Author |
Topic |
|
filikoster
Member
692 Posts |
Posted - 2009/02/21 : 07:55:11
|
Hej!
Jag är precis hemkommen med ett par Audiovector M1 Avantgarde. Mina stora Usher M700 skall ut.
Jag kör med Primare A30.1 och D30.2 och Supra Ply och Supra EFF-XLR balanserad.
Jag upplever vid första lyssningen Audiovectorn som mörk (även med vinyl), har någon några tips på kablage som skulle passa bra? Jag eftersträvar ett "no nonsense"-ljud, mer åt det anaytiska hållet. |
Never trust someone who claims to be God. |
Edited by - filikoster on 2009/02/21 10:19:32 |
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2009/02/21 : 10:37:20
|
Audiovector mörk? Hmmmmmmmm |
|
|
keefan
Member
146 Posts |
Posted - 2009/02/21 : 10:44:06
|
Körde liknande kombo innan, A30.1 och m1 signatur, inte direkt mörkt ljud för mig, låter lite konstigt att det skulle vara mörkt?
Körde AuduiQuest Granite, funkade bra men inte direkt analytiskt. Mitt tips är AudioQuests nyare kablar, de med batterierna. Provade dessa i min min setup och det var det som funkade klart bäst av det jag testade. Var inte helt gratis bara, så jag köpte ett par beggade AQ Granite istället (men det var inte samma grej, men bra ändå). |
|
|
filikoster
Member
692 Posts |
Posted - 2009/02/21 : 11:22:37
|
Tja mörkt lät det i jämförelse med min tidigare setup. Kanske det är Supra Ply som inte alls passar. Banddiskanten är även mycket mer diskret. Som vanligt när man byter grejer så tar det lite tid att vänja sig. Man lyssnar ju så hemskt kritiskt i början. |
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2009/02/21 : 11:32:54
|
Mörkt ljud låter konstigt med AV. Kan skifta under inspelning kraftigt. Supra är ljus i sin ton. Ge det tid. |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
|
filikoster
Member
692 Posts |
Posted - 2009/02/21 : 11:37:16
|
Kanske upplever jag det som mörkt pga att jag förväntade mig ett ännu ljusare ljud. Lät mycket ljusare i butiken (Ågrens i Gbg). |
|
|
Andreas63
Member
150 Posts |
Posted - 2009/02/21 : 13:44:58
|
Hos Ågren låter Audiovector för ljust IMHO. Jag kör Audioquest rakt igenom och tycker att ljudet är neutral, varken ljust eller mörkt.
Testa AQ Bedrock+Jaguar (eller Columbia)...går att hitta till bra priser beggade.
/Andreas |
www.minhembio.com/Andreas63 |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2009/02/21 : 14:48:42
|
Generelt så brukar lite äldre och modellerna som tex.http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=155&menu=2 vara mycket neutrala i de övre registren, men som jag upplevde som en liten aning tunn i basen jämfört emot annat som jag testat. Angående dina erfarenheter så tror jag mycket på att din Primare kombi bidrar klart till att du upplever ljudet åt det mörka, för kopplar man in elektronik som är helt åt det neutrala hållet så kan jag lova att ingen Audiovector med Avantagarde diskanten upplevs som typiskt mörk utan då kan det lätt bli det motsatta dvs glaskross i de flestas öron om inte musik materialet håller bra nivå dvs sämre inspelningar som är skramliga eller ljusa blir lätt jobbiga att lyssna på. Men sedan så har vi ju även rummet som spelar in.,väldämpat eller icke påverkar otroligt mycket hur man upplever saker och ting. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
Edited by - FBK on 2009/02/21 14:50:09 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2009/02/21 : 18:53:01
|
quote: Mörkt ljud låter konstigt med AV
Verkligen!!! |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
tober
Component.se
1318 Posts |
Posted - 2009/02/21 : 22:11:13
|
En bra kabel som jag rekommenderar ofta och väen till detta fallet är QED Silver Anniversary som nu säljs av hifiklubben.
Att dina Audiovector upplevs som mörk kan jag tyvärr bara inte se. Helst inte Avantgardemodellen som för många kan vara nästan för påträngande. Första skulle jag ge det lite tid att smälta in och funkar inte det så är det din förstärkare som bör bytas.
Har testat i stort sett allt från Audiovector i flera generation, passivt som aktivt delat och mörkt har jag aldrig upplevt det. Primare förstärkaren du använder är i mitt tycke lite oprecis i framförandet med lite mjukare topp och snäppet "blöt bas". Kombinationen med AV avantgarde brukar dock vara omtyckt av många då det blir rätt trevligt och lättsamt att lyssna på.
Mitt första råd är att ge det lite tid och därefter testa en annan förstärkare som inte är Primare och se om du får skillnaden du söker.
|
Driver sajten component.se. |
|
|
filikoster
Member
692 Posts |
Posted - 2009/02/22 : 23:38:27
|
Hmmm. Lustigt det där med lyssningsintryck. Inte fan är det linjärt alltid...
Hur som haver. Jag skall ta mig en titt på Audioquest och QED. Finns det andra tips att ge, hur skulle Purist Audio eller Tara Labs funka? |
|
|
llerk
Member
1014 Posts |
Posted - 2009/02/23 : 21:42:29
|
Har själv ägt ett par Audiovector Mi 3 Super. Till dessa hade jag Primare eletronik med Audioquest Pike´s Peak som högtalarkabel och Cheetha som signalkabel. En lysande matching... |
"don´t care as long it´s krell" |
|
|
|
Topic |
|