HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Mitt hyreskontrakt om att spela musik
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2009/02/22 :  23:45:19  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Godkväll.

Jag bor i ett ganska lyhört hus (tyvärr). Nyinflyttad sedan en tid tillbaka.

Ingen har klagat på att jag spelar (än). Och jag spelar inte såå högt.. och jag brukar stänga av vid kl. 22

För skojs skull lusläste jag mitt hyreskontrakt ( jag bor i hyresrätt )

Då står det så här på en punkt:

"Hyresgästen förbinder sig att inte i lägenheten utföra musik eller hålla ljudanläggning igång så att störningar uppkommer för kringboende"

Hur tolkas det här?

Menas det självklara att jag ej skall spela dunderhögt och sent.

Eller kan en sur-granne få för sig att vara en paragrafryttare och åberopa denna punkt i kontrakten vid "normal" spelning dagtid?

vad tror ni menas?

Lever jag i huset där ej musik är tillåtet?

inte läga att köpa sub i allafall.

HUR TOLKAR NI PARAGRAFEN I KONTRAKET?

Detta är en bra lägenhet och jag vill inte behöva flytta för att jag i framtiden vill spela lite hög musik.

Bara att spela på normalt och hålla tummarna? Vänta på en första varning?

Vore skönt att inte behöva oroa sig hela tiden!

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

Edited by - JWO on 2009/02/22 23:47:01

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7965 Posts

Posted - 2009/02/23 :  00:18:47  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag tolkar det som att grannarna har rätt att klaga på spelande som utförs även på dagtid eftersom det inte står nåt om tider i kontraktet.
Mitt bästa tips är nog att du för dialog med grannarna, låt dem veta att du är intresserad av att lyssna på musik och be dem vända sig till dig först istället för till hyresvärden om de upplever sig störda av din musik.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2009/02/23 :  00:23:46  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Undrar vilka hus som är mest välbyggda och MINST lyhörda.

generellt sett, vilka är det?

Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/02/23 :  01:36:57  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
VILLOR!!

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2009/02/23 :  07:07:37  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Jag tolkar skrivningen på samma sätt som fuling. Du får helt enkelt inte störa med ditt musikspelande oavsett tid. Kontraktet verkar skrivet för att man skall inleda dialog med grannarna.

Bjud in dina grannar på en fikastund och lyssning. Det borde mjuka upp dem en del. Om du bara kör på kan du hamna i problem även utan en paragrafryttande granne. Dialog är alltid bästa lösningen.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2009/02/23 :  08:15:10  Show Profile Send Vox a Private Message
Sätt på musik med din normala lyssningsnivå och gå runt till grannarna och fråga om du får komma in och lyssna hur mycket det hörs.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2009/02/23 :  08:16:10  Show Profile Send Vox a Private Message
För övrigt så hör det till att läsa kontrakten och klarera eventuella frågor innan de skrivs på.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2009/02/23 :  08:39:15  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
vox är rätt på det. Jag har aldrig kunnat spela så högt och så sent som då vi (jag och lägenhetskamraten) i förväg gick runt till grannarna och pratade musikvolym, bjöd in dem att vara med när det ibland var fest. (blev ganska besynnerliga partaj med ett gäng av våra kamrater i 18 - 20årsåldern och så diverse grannar av karaktären "vi hade i alla fall tur med vädret" i mysbrallor och papiljottat hår

Sen skall du tänka tanken att grannarna på alla sidor har lika mycket rätt till sitt liv, utifrån sina utgångspunkter. Någon kan vara sjuk, någon störa sig på allt, någon jobbar skift och bara måste få sova på annorlunda tider och någon ha en hörapparat som gör livet omöjligt om det finns störkällor (sub el dyl) i bakgrunden långa tider.

Gå runt och prata med dem!

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2009/02/23 :  09:01:25  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Saken är den att jag har en granne som redan tagit bort min vilja att vara trevlig och bjuda in henne.

Hon bor under mig. Hon är en sådan som klagar på allt. Hon klagar på att vi går i lägenheten (det är sant!!!). hon säger att det knarrar i golven. vilket det gör för huset är byggt med trägolv från 30 talet. Golven knarrar och det är svårt att göra någonting åt det, huset är ju byggt på detta vis för sjutton.

jag menar att jag måste få gå på toaletten när jag vill. Jag måste få gå till köket när jag vill. jag måste få röra mig fritt i mitt eget hem som jag vill, när jag vill. Ingen äger mig och förbjuder mig att göra just så!

Jag menar att lever man tillsammans i ett gammalt hus så får man tåla att det låter i huset, annars får man köpa sig en villa eller likande.
Sånt är livet för sjutton!

Men denna dam verkar tro annorlunda.

Hon bara klagar och klagar. inte ett snällt ord har hon sagt sedan vi flyttade in. hon började klaga innan jag ens hann presentera mig som nyinflyttad. Hon har inte presenterat sig själv. Hon är bitter och otrevlig.

