Author |
Topic |
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2009/02/24 : 13:11:26
|
Aj då, nu får jag nog skämmas lite för jag läste faktiskt inte vad du skrev från början. Tänkte påslag istället för marginal.
Då blir det 1000*0,65=650 eller 650/0,65=1000 istället för att jönsa runt med olika "konverterade" procentsatser. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2009/02/24 : 13:26:49
|
Ingen fara blir bara förvånad att man tros inte ha koll på det man ägnar halva livet åt
Sedan är det förmodligen lite hur man en gång fick in procenten i hjärnbarken. I mitt huvud är det mest logiskt att lägga på moms t ex med 1,25 i stället för att hålla på att dela med en massa saker när det handlar om en åtgärd "uppåt". Som handlare lär man sig 20/25, 30/43, 35/54, 40/67 utantill ganska snart.
Om man tar det med räknesticka kan det dock bli mer exakt som professorn sa
|
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
dwain
Member
1240 Posts |
Posted - 2009/02/24 : 18:43:02
|
Tycker hela samhället idag börjar gå åt fel håll. Allt ska vara tokbilligt med påföljd att det inte håller och då ska man bara slänga och köpa nästa billiga produkt. Sen tycks kunden tro att allting bör vara billigt bara för att det finns undantag som är billiga.
Titta på mp3 marknaden. Folk blir chockade när jag säger att den billigaste mp3n vi säljer kostar 300kr. Många tycker det är dyrt. När man då försöker förklara att den mp3n är dels vårt egna märke vilket tar ner priset avsevärt och att det sen faktiskt är skräp så blundar de för det. Det vanligaste argumentet är att ja men saker blir ju billigare att tillverka så då borde slutpriset bli billigare. Vad de inte innser är att nu är inte minnet 512mb utan 8gb det kostar, sen innehåller dagens mp3/mediaspelare (som det oftast är) så mkt mer. I alla lägen så är kanske inte priset den bästa måttståcken men det ger en stor fingervisning om vad man får.
Jag tror att hela denna Goldmund historian är just en historia. Någon råkade någon gång på ett forum säga oj titta så lika de två är inuti på skoj och sen förstorades det upp och vipps har man gjort en rymdraket av en fjäder. Detta är förövrigt en never ending story. Det har snackats om hur många gånger som helst. Och tyvärr är det många gånger så att folk tror sig veta och uttalar sig sedan som om de visste sanningen.
Jag vänder på det väldigt enkelt. Ni som annser det vara rena rånet. Bygg en motsvarande produkt som gör samma jobb med samma finish och försök sen sälja den så ska vi se vad ni tvingas ta för den om det ska gå runt. Det är inte så enkelt som man kan tro.
Nu tar jag på mig skyddshjälmen och duckar |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2009/02/24 : 19:06:12
|
Det är väl ingen som tvingar någon att köpa något?! Vill du inte ha den så drabbar det ju endast den som inte får sälja och de som gör för dyra och dåliga grejor brukar hamna bland dem som inte säljer tids nog.
Visst är det intressant att veta vad som ingår i apparaterna men en mer konstruktiv attityd än att klandra dem som försöker sälja dyrt vore väl att leta upp fynden som gör något bra och inte kostar "tokmycke". |
|
|
Mschill
Member
420 Posts |
Posted - 2009/02/24 : 19:12:55
|
Så det är inte bra att veta vad man betalar för?
Ok fine, men lägger JAG ner ett gäng månadslöner vill jag inte ha en glorifierad pioneer. |
Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud. |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2009/02/24 : 19:15:27
|
Jag citerar mig själv eftersom det tydligen var otydligt. quote: Visst är det intressant att veta vad som ingår i apparaterna
|
|
|
DennisJ
Starting Member
29 Posts |
Posted - 2009/02/24 : 19:23:49
|
quote:
Jag tror att hela denna Goldmund historian är just en historia. Någon råkade någon gång på ett forum säga oj titta så lika de två är inuti på skoj och sen förstorades det upp och vipps har man gjort en rymdraket av en fjäder. Detta är förövrigt en never ending story. Det har snackats om hur många gånger som helst. Och tyvärr är det många gånger så att folk tror sig veta och uttalar sig sedan som om de visste sanningen.
