Author |
Topic |
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2008/09/20 : 11:54:15
|
Det tyska bolaget stockfisch brukar väl vara hifiinriktat. Chris Jones, Sara K mfl har skivor där. |
Min anläggningstråd |
|
|
jonas_gbg
Member
336 Posts |
Posted - 2008/09/20 : 11:54:52
|
Här är ett ställe att kolla på för att hitta några skivbolag: http://www.svalander.se/ Klicka in på Shoppen --> CD.
Not: Nu har petition som jonasz länkade till fått över 8000 underskrifter. |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2008/09/20 : 12:24:54
|
De flesta av Rhinos återutgivningar remastras bra, utan för mycket loudness. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2008/09/20 : 18:03:36
|
På något sätt häpnar jag varje gång man ser/hör en skiva med komprimerat/limiterat ljud. Jag häpnar i förundran hur i hela världen ett sådant misslyckande kan få släppas till försäljning?
I debatten är liknelsen mellan VHS och HD, som någon tog upp, rätt träffande. Eller varför inte datorer? Jag tror många skulle bli rätt upprörda om den utvecklingen, i likhet med "modern" ljudkvalité, skulle börja gå baklänges...
Men det känns också, om man läser lite på länkade studioforum, att vi (studiofolk och betalande konsumenter) kommer från olika planeter. Tekniker som inte verkar bry sig om slutproduktens kvalité mixar musiken konsumenterna skall betala för? När konsumenterna har negativa åsikter om produktens kvalité får man svaret att man får det konsumenterna vill ha? Vilka konsumenter? Öronsnäckutrustade moppekids som inte betalt för nåt för de senaste 250GB media de tankat och inte bryr som om kvalité för att gratis är gott?
Mixar man musiken för att den skall "låta högt" på kommersiella radiostationer eller/och i bilen förstår jag inte heller vad det har med konsumenterna att göra? Så varför inte istället göra en maxad skitmixning, zippa skräpet och maila till radiostationen så kan de skvala och bröla bäst de vill. Men när konsumenten skall håva upp sura och dyra slantar för favoritartisten skall man erbjuda en kvalitétsmixning.
Undra ifall man kan gå till ARN med detta och hävda att produkten är undermålig? Ett utbrett oförstående bakom mixerbordet sprider sig som vinterkräksjukan.
|
|
|
jonas_gbg
Member
336 Posts |
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2008/09/22 : 11:45:40
|
En detalj som just kom att tänka på:
Om det nu är så som Daniel skriver att "Det handlar om att synas mest i form av ljud vilket resulterar i louder is better och för att spela högre komprimerar vi mera. Man är alltså rädd att inte höras tillräckligt i radio o tv och struntar blankt i hur det låter i en stereo anläggning"
Dvs. att poängen med överdrivet komprimerade mastringar på våra skivor är att nå fram på radion. Hur i hela H-E kommer det sig då att min favoritmusik (dvs. Hårdrock, för er som inte redan vet) som aldrig spelas på radion tillhör de mest misshandlade? Lyssna på en platta med tex. Kamelot ellr Vanden Plas i en I-pod eller liknande - det låter ju stort och maffigt. Spela sedan samma platta på en riktig anläggning - och det låter skit, platt och ansträngt! Trist
|
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2008/09/22 : 12:42:47
|
quote: Lyssna på en platta med tex. Kamelot ellr Vanden Plas i en I-pod eller liknande - det låter ju stort och maffigt. Spela sedan samma platta på en riktig anläggning - och det låter skit, platt och ansträngt!
Du besvarar frågan själv. Skivbolagen tror att de flesta lyssnar i ipods, walkmantelefoner etc, och mastrar så de tror låter bäst i dessa dvs högt och utan dynamik. Synd och skam är det...jag tycker att man borde släppa skivor i två versioner, en med bra mastring och en komprimerad så kan man själv välja. Som det är nu har man inget val. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2008/09/22 : 22:43:45
|
Jo, så är det nog Matte.
Men om man lyssnar på en seriöst mastrad skiva i en I-pod eller liknande - inte sjutton låter det väl illa? Och vill man ha hög volym så går det nog också - varför ska vi som vill lyssna seriöst bli behandlade som andra klassens skivköpare?