Och tydligen har hon varit likadan mot den föregående hyresgästen under flera års tid. Det gick så långt att hon gick till hyresvärden och tog honom till lägenheten och den förra hyresgästen fick test-gå och de lyssnade om det knarrade.

Hon klagar på mycket andra saker också. Att hon tex störs av en fläkt på taket flera våningar upp än vad hon själv bor på.

Hon har frågat ut mig om jag bor själv, har barn, husdjur, om jag röker osv. Non of her buisness säger jag.

Jag anser mig själv vara en mycket skötsam , ordentlig persson.
Jag är lugn , inget festande här inte. ingen jättehög musik. stänger av senast kl 22 osv...

hon skall vara glad att hon har mig som granne!

Hon har iofs inte klagat på min musik ÄN. Bra på knarrande golv.

jag bor högst upp jag har en teori om att ljudet mest rör sig uppåt. kanske hörs det inte ner till henne så mycket.

och då vill jag inte uppmuntra henne till att även börja lyssna efter min musik och ytterligare ha ett sak att klaga på.

man vill inte väck aen björn som sover....

Edited by - JWO on 2009/02/23 09:02:40
Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2009/02/23 :  09:23:42  Show Profile Send Mey a Private Message
JWO: Det låter precis som min nya granne
Antagligen har hon alldelles för lite att göra.
Det är nog henne det är fel på, och grannar som gnäller på detta sätt är i sig en störning.
Fortsätter det skulle jag rekommendera att du tar upp detta med värden.

Jag lider med dig
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2009/02/23 :  09:37:14  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Jo det är sant.

Hon är störande.

Jag har fått intrycket av att hyresvärden vet om detta problem.

Jag spelar på normalt och på normala tider. Jag är skötsam i övrigt så det borde hålla i längden

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/02/23 :  09:44:04  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Nyckelordet är kommunikation!

I kontraktet används formuleringen "...så att störningar uppkommer för kringboende". Vad är störningar? Enkelt! Du får reda på vad störningar är om du kommunicerar med grannarna och frågar vad deras definition är, hur deras situation ser ut!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2009/02/23 :  09:49:27  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
det är nog sant.

måste ta tjuren (tanten) vid hornen

Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/02/23 :  09:55:53  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Tyvärr är det väl så att ljud vill gärna sprida sig nedåt i o med att högtalarna står på golvet.

I de lägenheter jag har bott i är det sällan som jag har hört något från grannarna under men däremot de ovanför...

Du får ta o prata med din granne o göra det bästa av det. Även om nu hon är en otrevlig typ redan från början.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/02/23 :  10:29:39  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Har ni problem eller frågor, ta kontakt med Hyresgästföreningen. De vet vad man ska förvänta sig och vilka krav man kan ställa på sina grannar och sig själv.

Det finns väl generella regler om att man inte ska störa sina grannar, oavsett om det är på natten eller dagen. Det kan vara en idé att knacka på hos någon granne som verkar trevlig och be att få kolla hur mycket av ens välljud som sprider sig i huset.
Likaså kan man ju varna grannarna om man har en ljudträff hemma och vill spela lite högre än vad som är brukligt.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/02/23 :  13:30:17  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Vad gäller din granne så måste hon ha någon svaghet i sin bittra fasad. Det gäller för dig att hitta den. Hon är en människa som har sina behov, sin verklighet och behöver känna kontroll över sin lilla värld, du måste få henne att känna att hon har det. Kan hon i dig kanske se en potentiell allierad i sin kamp mot alla andra väderkvarnar och inbillade störningsmoment? Det kan vara värt att vara extra psykologisk och empatisk - it will come back to you. Stå på hennes sida och lyssna på henne så kommer du få spela din musik hur du vill. Hon kanske egentligen är trevlig. Fråga henne om saker hon verkar vilja prata om, lyssna, var intresserad.

Jag menar inte att du här enbart ska "spela ett spel" för egen vinning, utan att det också handlar om att hitta win-win för allas trevnad.

Gångordningen är, tror jag, - först bra relation, sen musik.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2009/02/23 :  13:33:04  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
kloka ord

Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2691 Posts

Posted - 2009/02/23 :  18:20:11  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Komunikation är bra

Men ibland hjälper inte det.
Jag hade en sådan granne som försökte vräka mig genom att ljuga
om mig för störningsjour, Hyresgäst föreninen, hyresjuridiska
avdelningen i Sthlm's hem med fler instanser.
Det gick inget bra för henne.
När jag visste att hon förlorat så kom hämden.
Jag hoppade jämfota i hela lägenheten några ggr per dygn å
barnen uppmuntrades att leka extra högt med klossar och bilar

Hämden är ljuv när man bor ovanför orosmålnet

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/02/23 :  18:41:38  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Det finns gnällspikar som har avhysts pga av sitt destruktiva (gnäll)beteende.
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/02/23 :  18:52:55  Show Profile Send dwain a Private Message
Köp två velodyne 1812 och råka köra filmen transformers 3 på natten med basarna på max. Sen har du löst det problemet

Tråkigt med sådana grannar.