Är du läskunnig?Dennis, nu får du ta det lungt. Att göra ett påhopp efter bara 25 poster bådar inte gott för framtiden./Pac
Goldmund har erkänt att de använder billiga Pioneerkomponenter i spelarna. Detta gjorde de först efter att bilder under skalet dykt upp på internet. Istället för att förneka det så bekräftade de med andra ord det hela, men trots det sitter folk fortfarande och letar försvarsargument.
Enligt Goldmund själva valde de Pioneer eftersom de "lät bäst". En DVD-spelare för 2000kr lät alltså bäst, utav vilka testade produkter? Det kan man undra, men att undra och tänka kritiskt är tydligen inte välkommet. |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2009/02/24 : 19:32:05
|
Informationen pekar ju definitivt mot att Pioneer gör prisvärda spelare och det gör inte mig så förvånad egentligen. Nog tycker jag att det är lite självmål av Goldmund också men det drabbar nog de själva mest. |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2009/02/24 : 19:43:59
|
Consulten: "Linnar: jag vidhåller att det - för ditt eget bästa - är tur att du inte är företagare"
- Då får jag göra dig lite ledsen, jag ÄR företagare!
Vad sysslar jag med då? - Programmerar, alltså knackar fram datorprogram. Tro det eller ej men just nu jobbar jag på ett bokföringsprogram och ja, jag använder samma metod som du när jag räknar moms.
Men exemplet jag använde, 25% när man räknar upp och 20% när man räknar ner, gjorde jag av den enkla anledning att jag har fördommar. Jag tror nämligen att vanligt folk, sånna som inte titulerar sig företagare, räknar så.
Nu glömmer vi momsen så slipper vi Pac i häl.
|
|
|
dwain
Member
1240 Posts |
Posted - 2009/02/24 : 21:11:42
|
quote: Så du menar att jag ska köpa en dyr produkt som gör exakt samma jobb som den för 1/100 av priset av den dyra, bara för jag inte ska slänga den Köper hellre då en Nagra för samma pengar minst samma finish och med ett mycket exklusivt innehåll som dom inte rippat av pioneer.
Okej men nu förstår jag. Du har testat Goldmunden och pioneeren och vet att Goldmunden inte gör någon skillnad?
quote: Är du läskunnig?
Goldmund har erkänt att de använder billiga Pioneerkomponenter i spelarna. Detta gjorde de först efter att bilder under skalet dykt upp på internet. Istället för att förneka det så bekräftade de med andra ord det hela, men trots det sitter folk fortfarande och letar försvarsargument.
Enligt Goldmund själva valde de Pioneer eftersom de "lät bäst". En DVD-spelare för 2000kr lät alltså bäst, utav vilka testade produkter? Det kan man undra, men att undra och tänka kritiskt är tydligen inte välkommet.
Nej jag är uppenbarligen inte läskunnig... Klart man kan vara kritisk. Men detta känns mer som hetsjakt. Fram för allt när jag inte tror att någon av er ens har hållt i eller hört en Goldmund. Men man uttalar sig ändå.
Och vem lånar inte eller köper eller outsourcar till andra? Pioneer gör ju uppenbarligen något bra och Goldmund drar nytta av det. Absolut inget fel med det.
Och det säger sig självt att man inte går ut med att det är delar från Pioneer i sin dyra spelare om man kan undvika. Varför frågar man sig då? Jo hela denna tråd är just ett bevis på varför. Man får ett gäng förstå sig påare som ska tala om för alla andra hur mkt fusk det är.
Hade jag byggt en apparat hade jag doppat den i svart smältlim bara för att slippa nyfikna människor
Nu kanske jag låter väldigt hård, försök ta det med en smula humor |
|
|
Pac
200.000-klubben
22005 Posts |
Posted - 2009/02/24 : 21:23:38
|
Mschill och DennisJ, nu får ni ta och tagga ner. Sluta hetsa som om ni satt i en dagis-sandlåda! Det är bra att ni för fram era åsikter, men skall ni vara på HiFiForum måste ni också tåla att någon annan har en avvikande åsikt. Här styr vi nämligen inte åsikter. |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
DennisJ
Starting Member
29 Posts |
Posted - 2009/02/24 : 22:23:03
|
quote: Mshill och DennisJ, nu får ni ta och tagga ner. Sluta hetsa som om ni satt i en dagis-sandlåda!
