HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Gissa vad denna kostar!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

MasterChief
Member

259 Posts

Posted - 2009/02/26 :  16:56:06  Show Profile Send MasterChief a Private Message
Kan ingen köpa Goldmunds nya Blu-Ray spelare och öppna den?

Ligger väl runt 700k och jag tror faktiskt den är ett riktigt seriöst bygge. Visst, såklart den inte är värd pengarna, men jag kan inte låta bli att drömma om den.

När det gäller deras första spelare tror jag att de gick lite för långt faktiskt. Har funderat på det och insett att de var den första "high end" firma som kom ut med en BluRay-spelare. De har ju alltid varit försiktiga i sin utveckling och skyndat långsamt men sista två åren har de ju med nästan panikartad iver tryckt ut produkter för kompletta "media upplevelser" (32-kanals processorer, Chiasmaservers, och hemmabion i LA är tydligen en viktig del i deras USA-strategi).
Det kan vara så att de fick inte köpa annat material från Pioneer och med begränsade resurser körde de en genväg för att kunna få en "komplett repertoar". Att sätta ett rimligt pris skulle ju se märkligt ut eftersom de aldrig saluför något under typ 30k. De är väl måna om att hålla prisbilden uppe (detta förekommer ju i alla branscher).

Jag har alltid drömt lite om detta märke (ungefär som jag drömmer om MBL, Burmester osv) och överlag verkar ju faktiskt deras produkter vara extrema konstruktioner. Deras nya skivspelare har de ju hållt på med i en evighet att utveckla.

Bara spekulerande från min sida. Jag har inga hårda fakta.

Edited by - MasterChief on 2009/02/26 17:00:34
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2009/02/28 :  22:02:12  Show Profile Send esl a Private Message
HiFi branchen är väl som de flesta brancher intresserade av att tjäna pengar!
Tänk bara vad en HiFi butik måste dra in i månade och slå ut det på antalet apparater...
Klart dom måste ha marginaler!
Marknadsföring, lokalhyra, löner, bundet kapital (jättemycket pengar, många miljoner) räntor.

Det är inga välgörenhetsinrättningar!

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2009/03/01 :  01:53:52  Show Profile Send linnar a Private Message

Ibland sitter man och funderar på vad innehållet egentligen kostar.
Det kanske är så att förpackningen, namnet, transporter och andra
omkostnader är den stora biten. Innehållet kan finnas där eller
inte finnas där, priset ändras bara marginellt. Bara en tanke!

Fast tanken stämmer dåligt för det finns faktiskt väldigt snygga grejer
med mycket innehåll och ofta med mycket bra funktion som transporterats
långt och ändå inte kostar så mycket.

Äh, jag tror priset sitter i namnskylten!

Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2009/03/01 :  06:14:43  Show Profile Send Sundström a Private Message
Jag har köpt hårddiskfilmkamera, mp3-spelare och sambon köpte förra veckan en ny liten dator för 2000:-

I den branchen, ialla fall i våra köp, blir jag positivt förvånad över hur mycket man får och hur enkelt och bra allt funkar. Datorn har trådlös nätverksanslutning, filmkameran har lyckats bränna dvd-skivor (eller om det är jag som ska ta åt mej äran) och mp3-spelaren som är så liten...

Men jag blir ofta besviken på hifi-prylar! De har ju enbart ljudet att focusera på, men lever sällan upp till mina förväntningar. Jag tror många som har 30-40 tusenkronors-anläggningar skulle bli förvånade över hur bra det kan låta ur lite äldre teknik (rör, vinyl, stora omoderna högtalare. Jag har en bandspelare stående i förrådet, jag har inte spelat band på 20 år. På den tiden hade jag inget trimmat musikrum som nu. Jag tror inte jag blir besviken på ljudet ur den, och brusnivån är säkert mindre störande än livlöst cd-ljud (måste jag upp över 20 tusen för att få liv i cd-ljud?).

Edited by - Sundström on 2009/03/01 06:15:50
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2009/03/01 :  07:29:07  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Man kan fundera utifrån lite olika vinklar. Linnar beskriver en typisk massproduktionsartikel. Där innehållet kostar någon tia och resten är förpackning, frakt, reklam och påslag i olika led.

