HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Giant slayers- var är dem idag, hur bra var/är dem
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

dB
Member

425 Posts

Posted - 2009/01/26 :  22:36:23  Show Profile Send dB a Private Message
Under dem senaste 4-5 åren som jag har varit medlem på forumet har det varit mycket snack (i omgångar ) om så kallade Giant slayers- billiga produkter som presterar mycket bättre än dyra audiofila produkter. T.ex. moddad Denver DVD, Pioneer DV-575 , SB,... Vissa kallades för "Meridian killers", andra var "bättre än Krell"... Men hur bra var/är dem egentligen?
Gemensamt för alla dessa produkter är att det är mycket intresse för dem väldigt kort tid, och sedan försvinner dem... Sen börjar man undra...
Var tar dem vägen?
Varför blir dem helt plötsligt ointressanta?
Är Giant slayers en verklighet?
Har vi i åratal betalat enorma summor utan anledning?
Är Giant slayers för bra för att vara sant?

Massvis med frågor! Någon som kan svara?

Med vänliga hälsningar
Dzenan Basic

Edit: stavfel, lite ändringar

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50

Edited by - dB on 2009/01/26 22:44:46

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2009/01/26 :  22:42:58  Show Profile Send edison a Private Message
Har aldrig spelat nåt annat i DVD-väg än min Pioneer DVD-575 som jag nu ägt 3-4 år...
Inte är den det bästa som finns precis, men jag är å andra sidan nöjd med ljudet det saboterar inte uåålevelsen när DVD-Audio/SACD-plattorna jag har avnjuts.
Skulle naturligtvis vara intressant jämföra med nåt som ÄR bättre om inte så bara för att veta hur pass mkt jag skulle vinna på en ersättning.Kan tänka mej att resten av anläggningen skulle kunna ta fram iaf en del av den skillnad en bättre spelare skulle erbjuda.

Noterar att min Sony CD CDP-X3000ES har aningen fylligare klang än 575:an, vilket tilltalar mej, så Sonyn används i huvudsak för mitt plattsnurrande när CD är mediet.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2009/01/26 22:46:21
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/01/27 :  09:00:47  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Man har väl nyktrat till och insett att man får vad man betalar för.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2009/01/27 :  11:03:45  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Men hur bra var/är dem egentligen? Kan självklart inte svara för allt, men många dussinprodukter låter oförskämt bra.
Var tar dem vägen? Ingen aning, men min Denver 141 åker fram ofta i lilla anläggningen.
Varför blir dem helt plötsligt ointressanta? Ingen aning. Men en 141:a är inte lätt att hitta nu för tiden.
Är Giant slayers en verklighet? Ibland.
Har vi i åratal betalat enorma summor utan anledning? Det tror jag inte.
Är Giant slayers för bra för att vara sant? Ofta så, ja.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2009/01/27 :  12:24:18  Show Profile Send svanbo a Private Message
Jag måste nog säga att jag "tror på" Giant slayers, om man kan säga så. Jag tror att man ofta INTE "får vad man betalar för" utan att en billigare produkt många gånger är bättre än en dyr. Priset står inte alltid i proportion till kompetensen, även om så ofta är fallet. Sen hypas ofta produkter orimligt mycket kanske, det är väl när den första hypen har lagt sig som "de försvinner" som dB säger. Lite OT men ett aktuellt sådant fall tycker jag är ICE power som var det bästa man hört sen Dackefejden ungefär, slog Krell o.s.v. o.s.v. Vad hände med det?
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2009/01/27 :  12:51:09  Show Profile Send lindvall a Private Message
Kan det vara så att grejerna går sönder, och sen är de försvunna? Min moddade Denver dog efter nåt år, och nu har de gamla modellerna ersatts av nya, som ingen vågar/orkar (?) testa.

Kan vi ta och lista några Giant Slayers, för att fräscha upp minnet?