Vem är det som har hetsat? Jag uppfattade en klart hånfull ton i Dwains inlägg, där han bland annat skriver "folk tror sig veta" och sedan argumenterar för att allt bara är en uppdiktad historia, trots att det inte är det. Allt han hade behövt göra för att verifiera det, hade varit att läsa Goldmunds newsletters, t ex:
http://www.goldmund.com/news/2008/02/
we are even showing below the inside of an Eidos 20 so they don't have to buy one to know what's inside. We even included the reference of all the Pioneer parts we use, aren't we nice?
quote:
Det är bra att ni för fram era åsikter, men skall ni vara på HiFiForum måste ni också tåla att någon annan har en avvikande åsikt. Här styr vi nämligen inte åsikter.
Vet inte riktigt om jag håller med där. Jag fick inte uttrycka min åsikt utan att bli censurerad.
Jag tänker inte skriva mer om denna spelare efter detta inlägget, men här är iaf ett kort textstycke direkt från användarmanualen till Eidos 20A:
For technicians, musicians and users who demand the very best in sound transcription, we strongly recommend using the Eidos 20A in conjunction with a compatible separate D/A converter or Universal Goldmund Preamplifier. The standard D/A conversion is intended to support simpler systems or with formats requiring them (multi-channel SACD) and are not intended to fulfill Goldmund audio quality standards.
De rekommenderar alltså inte att man använder de inbyggda D/A-omvandlarna. Hur kan det komma sig? |
|
|
dwain
Member
1240 Posts |
Posted - 2009/02/25 : 00:02:16
|
quote: Vem är det som har hetsat? Jag uppfattade en klart hånfull ton i Dwains inlägg, där han bland annat skriver "folk tror sig veta" och sedan argumenterar för att allt bara är en uppdiktad historia, trots att det inte är det. Allt han hade behövt göra för att verifiera det, hade varit att läsa Goldmunds newsletters, t ex:
För det första så undrar jag klart vad som är hånfullt? Jag säger det igen och jag säger det i största allmänhet. Tyvärr är det många som tror sig veta att det är si eller så. Trots att de kanske inte har belägg för att det är så.
Sen var jag väldigt noga med att skriva "Jag tror". Jag betvivlade aldrig att det var delar som kom från pioneer eller som Goldmund köpt från Pioneer. Det jag däremot betvivlar är hur och vida vi kan uttala oss om där är en skillnad eller ej i ljud och hur och vida Goldmund är en ren ripoff eller ej. Det vet inte vi förens vi jämfört. Det jag anser tråkigt är att man uttalar sig utan några belägg. Den enda gången man kan uttala sig är den gången man har båda maskinerna jämte sig och gör en jämförelse då kan man säga bu eller bä. |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2009/02/25 : 08:34:13
|
Mschill så där får man inte göra. Du kan ju inte editera bort första posten.
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
dwain
Member
1240 Posts |
Posted - 2009/02/25 : 09:57:09
|
hmm vad har hänt? Den första posten saknas och dessutom flera andra runt om i tråden. Mschill varför plockade du bort dina poster där du behagade? Känns lite tråkigt och skumt? |
|
|
svanbo
Member
1240 Posts |
Posted - 2009/02/25 : 10:20:01
|
quote: For technicians, musicians and users who demand the very best in sound transcription, we strongly recommend using the Eidos 20A in conjunction with a compatible separate D/A converter or Universal Goldmund Preamplifier. The standard D/A conversion is intended to support simpler systems or with formats requiring them (multi-channel SACD) and are not intended to fulfill Goldmund audio quality standards.