En engångsprodukt som om man har tur fungerar som tänkt men som inte ens har möjligheten att lagas. Om den går sönder drar personalen en hammare i produkten och tar fram en ny. (som ju också ingår i kalkylen från start) Men det är rätt väg, halleluja på altaret som heter BILLIGT.

Sundström har ju också konstaterat att hifi kostar. De stora äldre prylarna han pratar om kostade många skjortor då de var nya. I bakhuvudet blir det gärna så att man förväntar sig att hifi skulle ha följt någon allmän dator-pris-kurva. (och då blir man besviken när enklare hifi är rapplig och håller ihop dåligt)Om du har en anläggning för 30-40 tusen som du satt i ett "trimmat musikrum" kan jag bara hoppas att du gjort de akustiska åtgärderna själv och inte tagit pengar ur hifibudgeten och lagt på akustikåtgärder. Det funkar som regel alldeles utmärkt i "vanliga" rum.

Look a like hifi kan vara precis hur billigt som helst att tillverka och följer säkert dator-pris-kurvan men det är enbart rökridåer för de som torskat på det där altaret där billigast alltid är bäst. En hel bransch står nu och skriker samma sak men elgiganten i spetsen: "det är dumt att betala för mycket"

Vi har ett ordspråk som heter: "det är dyrt att köpa för billigt".

Hifi skall vara BRA. Du skall ha produkten LÄNGE och om den trasslar skall den gå att LAGA. Slit och släng och lura-kunden-samhället måste väl ändå få ett slut snart?

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2009/03/01 :  08:34:01  Show Profile Send Manga X a Private Message
Kvalitet lönar sig ALLTID!!!

Bra skrivet Hifi-Consult.

Mvh Magnus
Go to Top of Page

DennisJ
Starting Member

29 Posts

Posted - 2009/03/01 :  13:23:11  Show Profile Send DennisJ a Private Message
quote:
Man kan fundera utifrån lite olika vinklar. Linnar beskriver en typisk massproduktionsartikel. Där innehållet kostar någon tia och resten är förpackning, frakt, reklam och påslag i olika led.

Ja, innehållet i Pioneer DV585 kostar säkert bara någon tia. Det är
just därför intresset för de spelare som diskuteras i tråden är så
stort.

Frågan är alltså inte "är det tillräckligt billigt?" utan "får jag
verkligen det jag betalar för?"

Det är där det största misstaget görs i hifibranchen. Man sätter ett
likhetstecken mellan pris och prestanda, trots att det bevisligen
ofta inte stämmer, varken vad gäller konstruktionens mekaniska
kvalitet eller den tekniska prestandan.

Jag kan inte förstå hur någon kan acceptera att det sitter plastiga
drivverk från någon koreansk eller kinesisk masstillverkare i spelare
för 100000 kr eller mer. Betalar jag en stor summa pengar, då vill
jag ha ett mervärde för det. Jag vill inte lyfta locket och mötas av
elektronik från, som du t ex skriver, Elgigantens sortiment.

Naim HDX är ett exempel på där marknadsföringen är bättre än
hårdvaran. I sina annonser skriver de att ett "unikt datorkalibrerat
och särskilt utvalt" drivverk har använts, för att säkerställa felfri
kopiering.

Vad är det för drivverk det handlar om? Det tillverkas av koreanska
DVS och sitter i spelare från Denver, Primare mfl

Edited by - DennisJ on 2009/03/01 13:33:03
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2009/03/01 :  14:14:49  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
När det gäller just Goldmund och Pioneer vet jag inte hur det ligger till. jag har bara erfarenhet av det exempel jag beskrivit tidigare och där fanns det inte fog för kritiken efter fotografiskt locket-av-journalistik.

Men jag är själv allergisk både mot "mervärdestänk" om det gäller icke essentiella platser (tänk enkel plastsläde i bättre spelare) men också mot "Made in ditt och made in datt" i förment exklusiva pjäser.

I det första fallet skulle spelaren bli onödigt dyr bara för att tillgodose de som av någon anledning känner att det minsann skall vara en metallsläde i "en såpass dyr" etc etc. Släden har noll oc intet med ljudet att göra och kan därför gott vara av plast.

I det andra fallet så har man döpt någon by på kinesiska fastlandet till "Detroit", "Munchen" eller "småland" och jag tycker det känns billigare än plastfjärrar...

