Author |
Topic |
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2008/10/02 : 22:00:36
|
Jag har inte fått något svar på mina mail till skivbolagen, men det förväntade jag mig inte heller. De bryr sig uppenbarligen inte om ljudkvaliteten... |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Daniel_S
Semester på egen begäran
308 Posts |
Posted - 2008/10/03 : 09:39:22
|
Synd, ett svar kostar ju inget mer än några minuter vid datorn men men.....
PiBay roules.....
Daniel |
|
|
miaber
Member
1345 Posts |
Posted - 2008/10/03 : 15:46:20
|
quote: Men det känn så trist att man skall behöva filtrera skivorna genom det där programmet för att kunna lyssna på dem
Knappast kan programmet återskapa det som tagits bort i komprimeringen. Möjligtvis göra att skadan upplevs mindre. Skit in, skit ut. quote: Jag har inte fått något svar på mina mail till skivbolagen, men det förväntade jag mig inte heller. De bryr sig uppenbarligen inte om ljudkvaliteten
Huvet på spiken! Finns näppeligen ett intresse för välljud, så länge skivorna säljer. Hot om minskad skivförsäljning biter nog inte heller. Dom har nog hört allvarligare hot förr.
OM dom skulle svara (jag försökte också för något år sedan), vad ska dom svara för att inte komma i sämre dager? - "ja, vi tycker det låter skit, men kan inget göra" (för vi är inkompetenta)
- "Ja. Vi tycker det låter skit, men vi vill inget göra" (för vi bryr oss inte om er musikälskare)
- "Nej. Vi tycker det låter bra." (för vi vet inget om musik eller hur det ska låta)
Ovanstående kan då formuleras på många olika sätt, men innehållet kan krympas ned till ovanstående.
För att jag känner mig så synisk över att utvecklingen går åt fel håll inom musikproduktionen. |
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098 |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2008/10/03 : 19:50:01
|
Det finns också ett fjärde alternativ:
"Ja, vi tycker det låter skit, men det är vad folk vill ha så det säljer mer skivor"
Det vore nog tyvärr det saningsenligasvaret
Mastringen är en så liten del av skivbudgeten att det knappast är pga besparningsskäl det låter som det gör, vi kan nog vara helt säkra på att om företagen trodde de skulle sälja fler skivor med mer "audiofil" mastring så skulle det inte skivorna låta som de gör idag.
|
Edited by - f95toli on 2008/10/03 19:53:46 |
|
|
ud
Member
894 Posts |
Posted - 2008/10/04 : 10:09:10
|
quote: Knappast kan programmet återskapa det som tagits bort i komprimeringen. Möjligtvis göra att skadan upplevs mindre. Skit in, skit ut.
Sant, men alternativen är som jag ser det:
1: inte vilja spela skivan alls för man blir alltför lyssningstrött.
2: i alla fall kunna spela skivan "manipulerad" då man gillar musiken |
torsdag 11 oktober 1956 - tisdag 26 januari 2010 |
|
|
peterbrorsson
Member
228 Posts |
Posted - 2008/10/04 : 14:33:33
|
Sant, men alternativen är som jag ser det:
1: inte vilja spela skivan alls för man blir alltför lyssningstrött.
2: i alla fall kunna spela skivan "manipulerad" då man gillar musiken
UD, Du har helt ratt, de flesta som uttrycker sina tvivel ar ofta folk som inte hort vad Declip gor for en kass mastring. Att lyssna eller inte, det ar fragan
For mig ter det som ganska stolligt att avfarda nagot som inte ar "puristiskt", som trots allt funkar.
Naja, jag ar glad for att jag kopte Declip.
Peter P |
|
|
Peter S
Member
1060 Posts |
Posted - 2008/10/08 : 10:09:57
|
Jag tror inte att "vanligt folk" vill ha dessa komprimerade inspelningar fram för "rigtiga". Min fru köpte Brian Ferrys senaste med Dylan-sångar. Tyckte illa om den från början, och skyllde på att Brian blivit gammal, tills jag uppmärksammade henne på komprimeringen, då hörde hon det direkt. Numera klagar hon jämt på det. Visste bara inte om det innan.
