Author |
Topic |
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2009/02/23 : 19:02:31
|
Kan du, HiFi-Consulten, ge oss en ledtråd. Vad ligger i det höga priset på Cellos produkt? |
|
|
Pac
200.000-klubben
22005 Posts |
Posted - 2009/02/23 : 19:18:48
|
Jag har försökt se på bilderna om det finns lödrester kvar av efter bild-delarna på Goldmundkortet. Vad jag kan se så gör det inte det. Om det jag ser är rätt betyder det att kortet levererats från fabrik utan dem. Goldmundkorten har då en annan BOM(Bill of Material) när det går genom monteringslinen hos Pioneer(eller pioneers under leverantör). Kortet i Goldmunden verkar altså skilja sig på åtminstone den punkten mellan de bägge spelarna.
quote: de komponenter som finns efter detta i signalvägen, D/A-omvandlare och OP-ampar, är inte utbytta av Goldmund.
Intressant! Vad baserar du det på? Har du tillgång till de bägge spelarnas BOM?
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2009/02/23 : 19:55:40
|
Jag är ju fel man för det märket men vi kan ju göra ett försök
Var det 3 500 USD? Om dollarn står en smula mer normalt är det ca 25 000;. och moms på det ca 31 000:-
Sen kan vi börja ta ned det hela. Momsen först alltså x0,8 är då 25 000:-
Butiken som säljer denna vill alldeles säkert ha 35-marginal för sina kostnader och för att göra lite vinst 25 000 x 0.65 är 16 250:-
En distributör jobbar inte under 25-marginal för lagerhållning, reklam, garantiåtagande, rapportering till EE-register, kostnad för återvinning och hela rapporteringsapparaten för dessa. 16 250 x 0.75 är ca 12 200:-
12 200 är alltså priset som företaget skall ha in och det skall täcka utvecklingsarbete, delar, låda, kartong och emballage, marknadsföring, ev mässor. I alla led får vi också räkna något vars kostnad stiger hela tiden: frakt.
Som tidigare nämnts vet jag inte hur stor del av dessa 12 200 som t ex en riktigt bra och riktigt matchad volympot utgör men jag gissar att den är mest kostam av alla delarna. Det tar nog en stund att matcha och det tar en stund att skruva ihop även denna enkla konstruktion. Tittar man också på finish på ingående aluminium-delar och lägger till vreden har vi garanterat mer än 5000:- och då ligger inte apparaten på testbordet ännu och absolut inte i sin kartong med emballage.
Jag skulle vilja ha dubbla priset mot material- och arbetskostnad upp till salupris till distributörer. Däri ingår allt det där andra. Lyssningstimmar, utvärdering, hyra, pension, skatt, certifiering för USA och CE-märkning för Europa och så kanske man skall lägga lite delar i en hög för framtida behov och service när saker går sönder och skall bytas. på garanti eller därefter.
Ungefär så.
mvh |
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2009/02/23 : 20:01:19
|
Det räcker för mig. Tack! |
|
|
JonasY
Member
1019 Posts |
Posted - 2009/02/23 : 20:06:33
|
Jag är inte direkt förvånad över att lågvolymsprodukter kostar mycket. Smäll upp 100 000 ex av den där Cellon, och jag kan lova er att priset skulle bli ett *helt* annat ... |
Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP |
|
|
DennisJ
Starting Member
29 Posts |
Posted - 2009/02/23 : 20:36:56
|
quote: Intressant! Vad baserar du det på? Har du tillgång till de bägge spelarnas BOM?
Varför utgår du ifrån att det jag säger är fel? Det är samma BOM (Pioneers), eftersom det är likadana kretskort. Sen angående lödrester, varför skulle det finnas på kortets ovansida, när lödningarna sitter på undersidan?
Här har du två bilder, sen är det upp till dig att avgöra. De enda siffror som skiljer beror på när de respektive korten är tillverkade. Delnummer är identiska.
De har också gåtts igenom chip för chip på diverse forum, men det är tydligen fakta som en del väljer att förneka/ignorera. Argumenten om modifikationer som inte syns osv, tyder som sagt på okunskap gällande konstruktionen i fråga.