Undersökande nyfikenhet är bra och jag gillar fortfarande modellen med de japanska kunniga undersökarna.

mvh

www.hificonsult.se
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2009/03/01 :  14:16:37  Show Profile Send Sundström a Private Message
Hifi Consult: Jag håller med dej. Slit och släng tycker jag inte alls om. Och jag förstår att högtalare säljer bättre om de är små. Men varför kan tillverkarna inte få till kretskorten som görs i tusental. Hur kan det komma sej att t ex Behringer inte kommer med en egen upphottad version av sin DCX2496 (Den som blir så mycket bättre med kraftigare strömförsörjning till interna dacarna). Eller det jag menar är att cd-spelare har funnits i över 25 år. Varför är utvecklingen så långsam.
Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2009/03/02 :  07:31:27  Show Profile Send linnar a Private Message

Pojkar, jag tror de flesta tycker att dyr-hifi också just är dyr, påkostad med
mycket tänk i planeringen osv. Men om dom använder billiga prylar ibland så är
det mer renhårigt att säga detta och låta just den prylen vara lite billigare
än de andra i sortimentet. Man skaffar sig mer respekt bland sina kunder på så
vis.

Å andra sidan, allt billigt är inte dåligt. Hur svårt kan det vara att ta fram en
förstärkarkrets som fungerar kanon? har man dessutom många års erfarenhet av vad
som går och inte går så blir problemetet än mindre.
När jag letade mikrofonförstärkare byggde jag ett antal av dem. När jag mätte upp
dem så var inte den mest komplicerade och dyraste att bygga den bästa. Den bästa
var ordentligt mycket enklare, innehäll ex.vis endast 2 transistorer och en handfull
motstånd osv. Den med lägst brus hade namnet Velleman stämplat på kortet (byggsats)osv.

Jag är av den uppfattningen att priset inte är en teknisk term. Allt för många anser
att det just är det. Tittar man på högtalare ex.vis så anser jag att det finns serietillverkade
dussinhögtalare som väl kan mäta sig med mångfalt dyrare dito. Tittar man på högtalarelement
så blir det än mer påfallande. Philips 9710 från 40-talet eller Sinus 5 tummare från 70-talet
piskar fortfarande mångfalt dyrare grejer.
Jag har haft ett pokaktigt betende (har det fortfarande) att plocka isär grejer för att se hur
det fungerar. Jag plockade isär en Gamma 12 tummare och blev förvånad över den höga tekniska
kvalité den höll. Den kunde lätt jämföras med en JBL som jag plockade isär några år tidigare.

vad jag vill komma fram till är att:

- Billigt är inte alltid dåligt
- Dyrt är inte alltid bra
- Priset är ingen teknisk term
- Exklusivt kan få vara dyrare än icks exklusivt även om det är samma grejer i (men det får finnas gränser)

Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2009/03/02 :  09:44:22  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Jag håller med om att pris inte är en teknisk term.

- Billigt är inte alltid dåligt
- Dyrt är inte alltid bra
- Priset är ingen teknisk term
- Exklusivt kan få vara dyrare än icks exklusivt även om det är samma grejer i (men det får finnas gränser)

Jag håller med om 3 av ovanstående. Om jag får putsa lite blir det:

-Billigt är inte alltid dåligt. Nej, men orsaken till billigheten är knappast en önskan om att något skall låta bättre.

- Dyrt är inte alltid bra. Helt sant. Men dyrt är oftare bra (om än inte prisvärt) än vad oerhört superbilligt ens är acceptabelt.

-Priset är ingen teknisk term. Sant, men pris är det överlägset största säljargumentet och ett köp blir inte bättre ju billigare det är. Åt andra hållet finns en liten skara som försöker skaffa status "bakvägen" genom att överprisa sina produkter men den problematiken torde vara lika liten som den pissande holländske pojken i jämförelse med Amazonasflodens överflöd av billighet...

-exklusivt kan få vara dyrare än icke exklusivt även om det är samma grejer i.

