HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Olika Slutsteg (frågor angående ljudkaraktärer)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2009/02/21 :  21:45:24  Show Profile Send FBK a Private Message
Hej!

Ska köpa ett lite billigare beg slutsteg någon gång under detta året förhopningsvis och funderar över vilken ljudkaraktär som en del modeller alt. märken har allmänt, för att få veta närmare om de kanske kan vara något för min del när det väl blir dags att leta på beg marknaden. Några kommer troligtsvis bli för dyra även om det i första hand handlar om äldre modeller som kan vara aktuella,men intressant ändå med lite allmän ljudkaraktärs info. Här kommer märken alt. modeller som jag undrar över.

Quad 909
Proceed HPA-2
Aragon 4004 (lite osäker om det är rätt modellnamn)
Muse
BAT
Electrocompaniet
Dynamic Precision
En länk med alla Dynamic Precision steg som finns och det är många. http://www.dpguiden.no/oldguide/index.html

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2009/02/21 23:25:34

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2009/02/22 :  09:26:47  Show Profile Send Snutten a Private Message
Hej, jag vet att sampix som var här förr på forumet använde ett lite äldre Dynamic Presicion. Han sa att det var mer kraft än finess över detta steg. Det byttes ut mot en integrerad Karan har jag för mig. Resten som du nämner vet jag inget om....
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2009/02/22 :  10:38:31  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Hej, jag vet att sampix som var här förr på forumet använde ett lite äldre Dynamic Presicion. Han sa att det var mer kraft än finess över detta steg. Det byttes ut mot en integrerad Karan har jag för mig. Resten som du nämner vet jag inget om....

Att Sampix hade ett som han inte var så imponerad av minns jag och det var något av de äldsta, svarta med röd text på. Har också läst genom åren att en del modeller anses vara bättre än andra och att det skiljer en del i karraktär mellan dem.

Go to Top of Page

Reparatören
fd. Johnnyopel

187 Posts

Posted - 2009/02/22 :  17:02:58  Show Profile Send Reparatören a Private Message
Jag har ett Aragon 4004 som jag är mycket nöjd med. Jag driver ett par Thiel CS3.6 med steget. Det har i mina öron ett mycket bra driv och spelglädje med en möjligtvis något dämpad topp. Blir aldrig analytiskt eller jobbigt att lyssna på. Det klarar impedanser ner till kortslutning står det i brochyren från Aragon. Håller mina basar i Thielhögtalarna i ett järngrepp. Steget lämnar 2x200watt/8ohm och dubblar effekten vid 4ohm, därav namnet 4004. Skall enligt uppgifter vara byggt av Dan D´augustino från Krell. Det är byggt med 8st to3 kapslade transistorer per kanal och en 750va ringkärnetrafo per kanal.

Hoppas att det var lite info som du har nytta av.

Edited by - Reparatören on 2009/02/22 17:04:44
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2009/02/22 :  18:46:08  Show Profile Send FBK a Private Message
Tackar så mycket för infon Johnnyopel. Just detta steg är ett sådant som man snappat upp lite olika intryck om genom åren och funkar det med Thiel så borde det funka med mina JBL.

Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2009/02/22 :  20:06:24  Show Profile Send Smackman a Private Message
Lägger till ett märke på eget bevåg ...Parasound .

Edited by - Smackman on 2009/02/22 20:06:56
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2009/02/22 :  23:40:03  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Lägger till ett märke på eget bevåg ...Parasound

Det är okej Smackman Parasound är ett av flera märken som jag är ganska säker på att det skulle funka bra i min nuvarande anlägning, utan det är info om den allmänna ljudkaraktärer hos de på min lista som jag är mer osäker kring. Man får kanske bredda sökandet när det blir av med köp pga att beg marknaden här hemma är högst begränsad i sitt utbud.

Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/02/23 :  01:33:37  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Man får kanske bredda sökandet när det blir av med köp pga att beg marknaden här hemma är högst begränsad i sitt utbud.

Åja, så dåligt är det väl ändå inte, men du kanske tänker på märken som Jeff Rowland och Conrad Johnson!

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2009/02/23 :  21:01:19  Show Profile Send tkr a Private Message
Har hatt både Muse stereosluttsteg og Muse monoblokker. Det begynner å bli noen år siden, men monoblokkene var meget gode.
Kraftfulle, meget raske og med kjellerdyp bass.
Noe av det beste jeg har hatt i solid state.
mvh

Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page

llerk
Member

1014 Posts

Posted - 2009/02/23 :  21:45:34  Show Profile Send llerk a Private Message
quote:
BAT

Detta är inte fel om man gillar ett varm ljud

"don´t care as long it´s krell"
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2009/02/23 :  22:00:43  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Äldre EC hade rykte om att låta aningens varmt, nya EC får inte de omdömmena i tester i alla fall. Mer rappa och "neutrala". Kör EC själv.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2009/02/23 :  22:29:55  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Åja, så dåligt är det väl ändå inte, men du kanske tänker på märken som Jeff Rowland och Conrad Johnson

