Author |
Topic |
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor
1218 Posts |
Posted - 2009/01/29 : 08:58:55
|
@goldfinger Hur kan du bli förvånad av att ett välkonstruerat rörslutsteg har bättre upplösning än något som är gjort för att spela med i hockeyrinkar? Har du överduvudtaget hört ett modernare ARCsteg någon gång? Den där fördomen om rörglitter (antar att du menar övertonsspektra) hör mest till SE-världen. Nej det var inte bryggat. Ägaren tyckte bryggat låter sämre så jag följde det rådet.
@räven Om man lyssnar med högtalare som man inte har känt så länge så är det betydligt svårare att exakt formulera vad man tycker. När man lyssnar med högtalare man känner väl är det lättare och man kan med större säkerhet peka på bristerna. Därför lät det ok med is8. Vad har du jämfört dina interm med eftersom du tycker de är giantslayers? |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2009/01/29 : 09:53:12
|
Jag har själv gått från Krell KSA 150 till Mackie M1400i. Leta gärna info om det steget via Google, finns rätt mycket bra skrivet.
Har inte ångrat det bytet och de drev mina PMC GB1 utmärkt, likaså driver de mina elektrostater utmärkt. Har även kopplat dem till ett par Cerwin Vega VS-10 och det var nog det bästa ljudet jag fått ur ett par Vega! Källa i det fallet var en Nokia N95, det ni!
Det jag menar är att man inte ska fnysa åt PA-prylar, bara för att man tror att de inte kan spela hifi. De kan spela hifi, men som vanlgit handlar det om att hitta en bra matchning och framför allt en bra produkt. Det finns både bra och dåliga produkter inom PA, precis som inom hifi.
Många med mig sitter väldigt nöjda med sina PA-pryttlar här på forumet och denna diskussion har varit uppe väldigt många gånger förr och har aldrig lett till något annat än att vi är överrens att vi inte är överrens.
Dock borde vi kanske ta upp idén med att köra giant-slayers mot mer namnkunnig hifi under ordnade former? Ett framtida jättegrupptest som Hifi&Musik aldrig skulle våga göra (har mailat förslaget till dem, men inte ens fått ett svar. Antar att de är rädda för vad resultatet skulle bli...)
|
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2009/01/29 : 10:15:46
|
Jag jämförde med ett Dynamic Precision för ca 130000:- |
ombud för Intelligent Sound |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2009/01/29 : 10:19:31
|
Vad har hänt med hyperna kring
Korsun V8i? Kina Hifi generellt, har inte sett gruppköp trådar ppå länge Droppen? (Mayro hypad cd spelare som han sålde snart efter) Denver (Mayro Hypad som han slutade använda kort efter) Le Mayro (Mayro Hypad)
Det faktum att Mayro verkar ha lämnat forumet talar väl sitt eget språk när det gäller de tre nedre?
Det är oftast "Kejsarens nya kläder" vad jag upplever det över denna formen av hifi.Dvs uttryck med andra ord det betyder samtidigt att de inte blir något bestående som det blir för den som handlar sin hifi efter hörseln och som hittar hur man vill att det skall låta. MvhKristofer |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2009/01/29 : 10:27:36
|
Det stod en intressant del på Radiolagrets hemsida när den affären fortfarande fanns.Kort uttryckt kännetecknades dessa produkter av ett ljud med mycket diskant och bas men knappt något mellanregister eller som man populärt kallar det "hängmatteljud". Detta står det även om på Hifi Consults hemsida kallat Lätta att köpa men Svåra att leva med eller något liknande.MvhKristofer |
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2009/01/29 : 10:49:14
|
Giant slayers=hängmatteljud? Är det vad du menar? |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2009/01/29 : 17:13:37
|
quote: @goldfinger Hur kan du bli förvånad av att ett välkonstruerat rörslutsteg har bättre upplösning än något som är gjort för att spela med i hockeyrinkar? Har du överduvudtaget hört ett modernare ARCsteg någon gång? Den där fördomen om rörglitter (antar att du menar övertonsspektra) hör mest till SE-världen. Nej det var inte bryggat. Ägaren tyckte bryggat låter sämre så jag följde det rådet.