Håller inte med. Om det är samma saker inuti och inga andra större skillnader som får positiv inverkan på prestandan så är det ju helt galet. Ren tejptrimning.

mvh

www.hificonsult.se
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2009/03/02 :  10:17:41  Show Profile Send svanbo a Private Message
Hifi-consult: Att man inte vill ha en billig masstillverkad plast-släde i en dyr spelare beror ju inte på att man vill att det ska låta bättre. Det handlar om känslan! Du om någon borde väl veta att man i de dyrare prylarna lägger stor vikt vid design och känsla. Känslan i knappar, reglage o.s.v. Kort sagt det man brukar kalla kvalitetskänsla. Köper man en spelare för över 100k tror jag de flesta förväntar sig ypperlig kvalitetskänsla. Eller har jag fel? Du vet bättre än jag

Jämför med bilar, man lägger miljarder i forskningspengar på att få till rätt ljud när dörren stängs, rätt respons i knappar os.v. Har intet och noll med bilens prestanda att göra men påvekar våra sinnesuppfattningar om bilens kvalitet.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2009/03/02 :  13:50:41  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Vi är alla olika där men jag greppar såklart vad du menar

Hör till dem som har ytterligt svårt för begreppet "upplevd kvalitet".

I bilvärlden leder ett av mina anti-favoriter ligan med ideliga hurrarop i pressen och 3 år senare läser man bilprovningens statistik och den var samma år efter år... hur det är nu vet jag inte och vi skall kanske inte ha några liknelser av kött och blod

I hifivärlden kunde det vara en släde som är helt standard rapplig plast men som först målats i special sorbothanfärg och sedan tyngts ned på undersidan med bitumen eller dyl. Då har man lagt många timmar (och kostnader för kunden) på något som i sista änden kommer ge förtida slitage av glidlager i plast etc...

Men visst är det en avvägningsfråga. Nöjet att ha en alltigenom exklusiv och genomtänkt produkt är stor. Vi har sådana, de kostar alla betydligt mer...

Nu snart i en Porsche nära dig!

www.hificonsult.se
Go to Top of Page

Levator
Member

295 Posts

Posted - 2009/03/02 :  14:47:52  Show Profile Send Levator a Private Message
Jag förstår vad man är ute efter i denna diskussionen, men hur man ser på saker och ting verkar skilja sig.

Vissa tycker att köper man en dyr sak så ska det återspeglas i materialval och utförande, och är det samma saker som i en billigare produkt, ja då känner man sig lurad.

Men i diskussionen så skrapas det bara lite på ytan på vad det egentligen handlar om.
Och vad jag tolkar det som, så är det tilltro på tillverkare och sig själv, speciellt sig själv och egna sinnen.
Det är ju bara DU som kan avgöra om en apparat är värd sitt pris, och jag tycker att det inte avgörs av vad som finns i den utan vad den gör för dig, kan den ge dig gåshud ja då är den antagligen värd sitt pris.
Ska man investera 200 000:- ja då kanske man vill lita på att man gjort en god investering, men som sagt det är bara en fråga du kan ställa dig själv, vad har dom här pengarna gett dig i upplevelser.

Kan du få samma upplevelse billigare Hurra! kanonbra men fortfarande du som avgör.

Det viktigaste är fortfarande att lyssna, och där har ju seriösa hifihandlare en viktig uppgift att fylla som internet aldrig kan ta över.

Gillar för övrigt filosofin med att inte ha slit och släng prylar.

Mvh Johan

Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2009/03/03 :  15:41:17  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
Tycker detta är en intressant tråd, men, "som vanligt" kommer nog inget av "lägren" (Jo, jag tycker nog att det är så - man hejar på de sina, och när man ställs inför odiskutabla fakta, så blundar man för det) att "byta sida".

Håller dock med Svanbo att det är *märkligt* minst sagt, att så få reagerar på konstaterandet från "guldmunnen" att D/A omvandlaren i en ~100+ tkr CD/DVD inte räcker till för "seriös" musikåtergivning

Ska det vara så svårt att se att Goldmund byggt en maskin som de vill ha så stor marginal som möjligt för? och vilken tillverkare vill inte det?
...men lite bondfångeri luktar det allt, iallafall i min näsa

Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet
Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2009/03/03 :  22:03:59  Show Profile Send linnar a Private Message

Från min sida sett bryr jag mig inte om att Goldmund tar hissade priser
för billiga grejer. Det jag tycker är märkligt är att dom använder samma
kretsar som en billig apparat i sin egen. dom har väl resurser nog att
åtminstone designa egna kort. Jag tycker det påminner lite om ett företag
i ekonomisk kris.

Det är allt!

Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000