Pioneer DV585A:
Goldmund Eidos 18:
Säg till om bildlänkarna inte fungerar. Imageshack... |
Edited by - DennisJ on 2009/02/23 20:38:00 |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2009/02/23 : 20:39:00
|
quote: Om vi skulle göra om det till svenska kr, skulle vi då inte behöva lägga på moms? Istället för att dra ifrån? Om vi ser till försäljningspris och inte till tillverkningskostnad.
Då får salestaxen räknas bort, och lägg till tullavgift + moms. |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22005 Posts |
Posted - 2009/02/23 : 21:38:02
|
Dennis Bilderna fungerar.
quote: Varför utgår du ifrån att det jag säger är fel?
Nej,nej, du missförstår mina frågor. Jag utgår inte från att du har fel. Jag vill bara veta varifrån du får dina fakta. Om du har en BOM på vardera spelarna så sitter du med facit och vi kan sluta gissa. Om du inte gör det gissar du lika friskt som alla andra i den här tråden, mig inräknad.
quote: Det är samma BOM (Pioneers), eftersom det är likadana kretskort.
Kretskortet styr enbart layouten. Det kan populeras på helt olika sätt. Olika tolerans på motstånd/kondensatorer/transistorer/IC-kretsar och så vidare passar på samma kretskort. Så nej, det är ett felaktigt antagande. Var det antagandet grunden till dina uttalanden?
quote: Sen angående lödrester, varför skulle det finnas på kortets ovansida, när lödningarna sitter på undersidan?
Hehehe, jag tror du förstår vad jag är ute efter. Kontaktdonen är hålmonterade. Det innebär att det borde finnas flussrester på ovansidan av kortet om man monterar bort kontaktdonen. Det var de jag försökte se på korten.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
acebowler
Member
1178 Posts |
Posted - 2009/02/23 : 21:39:14
|
Apropå Pioneer VS Goldmund så borde ju Pioneer vara helt galna som inte tar ut högre pris för sin produkt då det är dom som från början har utvecklat korten Jag fattar ingenting... |
GM 70SE Nu kör vi!!
|
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2009/02/23 : 21:40:31
|
Alltså momsen la jag till mest för att vi skulle få ett normalt svenskt pris i butik. Den drog jag ju bort innan jag gick vidare, ändrar ingenting i sak.
Oj, glömde tull
100 000 enheter hade självklart gett ett mycket lägre pris, kanske hälften. Ett försteg för 16 000.- alltså. Halleluja? Lägg alltihop i Kina eller varför inte Somalia där ingen har lön, anställningstrygghet, pension eller hyra så är vi på banan. Så vill vi ha det?
Sen kan vi smuggla in skrotet eller åtminstone fuska med momsen vid gränsen "leksaksspö av bambu, värde 3:- styck".
Yes!
Ironi, svälj gallan...
mvh |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2009/02/23 : 21:54:50
|
Om man räknar åt andra hållet: Ursprung: 12.200kr
"En distributör jobbar inte under 25-marginal för lagerhållning, reklam, garantiåtagande, rapportering till EE-register, kostnad för återvinning och hela rapporteringsapparaten för dessa." 12.200+25%= 15.250
"Butiken som säljer denna vill alldeles säkert ha 35-marginal för sina kostnader och för att göra lite vinst" 15.250+35%= 20.588
"Momsen /../" 20.588+25%= 25.735
Alltså 25.735
Sensmoral: Det blir fel när man skalar ner ett pris med procentsattser.
Dessutom kostar den 3500dollar X 8,50kr= 29.750kr utan Svensk moms.
Jag orkar inte räkna mer men jag gissar på en tillverkningskostnad på mellan 18.000kr och 20.000kr.
|
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2009/02/23 : 22:15:37
|
quote: Sensmoral: Det blir fel när man skalar ner ett pris med procentsattser.
Inte nödvändigtvis, men man måste göra det korrekt.
