HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Test av ljudkvalitet, Spotify-Itunes-Cd-Vinyl
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2010/02/10 :  16:23:59  Show Profile Send byZan a Private Message
quote:
ByZan, har du testat Spotyfy utan Music Streamer+ ? Skillnaden?

Jo direkt via hörlursutgången och det låter blää i förhållande till MS+.


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

Englishman
Starting Member

1 Posts

Posted - 2010/05/17 :  23:10:28  Show Profile Send Englishman a Private Message
Jag har gjort en Vinyl-CD-Spotify jämförelse med Cassandra Wilson's "New Moon Daughter" låt 1 och 3. Resultatet var minst sagt förvånande/förbryllande.
Jämförelsen blev till efter att ha läst en högtalare review på Stereophile där skribenten nämnde de avgrundsdjup bastonerna i den tredje låten "Solomon Sang". Som stolt ägare till ett par Totem Mani 2's (en stativare som spelar ned till 26Hz) vill jag höra. Eftersom Spotify redan var igång fick jag inte vänta länge till dessa "almost subsonic bass tones" kom ut från högtalarna. "123Duns 1234 123Duns". Subtil men tydliga.
Jag tog fram LP:n. Tonerna fanns men vara inte alls lika tydliga. CD:n#180;s tur. Där igen fanns basdunsen.
Ni kan förstå min förvåning.
De kommande dagarna satt jag och läste allt som gå att läsa om skivspelar inställningar, min pickups frekvensomfång mm mm
En mindre justering av VTA hjälpte men just de tonerna låter fortfarande bättre på CD och Spotify.

Jag kör Spotify från den optiskt-ut port på min laptop och använder CDn#180;s två DAC:ar som ljudkort (antar jag?). Sedan balanserad till en Lyngdorf SDIA 2175. CD:n är En H/K HD 990. Skivspelaren JVC JL B-44. Pickup Denon DL 110 HOMC. RIAA Graham Slee Era Gold MM

Min fråga är till dig som läsa detta är: Kan tonarmen eller pickupen vara boven?

Mvh
D.

Demand FLAC downloads!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/05/18 :  09:03:49  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Är det inte så att man ofta stryper basen något på vinylmixen?

Det vore roligt om gcs, Batman, Pac eller nån annan med rullbandare kan utöka jämförelserna för att inkludera kopia på masterband. Det lilla jag hört hos Batman var rent sjukt mycket bättre än samtliga andra. Och då pratar vi ändå Emm-Labs dac/drive och grejer.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2010/05/18 09:05:12
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2010/05/18 :  09:44:21  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Om CD hade mastrats/mixats bättre, som tex DCC, MFSL, Audio Fidelity gör så låter formatet lika bra som vinyl.
Lustigt, vi gjorde den jämförelsen med Dark side of the moon för ett tag sedan. Kolla här Matte: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=43195&whichpage=4&SearchTerms=Dark%2Cside

I den lyssningsövningen var vi alla överens om att orginalpressen på vinyl var bättre/mer naturlig än något av de digitala format vi hade tillgång till. Det vill säga både MOFI CDn och SACDn fick se sig om sprungna. MOFI-vinylen var det som föll oss allra mest på läppen. Det är en grym platta!

quote:
Kan tonarmen eller pickupen vara boven?
Ja, eller RIAAt. Eller så är skivan inte bättre än så. Du borde prova den skivan i en annan anläggning och kolla om dina toner kommer fram där.

quote:
Är det inte så att man ofta stryper basen något på vinylmixen?
Intressant fråga så jag googlade på den. http://en.wikipedia.org/wiki/RIAA_equalization

Det verkar finnas en basnod i filterspecen vid 50HZ, längre ner i frekvens verkar det inte finnas några begränsningar enligt standarden. Det betyder egentligen bara att det är upp till mastringsfirman och presseriet att göra upp om var de lägger begränsningen. Så hur mycket bas/lågbas man får med på vinylen beror nog väldigt mycket på presseriet och mastringsfirman.

Batmans setup är riktigt sweeeeeet!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/05/18 :  10:25:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag har för mig att jag läst nånstans att bastunga spår tar mer plats på vinylskivan. Spåren blir lite bredare helt enkelt.
Då får man kanske plats med en låt till på skivan om man dämpar lågbasen. Men i standarden finns kanske inte sånt.
(Jag spekulerar här om ett vagt minne om något jag läst för länge sedan och det ovanstående kan mycket väl vara fel.)