Inte är beg marknaden i Sverige smäll full med lite äldre prisvärda slutsteg precis om man nu inte vill ha äldre/nyare Rotel för sådan brukar det ju dyka upp ganska ofta men jag har aldrig blivit riktigt övertygad av detta märket och Nad208 är ej heller aktuellt. Jeff Rowland och Conrad Johnson har jag ej funderat på då de är extremt ovanliga på beg marknaden och lär ligga över budget. Sedan är budgeten osäker i dagsläget då ett beg bilköp ska ske först och främst (nästa månad förhoppningsvis). Sedan vad det blir kvar till slutsteg kan bli allt ifrån ganska lite till kanske max "11-12" tusen då jag ej är intresserad av att lägga mer än så då jag har sett ganska mycket intressanta slutsteg under åren som kostat under den summan som tex nu när man måste vänta med köp så råkar det finnas flera för "9-12" ute på annons och en del av dem skulle vara intressanta men tyvärr så måste jag vänta med köp.
tkr!tack för infon.Det lilla jag läst om märket så går det mer i den neutrala skalan.
llerk! Har bara lyssnat på en rent rörslutsteg ifrån BAT och den imponerade inte alls på mig, (som rör aldrig verkar göra) men transistorstegen kan vara något annat.

Edited by - FBK on 2009/02/23 22:42:44
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2009/02/23 :  22:42:00  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Äldre EC hade rykte om att låta aningens varmt, nya EC får inte de omdömmena i tester i alla fall. Mer rappa och "neutrala".

Stämmer ganska bra in på det lilla som jag läst om märket.

Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2009/02/24 :  00:54:18  Show Profile Send niklas a Private Message
Hur gör man för att tillskriva ett slutsteg "karaktär" egentligen? Kopplar på ett försteg, cd och högtalare å lyssnar eller? Hur vet man då vad som är just slutstegets karaktär?

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2009/02/24 :  07:49:36  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Hur gör man för att tillskriva ett slutsteg "karaktär" egentligen? Kopplar på ett försteg, cd och högtalare å lyssnar eller? Hur vet man då vad som är just slutstegets karaktär?

Inga problem alls när man har haft samma Av-receiver,Dac och transport en längre tid som jag har haft, har min AV-receivers ljud som utgångspunkt när jag hänger på ett slutsteg till den.
Men detta är en diskussion som är totalt off topic niklas och då lär huvudämnet försvinna illa kvickt och det önskar jag ej, men finns det intresse att diskustera kring detta så är det ju bara att starta en ny tråd om det.

Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2009/02/24 :  08:20:20  Show Profile Send Wader a Private Message
Jag har ett EC AW250 slutsteg. Jag aktar mig lite för att tillskriva en enskild komponent en ljudkaraktär för ärligen vet jag inte vad neutral är. Tillsammans med andra komponenter i en ljudkedja blir det inte lättare.Det jag kan säga om ec, jag har ett äldre som är byggt -94 är att det lirar med ett otroligt lugn och pondus. Det blir aldrig stressigt om det nu förklarar saken.

Dom flesta om inte alla hifiprylar är väl någon form av kompromiss åtminstånde i den prissfär där jag rör mig.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2009/02/24 :  10:06:46  Show Profile Send CC a Private Message
Dynamic Precision... Har varit i närkontakt med några genom åren...

Generella och absolut personliga erfarenheter:
Mosfet -> Lite varmare med mer "soundstage", alltså ganska bred stor och varm ljudbild...
Bipolär -> Mer kontrollerade och med mer hifi-precision än snyggt ljud. Ärligare. Skit in, skit ut. Men ypperliga på att återge musikglädje.

Generellt om DP-stegen: Underbar kontroll över hela registret. Inte förlåtande för kringutrustningen och det märks tacksamt när man anstränger sig för att optimera omgivningen, allt från strömmatning till akustik. Trivs bäst med balanserade kablar och jordanslutning, helt enligt tillverkarens rekommendationer.

Har hört dp-steg under "fel" omständigheter låta mycket illa, (De är som sagt inte förlåtande mot omgivande utrustning) men under rätt behandling så är de precisionsinstrument för all musik!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2009/02/24 :  19:21:50  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Dom flesta om inte alla hifiprylar är väl någon form av kompromiss åtminstånde i den prissfär där jag rör mig.

Ser det på liknande sätt, de gånger som jag har hört grejer som verkligen kan spela all musik bra även om kvaliten på inspelningen är bristfällig så har det uteslutande varit på riktigt dyra anlägningar.

CC! Misstänkte att du skulle dyka upp,skickar ett Pm till dig.

Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2009/02/24 :  20:58:35  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
Jag gillar mitt DP 4000H (MOSFET), men jag har inte provat något annat till mina högtalare (Mirage M-1si). Ett sådant borde väl hamna i den nämnda prisklassen idag, jag gav 18 kkr för mitt begagnat för ett antal år sen.

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000