Author |
Topic |
|
steffo74
Member
188 Posts |
Posted - 2008/10/11 : 20:22:58
|
Vet att det funnits en tråd om rengöring av rca-kontakter mm men jag kan inte hitta den när jag söker. Det var någon sprit man kunde köpa på apoteket och sen ta på en tops och gnugga.
Vad är det för sprit?
Eller hur rengör ni? Några andra nya revolutionerande tips kanske?
/ Stefan |
Nöjd tills man vet bättre! ........och just nu BlutEngel i cd:n och Hocico och Soulfly |
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2008/10/11 : 20:47:47
|
Man kan lösa fetter och luftburna föroreningar med IPA om man tycker att det ser smutsigt ut. IPA'n ger sig inte på metallen eller oxiderna vilket är bra! Vätskor ämnade för att lösa oxider kräver att man får bort allt. Får man inte det så löser resterna sakta men säkert upp metallen...
Om det är oxid du är orolig för så brukar det räcka att ta i och ur kontakten några gånger för att "repa" bort dem.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2008/10/11 : 22:49:13
|
IPA finns som sagt på Apoteket, fråga efter isopropylalkohol (det är inte alls säkert att de vet vad IPA är).
|
|
|
BddB
Medlem i AÖ
231 Posts |
Posted - 2008/10/12 : 14:42:59
|
Är inte IPA = India Pale Ale
jag brukar köra med en blandning av 2/3 isopropylalkohol och 1/3 destillerat vatten, (som kan köpas på samma apotek). /B |
http://bennspcb.se |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2008/10/12 : 15:26:00
|
BddB, du dricker inte det där va?
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2008/10/12 : 16:27:45
|
ultimata detox kuren (usch) |
Artphotography |
|
|
BddB
Medlem i AÖ
231 Posts |
|
Schulze
Member
102 Posts |
Posted - 2008/10/12 : 19:46:04
|
De här Deoxit småtuberna som Svalander säljer tycker jag funkar bra för att rengöra kontakter. Finns också som spray som jag personligen tycker är mindre praktisk. |
|
|
steffo74
Member
188 Posts |
Posted - 2008/10/13 : 22:46:11
|
Tack för alla svar. Kanske bara ska dra kontakterna lite ut o in. Blev lite orolig över det där om man inte får bort allt så kan det förstöra kontakterna.
Deoxit verkade ju också vettigt men hittade inte tuber utan endast spray. När man läser på Svalanders sida så känns det som att man kanske verkligen borde rengöra! Det var ju även nån här på forumet tyckte anläggningen fick nytt liv av att rengöra alla kontakter. Vad har ni för erfarenhet? Har ni hört skillnaden?
MVH Stefan Ps. Hur ofta rengör en fanatiker?
|
Nöjd tills man vet bättre! ........och just nu BlutEngel i cd:n och Hocico och Soulfly |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
steffo74
Member
188 Posts |
Posted - 2008/10/14 : 15:59:59
|
Okej. Skall köra inom apoteket idag.
Pac: Ursäkta att jag inte kan läsa. Det var ju ämnen som var till för att lösa oxider som kunde ge sig på metallen inte alkoholen. Ni skämtade om att dricka det här och man kan undra om jag inte råkat gjort det så som jag läste...
Schulze: Var hittar du tuber med deoxit. Jag hittar bara spray om du nu inte menar att man skall köpa den här lådan med prover?
MVH Stefan
|
|
|
Schulze
Member
102 Posts |
Posted - 2008/10/14 : 18:03:36
|
Jo, jag menade proverna. De räckte rätt länge, det behöves ju bara någon droppe på varje kontalt och att man gnuggar runt med en topsy samt att man kör in en topsy som man tagit bort lite vadd från i hålet på rca-kontakten. |
|
|
BddB
Medlem i AÖ
231 Posts |
Posted - 2008/10/14 : 18:37:23
|
Stefan, ska du dricka något, så håll dig till India Pale Ale Drick inte isopropylalkohol! /B |
http://bennspcb.se |
|
|
|
Topic |
|