Samma siffor som HiFiConsult:
31000/1,25=24800 (här gjorde sladd rätt förutom en avrundning på 200 pix) ans/1,35=18370 ans/1,25=14696
(Ja, det blir ett litet avrundningsfel på några ören om du räknar baklänges.)
sladd skrev för övrigt att han avsiktligt valde en annan dollarkurs än det nuvarande för att få en lite mer normal kalkyl. Kronan har tappat en hel del den senaste tiden inte bara mot dollarn utan även mot euron. Mot den senare är den rekordsvag. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
sopwith
Member
595 Posts |
Posted - 2009/02/23 : 22:39:55
|
Sitter och funderar på vad denna tråden skall leda till....., är det meningen att dyr-fi skall bli fult, or what. |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2009/02/23 : 22:41:46
|
"Inte nödvändigtvis, men man måste göra det korrekt."
- Jo, och så menade jag också.
Ganska många som inte känner till att man inte kan räkna moms på samma sätt åt båda håll. Ex:
1000kr+25%moms= 1250:00kr 1250kr-25%moms= 937:50kr
Rät är att räkna med 20% moms när man räknar neråt: 1250kr-20%moms= 1000:00kr
Öhhh, nu fick konsulten igång oss igen....skulle inte förvåna mig om det var avsiktligt, HALLÅ UTVISNING 2 min!
Slut på OT för min del!
|
Edited by - linnar on 2009/02/23 22:52:50 |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2009/02/23 : 22:57:09
|
Det är betydligt smartare att göra som jag gjorde och dividera med 1,25 så slipper man fundera på vad rätt "konverterad" procentsats är.
1000*1,25=1250 1250/1,25=1000 |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
DennisJ
Starting Member
29 Posts |
Posted - 2009/02/23 : 23:03:53
|
quote:
Kretskortet styr enbart layouten. Det kan populeras på helt olika sätt. Olika tolerans på motstånd/kondensatorer/transistorer/IC-kretsar och så vidare passar på samma kretskort. Så nej, det är ett felaktigt antagande. Var det antagandet grunden till dina uttalanden?
Jo, jag menade inte enbart kretskorten utan även komponenterna.
Jag tror att du litar lite för mycket på Goldmund i det här fallet. Hur logiskt är det egentligen att de skulle låta Pioneer leverera färdiga kretskort med lite snävare toleranser än de som hamnar i deras egna spelare DV585, men samtidigt behålla de billiga elektrolytkonsensatorerna och i övrigt ha en helt identisk kretsuppsättning inkl komponenter som hör ihop med bildutgångarna (vars kontakter är bortplockade)?
quote:
Hehehe, jag tror du förstår vad jag är ute efter. Kontaktdonen är hålmonterade. Det innebär att det borde finnas flussrester på ovansidan av kortet om man monterar bort kontaktdonen. Det var de jag försökte se på korten.
Det där är ju rätt enkelt att testa. Om jag löder bort en liknande port och det sedan inte syns ovanpå kortet, är du beredd att släppa den teorin då?
edit: What the heck. Tog fram lödkolven. Använde inte ens lödfläta, utan värmde bara bort den:
Gammalt PCI-modem, med port:
Utan port
Close up:
Med lödfläta kan man även på bort det tenn som täcker hålen, om det nu var det du menade. |
Edited by - DennisJ on 2009/02/23 23:34:20 |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2009/02/23 : 23:07:00
|
ztenlund: - Du vinner!
Jag gör så som du beskriver. Men jag vill bara åskådligöra med samma enhet som man räknar upp momsen på ett belopp.
|
|
|
svanbo
Member
1240 Posts |
Posted - 2009/02/23 : 23:26:04
|
Tycker tråden har spårat ur rätt kraftigt. Det är väl uppenbart att man för de dyrare märkena även betalar för design/image/märke/kvalitetskänsla, precis som att en BMW är tre gånger dyrare än en Skoda som säkert är lika bra. Eller säg Bentley, Lamborghini eller Koenigsegg för den delen. Inte betalar man bara för materialet där?
Sen var prisskillnaden i detta fall lite väl stor kan tyckas. Men varför lägga energi på att analysera varför? De tar väl de priser de vill, precis som alla andra? Finns de folk som vill pröjsa 35k för deras cd så kan de uppenbarligen ta det priset.
Det finns mängder av såna här exempel, inte minst bland kina-hifi, Korsun/Dossun sägs ju vara samma som Red Rose och Sheng-Ya samma som Vincent. Fast till en bråkdel av priserna. Någon som fortfarande blir förvånad?