Och förresten, Walkmantelefonkidsen köper väl ändå inga skivor?
Dessutom tycker jag att det verkar som att det blir en viss effekt - som påminner om den moderna agressiva och dynamikfattiga mastringen - när man "gör om" en wave-fil till mp-3. Så varför måste skivbolagen göra detta redan när skivan pressas om vissa lyssnare ändå gör jobbet själva?
Sur blir jag, mutter mutter
|
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2008/09/23 : 07:21:42
|
opethic: Håller med i allt du skriver, men vem vet hur skivbolagen resonerar? Jag tycker att de mest har sig själva att skylla för den vikande cd-försäljningen. De mastrar och mixar för en generation musikintresserade som ändå inte köper produkterna (om man ska generalisera lite), vilket i mina öron låter som en usel affärsidé... |
|
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2008/09/23 : 23:54:32
|
Jag satte mig nyss ner med Sarah Brightmans senaste skiva "Symphony", är väl egentligen ingen jätteentusiast vad gäller hennes musik, men en del bra grejer har ju kommit genom åren.
Hennes senaste var i stort sett olyssningsbar. Helt sönderkomprimerad. Hela grejen för mig med hennes musik har ju varit att det ska vara PAMPIGT, med hennes starka röst framburen av ett mäktigt arrangemang. Nu går det inte att lyssna på annat än mellanvolym för det distar sådant. Åtminstone tror jag det är det jag hör. Lyssningstrött blev jag i alla fall på två låtar. Känns som tinnitusen är nära...
Hur som helst. Hela grejen är väl ändå att Brightmans publik väl ändå varken finns hos kidsen, de som tankar sina pods och lyssnar i lurar, eller spelas i radio... vad är då meningen med denna ljudförstörelse. Innovationsförlust är vad det är! Vad menas? Vem vinner? Jag har förlorat pengar jag lagt ut på en skiva jag lika gärna kan slänga.
Trodde nåt var fel i anläggningen och kollade för säkerhets skull med att sätta i hennes "Timeless" från nittiotalet - nejdå den lät som det skulle...
Är det så att man fom nu är tvungen att lyssna på gammal musik? Den mesta nya musiken verkar hoppet vara ute med... |
Min anläggningstråd |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2008/09/24 : 07:03:31
|
guy gadbois: Känner igen mig i det du skriver. Har själv gjort misstaget ett par gånger och köpt nya skivor utan att ha lyssnat först. Tur att man inte köpte Metallicas senaste tex! Numera kollar jag innan köp i Audacity hur wav-formen ser ut, vilket är en bra indikation på hur komprimerad skivan är. Har jag möjlighet lyssnar jag också innan köp även om det inte alltid går.
Undrar om skivbolagen är medvetna om att de förlorar massor av intäkter på vikande cd-försäljning på att köpstarka och ljudmedvetna konsumenter inte köper deras produkter?? |
|
|
|
Alucinor
Member
50 Posts |
Posted - 2008/09/24 : 13:34:01
|
Om det är någon här som känner sig duktig på att formulera sig, så kanske ett mail till dom stora bolagen vore på sin plats? Förmodligen lär det varken göra till eller från, men nån form av respons från skivbolagen sjävla vore intressant.
Hittade denna adress till Stockholm records, Sonet, Polar och Universal music: http://www.universalsweden.com/info.asp?personType=1&personId=43
SonyBMG: http://sonybmg.se/contact/
Mvh Alucinor |
Mitt nuvarande "student"-system: Onkyo A-9555. Onkyo DX-7555. Yamaha NS-F700. |
|
|
Daniel_S
Semester på egen begäran
308 Posts |
Posted - 2008/09/24 : 17:16:16
|
Jag laddar ner allt från nätet och lyssnar innan jag handlar, har inte råd att bryta sönder skiva på skiva i frustration!
Om inspelningen lever upp till min mål så handlar jag gladeligen skivan o sponsrar artisten men om inte.. så blir det ingen affär....