Jag har lyssnat på flera svindyra slutsteg i jämförelse, dock ej det du nämner, är det så bra som du säger så lyfter jag på hatten naturligtvis, men jag gör det inte baserat på någon annans omdöme utan att själv ha lyssnat. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
|
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor
1218 Posts |
Posted - 2009/01/29 : 17:52:35
|
@oca Jag menade inte att de inte skulle kunna spela hifi bara för att de är tillverkade som PA-slutsteg.
@räven Jo dynamic precision är ju inte så roligt trots att det är rätt dyrt.
@goldfinger Nej helt rätt. Man ska bilda sin egen uppfattning.
Nu blev det väl mkt om detta exempel. Jag har fortfarande inte hittat någon sån produkt som verkligen varit så bra att den är en giant-slayer. Visst finns det billigare produkter som kan smälla den dyrare på fingrarna när det gäller en eller kanske några parametrar. Om det är en parameter som man dessutom prioriterar i sitt ljudideal så kan man absolut fastna.
Som exempel: Jag spelar uteslutande på MG 1.6 numera. De är verkligen inte världens bästa högtalare på alla parametrar men på det jag tycker är viktigast är de i mina öron oöverträffade hittills. De tar kanske upp 7-8% av prislappen på hela systemet. Lite missanpassat kanske men det funakr för mig. |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2009/01/29 : 18:14:13
|
quote: Visst finns det billigare produkter som kan smälla den dyrare på fingrarna när det gäller en eller kanske några parametrar. Om det är en parameter som man dessutom prioriterar i sitt ljudideal så kan man absolut fastna.
Jag personligen har i alla fall lyssnat på en hel del prylar som jag tyckt slagit dyrare konkurrenter på fingrarna nästan rakt igenom ljudmässigt. Det finns ju dock inga absoluta sanningar i såna här fall då lyssningsupplevelser är subjektiva. |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2009/01/29 : 18:33:07
|
Jag har också varit med om att åsikterna går isär kraftigt om vad som egentligen låter bäst. I slutänddan så handlar det ju om subjektiva upplevelser så vi ska inte skriva varandra på näsan om vad vi ska tycka. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2009/01/29 : 21:00:19
|
Det fungerar väl lite så att om jag har en tusenlapp på fickan och gör en grundlig marknadsundersökning så hittar jag en produkt som passar mig bäst för tusen spänn. Den blir sas "bäst" i sin prisklass. Jag har optimerat mitt inköp efter min smak.
Om man sedan går ut och letar i prisklassen för två eller fyratusen kronor så lär jag ändå hitta prylar som för de pengarna uppfattas prestera "inte alls efter min smak". Jag kan säkert hitta grejer för tiotusen som inte heller faller på läppen
En slutsats som kan dras är då att "min tusenlappsmanick slår grejer för de dubbla pengarna" eller mer - eller också kan man lite mer utvecklat tänka att sig att det finns grunkor i alla prisklasser som man nog aldrig skulle komma överens med oavsett pris.
|
Min anläggningstråd |
|
|
bruce
Member
395 Posts |
Posted - 2009/01/30 : 18:29:56
|
Trends Audio Ta 10.1 så klart!! Spelar så bra ihop med mina högtalarna som kostar 50 gånger mer, att jag har blivit class T frälst! |
Edited by - bruce on 2009/01/31 08:42:08 |
|
|
geldis
fd. klubbmästare i ASO
1266 Posts |
Posted - 2009/01/30 : 21:30:31
|
Iband undrar jag om inte det som låter "bäst" är just det som inte är recenserat?