För övrigt, om man räknar enligt Consultens räkneexempel kan man ju försöka få ihop hur en hyfsad dvd kan kosta 1000 spänn i butik.... |
|
|
kurt
Member
219 Posts |
Posted - 2009/02/24 : 00:32:50
|
Sensmoralen av de visade exemplen är nog följande:
Prisvärda produkter tillverkas alltid i volym.
Vill man inte ha en volymprodukt så får man räkna med att slanta upp rejält.
Vilket man väljer beror på de egna preferenserna, och plånboken.
Kurt
|
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2009/02/24 : 07:23:06
|
quote: Tycker tråden har spårat ur rätt kraftigt. Det är väl uppenbart att man för de dyrare märkena även betalar för design/image/märke/kvalitetskänsla, precis som att en BMW är tre gånger dyrare än en Skoda som säkert är lika bra. Eller säg Bentley, Lamborghini eller Koenigsegg för den delen. Inte betalar man bara för materialet där?
Sen var prisskillnaden i detta fall lite väl stor kan tyckas. Men varför lägga energi på att analysera varför? De tar väl de priser de vill, precis som alla andra? Finns de folk som vill pröjsa 35k för deras cd så kan de uppenbarligen ta det priset.
Det finns mängder av såna här exempel, inte minst bland kina-hifi, Korsun/Dossun sägs ju vara samma som Red Rose och Sheng-Ya samma som Vincent. Fast till en bråkdel av priserna. Någon som fortfarande blir förvånad?
För övrigt, om man räknar enligt Consultens räkneexempel kan man ju försöka få ihop hur en hyfsad dvd kan kosta 1000 spänn i butik....
Håller inte alls med! Det är en väsenskillnad mellan en Skoda och en BMW. Det handlar inte om att man satt en BMW-design på en Skoda och ökat priset från 200.000 till några miljoner. Bentley, Lamborghini eller Koenigsegg skulle inte gå att sälja om det inte var unika produkter. jämförelsen haltar ordentligt.
Det vi talar om här är en hifi-grej. Det är bara inom modevärlden och kanske något till som man betalar ordentligt hissade priser bara för att det står ett känt fin-hifi namn på dem. Men det finns undantag också, jag menar att det finns fin-hifi märken med eget unikt material på insidan väldigt snyggt förpackat och också rejält mycket och påkostade delar som ser ut att ha stått under ordentlig utveckling både i tid och kostnader och ändå inte kostar mer än andra fin-hifi märken som kopierat enkelt material eller med nästan tomma burkar.
"Men varför lägga energi på att analysera varför?" Tja, trådskaparen tyckete väl att det var intressant att diskuter saken vilket jag håller med om. däremot tycker jag det är lite tråkigt när man klankar ner på trådar som vill diskutera produkters prisvärdhet. Det är väl så viktikt i ett modernt sammhälle att visa att vi är prismedvetna. Om det sedan finns folk som gärna betalar höga priser för "billiga kopior" med fint namn så är det en privatsak. Det fina namnet kan ibland vara skäl nog att betala det högre beloppet då det innehåller så mycket mer än själva prylen.
vad det gäller Kinakopior så är det ju tvärt om. Man kopierar en dyr produkt och, i sämsta fall, slänger in billiga prylar. Fast ibland kan de grejerna vara väl så bra som orginlaet. Men det är en annan grej och ses inte med blida ögon i Väst.
|
Edited by - linnar on 2009/02/24 07:26:53 |
|
|
svanbo
Member
1240 Posts |
Posted - 2009/02/24 : 10:07:30
|
quote: Det handlar inte om att man satt en BMW-design på en Skoda och ökat priset från 200.000 till några miljoner. Bentley, Lamborghini eller Koenigsegg skulle inte gå att sälja om det inte var unika produkter. jämförelsen haltar ordentligt.
