HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Giant slayers- var är dem idag, hur bra var/är dem
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2009/02/02 :  11:54:06  Show Profile Send edison a Private Message
Claes I:

PÅ sätt och viss tycker jag nog så som du uttrycker det, mer eller mindre iaf.
Begreppet G S kanske inte är definierat men det kan nog antas läsas så av de flesta.

Vad som sen är LÅGT pris blir ju i alla fall också något som i sin tur behöver definieras...så det tar kanske inte slut där...heller...

Det är klart lättare spara ihop tex 15000 kronor för något än att spara ihop 45000 kr; skulle nu en 15' pryl upplevas som åtminstone "nosandes" 45' prylen DÅ skulle jag kanske tänka mej kalla den billiga "g-slayer" trots att den kanske bara "nosade" på den dyrares kvaliteter...även om det såråkligt vore rätt fel.

Ett eget begrepp kanske kan etableras:
Giant-Slayer i mitt expempel kunde bytas till "Giant-Toucher"...ett lite försiktigare men möjligtvis användbart begrepp (eller..?)

Edit:
Förtydligande/korrigering

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2009/02/02 11:56:46
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2009/02/02 :  17:29:58  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag är villig att hålla med här om priset. För jag skulle inte kalla t.ex QRS Supernova för en Giant slayer trots att jag tycker att den låter bättre redan innan uppgraderingen till Elite än en annan högtalare som kostade bra mycket mer som vi testade mot.Men sedan har man ju det här med smak också.För när det gäller högtalare är det så mycket annat som kommer till tycker jag.MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2009/02/02 17:31:24
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2009/02/03 :  09:57:09  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
För egen del håller jag flera av XTZ högtalare som "giant slayers" och en cdspelare av samma märke är på väg.

Skall den slå en Marantz SA-15S1 ??
Är den bättre än en Pioneer PD-D9-J ??
..och vad händer om vi kastar in en 9 år gammal SAT-cdfix ??

Spänningen är ooolidliiig......

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2009/02/03 :  11:03:21  Show Profile Send dB a Private Message
Dan Brickman
Skall den slå en Marantz SA-15S1 ??
Är den bättre än en Pioneer PD-D9-J ??
..och vad händer om vi kastar in en 9 år gammal SAT-cdfix ??
Vi väntar på svar på alla dessa frågor :)

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2009/02/03 :  12:05:48  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Det är rätt intressant att läsa vad ni tycker är "giant slayers" för mig är det olika saker som med all reklams hjälp dyker upp och försvinner relativt snabbt oftast för att det är något annat som blir intressant eller bättre kort livslängd m.a.o.

Exempel på detta är

Beta video dödad av VHS
DCC -> DAT -> cd-rom
Walkman kassett -> cd -> mp3 (bärbart)
Cdspelaren -> dvd -> sacd -> blue ray -> ? (hemmabruk)

listan kan göras väldigt lång fyll gärna på.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2009/02/03 :  12:34:16  Show Profile Send Sundström a Private Message
Rörförstärkare -> transistorförstärkare -> rörförstärkare (jag hann)
Glödlampa -> lågenergilampa -> glödlampa (men något tjockare tråd som håller oerhört mycket längre än dagens spindelväv)
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2009/02/03 :  13:12:27  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Äsch....bubbel har ju helt rätt....jag har fattat helt fel men testas skall det göras i alla fall.

db: MINA svar (inte nödvändigtvis det "sanna" eller rätta svaret) kommer förhoppningsvis till nästa helg då jag bör ha testat klart.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2009/02/03 :  13:48:54  Show Profile Send dB a Private Message
Dan Brickman- nej, du har faktiskt uppfattat frågan som jag har tänt när jag startade tråden. GS -billiga produkter som ska prestera bättre än dyra/etablerade.
Flera förslag?
Frågade tidigare men ingen hade någon kommentar-Är SB & DacMagic GS som kommer att försvinna snart eller är dem "here to stay"?

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2009/02/03 :  13:50:50  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Rörförstärkare -> transistorförstärkare -> rörförstärkare (jag hann)

Har vi inte diskuterat detta hur mycket som helst? Vissa gillar rörförstärkning och andra föredrar transistor.Att sedan anse att transistorförstärkning är en teknik på väg bort verkar synnerligen konstigt i mina öron. mvhKristofer
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2009/02/03 :  14:24:14  Show Profile Send Sundström a Private Message
Det var mest på skoj
Men jag undrar verkligen om lågenergilampor är så bra egentligen (OT och inte riktigt Giant slayer, men vilken lysande pr-insatts/lobbing)

Om hundra år är det kanske helt andra tekniker för både ljud och ljus.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2009/02/03 :  22:30:44  Show Profile Send edison a Private Message
Bubbel:

Hur kan "giant slayer" definieras som sådant som "...med reklams hjälp dyker upp och försvinner relativt snabbt..."?

Vad säger att det som blir efterträtt pga nytt fräscht dyker upp, skulle vara billiga ?

Begreppet i sej syftar (om jag inte missat nåt väsentligt), på att "en pryl är mkt bra trots 'lägre pris' än en annan, underförstått "dyr", den senare utgörande "the Giant", den förra utgörande "gigantens baneman"...

Ang exemplen på dagsländor:
Kassetten var väl ändå inte en kort fluga,,,,kom för över 40 år sen och är först på senare år död/på väg att dö...liksom CD-spelaren ännu lever hyggligt efter runt 25 år, om än alltmer i form av inbyggd i billiga svenssonstereos och billjudsystem.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2009/02/03 :  22:37:31  Show Profile Send svejk a Private Message
En riktig giant slayer är en pryl som du lirar på år efter år och gillar stenhårt, en pryl du inte vill byta ut! Köp det du verkligen vill ha och gråt EN gång det är en giant slayer!

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.35 sekunder. Snitz Forums 2000