RIAA-steget kan vara "snöpt" i basen också i många fall och det är för att ta bort problem med lågfrekvent muller från
mekaniken och problem med fladdrande högtalarkoner när skeva skivor spelas.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2010/05/18 :  20:40:28  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
Det stämmer Bernt. Det är bara att titta på skivan så ser man vilka bredsladdar en riktig baston kan göra. En som inte är begränsad alltså.
Jag vill minnas att för många år sedan så var det en typ som kunde genom att bara titta på skivan se vilken musik det var. LP- partitur alltså.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2010/05/18 :  21:59:30  Show Profile Send byZan a Private Message
Kul att tråden lever
Kul att fler testar
Kul att vi har något att göra
Kul att jag får lära mig av alla som kan så mycket mer jag själv

Edit: Justerat text.


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine

Edited by - byZan on 2010/05/18 22:01:01
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/05/18 :  22:02:13  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
Jag vill minnas att för många år sedan så var det en typ som kunde genom att bara titta på skivan se vilken musik det var. LP- partitur alltså.
Han var väl med i något Harald Treutiger-program eller liknande. Minns det också.

Sorry för OT har inget att tillföra on-topic.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/05/30 :  09:08:02  Show Profile Send huzze a Private Message
Har nu haft spott&fy ett par dagar. Tycker det låter helt ok, via Tele2-3Gmodem, mini-pc'ns hörlursutgång till mina Bose. Framförallt låter det inte mp3-rippat i diskanten, cymbaler låter som de ska.

Av förklarliga skäl har jag inget annat än hörselminnet att jämföra med + det faktum att Bose är basiga (fortfarande ett plus när jag spelar äldre hårdrock) men nog kommer datorn att "släpas" ut till landet fortsättningsvis. Frågan blir vad jag ska ha mellan datorn och stereon...

Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2010/05/30 :  11:02:55  Show Profile Send byZan a Private Message
quote:
men nog kommer datorn att "släpas" ut till landet fortsättningsvis.

Perfekt vid inget annat att göra
quote:
Frågan blir vad jag ska ha mellan datorn och stereon...

MS+ tycker jag fungerar alldeles utmärkt


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/05/30 :  16:06:11  Show Profile Send huzze a Private Message
MS+ blir kanske över budget, men ni som ev. har en MS lr MS+ och vill uppgradera er, så kan jag vara spekulant på en beggad.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/05/30 :  17:27:20  Show Profile Send gcs a Private Message
Det är svårt att jämföra en vinyl från förr eftersom man regelmässigt inte hade med de lägsta frekvenserna. Nu talar vi om tiden före 80-talet. Det fanns två skäl till det. Det första var att högtalarlyssningen i en studio allmänhet inte hade så mycket att ge under 30Hz. Det som man inte hörde i sin lyssning fanns alltså inte och därför kunde man med gott samvete skära av allt under 30Hz. Så gjorde man för det mesta med få undantag. Dark Side ... är ett undantag som har frekvenser ner till 25Hz vilket faktiskt gör skillnad. Jag kan inte påminna mig om någon annan skiva som är inspelad före 1980 med samma eller fetare bas än den som finns på "Dark Side of the Moon". Jag har själv mest stereovinyler från tiden före 1980 och då jag har experimenterat en hel del, har jag märkt att lyssningsupplevelsen blir mycket bättre från en stereovinyl om man höjer frekvenserna under 250Hz. Det kan har jag märkt vara lite annorlunda med monograveringar eftersom man inte behöver ta någon hänsyn till två stereokanaler. Jag har några äldre stereoskivor från KAPP/Medallion och Mercury där man tagit bort vädligt mycket under 60Hz samtidigt som inspelningarna har en stor stereobredd, ja man kan säga överbredd som gör att spåren i skivan gräver ner sig djupt i vinylskivan. Samtidigt kan graverdosan ibland höja sig så pass mycket att det nästan inte finns något spår på skivytan. Det här kan man se tydligt med hjälp av en lupp. För att komma runt det här problemet var man tvungen att dels mixa alla tunga basinstrument till mitten och också att slå samman basen till mono. Nu blev det enklare att gravera och att undvika att basen tog för stor plats. Batman var hos mig med en köpt masterbandkopia. Jag minns nu inte vad det var för band och när den var inspelad. Troligtvis var den från 70-talet eftersom vi gjorde en frekvensanalys som visade att frekvensen föll snabbt under 30Hz. Batman kanske läser det här och kan tala om när inspelningen var gjord. Jag tillhör den skaran som inte tycker att vinyl för det mesta låter överlägset bäst och då definitivt inte jämfört med en modern digital inspelning.
Till sist: när man gör en frekvensanalys på en LP kan man se på alla vinyler att det ligger ett starkt muller när musiken tagit slut och som inte är rumble från skivspelaren. Mullret finns redan i vinylen och har med framställningsprocessen att göra. Jag har tidigare gjort mätning på graverade lackskivor utan musik och som varit helt tysta, tystare än en bra riaa förstärkare.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/05/31 :  07:22:42  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Gcs: trevligt med långa intressanta inlägg men du får jättegärna
trycka enter någon gång emellanåt

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2010/05/31 :  10:45:56  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag är precis som Ingvar A en vinylfacist (kul beskrivning) och även jag har gjort en del totalt ovetenskapliga tester mellan olika medier.

