HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dela digitalingång
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2009/02/04 :  09:38:56  Show Profile Send Stormen a Private Message
Har en SqueezeBox och en DVD spelare som jag skulle vilja köra på samma Meridian DA 236 som bara har en coax digitalingång. Hur skulle ni lösa det ?

Jag ställer frågan så enkelt för att se vad ni kommer med för förslag.

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/02/04 :  10:15:12  Show Profile Send OcA a Private Message
Har för mig jag sett någon passande pryl på Kjell&Co... Kolla deras hemsida på www.kjell.com

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2009/02/04 :  10:29:07  Show Profile Send Stormen a Private Message
Tänkte du på en sådan här vanlig adapter ?

eller kanske en sådan här

Sitter o skissar lite på en reläfunktion som man skulle kunna bygga ihop. Det säg ju vara noga på pettimetern det här med digitala signaler ! ? Så man kanske inte ens ska gå in o peta ?
Ett andra alternativ är att jag tar hem lite andra op-ampar o hottar upp DVD spelaren ett par snäpp med lite avkoplingskondingar mm.

Edited by - Stormen on 2009/02/04 10:37:55
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2009/02/04 :  10:48:46  Show Profile Send Stormen a Private Message
Vad tror ni skulle hända om man kör med en vanlig RCA adapter ? Dvs att man bara har en produkt påslagen i taget.
Kommer det att bli alltför kraftiga missanpassningar i impedans mm ?
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/02/04 :  11:07:14  Show Profile Send OcA a Private Message
Ja, var något sådant som jag menade. Kolla så att du kan få prova prylen hemma och kan lämna tillbaka den om det inte funkar.

Är ju inget kul att riva runt bakom stereon varje gång man ska byta källa...

Annars kanske Harmony Design kan modda din Meridian med en digital ingång till? Kan vara värt att kolla.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/02/04 :  12:01:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Vad tror ni skulle hända om man kör med en vanlig RCA adapter ? Dvs att man bara har en produkt påslagen i taget.
Kommer det att bli alltför kraftiga missanpassningar i impedans mm ?
Risken är stor att det blir problem. Jag har varit med om att digitalsignalen inte kommer fram med för mycket jox på vägen trots att kablar är hela osv. Signalen blev så dålig att dacen inte längre låste på signalen, men när man hade en kabel utan något på vägen gick det utmärkt.

Men prova, det kanske går. Frågan är vad som händer om du skulle råka ha bägge apparaterna igång?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2009/02/04 :  12:35:23  Show Profile Send Stormen a Private Message
quote:
Men prova, det kanske går. Frågan är vad som händer om du skulle råka ha bägge apparaterna igång?

Ja visst är det lockande.!! 236:an låser tydligen med dubbla slingor på frekvensen. Så det skulle vara intressant o se vad som händer. Om jag fattat rätt så fungerar väl ingångsvalet på en vanlig förstärkare med inbyggd DA omvandlare precis som med vanlig ingångar. Dvs styrt av en liten professor men lite smårelä. Så det är ju inga större ingrepp om jag skulle sätta en flerpolig vippa på framsidan o göra dubbla ingångar bak. Tråkiga är ju om det försämrar kvalitsorten och man börjar tappa lite information. För det här med det digitala och överföringar handlar ju inte om det blir rätt eller inte utan hur pass lite fel man kan uppnå.

Det kanske lutar åt ett par OP 2604:er istället till DVD spelaren så hottar vi även upp surroundet på vägen. Får ta det på nästa Elfa-beställning. Tyvärr Bernt så får jag inte plats med rör för alla kanalerna. Men det kanske vore något för framtiden

Edited by - Stormen on 2009/02/04 13:20:16
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/02/04 :  13:46:28  Show Profile Send gcs a Private Message
Det går inte att dela en digital ingång med mindre än att man går via en aktiv digital fördelare.
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2009/02/04 :  14:07:12  Show Profile Send tkr a Private Message
Kjøp en gammel Monarchy DIP. Den har 3 digitale innganger og 3 utganger. Som bonus får du reklokking.
mvh

Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000