Author |
Topic |
|
JWO
fd. OhmBoy
1713 Posts |
Posted - 2009/02/21 : 20:05:44
|
Ja då sitter jag här med en mycket fin Roksan Kandy mk3 cd spelare och en separat Dac.
Det roliga är att Kandyn har en Xlr digital ut, vilket är lite ovanligt enligt mig.
Jag har hört att en 75 ohm coaxial signal är att föredra framför optisk toslink.
Men hur är det med en balaserad xlr 110ohm signal?
Jag har en Squeezebox som jag också kommer att koppla till Dacen.
Jag vill prioritera cd spelaren ( kandyn ) som drive. Och alltså få bästa möjliga ljud härifrån. Squeezeboxen kommer sekundärt.
Bör jag köra coax eller xlr ut från cd driven?
Generellt sett. Vad brukar låta bäst???? |
Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254 |
Edited by - JWO on 2009/02/22 01:30:51 |
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor
1218 Posts |
Posted - 2009/02/22 : 09:13:36
|
Klart du tar XLR (AES/EBU) från CDn sen använder du coaxen till skvisboksen. |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2009/02/22 : 11:41:15
|
Kvaliten hänger nog inte på om det är xlr eller inte utan på hur digitalutgången är utförd i det stora hela. Bl.a. skall det vara galvanisk avskiljning vilket det ofta fuskas med. Det är sant att en elektrisk förbindelse är bättre än en toslink men det förutsätter alltså att den är riktigt utförd. Den gången jag jämförde xlr och coax så föredrog jag xlr men jag använde en mer påkostad kabel för xlr och skillnaderna var subtila. När det gäller Squeezeboxen så kan du ju bara välja mellan toslink och coax och där tycker jag coax låter bättre, även med min jittermumsare inkopplad. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
Edited by - Björn-Ola on 2009/02/22 11:42:06 |
|
|
JWO
fd. OhmBoy
1713 Posts |
Posted - 2009/02/22 : 12:45:20
|
Så bästa alternativet borde i teorin vara xlr ut från cd drive + coax ut från squeezebox
Det alternativ som då ratas är coax ut från cd drive och optisk toslink ut från squeezebox.
Låter rimligt.
Då måste jag hitta en billig och bra 110 ohm xlr-xlr digitalkabel.
Någon som har tips på var jag kan hitta en sådan för HÖGST en femhundring?
Hälsningar Jon |
|
|
JWO
fd. OhmBoy
1713 Posts |
Posted - 2009/02/22 : 17:05:53
|
Ärligt talat. Kan det vara skillnad på digitalkablar?
Nu fick jag erbjudande om att köpa en balanserad Supra Dac xlr 110 ohm kabel.
Den borde väl fylla samma funktion som tex en Van den Huul kabel som kostar ny 1200 pix?
det är väl bara en mode-fråga?
någon som provat suprakabeln och har en åsikt? |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2009/02/22 : 20:11:23
|
Jag kan kanske tycka att skillnaden är mindre mellan digitalkablar än mellan analoga, men visst hör man skillnad. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2009/02/23 : 21:57:37
|
Testat en hifibutik byggd kabel, supra dac med furutech kontakter, mot en siltech hf9. Prisskillnad på faktor 20 typ. Nypriser då. Siltechen förra generationen typ, eller är det två?
Jag trodde verkligen inte jag skulle höra skillnad, siltechen fanns redan hemma, jag behövde två aes/ebu kablar då men inte nu, och jag kan lugnt säga att siltechen sitter i mitt system, den andra hänger i garderoben. Jag blev förvånad, skillnaden var märkbar, fattar inte varför, är civilingenjör men låter det bättre så gör det. Inga ord om haksläpp och så men större skillnad än jag upplevt mellan somliga analogkablar i alla fall.
Det kanske är så att den hifibutikbyggda kabeln ärb felaktig på något sätt, inte håller karakteristik impedans på 110 ohm till exempel eller vad det nu kan vara. |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
|
Topic |
|