NU börjar tråden bli RIKTIGT intressant!! Vad sa vi att denna cd kostar? Hur kan de rekommendera att använda en extern d/a omvandlare??? |
|
|
Klingan
Nerikes Audiofiler
890 Posts |
Posted - 2009/02/25 : 10:20:27
|
Ännu en tråd som man tröttnar på att läsa för att den spårar ur
|
|
|
DennisJ
Starting Member
29 Posts |
|
Pac
200.000-klubben
22005 Posts |
Posted - 2009/02/25 : 21:36:57
|
Jag ber om ursäkt att jag går OT i tråden men "censur" var för magstarkt för att få stå oemotsagt!
quote: Vet inte riktigt om jag håller med där. Jag fick inte uttrycka min åsikt utan att bli censurerad.
Nej du! Den enkla går inte hem här! "Åsikten" som du utryckte var att det är OK att förlöjliga andra vilket inte är en åsikt. Det är ganska stor skillnad på åsikter och beteenden...
På HiFiForum får du ha vilken åsikt som helst. När du börjar banka den i huvudet på dina medmänniskor och förlöjliga dem har du gått för långt i ditt beteende. Ta en titt på reglerna så ser du att de enbart är skrivna för att bromsa beteenden.
Vill du forstätta diskutera den modereringen du drog på dig är det nog bättre att ta det via PM så att vi inte totalkvaddar tråden... |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
svanbo
Member
1240 Posts |
Posted - 2009/02/25 : 23:08:56
|
Är det ingen mer än jag som tycker det minst sagt är ögonbrynshöjande att Goldmund rekommenderar att INTE använda den interna dac:en i en cd för 118 000 riksdaler??? Jag måste få citera igen: quote: For technicians, musicians and users who demand the very best in sound transcription, we strongly recommend using the Eidos 20A in conjunction with a compatible separate D/A converter or Universal Goldmund Preamplifier.
Då undrar man: Vem köper en cd för 118 000 kr och INTE "kräver det allra bästa i ljudåtergivning" (fritt översatt)?? quote: The standard D/A conversion is intended to support simpler systems or with formats requiring them (multi-channel SACD) and are not intended to fulfill Goldmund audio quality standards.
Vem tycker att ett system innehållandes en cd för 118 000 är "enkelt"? Hand upp! |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2009/02/25 : 23:48:26
|
Det låter ju inte friskt...Och att de dessutom erkänner det! |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
DennisJ
Starting Member
29 Posts |
Posted - 2009/02/26 : 01:03:20
|
quote: Nej du! Den enkla går inte hem här! "Åsikten" som du utryckte var att det är OK att förlöjliga andra vilket inte är en åsikt. Det är ganska stor skillnad på åsikter och beteenden...
På HiFiForum får du ha vilken åsikt som helst. När du börjar banka den i huvudet på dina medmänniskor och förlöjliga dem har du gått för långt i ditt beteende. Ta en titt på reglerna så ser du att de enbart är skrivna för att bromsa beteenden.
Vill du vara vänlig och förklara vem jag har förlöjligat i denna tråden?
Du ställde själv frågan "Vad är det som skiljer Pioneer DVDn och Goldmunden?"
Jag var en av de som svarade, baserat på information från Goldmunds egen hemsida, användarmanualer och bilder. Efter det hoppar någon in och kallar alltihop för en historia som om det handlade om rena fantasier.
Det uppfattade jag som ett påhopp, som jag redan har skrivit en gång, och där har du också anledningen till min kommentar. Om jag tolkade det fel så ber jag om ursäkt, men jag ber inte om ursäkt för min åsikt och den fakta (ja den fakta som Goldmund själva har levererat) som har kommit fram. |
Edited by - DennisJ on 2009/02/26 01:34:04 |
|
|
Pac
200.000-klubben
22005 Posts |
Posted - 2009/02/26 : 07:03:30
|
@DennisJ; Det här hade varit betydligt bättre att ta på PM... Du gav dig på Dwain... quote: Är du läskunnig? Dennis, nu får du ta det lungt. Att göra ett påhopp efter bara 25 poster bådar inte gott för framtiden./Pac
Kan vi fortsätt på PM nu? |
|
|
|
Topic |
|