HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Musikerna låter mer än sångarna/sångaren
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2011/03/01 :  22:50:33  Show Profile Send optimus a Private Message
Bra rubrik va?

Liten förklaring kanske är på sin plats:

Har på senare tid lagt märke till att sångarna/sångaren låter lite dämpad i jämförelse till musikerna.
Det låter som om musikerna sitter ett par rader framför den som sjunger.
Vad kan det bero på?
Invinkling, utvinkling eller var ska jag börja rota?
Eller ska det vara på det viset kanske?
Tycker det borde vara tvärt om...

tacksam för alla tips och ideér!

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/03/01 :  22:53:20  Show Profile Send huzze a Private Message
Tycker ofta det är så på TV-sändningar...

Någon lösning på det har jag inte.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2011/03/02 :  06:53:08  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Är det samma på alla inspelningar? Har du testat samma skivor hos en kompis?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2011/03/02 :  08:24:14  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Det låter precis som att centerkanalen skulle vara för låg i nivå i ett hemmabiosystem, men detta är två högtalare? I vilket fall som helst så verkar det vara det som är i "mitten" av stereobilden som är lågt för dig?

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2011/03/02 :  08:24:16  Show Profile Send SW a Private Message
Hade ungefär samma fråga till en bekant som är inspelningstekniker. Han sade lite generat att man ibland blir tvungen att göra så på mixningen för att dölja brister hos sångaren.
Beror nog också på olika typer av musik. Ibland är det ju i det närmaste omöjligt att höra orden i texten pga att musiken är så mycker högre än sången.
Lyssnar själv mest på Texasproducerad country och där är alltid sången klart dominerande, det bygger på det.

S
Go to Top of Page

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2011/03/02 :  12:23:54  Show Profile Send optimus a Private Message
Pac:
Tror inte det är på riktigt alla men det känns som om det är så på väldigt många.

guy gadbois:
Bara 2-kanals. Men din beskrivning var bra! Det är precis så det låter ibland.
Som om centerkanalen är för låg...

SW:
Låter också som en rimlig orsak.
Ska föra lite anteckningar om vilka artister och skivor jag upplevever detta på.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2011/03/02 :  12:42:43  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag gissar att det är en av två saker:

antigen är det mixat så på skivan (bara att gilla läget)

eller så har dina högtalare en dipp i frekvensgången mellan sisådär 300-1000Hz (byt högtalare eller gilla läget)

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2011/03/02 :  12:59:52  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
För en hel del år sedan var det populärt med en del effekter i de förstärkare som såldes, det var förinställda frekvenskurvor som hette "rock" och "jazz" som kunde väljas... dessutom fanns en del effekter som kunde heta "large hall" och andra fejkade situationer som "concert" osv...

Nåväl, om man mot förmodan började trycka runt lite på dessa effekter så kunde man ibland få resultatet att sången blev märkligt tyst. Det som verkade hända vara att förstärkaren koncentrerade sig på att återge "ytterändarna" i stereobilden vilket gjorde att allt som befann sig i mitten lät märkligt tyst.

Vad har det här för bäring på optimus problem? Inte vet jag, men kan inte förstärkare (eller signalkälla...?) börja dumma sig en smula om de börjar ge upp och man får dessa effekter pga det?

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2011/03/02 :  13:59:39  Show Profile Send SW a Private Message
Har någon komponent i ljudkedjan ett dip någonstans i mellanregistret så skulle ju inte bara röster dämpas utan också alla instrument som finns inom detta spektrum. Många instrument har ju sina grundtoner eller övertoner i ungefär samma frekvensspektrum som röster ligger.

S
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2011/03/02 :  16:29:40  Show Profile Send Staffan a Private Message
Låter som ett invinklingsproblem eller för
stort avstånd mellan högtalarna.


Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2011/03/02 :  18:22:12  Show Profile Send mangs a Private Message
Om jag gissar:
Röster ligger i centrum, dvs en exakt summering av v+h.
Instrument likt gitarrer etc ligger mer åt ena hållet eller nästan helt åt ena hållet och då är signalen ut från den andra högtalaren lägre, lika med noll eller kasnke till och med inverterad för att skapa rymd.
Invinkling etc påverkar hur ljudvågor sprids i rummet och om du har väggar och tak i närheten kan du råka ut för utsläckningar.

Låter även som att högtalarna är placerade lite för långt ifrån varandra. Sedan är det ju även så att många inspelningar är lite lustigt inspelade vilket ger denna effekt. jag har även noterat i många uppställningar att ljudbilden är högst i centrum för at tsedan sjunka likt en båge ut mot kanterna.

Viss kan en krokig frekvenskurva på verka men då röster och instrument ligger väldigt nära i frekvens så tror jag mer på placeringen av högtalare och lyssningsposition. Vad hände rom du flyttar fram eller bak lyssningspositionen låt säga 30-50cm?
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/03/02 :  18:46:18  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Jag tycker det låter som utsläckning.. prova vinkla/flytta högtalarna lite och hör vad som händer..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2011/03/02 :  18:48:59  Show Profile Send optimus a Private Message
Tack för alla svar!
Ska testa lite olika placeringar ikväll och återkommer sen med resultaten.
Spontant så känns det som att det skulle gå att lösa med en omplacering av högtalarna. Hoppas på detta! Billigast så ;-)
Ska också testa att flytta fram o bak soffan, tack mangs för det tipset.