En sak är säkert, bra recentioner är bra för andrahandsvärdet men inte nödvändigtvis för själsfriden och plånboken. Vi musikälskare måste återigen lita på våra egna öron, inte vad vad andra måste ge utryck för, just därför att deras jobb är att ha synpunkter! mvh |
geldis |
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2009/01/31 : 09:35:29
|
quote: Trends Audio Ta 10.1 så klart!! Spelar så bra ihop med mina högtalarna som kostar 50 gånger mer, att jag har blivit class T frälst!
Trends-förstärkaren gör det mesta rätt men räckte inte till (kraftmässigt) för mig.
|
|
|
Manga X
Donator: Bildserver
3083 Posts |
Posted - 2009/01/31 : 09:41:36
|
Jag tycker att pi60 är en produkt som i min värld presterar bättre än det mesta jag har hört i högtalarväg oavsett pris.
Mvh Magnus Eriksson |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2009/01/31 : 10:12:11
|
Visst är det mycket hype ibland, men ibland så finns det prytlar som är extra bra för pengarna, och det kan också handla om att någon har prickat in en perfekt system matcning där något dyrt innan ej passade alls och då är helt plötsligt den billigare komponenten vansinnigt prisvärd. En annnan sak är att man inte glömma att det även finns äldre prylar på beg. marknaden som både är billigare och låter bättre och nytt för mer pengar. Jag ler varje gång när Hifi&Musik skriver att i grupp tester att denna årgångs högtalare är klart mycket bättre än förgående års burkar, visst har det hänt grejer i de billigaste segmentet där det överlag görs bättre högtalare än förr, men även där finns det nog undantag. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
Stefaeri2001
Member
563 Posts |
Posted - 2009/01/31 : 11:43:31
|
Guy Gadbois! Fantastiskt bra inlägg! Om bara fler verkligren kunde ta till sig detta skulle många fjantiga diskussioner nog självdö på forumen...
S |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2009/02/01 : 01:42:14
|
quote: Jag ler varje gång när Hifi&Musik skriver att i grupp tester att denna årgångs högtalare är klart mycket bättre än förgående års burkar, visst har det hänt grejer i de billigaste segmentet där det överlag görs bättre högtalare än förr, men även där finns det nog undantag.
Ja det där är ju ofta en bluff bara, testdeltagarna har runda munnar varje gång en ny utgåva av något har släppts, det är inte trovärdigt alls, ofta tror jag det handlar om att tex apparaten/högtalarna bara har ljuddesignats lite annorlunda och inte nödvändigtvis till det objektivt bättre, recencenterna beskriver det som positivt bara för att det är nyhetens behag, reklambiten lär ju också ha en roll i detta, tjänster och gentjänster i sluten verkstad, konsumenten står utan inblick och sväljer allt som sägs (i alla fall om man är nybörjare inom området). |
|
|
svanbo
Member
1240 Posts |
Posted - 2009/02/01 : 08:00:30
|
Nu börjar vi spåra rejält OT men jag måste bara säga i kontrast till det eviga hifi-mantrat "lyssna själv!" (som givetvis är det bästa) men när man som vanlig dödlig inte har tid, råd och lust att åka runt och lyssna på en herrans massa högtalare (t.ex.), än mindre låna hem dem (vilket också brukar rekommenderas) så är det en fantastisk ynnest att ha tillgång till folk som lyssnar på en herrans massa saker ÅT en. Då menar jag såväl recensenter som andra "vanliga" personer. Jag har själv köpt högtalare olyssnat (tvi tvi tvi) baserat på andra personers åsikter. Och jag blev hur nöjd som helst.
|
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2009/02/01 : 10:34:12
|
quote: Nu börjar vi spåra rejält OT men jag måste bara säga i kontrast till det eviga hifi-mantrat "lyssna själv!" (som givetvis är det bästa) men när man som vanlig dödlig inte har tid, råd och lust att åka runt och lyssna på en herrans massa högtalare (t.ex.), än mindre låna hem dem (vilket också brukar rekommenderas) så är det en fantastisk ynnest att ha tillgång till folk som lyssnar på en herrans massa saker ÅT en. Då menar jag såväl recensenter som andra "vanliga" personer. Jag har själv köpt högtalare olyssnat (tvi tvi tvi) baserat på andra personers åsikter. Och jag blev hur nöjd som helst.