Nad 3020 (aldrig hört)
T-amp och Super T-amp (äger Super T-amp, ej inkopplad för tillfället)
Denver DVD (har ägt, gick sönder)
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2009/01/27 :  14:01:30  Show Profile Send svanbo a Private Message
Att grejer "försvinner" tror jag också beror på att det inte är kul länge. Det är nyhetens behag ett par månader, "wow" och "detta är sista cd:n jag behöver köpa" os.v... men det är bara kul ett tag, sen börjar jakten på nästa pryl/kick... lite cyniskt kanske, läs boken Nextopia, handlar om att vårt samhälle bygger på att hela tiden leta nästa pryl, nästa kick, nästa flickvän, nästa sport. Så fort något finns är det redan gammalt.
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2009/01/27 :  14:28:01  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
quote:
Kan vi ta och lista några Giant Slayers, för att fräscha upp minnet?

Jag tänker osökt på Proton 520 men oxå Proton 540, bägge dessa stärkare var ju både billiga och välljudande.

På högtalarsidan tänker jag på kompisens gamla Wharfedale Diamond, första eller andra versionen, snacka om småburkar som kunde låta stort redan 1985.

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2009/01/27 :  15:32:34  Show Profile Send Per a Private Message
Alla vill väl göra fynd? Tror iofs inte att det finns några giantslayers.
Däremot kan det finnas billiga produkter som låter rätt ok.
Benchmark DAC är ju ett exempel på det.
Likadant finns det såklart dyrgripar som inte är något att skriva hem om direkt.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2009/01/27 :  17:54:55  Show Profile Send Blue a Private Message
"Däremot kan det finnas billiga produkter som låter rätt ok.
Benchmark DAC är ju ett exempel på det"

Lite lustigt att kalla den för billig. Mina kompisar tycker att jag är heltossig när jag funderar på att lägga en tredjedel av det priset på en Cambridge DAC Magic. Man kanske inte ska glömma bort att priset för en Benchmark är mer än vad vanligt folk skulle kunna tänka sig att lägga på hela sin ljudanläggning.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

ud
Member

894 Posts

Posted - 2009/01/27 :  18:02:05  Show Profile Send ud a Private Message
quote:
Lite OT men ett aktuellt sådant fall tycker jag är ICE power som var det bästa man hört sen Dackefejden ungefär, slog Krell o.s.v. o.s.v. Vad hände med det?

I Fidelity nr 36 testas Jeff Rowland 301 monoblock med följande kommentar;
"Disse amerikanske monoblokkene er både visuellt och lyttemessigt de mest gloriöse forsterkere vi noensinne har hatt i hus. Og ikke bara det; de er også lydmessigt de "beste" ifölge både redaktör og lyttepanel"

Så... ICE-power lever och funkar bra verkar det som, men nån Giant slayer är det nog inte då dom kostar 250k NOK

Edit: stavfel

torsdag 11 oktober 1956 - tisdag 26 januari 2010
Medlem i Svavel - Södra Vätterbyggdens Audiofiler & VälljudsELit
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10071

Edited by - ud on 2009/01/27 18:05:11
Go to Top of Page

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2009/01/27 :  18:35:11  Show Profile Send Njord a Private Message
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=65901
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2009/01/28 :  07:02:05  Show Profile Send dB a Private Message
Tror ni att Squeezebox kommer att möta samma öde som moddad Denver dvd? i och för sig så måste man lägga en hel del pengar på en extern DAC samt extra nätdel för att den SB ska komma till sin rätta,så jag vet ej om den tillhör kategorin "giant slayer"...
skulle vara kul att köra en genomförelse mellan förredetta Giant slayers, moderna produkter samt "dyr HiFi" tycker jag. Någon som är in tresserad?

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/01/28 :  07:17:36  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
InterM R500 Plus ÄR en giant slayer!

