på 30 kvadrat, dedikerat till musik och film, till ett vardagsrum på ca 20 kvadrat där familjens alla aktiviteter skall rymma...
Hur denna övergång ska gå till blir spännande. Akustikregleringen blir begränsad. Grannar att ta hänsyn till. En familj att ta hänsyn till..(!)
Någon som vill rekommendera riktigt bra lurar (samt stärkare) som passar på ett stort huvud och med försmak till tung hårdrock? |
"I am not young enough to know everything" - Oscar Wilde -
"Simplicity is the ultimate sophistication" - Leonardo da Vinci - |
|
Audiovector
Member
1991 Posts |
Posted - 2010/04/26 : 16:18:15
|
Jag lider med dig. Hoppas att du står ut i lägenheten. Kan vara ett genidrag att köpa en hörlursrigg, personligen skulle jag sakna känslan av att det fladdrar i byxbenen när man spelar högt med en bra anläggning. Detta kanske kan lösas med en fläkt under soffan? |
Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.
Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
shaft
Member
524 Posts |
Posted - 2010/04/26 : 17:17:55
|
Hej! Prova med butt-kickers till soffan tillsammans med hörlurar. Då lurar du hjärnan att det låter fysiskt häftigt. Finns för hemmabio, men funkar säkert lika bra för hårdrock ;-) /Shaft |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2010/04/26 : 17:45:32
|
Köp inte öppna lurar med tanke på dina gnälliga grannar. |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2010/04/26 : 18:31:23
|
Är inte ett annat hus ett alternativ? |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2010/04/26 : 18:57:18
|
Under en kort period 1980-82 bodde jag i hus men har i princip bott i lägenhet "alltid" och egentligen inte dött av det. Det är att hitta andra och kanske mer välljudande lösningar när det gäller att "umgås" med familj och grannar. Jag har aldrig förstått det där med "hembio" och har därmed inget behov av konstbas av olika typer. Det reder sig ska du se. |
|
|
miaber
Member
1345 Posts |
Posted - 2010/04/26 : 19:28:32
|
quote: Någon som vill rekommendera riktigt bra lurar (samt stärkare) som passar på ett stort huvud och med försmak till tung hårdrock?
Måste det inte bli en in ear-lösning? Vanliga lurar flyger väl av när du headbangar?
Jag förstår att det känns jobbigt att flytta från ditt eget himmelrike i källaren. Men, men, du hittar säkert andra kvaliteer i ditt nya boende. |
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098 |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
nikwal
Member
126 Posts |
Posted - 2010/04/27 : 11:55:51
|
har märkt det när jag har haft med min anläggning till olika ställen till folk som bor i hus att man får kräma på rätt jäkla friskt jämfört med hemma i betongbunkern och ljudet blir ju lite annorlunda men i stort sett så vänjer jag mig rätt fort vid mitt rum hemma(bor i en etta på 53kvadrat så det är rätt okej vardagsrum). Har alltid varit nyfiken på dom där grado lurarna som kostar runt tusingen vad dom nu hette, men har inte blivit av att lyssna på dom. Hade alltid gamla vita hd414 när jag bodde hemma hos föräldrarna.. |
|
|
keso77
Member
220 Posts |
Posted - 2010/04/27 : 12:59:23
|
Funderar du på lurar och kan tänka dig öppna kan jag varmt rekommendera Alessandros moddade Gradolurar:
http://www.alessandro-products.com/main.php?p=headphones
Har ett par MS-1 och blev riktigt imponerad, speciellt med tanke på priset. |
Lyssningsrum: Nottingham Interspace / Space tonarm (Ortofon Rondo Bronze) - PS Audio GCPH - Squeezebox Touch - Primare A.30.1 - Dynaudio A52SE / 2 x Velodyne SPL-800i |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2010/04/28 : 19:22:00
|
Lägenhet är inte slutet på din hifikariär, jag flyttade också från hus med dedikerat lyssningsrum till sekelskiftes-lägenhet och blev possitivt överaskad över den levade akustiken och en massa andra saker. När jag flyttade till en mer lyhörd lägenhet trodde jag att det var slut, men grannar går att vänja om man visar normal hänsyn och pratar med dom. Fortsätt spela och gläds åt musiken, du kommer aldrig nöja dig med lurar. Mig lurar ingen iaf. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2010/04/28 : 21:19:57
|
jag hade min PA-rigg då jag bodde i en etta i västerås, de gick bra bara man tänkte sig för. Såg på film på ganska så hög volym, men jag var lugn och skötsam annars så dom sa aldrig något. |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
lindvall
lite allmänt grå och tråkig....
1683 Posts |
Posted - 2010/04/29 : 16:18:26
|
Med tanke på familjen, så prova slutna lurar, eller lyssna i alla fall på hur mycket de öppna läcker ljud. Vi har ju alla suttit bredvid någon på tåget som lyssnat på hårdrock via ett par Koss Porta Pro på högsta volym! ;-) Övrig familj bör vara väldigt toleranta, eller lomhörda, för att inte störas om man sitter i samma rum när man har öppna lurar. |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
|
Topic |
|