HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 erfarenheter av snell?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bluetrain
Member

102 Posts

Posted - 2009/01/28 :  17:48:18  Show Profile Send bluetrain a Private Message
Har ett par J/II idag, väldigt nöjd. Samtidigt funderar man ju som alltid på "nästa steg". Någon som har koll på andra vintage-snellar med hög känslighet som kunde vara ett lyft mot j/II?

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2009/01/28 :  17:57:56  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Efter Peter Snells tragiska bortgång på åttiotalet sjönk firman djupare och djupare och så småningom hamna i hemmabioträsket. Idag
tillverkar Audio-Note högtalare baserade på Peter Snells orginalideer. Det finns en E-model vilken blir steget över J. Men den är inte billig, du får ta fram stora plånboken!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2009/01/28 :  18:39:07  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
hemmabioträsket

Och vad är det för fel på hemmabio? Och varför skulle hemmabio vara anledningen till att Snell har sjunkit djupare och djupare och så småningom hamnat i träsket som du säger. Finns hur mycket tillverkare som helst som tillverkar högtalare som både kan användas i en ren 2-kanals anlägning och hemmabio alldeles utmärkt.
Ps. 2-kanalsträsket = inget vidare om man vill ha så bra bio ljud som möjligt, dvs i flerkanal.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2009/01/28 :  19:04:42  Show Profile Send McEnroe a Private Message
Jadu Bluetrain!
Snell hade ju ett heltäckande program så det är väl bara att vraka och välja.Snell CV har 90 db iaf.
Hur mycket ström och rum har du?

I was talking to myself!
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/01/28 :  19:13:11  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Efter Peter Snells tragiska bortgång på åttiotalet sjönk firman djupare och djupare och så småningom hamna i hemmabioträsket

Vad jag vet tillverkar dom fortfarande högpresterande högtalare som mer än väl lämpar sig för 2 kanals lyssning, idag drivs företaget av Joseph D Appolito, alltså grundaren av D´appolito konfigurationen. Peter Snells egna lådor var bra, inget snack om det, men att som somliga gör påstå att det bara blev sämre med tiden är att vara ute på hal is tycker jag, är det någon här på forumet som äger första C modellen är den välkommen att rigga upp dom hos mig för jämförelse med den sista(är väldigt nyfiken själv). Ang uppgradering från JII så föreslår jag i så fall någon C modell alt D. Typ E blir nog mest bara en uppgradering i frekvensomfång, inga större skillnader i upplösning som jag upplevt det.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

flygarjanne
Member

91 Posts

Posted - 2009/01/28 :  19:34:55  Show Profile Send flygarjanne a Private Message
Jag har haft KII, JII (nu) och eIII.

om mitt ljudminne inte sviker mej helt så är kII givetviss basfattigast, men ganska fina på ljupet och bredden i ljudbilden.

jII är bättre med bas, men jag upplever dom som lite mörkare, lite mera murriga än kII, inte samma exacthet eller detaljering i ljudet.

EIII har ju ett himla gott basfundament att vila mot, det gör dom jättegoa att lyssna på, även diskanten på baksidan bidrar säkerligen till den stoora ljudbilden.

Bör tillägas att jag har haft olika stärkare till dom och alldrig samtidigt.

janne
Go to Top of Page

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2009/01/29 :  09:21:19  Show Profile Send -AG- a Private Message
Jag har ett par Snell EIII och trivs väldigt bra med dem. Så pass bra att jag behållit dem i 12 års tid. De säljs väldigt billigt begagnade nuförtiden, vilket är förståeligt med tanke på hur gamla de är och vilka problem det kan innebära. Men om man hittar välskötta och fina exemplar kan man göra riktiga fynd då de rent ljudmässigt (i mina öron) står sig väldigt bra mot mycket annat (för att uttrycka det diplomatiskt).

EDIT: Stavfel

Edited by - -AG- on 2009/01/29 09:22:17
Go to Top of Page

mad.gibbon
Member

291 Posts

Posted - 2009/01/29 :  21:21:37  Show Profile Send mad.gibbon a Private Message
I mitt vardagsrum har jag ett
par Snell typ K som drivs av en
Edison Triod. En trevlig uppsättning.

I mitt lyssningsrum har jag ett par
Audio Note typ E som drivs av en Audion
Silver Night mk2/b.

En jämförelse dessa högtalare emellan
är ej relevant. Dom spelar i olika divisioner.

Så har du möjlighet att provlyssan Audio Note,
närmst i danmark om du finns i södra sverige,

så ta chansen. . .

Men som Erik säger, ta med den stora plånboken.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2009/01/31 :  11:35:14  Show Profile Send Snutten a Private Message
Har ägt Snell JIII i ca 12 år och de var helt klart bra högtalare i sin prisklass. De spelade neutralt och sammanhållet men när jag bytte till Revel M20 (som har samma konstruktör, ej Peter Snell utan Kevin Voecks) blev det mesta bättre: bättre dynamik, mer högupplöst, mindre egenklang och färgning osv. Jag misstänker att tidigare versioner av J var något bättre, dvs de som Peter själv konstruerat. m en jag har tyvärr aldrig lyssnat på dessa. Här är en bild på mannen i fråga: http://blog.ultimateavmag.com/ces2008/010808poty/

Edited by - Snutten on 2009/01/31 11:38:19
Go to Top of Page

bluetrain
Member

102 Posts

Posted - 2009/02/03 :  17:25:49  Show Profile Send bluetrain a Private Message
Tack för alla svar. Okej så om jag fattar saken rätt så är skillnaden inte så hemskt stor om man går över till E/II? Modell C och D, har inte de en relativt låg känslighet? Får kolla upp audio note, bor inte så långt ifrån.. kanske bäst att se vad de kostar först.. :)
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/02/03 :  17:33:35  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Type C/IV har en känslighet på 88db, type C/V 90db, type D 89db.

Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2009/02/03 :  18:59:46  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Är det inte så att C-modell kräver ganska stort rum för att komma till sin rätta? Eller gäller det bara för den största modellen?
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/02/03 :  19:19:35  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Är det inte så att C-modell kräver ganska stort rum för att komma till sin rätta? Eller gäller det bara för den största modellen?
Eftersom de större modellerna har behov av att stå en bit ut från bakvägg kan de ju ställa till en del problem med möbleringen om man bor trångt.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000