Som oftast har det handlat om A/B tester med enbart öronen som mätverktyg och de har återkommit under årens lopp då det finns en viss utveckling men ännu har det varit till grammofonskivans fördel även om det har hänt en del till digital teknikens fördel men än är det en bit kvar.

Att sedan grammofonskivor har sina begränsningar får man acceptera men samtidigt kan de vara dess fördelar också för det känns inte så påträngande som digitala medier kan vara ibland.

gcs:
quote:
Dark Side ... är ett undantag som har frekvenser ner till 25Hz vilket faktiskt gör skillnad. Jag kan inte påminna mig om någon annan skiva som är inspelad före 1980 med samma eller fetare bas än den som finns på "Dark Side of the Moon".


En som jag tänker på direkt är Cat Stevens i alla fall de han mixade sina skivor själv. Audiofil som han var och lyssnade alltid på mixen i sina esl'er i hemma miljö han kompenserade basbortfallet i högtalarna med att höja basen rejält hur djup basen går vet har jag ingen aning om men bas finns där.

anders

ps. att jag skriver grammofonskiva beror helt enkelt att jag får en bild i skallen av personer med sexuella böjelser som gillar plastkläder. Tänk er själva en som kommer med skivor fastsatta på kroppen, brrr.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

nikwal
Member

126 Posts

Posted - 2010/05/31 :  12:00:27  Show Profile Send nikwal a Private Message
Lyssnar hellre på grooveshark än spotify pga ljudkvaliten men då har jag ju inte premiumspotify så. iofs inte haft nån av dom igång på ett tag. Men dvd-audio är väl inte så tokigt iofs :-)Sen om jag inte minns fel så bygger väl cd lite på nyqvist's theorem om halva samplingsfrekvensen osv, men det är ju en rätt grov förenkling eftersom den inte är riktigt korrekt för tidsbegränsade signaler. :-)

Edited by - nikwal on 2010/05/31 12:01:30
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/05/31 :  12:10:02  Show Profile Send gcs a Private Message
Om man vill göra en jämförande test mellan vinyl och något annat bör det göras med samma lyssningsnivå. Det är inte alldeles lätt för de flesta av oss att göra. Det är ganska lätt att lura örat om det blir olika.
Go to Top of Page

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2010/06/01 :  04:59:45  Show Profile Send Skurt a Private Message
Ett litet annat perspektiv kanske? Är en sån som väljer att tolka HiFi i sin ursprungliga betydelse: hög trohet till orginalet. Förutsätter dock att man lyssnar till musik där det finns en referens att jämföra med, diskutabelt t ex vad gäller elektroniskt förstärkt musik (t ex via PA). Lyssnar mest på akustisk musik (klassiskt, jazz och folk mest) där liveupplevelsen i ett akustiskt sett bra rum (oftast kyrka eller konserthus i mitt fall) är referensen. Märk dock väl att slutbedömningen är såväl subjektiv som ovetenskaplig .

Det viktigaste i min mening i en anläggning är rätt högtalare, i rätt rum, med rätt förstärkeri. Denna triangel skulle jag säga är 90% om inte mer av välljudet, det krävs synergi mellan delarna - lagom stor högtalare sett till rummet, drivna på rätt sätt som grundregel. Största fällan är omvandling av akustisk information till elektrisk och i slutändan tillbaka, alltså mikrofon och högtalare. Signalkällan spelar alltså i min mening en ganska liten roll sett till helheten, hur många har t ex upplevt en bra inspelning på mp3 överstiga upplevelsen av en dålig inspelning på CD/vinyl? Jag har iaf det.... Lägg därtill att det finns en uppsjö både analoga och digitala signalkällor som mer eller mindre förvränger informationen och har bättre och sämre S/N-ratios.