Men det kan också ha gått illa Svanbo, det kan vara mycket risk fyllt att lita på andra inkl Hifitidningar. Det är så mycket som påverkar hur en komponent kan uppträda/upplevs ifrån anlägning till anlägning. quote: Under dem senaste 4-5 åren som jag har varit medlem på forumet har det varit mycket snack (i omgångar ) om så kallade Giant slayers- billiga produkter som presterar mycket bättre än dyra audiofila produkter. T.ex. moddad Denver DVD, Pioneer DV-575 , SB,... Vissa kallades för "Meridian killers", andra var "bättre än Krell"... Men hur bra var/är dem egentligen? Gemensamt för alla dessa produkter är att det är mycket intresse för dem väldigt kort tid, och sedan försvinner dem... Sen börjar man undra... Var tar dem vägen? Varför blir dem helt plötsligt ointressanta? Är Giant slayers en verklighet? Har vi i åratal betalat enorma summor utan anledning? Är Giant slayers för bra för att vara sant?
Jag hävdar som sagt att mycket handlar om system matcning när det rinner iväg och blir en del hype när något upplevs som super för någon/några. OM grejen skulle vara så bra så skulle det inte finnas så mycket i omlopp på beg marknaderna som det finns av hype grejer. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
ud
Member
894 Posts |
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2009/02/01 : 14:22:01
|
"Giant slayers=hängmatteljud? Är det vad du menar?"
Nej men man torde nog kunna beskriva dem ofta som att ha ett imponatorljud. Därav att man i början imponeras av hur de låter men senare inser att de förstärker någon del i registret till nackdel för någon annan vilket tenderar till att ge lyssningströtthet.
Ofta så hypas dessa produkter inom hifi och de bygger så gott som alltid på någon ny teknik.MvhKristofer
|
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2009/02/01 : 15:06:16
|
quote: Nej men man torde nog kunna beskriva dem ofta som att ha ett imponatorljud. Därav att man i början imponeras av hur de låter men senare inser att de förstärker någon del i registret till nackdel för någon annan vilket tenderar till att ge lyssningströtthet.
Ofta så hypas dessa produkter inom hifi och de bygger så gott som alltid på någon ny teknik.MvhKristofer
Nej det håller inte, de finns ingenting som tyder på att prylar som anses mera prisvärda ofta skulle vara mera färgande än annat, jag tror till och med att det kan vara tvärtom, en enkel och billig men sund konstruktion kan ofta färga mindre än tex många dyra märken som har sin speciella ljuddesign som de säljer på. |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2009/02/01 : 15:22:34
|
Nej det håller inte, de finns ingenting som tyder på att prylar som anses mera prisvärda ofta skulle vara mera färgande än annat, jag tror till och med att det kan vara tvärtom, en enkel och billig men sund konstruktion kan ofta färga mindre än tex många dyra märken som har sin speciella ljuddesign som de säljer på.
Nej det som jag skriver är att nya produkter som "uppkommer och hypas" oftare har detta sk "imponatorljud". Sedan så vet jag att dyrare inte behöver betyda bättre. MvhKristofer |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2009/02/02 : 11:36:23
|
Eh, att kalla en produkt som pi60 för giantslayer är ju lite galet som jag ser det. En giant slayer kan väl inte gärna kosta mer än säg 10k? Eller? Var går gränsen för ett par högtalare? Jag menar, en högtalare för 100k kan upplevas mosa ett par för 500k, men inte kan man kalla dem giant slayers för den saken skull?
Implicerar inte begreppet ett LÅGT pris?
Är ni med? Jag är nyfiken på hur ni ser det. |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
Topic |
|