Håller med föregående inlägg och undrar lite försynt om inte matte76 ska ha äran att framföra våra tankar, tycker han formulerar sig riktigt bra. Sen får väl vi andra haka på tåget o bomba med våra tankar...!?
MvH
Daniel |
Edited by - Daniel_S on 2008/09/24 17:17:32 |
|
|
Grison
Starting Member
24 Posts |
Posted - 2008/09/24 : 17:39:00
|
Daniel S -
Så har jag också gjort under en längre tid. Har noterat att musik från independentbolag oftare klarar sig från att bli sönderkomprimerad. Det är iofs väldigt sällsynt att några skivor från de stora bolagen kommer in i vår skivhylla, men det beror nog snarare på musiken än på inspelningskvalitén. |
Pro-Ject 1Xpression III med AT95HE och Tube Box SEII. Rogue Audio Tempest II Magnum ShengYa CD-S10 Philips CD104 H/K TD392 QLN 604 MKII |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2008/09/24 : 22:38:05
|
Jag har nu skickat nedanstående mail till de två e-poster ni angav (till Sony BMG och Universal). Jag skriver här om jag får svar.
quote: Hej! Jag är en av många skivköpare som bryr sig om ljudkvaliteten på dagens nysläppta och nyremastrade cd-skivor. Ofta mastras/mixas dessa väldigt dåligt med alldeles för mycket kompression. Detta innebär att dynamiken i ljudet försvinner och musiken låter mycket sämre än den skulle kunna göra; platt, odynamiskt och trist. Jag/vi undrar varför det är så? Beror det på att ni mastrar/mixar för "den stora massan" där audiofiler eller andra ljudkvalitetsintresserade inte ingår? För att musiken ska låta bra i ipods och bilstereos? De konsumenter (oftast yngre generationer) som mest lyssnar på musik i mp3-spelare, framför datorn etc köper inga cd-skivor, de laddar ner (nästan alltid olagligt) istället. Det innebär i praktiken att ni mastrar/mixar för en del av marknaden som ändå inte köper produkterna. Den delen av marknaden som faktiskt fortfarande köper cd-skivor bryr sig nästan alltid också om huruvida ljudet är bra eller inte. Den mastringen som oftast sker idag, med väldigt hög volym (och således minimalt med dynamik) är alltså anpassad efter de som inte köper produkterna. Paradoxalt eller hur?! Jag VET att oerhört många inte köper cd-skivor p.g.a det dåliga ljudet som drabbar allt för många skivor. Jag är säker på att cd-försäljningen hade ökat en del om ljudet blivit bättre, samt om möjligt priset blivit lägre. En bättre mastring skulle också kunna göras av de nedladdningsbara musikfilerna, och på så vis gynna de som laddar ner (lagligt och betalar för det) men ändå bryr sig om ljudet. En tänkbar lösning kunde vara att man mastrar skivorna/musikfilerna bra, med lite kompression (mycket dynamik) men att man då erbjuder kompression/volymhöjning av dem för användning i ipods tex för de som vill det. På så vis blir alla nöjda! Ett alternativ kunde vara att ge ut skivor/filer i två olika versioner, komprimerade och dynamiska så kunde alla få välja efter tycke och smak. Dock inser jag att det kanske är en kostnadsfråga, men å andra sidan tror jag att försäljningen hade ökat. Värt att prova i alla fall! Som det är nu är måånga missnöjda med ljudet på dagens cd-skivor/filer vilket påverkar försäljningen negativt... Jag skulle bli väldigt glad för ett bra svar! Vore intressant... Med vänlig hälsning Mattias Jönsson (som köper cd-skivor - med bra ljud - regelbundet)
|
|
|
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2008/09/24 : 22:46:38
|
Mycket bra skrivet.Tummen upp! |
Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt... -->Mitt system EoJeud - A better snack!
"220 volt för att det kittlar så skönt" |
|
|
Alucinor
Member
50 Posts |
Posted - 2008/09/24 : 22:46:47
|
Ja, men det är ju alldeles lysande, matte76! Ska bli superintressant att få se vad det blir för svar!
Mvh Alucinor |
Mitt nuvarande "student"-system: Onkyo A-9555. Onkyo DX-7555. Yamaha NS-F700. |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2008/09/24 : 23:04:16
|
Dagens goda gärning.