Frågan om vinyl contra cd/digitalt är inte en fråga om vilket som låter bäst utan en större fråga om vilket format som tjänar oss bäst som medium mellan inspelning och lyssning. Det digitala mediet rymmer överlägset bäst potential av de båda, ta bara distributionsmöjligheterna över nätet (t ex HDTracks.com) och hållbarheten till det digitala formatets fördel, vilket i slutändan borde innebära mer och billigare musik. Ur hifi-perspektiv tror jag också att de bästa dacarna idag med 24/96-information eller högre låter närmre orginalet/liveupplevelsen än någon vinylrigg gör. Personligen har jag haft och sålt min vinylrigg som kostade 100 000+ ny, men det var mest för att jag var trött på all meck som vinyl innebär och kostnaden snarare än ljudmässiga skäl. Det är trevligare att bara lyssna på musik, fast i just det här fallet skadade det ju inte heller att det digitala också lät bättre

Sen vill jag också mena att man hör skillnad på komprimerat och okomprimerat, no doubt. En CD har en bitrate på ca 1,4 Mbit/s, 24/96-formatet ca 4,2 Mbit/s om jag inte blandar ihop enheterna, att jämföra med spotifys 192 eller 320 kbit/s - det hörs att det är mindre information, komprimerat är ett bra uttryck.

My 2 cents...

/Erik

-Hur ska jag veta vad jag har tänkt förrän jag har hört vad jag har sagt?
Go to Top of Page

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2010/06/01 :  05:01:53  Show Profile Send Skurt a Private Message
Kan ju lägga till att jag numer kör endast via dator, var faktiskt överraskad över skillnaden mellan rippat och cd-transport.

/Erik

-Hur ska jag veta vad jag har tänkt förrän jag har hört vad jag har sagt?
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/06/01 :  07:11:28  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
quote:
Om man vill göra en jämförande test mellan vinyl och något annat bör det göras med samma lyssningsnivå. Det är inte alldeles lätt för de flesta av oss att göra. Det är ganska lätt att lura örat om det blir olika.


Bra poäng, ligger mycket i de.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Phoenix
Member

80 Posts

Posted - 2011/03/07 :  18:38:03  Show Profile Send Phoenix a Private Message
Håller med i det du mellan de olika källorna ang ljudbilden, nu har ag inte premium av "spåtifaj" dock.

Men som du och ni andra skriver är Spotify lite väl vasst, dock tycker jag många ljudkort är just detta vassa och lite skräninga i ljudet, har inget high end überljudrum hem utan min erfaren het kommer från något så enkelt som ett par Sennheiser HD408 som jag i bland uppfattar lite bullriga men det är en annan femma.

Så jag sammanfattar det så här.
Dator/Spotify = Funkar om jag bara skall lyssna
Vinyl = grrrrr!

If it's to loud,
You're to old.
Go to Top of Page

Io
Member

473 Posts

Posted - 2011/03/07 :  21:34:17  Show Profile Send Io a Private Message
När det gäller skillnader i ljudkvalitet på Rolf Wikströms skivor kan jag berätta följande. På nittiotalet jobbade jag på Hifi & Musik. Ibland ringde Rolf W och ville diskutera ngt hifiartat - ja, han hade stort hifiintresse. Vill minnas att han spelade på ett par större JBL:are av det seriösa slaget

I vilket fall. Jag gillade Rolfs skiva med Ferlinlåtar. Och den låter som sagt mycket bra på vinyl. Men när han ringde vid ett tillfälle så passade jag på att fråga varför CD:n inte höll samma klass - den lät mycket hårdare och hade inte alls samma sväng.

Roffe undrade om jag hade en skruv lös - den låter ju jättebra. Där tog samtalet slut. Men han ringde ett par dagar senare och sa att jag hade helt rätt. CD:n var sämre. I musikvärlden var R-DAT mycket vanligt och han hade aldrig hört skivan på CD utan bara på R-DAT och tyckt att det låter jättebra. Och utgått från att CD:n låtit likadant. Ingen hade leveranstestat CD:n! Perfect sound for ever...

Studiotejpen hade en samplingsfrekvens på 48 kHz - samma som DAT-bandet. Men vid nersamplingen till 44 kHz - som CD, hade man tillfört artefakter (jitter?) som gör att CD:n låter vasst.

Han skickade till om med en kopia på R-DATen. Bra karl!

/O


  • Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2

  • Pioneer 668, PC, Chord Qutest

  • Bladelius Saga MkII

  • Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode

  • Tannoy Arden

  • Supra Sword & LoRad

Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2011/03/07 :  21:39:28  Show Profile Send Thzar a Private Message
Ni har väl kryssat i rutan för "high-bitrate" under settings i spootify va?
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/03/08 :  07:43:39  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
...och kryssat bort "Normalize"... ?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000