Vet dom där killarna på Studio Forum om att Sveriges största Hififorum, och många av dom mindre följar diskussionerna och noterar hur dom tänker om oss musikköpare
2955 träffar på 3 veckor !! |
Edited by - Peter S on 2008/10/08 17:32:26 |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2008/10/08 : 10:41:28
|
Jag har också Brian Ferrys "Dylanesque" och det är nog det värsta exemplet på kompression i min skivsamling. Jag förstår inte hur de kan släppa ut något så dåligt. Annat var det på den gamla goda tiden med "Avalon"!
Just det här med röstförändringen är något som jag reagerat starkt på, lyssna gärna på tidiga Dire Straits och Mark Knopflers senare alster (som många tycker låter bra), rösten låter helt annorlunda och det är nog inte whisky som gjort det utan komprimering och annat trams i studion.
|
Edited by - MatsT on 2008/10/08 10:41:55 |
|
|
fel_007
Starting Member
18 Posts |
Posted - 2008/10/08 : 11:30:37
|
Bör inte konsumenten få makten över komprimeringen i sin apparat, borde gå att ordna med något digitalt chip till en minimal kostnad. jämför natt-läge i hemmabio.
Jag vill ha mer komprimering i mobilen vid promenader. Vissa låtar kan vara för "tysta" |
|
|
Dr.Nope
Member
631 Posts |
Posted - 2008/10/08 : 11:37:00
|
Tror också att det är okunskap i många fall. hu rmågna tänker bara att "du spelar högt, skruva ner lite" när det i själva verket bara är att man blir trött i hividet och tycker det känns högt för att det är så komprimerat? Försökte lyssna på Marit Bergmans alster igen, men det funkar inte. Man hör så tydligt hur det klipper och gör det inte det så verkar det som om hon har micken 3mm från munnen när hon sjunger. Klarar mickarna verkligen av dfet utan att bottna? Om man får spinna vidare på komprimeringsfelen. De kanske tom spelar in med mickar som är logaritmiska så det är klippt redan innan de fått den elektroniska signalen från micken? Visst fick jag till den meningen rätt bra? ;) |
Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!
You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2008/10/08 : 18:49:20
|
quote: Jag tror inte att "vanligt folk" vill ha dessa komprimerade inspelningar fram för "rigtiga".
Men skivbolagen tror det, och tyvärr så misstänker jag att de har rätt. Mest beroende på den utrustning som de flesta skivor spelas plus att det ju faktist är rätt sällsynt att musik används som annat än bakgrundsljud vilket då betyder att volymen är relativt låg, vilket i sin tur betyder att de "tysta" partierna försvinner helt utan komprimering. Även jag föredrar ofta komprimerad musik när jag ex. är ute och springer och lyssnar på min mp3-spelare eller för den delen lyssnar på musik i en "normal" bilstereo.
|
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2008/10/14 : 04:47:26
|
Man kan ju fråga sig vad nyttan är med en studio, ljudrum, svindyra instrument och mickar. Mastodontstora flerkanalsmixerbord och master-tapes när man ändå tänkt att paja allt på slutet ändå?
Sälj rubbet, ställ musikerna i garaget, koppla upp en dator men mick och kör musiken rätt in på hårddisken. Mixa som en tretton-åring och släpp skivan för pressning. Massa pengar att spara... |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
CC
Member
3981 Posts |
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2008/10/14 : 15:31:28
|
Ja, jäklars. Det skulle ju förklara en del. |
|
|
Dr.Nope
Member
631 Posts |
Posted - 2008/10/14 : 20:42:10
|
Någon som sett och lyssnat på metallicas på youtube?
http://www.youtube.com/watch?v=DRyIACDCc1I
|
Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!
You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska |
|
|
Topic |
|