Bra jobbat Matte76! Hoppas bara att du får svar.
Kanske vi andra också ska mejla och "tjata" lite på dom så att de fattar att vi är många som ogillar den moderna Loundness War mastringen? |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2008/09/24 : 23:16:47
|
quote: Kanske vi andra också ska mejla och "tjata" lite på dom så att de fattar att vi är många som ogillar den moderna Loundness War mastringen
Det tycker jag är en bra idé, desto fler desto bättre! |
|
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2008/09/25 : 08:45:57
|
Kan vi inte alla "låna" Mattes mail (om Matte nu godkänner det?) och skriva under med vårat eget namn? Lite grann en mailbomb för välljud? Eller då kanske bara bolagen blir sura och skiter i oss?
Men jag tror att ju fler som skriver, desto bättre är det! |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2008/09/25 : 08:56:42
|
Varsågoda och låna...det går bra! Kom på efter jag skickat att jag borde skrivit något om att "volymknappen på stereon är till för att användas så ni behöver inte mastra alla skivor så högt och med samma volym" |
|
|
|
Dr.Nope
Member
631 Posts |
Posted - 2008/09/25 : 09:29:11
|
Har jag helt annan inställning än vad ni har till det här, eller uttrycker vi oss bara annorlunda? Jag själv tycker att musiken får vara taskig, platt och trist att lyssna på ur "audiofil" synvinkel, men när de pressar upp nivåerna (verkar det som) så går det ju överhuvudtaget inte att lyssna på skivan eftersom det skär sönder öronen och man blir så lyssningstrött av att till och med skruva upp musiken till normal samtalsnivå, ett par tre låtar och sedan har i alla fall jag stängt av stereon. Det är mitt problem med det hela. Jag lyssnar gärna på Sisters of Mercy, och det är ju ingen höjdarproduktion direkt, men jag tror inte att jag blir trött i öronen av den för det? Och den låter platt, trist och lite menlös, men inte vass och jobbig (om det nu inte bara är för att jag gillar musiken, men jag tror inte det). På era inlägg verkar det som om ni inte vill ha skivorna för att det inte finns tillräckligt med intressanta detaljer, eller lite knasig stereobild, inte tillräckligt mycket 3D.
Eller har jag bara problem med att musiken mixas vasst med mycket diskant och egentligen är det inte den tokhöga nivån som är mitt problem? |
Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!
You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska |
|
|
ud
Member
894 Posts |
Posted - 2008/09/26 : 09:25:35
|
Är det nån här på forumet som testat DeClip Jag hittar i alla fall inget när jag söker.
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about628.html
Inte för att skivbolagen skall strunta i att göra bra produkter, utan för att rädda något av det man betalat dyra pengar för som visat sig ha undermålig kvalité. |
torsdag 11 oktober 1956 - tisdag 26 januari 2010 |
Edited by - ud on 2008/09/26 09:26:08 |
|
|
boombox
Member
759 Posts |
|
Dr.Nope
Member
631 Posts |
Posted - 2008/09/26 : 09:56:22
|
Skall nog undersöka det där, låter helt underbart. Men det känn så trist att man skall behöva filtrera skivorna genom det där programmet för att kunna lyssna på dem. Påminner lite om när jag av misstag lyckades höra en debatt med ägarna till Debaser, en nattklubb (?) här i stockholm, om jag inte missminner vilket företag det var, som också arrangerar koncerter. De ville ha tillstånd att kunna höja volymen över gränsvärdet, och deras argument var "folk har ju ändå hörselskydd på sig nu för tiden när de går ut så det är ju inte skadligt"! Jag menar jisses, var i hela friden har dessa människor gjort av sina hjärnor????? Glömt dem hemma på morgonen? Orsak och verkan är helt enkelt inget som vissa reflekterar över. *suck* Känns lite som samma sak, bolagen komprimerar och styr ut fullt, program som trycker ner det hela komme rut på marknaden. Musikbolagen lär väl svara med att klippa ännu hårdare, för "folk filtrerar ju ändå". |
Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!
You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska |
|
|
Topic |
|