Har själv en granne som bor 4hus bort eller om det är 5 hus bort. Han är en riktigt gnällröv han har gnällt i snart 4-5år på mig när jag spelar sommartid. Jag kör med fönstret stängt och ändå blir det gnäll. Jag bor i villa för övrigt och han också. Jag försökte prata med honom men han ville inte lyssna utan bara bråkade. Nu sist han var över så kallade han mig diverse icke trevliga saker. Det slutade med att jag blev förbannad. Gjorde mig av med mina 8tums basmoduler och mitt 250watts steg. Så förra sommaren köpte jag en 15tums bas byggde en basreflex låda på 160liter köpte ett steg som jag bryggade som lämnar runt 900w och efter det inget mer gnäll. Jag tror inte ens han vågar. Han inser väll att om han fortsätter gnälla så kommer den galna grannen skaffa 18tummare och 2kw slutsteg
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2009/02/23 :  19:32:58  Show Profile Send Zombie a Private Message
Ljud går mest nedåt (uppåt) = stomljud.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2009/02/23 :  22:36:13  Show Profile Send linnar a Private Message

"7 kap. Bostadsrättshavarens rättigheter och skyldigheter.

utdrag ur 9§
När bostadsrättshavaren använder lägenheten skall han eller hon se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att det inte skäligen bör tålas."

Det finns preudikat från någon domstol som säger att
vanligt vardagligt oväsen får förekomma mellan 8:00 och
22:00 på vardagar och lite senare på helger.

Normalt liv är bla att spela på stereon eller låta barn
springa runt och stoja osv.

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/02/23 :  22:43:51  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
quote:
Det finns preudikat från någon domstol som säger att vanligt vardagligt oväsen får förekomma mellan 8:00 och 22:00 på vardagar och lite senare på helger.

Det stämmer inte riktigt. Man ska inte utsätta grannar för störningar överhuvudtaget. Det är inte OK att spela sin Blask Slabbath-samling på högsta volym dagtid.
Som jag tipsat, kolla med Hyresgästföreningen.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2009/02/23 :  22:47:24  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Det är olämpligt att citera lagstiftning som ej är tillämplig på den aktuella upplåtelseformen. Formuleringen är liknande i det här fallet men det är likväl olämpligt att citera fel lagrum.

JB 11:e kap

25 § När hyresgästen använder lägenheten skall han se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas (störningar i boendet). Hyresgästen skall vid sin användning av lägenheten också i övrigt iaktta allt som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom fastigheten. Hyresgästen skall hålla noggrann tillsyn över att detta också iakttas av dem för vilka han svarar enligt 24 § första stycket.
Om det förekommer störningar i boendet, skall hyresvärden ge hyresgästen tillsägelse att se till att störningarna omedelbart upphör samt, om denne är en bostadshyresgäst, underrätta social- nämnden i den kommun där lägenheten är belägen om störningarna.
Andra stycket gäller inte om hyresvärden säger upp hyresavtalet med anledning av att störningarna är särskilt allvarliga med hänsyn till deras art eller omfattning (särskilt allvarliga störningar i boendet).
Om hyresgästen vet eller har anledning att misstänka att ett föremål är behäftat med ohyra får detta inte tas in i lägenheten. Lag (1993:400).

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2009/02/23 :  23:03:11  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Man ska inte utsätta grannar för störningar överhuvudtaget.

Notera "skäligen bör tålas" ovan.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2009/02/23 :  23:03:20  Show Profile Send linnar a Private Message
soundbrigade:

Jag skriver "vanligt vardagligt oväsen får förekomma".
Det är min formulering och ingen laginstans. Det betyder inte
per automatik att man får spela "Blask Slabbath-samling" på högsta volym dagtid.

Motsattsen finns också:
Jag känner nämligen en kille som bokstavligen spelat sönder fler omgångar
element i sina lådor.
Hans närmaste grannnar försökte få honom vräkt men misslyckades. Vad jag vet
så bor han kvar ännu.
Han spelade nämligen på Lördagskvällar då och då. Alltså inte varje Lördag.
Det var någon instans som avgjorde ärendet och dom kom fram till att han
spelade och festade som man kan förvänta sig att det spelas och festas i
en trappuppgång en Lördag. det var tom så att dom tog hänsyn till att det
bara var han som spelade och festade i trappuppgången. Han fick alltså spela
och festa för de som inte gjorde detta. Så tolkar jag pappret han visade mig.
Det var i och för sig många år sedan så min beskrivning kanske inte är exakt.
Jag minns att jag blev väldigt förvånad att han fick fortsätt för han kunde
tidvis spela jäkligt högt.

Edited by - linnar on 2009/02/23 23:04:08
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000