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Per

1218 Posts

Posted - 2009/01/28 :  11:41:17  Show Profile Send Per a Private Message
Nja, den har hög effekt för en liten peng men det gör den inte till nån giantslayer. Har hört den och den låter som ett högst ordinärt, billigt transistorslutsteg.
Om man spelar den med ett högupplöst system så hör man lätt dess begränsningar jämfört med dyrare konstruktioner. Och om den inte klarar den jämförelsen så är det väl knappast någon giantslayer?
Go to Top of Page

Per

1218 Posts

Posted - 2009/01/28 :  11:51:55  Show Profile Send Per a Private Message
Med t ex CD- DVD och DACar är det ju annorlunda. Eftersom den tekniska utvecklingen går mycket fortare än för förstärkare så kan man ju hitta en billig, ny CD/DVD/DAC säkerligen stå sig nog så bra jämfört med en ett par år gammal dyr CD/DVD/DAC även om en billig kanske inte har lika bra utgångssteg och samma finneser som den dyrare.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/01/28 :  13:21:20  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
quote:
Nja, den har hög effekt för en liten peng men det gör den inte till nån giantslayer. Har hört den och den låter som ett högst ordinärt, billigt transistorslutsteg.
Om man spelar den med ett högupplöst system så hör man lätt dess begränsningar jämfört med dyrare konstruktioner. Och om den inte klarar den jämförelsen så är det väl knappast någon giantslayer?

Du får självklart ha din ÅSIKT men jag vet ju inte vad du jämfört med.
Har du lust att pröva igen så tycker jag att det skulle vara jättekul och har du verkligen lyssnat på rätt modell????

Och i vilket högupplöst system har du hört den?
För att ta ditt påstående på allvar så är det kul att få lite mer information då allt som glimmar inte är guld.
MVH/Calle

Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/01/28 :  13:24:20  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
quote:
Var tar dem vägen? Ingen aning, men min Denver 141 åker fram ofta i lilla anläggningen.

Min moddade denver tjänstgör också fortfarande, fast oftast i "lilla anläggningen" i arbetsrummet. Det är inte high-end, men den har spelat lika bra/bättre än några cd-spelare från första halvan av 2000-talet som kostade runt 4-5000 kr. Problemet är bara att den inte gillar hdcd-skivor alternativt skivor med kopieringsskydd, då blir ljudet lägre och "inbäddat". Därför tröttnade jag att ha den i som ordinarie spelare. Stereobilden är ngt smal, men detaljerad.

I en jämförelse med en Audionet VIP G2 så fick den moddade denvern däremot skämmas så pass att den aldrig mer återhämtade sig. Man får vad man betalar för... men hur mycket är man beredd att betala är upp till var och en...

Jag köpte en annan denver häromåret för 199 spänn (!) på överskottsbolaget (... var handlar ni er hifi?!!). Tog hem den, den spelade sämre än min gamla moddade, men fortfarande ok. Tog den till en bekant och jämförde med hans Marantz dvd 7600 där denvern visade sig vara något grynigare i upplösningen. Lägsta basen ngt sämre. I övrigt fortfarande överraskande ok.

Det är lätt att imponeras vad man får för 199 kr. Om jag skulle vara student så skulle jag lätt leva med en sådan ett tag och lägga allt krut på högtalarna och övrig kringutrustning.

Vill man i längden leva med en denver...? njaee..

Edit: Stavfel

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2009/01/28 13:59:29
Go to Top of Page

Schmutziger
Member

233 Posts

Posted - 2009/01/28 :  13:55:52  Show Profile Send Schmutziger a Private Message
Vad har hänt med hyperna kring

Korsun V8i?
Kina Hifi generellt, har inte sett gruppköp trådar ppå länge
Droppen? (Mayro hypad cd spelare som han sålde snart efter)
Denver (Mayro Hypad som han slutade använda kort efter)
Le Mayro (Mayro Hypad)

Kan det inte vara så att om man slår tillräckligt hårt och länge på en trumma så hörs man tillslut genom bruset?
Och att det är alltför många som bara gapar och sväljer det som andra säger utan att vilja/våga testa själva eller tänka kritiskt?
tex att en centrum dvd för 299 är lika bra som en denver?