Återkommer som sagt...
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2011/03/03 :  11:07:51  Show Profile Send mangs a Private Message
Räcker ju egentlöigen i ett första stadie att bara flytta fram och bak huvudet för att få en uppfattning. ;)
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2011/03/03 :  12:18:08  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Om högtalarna står för långt ut från bakvägg kan ogynsamma tidiga reflexer uppstå som visserligen ger djup i ljudbilden, men röster och annat som är projicerat mitt mellan högtalarna hamnar ofta alltför långt bak och tappar samtidigt kropp.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2011/03/03 :  19:41:13  Show Profile Send optimus a Private Message
Efter att ha flyttat in högtalarna ca 10cm vardera och justerat vinkeln lite, har fenomenet minskat en hel del.
Håller på för fullt med justering i djupled som Goldfinger tipsade om.
Blir bara bättre och bättre.
När jag tänker efter så minns jag att jag flyttade ut högtalarna ganska långt från bakväggen för ett tag sedan.
Reflekterade aldrig över rösterna då, utan förfördes av djupet i musiken istället.
Sen beror det väldigt mycket på mixningen också för det är långt ifrån alla skivor som låter så...

Så, en kombination av felplacerade högtalare och skummt mixade skivor är alltså orsaken
Jag fortsätter och fila på placeringen men jag tycker redan nu att det blivit bra mkt bättre.
Tack för alla tips! Har verkligen haft en god inverkan på ljudet.

Edited by - optimus on 2011/03/03 19:43:08
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2011/03/03 :  22:19:25  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Kul att du kommer någon vart med lite tipps

quote:
Om högtalarna står för långt ut från bakvägg kan ogynsamma tidiga reflexer uppstå som visserligen ger djup i ljudbilden, men röster och annat som är projicerat mitt mellan högtalarna hamnar ofta alltför långt bak och tappar samtidigt kropp.


Det åvanstående håller jag personligen inte med om stämmer i alla lägen.
När man flyttar fram högtalaren så bidrar bakväggen mindre bas och då hörs det övriga registeret tydligare och då får man en bättre 3D (djup)
Det som då oftast saknas från högtalaren är att få till lite mera kropp i instrument och röster är oftast att hötalaren inte går tillräckligt i nivå i den låga basen och inte att det uppstår fler tidiga reflexer.
Sedan spelar det nartuligtvis roll vilken hötalare man har, kanske högtalaren får en så pass stor dipp när den står på en viss plats att det övertar reflexernas påverkan.
Ja det är inte så lätt alla gånger att peka på vad som är problemet men en allt för ofta stor orsak är rummet och högtalarens samverkan.

Optimus hur stort rum har du och vilka högtalare har du

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2011/03/03 :  22:40:29  Show Profile Send mangs a Private Message
Bara för att "belysa" rummets inverkan på ljudet.
Jämför med en glödlampa som sprider sitt ljus åt alla håll. Ungefär så ser det ut för de lägre frekvenserna ut från högtalaren. Problemet med dessa frkvenser är att våglängerna är i den storleken så utsläckningar och noder kommer bildas vid reflektioner med väggar,tak, golv och på grund av att olika frekvenser har olika våglängder så kommer ljudet upplevas väldigt annorlunda beroende på placering i rummet. Vid högre frekvenser minskar spridningen av ljudet vilket mildrar effekten något men i hela mellanregistret där röster återfinns sprids det ganska bra med resultat att rummets inverkan är väldigt stor.

När vi lyssnar på musik via våra anläggningar bombarderas våra öron kontinuerligt av dels direktljud som kommer direkt från högtalarna men i de flesta fall kommer väldigt mycket av den totala ljudenergin i efterhand från reflektioner i rummet själv. Jämför en glödlampa i ett mörklagt rum med ljusabsorberande väggar och ett rum med vitmålade gipsväggar, hur mycket ljusare kommer det vitmålade rummet bli?
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2011/03/04 :  17:07:58  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Det åvanstående håller jag personligen inte med om stämmer i alla lägen.
När man flyttar fram högtalaren så bidrar bakväggen mindre bas och då hörs det övriga registeret tydligare och då får man en bättre 3D (djup)


Skulle lägre nivå på basen ge ökad 3D?
Den kopplingen ser jag inte, varför skulle det fungera så?
i så fall ser jag hellre att "rätt" nivå på basen skulle vara det optimala för bästa möjliga 3D pga att upplösningen då är som bäst.
När något register tar överhanden så uppstår maskeringseffekter som försämrar möjligheten att se långt in i inspelningen.
Om du skulle simulera den basförstärkning du får ställt mot bakvägg genom att istället eq:a med högtalarna ställt en meter ut, då kommer högtalarna ändå inte att låta likadant.

mangs inlägg är en bra fortsättning i ämnet.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2011/03/04 17:09:15
Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2011/03/07 :  17:15:54  Show Profile Send yoko a Private Message
mixen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000