Jämförelsen kanske haltar något men visst betalar du en hel del för märket även inom andra områden, skulle sagt Audi vs Skoda i stället eftersom det är samma koncern och väldigt många gemensamma delar - där betalar du garanterat 50k för ett par ringar på huven. Vissa tycker det är värt det (och allt som det innebär, image/prestige/känsla os.v.), andra inte. Men det var kanske ett dåligt exempel, inom modevärlden kan ju en fin väska från ett känt modehus kosta ungefär hur mycket som helst. Är den väskan så många gånger bättre än en billig? Svaret är uppenbart. Detta handlar om lyxprodukter, diskussionen handlar snarast om lyx och varför/vad folk betalar för. |
|
|
AndreasH
Member
116 Posts |
Posted - 2009/02/24 : 10:42:27
|
VAG gruppen är nåt av ett prakt exempel.
Men det samma gäller inte Ferrari, BMW, Mercedes, etc.
Så, en Skoda har nog inte mycket annat gemensamt med en BMW, förutom att de båda är bilar. Gäller omdömet att bara ta sig från punkt A till B, så kommer man ju fram med Skodan också. Likaså spelar Pioneer DVD spelaren hela Oasis albumet, likaså Nagra CD spelaren. Dock är det en viss skillnad på vad upplevelsen mellan A och B, och Skivan i P eller N. |
B&O Beolab 5, BeoSound 9000 |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6799 Posts |
Posted - 2009/02/24 : 11:53:25
|
Lite lägre bak i tråden var det snack om matchade komponenter hur dyrt det är osv men då kom jag helt enkelt på den LDR preampen vi gjorde ett gruppköp på och som Bernt matchade optokopplarna Bernt vet vilket jobb det var (tack för det Bernt).
Georgehifi som säljer dessa preamp gör samma jobb men tar nästan inget betalt alls för en produkt (som säkert spöar Cello i ljudkvalitet) med lika mycket arbete bakom men han har inga dyra hemsidor eller agenturer som kostar pengar och kan därmed sälja billigare.
Det enda ställen man hittar honom är på olika audioforum tex http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=80194&highlight=Lightspeed han hjälper gärna andra att bygga men vill man köpa så epostar man honom priset på preampen var sist 2500:- men allt kan ändra sig i dessa tider.
Snygga lådor kostar och är en stor kostnad även för oss som bygger om man vill köpa en fin låda.
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2009/02/24 : 12:56:35
|
Linnar: jag vidhåller att det - för ditt eget bästa - är tur att du inte är företagare
Alla procensatser är självklart annorlunda beroende på om man räknar upp eller ned. Moms är 25 upp och 20 ned (0,8 ned och 1,25 upp) 35-marginal är 35 ned men 54 upp (0,65 ned och 1,54 upp) 40-marginal är 40 ned men 67 upp osv osv (0,6 ned och 1,67 upp)
man kan prata om påslag och blir det något annat.
Det blir alltså helt rätt om man räknar ned som jag gjorde och exemplen är ganska giltiga rent allmänt.
Svanbo: För övrigt, om man räknar enligt Consultens räkneexempel kan man ju försöka få ihop hur en hyfsad dvd kan kosta 1000 spänn i butik....
Det är ett mycket spännande exempel som vi använder ibland. Svaret är massproduktion. Fast "hyfsad DVD" skulle kanske inte alla hålla med om
man kan dock konstatera att det idag inte finns någon som helst gräns för HUR billigt man kan göra en produkt, även för apparater som kräver hantering och montering.
Ge folk en skål ris i lön, ta ifrån dem all form av rättigheter, kräv att de jobbar dubbel arbetstid som standard, inga fackföreningar, inga pensioner, ingen arbetsmiljöavtal, ingen anställningstrygghet, inga miljöregler.
Skapa sedan vackra look a like-produkter och minst hälften av de som kommer i närheten av skapelserna kommer att säga ÅHHH av en enda orsak.
Vad BILLIGT priset var.
De kommer sedan att svära på att de är lika bra eller bättre som allt det vanliga. Billigt har nämligen alltid förkörsrätt. Det är en egenskap i sig idag. Man kan alltid sälja på ett billigt pris alldeles oavsett vad folk får med sig hem i kartongen.
Fast det visste ni ju att jag tycker
mvh
(och som vanligt handlar detta inte om näthandel el dyl. Hittar du exakt samma vara till lägre pris på nätet så köp.) |
|
|
Topic |
|