Och att säga att en billig sak inte kan vara lika bra som en dyr är strunt.
Om den billiga är bättre konstruerad än den dyrare är den dyra fortfarande bättre för att den har alufront och alu fjärr. eller är det så att den känns rejälare och då såklart också måste vara bättre?
Isf skulle ju The Lars vara superbra, men den mäter ju sämre än en T-amp...
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2009/01/28 :  15:09:09  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Hifibranchen är väldigt bevakad och påpassad så det går knappast att sälja dyra apparater som inte låter bättre än en billig utan att det kommer fram.
Exempelvis så testar Hifi&Musik en hörlursförstärkare för 18000 kr i senaste numret senaste numret som de menar inte låter bättre än de förstärkare för runt 5000kr som de också testat.
Det finns alltså exempel men de blir nog inte långlivade.

Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2009/01/28 :  15:25:33  Show Profile Send svejk a Private Message
Finns välan en del grejer med braaa prestanda för vettiga pengar. Men att det skall sopa mattan med långt dyrare prylar är oftast en illusion. Edisson 60 och Nad 3020 förstärkare är några jag kommer på. Snell E3 diverse Rauna och Ino Pip är fler exempel på sånt som inte bara är ett tillfälligt forumskrik.

Alla dessa produkter har ett vettigt andrahandvärde och gillas av många. Vi får se vart Inters slutsteg och XTZ kablaget tar vägen om några år, nu är det forumskrik runt dessa.

Det finns fler exempel på grejer som bara var så braaa men som det är tyst ikring numera. Panasonics bio förstärkare 45 någonting skulle lira bättre än Krell. Wienna högtalare var det mycket hallaballo runt nu är det tyst.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2009/01/28 :  18:19:31  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag ägde ett par Snell E3 en gång i tiden. Jag var glad när jag skickade iväg dom. De lät alltid skrikigt och jobbigt hemma hos mig och jag kunde inte få någon ordning på dem.
Kanske med lite större kunskaper, bättre matchning och ett annat rum, så hade det kanske gått att få till det.
Jag tar bara upp det som ett exempel på hur olika uppfattningar man kan få om en produkt, beroende på hur man lyckas/misslyckas med att få ihop hela anläggningen och inte minst rummet till en bra enhet.
I mitt fall var det självklart högtalarnas fel.
I vilket fall som helst så bytte jag till ett par QLN Signature och allt föll på plats.

Go to Top of Page

Per

1218 Posts

Posted - 2009/01/28 :  20:15:16  Show Profile Send Per a Private Message
@räven
Vad trevligt att jag får ha min åsikt. I Sverige brukar man inte få tycka att dyra grejor är bättre än billiga. Vad har du jämfört med?
Jag är ganska säker på att det var rätt modell. Inte 100% men nästan.

Hört den med is8or och elac 310 då lät den ok.
Hört den med Mg1.6 och Focal Electra 937 (?). Då lät den inte ok jämfört med ett 20ggr dyrare rörslutsteg från ARC som har mycket mer upplösning, finess och självsäkerhet. Nej jag har inte lust att prova igen men det finns säkert system som InterM funkar bra i. Visa gärna upp ett sånt för mig om du vill.
Go to Top of Page

Anjin
Member

158 Posts

Posted - 2009/01/28 :  20:27:49  Show Profile Send Anjin a Private Message
Per, ta en titt på rävens system.

Han har IS värstingvärstingar med de tidigare nämnda förstärkarna.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/01/28 :  20:43:43  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Vad var det som inte lät ok med Mg1,6 och Focal som lät ok med IS?

Mvh/Calle

Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/01/28 :  21:02:40  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Hört den med Mg1.6 och Focal Electra 937 (?). Då lät den inte ok jämfört med ett 20ggr dyrare rörslutsteg från ARC som har mycket mer upplösning, finess och självsäkerhet. Nej jag har inte lust att prova igen men det finns säkert system som InterM funkar bra i. Visa gärna upp ett sånt för mig om du vill.
Körde du dom bryggade då? De är nämligen inte så gynnsamt att använda dom bryggade med högtalare som har djupa impedans dippar(vilket jag iofs inte vet om dessa två har), skulle också bli förvånad om rörsteget du nämner har högre upplösning rakt igenom jämfört med InterM stegen under rätt förutsättningar, det är ju annars lätt att ta "rörglitter" för hög upplösning vilket ju inte alls är samma sak.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000